Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 augustus 2019, 19:58   #21
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.581
Standaard

Op 4 wielen alles wat ge wilt maar ik heb echt een hekel aan moto's en brommers. Gewoon mijn ding niet.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2019, 20:36   #22
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
De Cub?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2019, 20:40   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Yamahe FS.
Opgevoerd tot 95 Km/H

Ik heb dat overleefd. Zonder Pipo's als Ben Zwets in de regering.

Ik had ook een fs1.
Later heb ik voor mijn zoon een nsr Honda gekocht.
Die ging wel 130.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2019, 21:07   #24
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik reed met Yamaha RD 50, en suzuki 50 met een honderd motor eronder.
Volgens mij heb jij noch de kop noch de carure om op een RD50 te zitten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2019, 21:08   #25
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wat een verschrikkelijk aartslelijk ding is dat ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2019, 21:10   #26
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De roterende klep en de piepkleine carburator waren dingen waar ik op vloekte.

'k Had blijkbaar een maandag ochtend modelleke.
Ik heb de originele 16mm carburator omgewisseld naar een 32mm model met aangepaste reed-valves, inlaat, uitlaat en tandwielen. Ooit een 65cc breedwandcilinder erop gehad, maar die ging snel de pijp uit.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2019, 21:42   #27
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.316
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Volgens mij heb jij noch de kop noch de carure om op een RD50 te zitten.
Zozo, interessant.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2019, 22:20   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.747
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb de originele 16mm carburator omgewisseld naar een 32mm model met aangepaste reed-valves, inlaat, uitlaat en tandwielen. Ooit een 65cc breedwandcilinder erop gehad, maar die ging snel de pijp uit.
Ergens zit er iets verkeerd in je uitleg. Een Yamaha FS1 (athans de machines die mijn vader en ik hadden, met 12 jaar bouwdatumverschil) had een roterende inlaatklep. Geen Reed Valve (of clapet in't Frans)

En een 32mm carburator, die kreeg je vanzijnleven niet in het piepkleine hokje in't motorblok zelf.

Ten andere, de cilinder van een FS1 had dunne wangen voor de 50cc versie, de grootste zuiger die ik er ooit op gekregen heb, en dat was met voorzichtig draaiwerk, was eentje met een boring van 43mm. Goed voor 58cc. En ik twijfel eraan dat Yamaha een speciaal motorblok gemaakt zou hebben voor 1 reeks van de FS1, waar ik na een uur zoeken nog geen referentie naar gevonden heb.

Het kan zijn dat je een FS1 kader had waar een DT motor in hing. Maar dat is een zeldzame conversie voor België. Zelfs de betere knutselaars hadden daar werk mee.
En om daar een 32mm carburator op te vijzen, da's goed om de benzine door de uitlaat naar buiten te laten stromen.


Langs de andere kant, deze draad doet het weer kriebelen. dat brommerknutselen, en dat nu met mijn huidige werkplaats en kennis.

Maar deze draad heeft een ouder broertje.
https://forum.politics.be/archive/in...?t-126604.html
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2019, 23:54   #29
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Toen ik 16 werd had je geen rijbewijs nodig daarvoor. Enige wet was dat het niet meer dan 50 cc mocht zijn en theoretisch niet harder dan 40 dacht ik.
Met mijn eerste wedde als jobstudent ben ik de dag zelf naar de winkel gegaan en mijn eerste Honda 50 ss gekocht. De dag erna bij onze vriend sjoemelaar en ik reed vlotjes 75.

Voor iedere jeugdclub stond het toen idd volmet Amigo's en de rest. Ik had ook niet aan mijn vader moeten vragen om me ergens heen te brengen....we waren niet zulke prinsen als vandaag.
Trouwens ik had me belachelijk gevoeld had mijn pa me ergens moeten komen halen.....we kropen wel op één of andere brommer als het niet anders ging.
Ik moest mijn plan trekken ...waar ik was wanneer ik terug kwam dat werd niet in vraag gesteld.
Ik droom soms nog van die heerlijke tijd dat je niet bereikbaar was en niet iedereen ten allen tijde moest weten waar je uithing of met wat je bezig was.
Ja ,gouden tijden,eens 16 jaar ,recht naar de winkel,bij de R.M.B. in Boom...

Een Honda cd 50cc van 1972,kiezen tussen een zwarte of een rode.tipje van de winkel,"pak die zwarte die gaat sneller"...

En inderdaad ,die ging rond de 95 op de kilometerteller...

Ja, en zat je in de kroeg ,en kreeg de kroegbaas een telefoon van thuis om te horen of ik daar zat,en zei die dus "nee,maar als ik hem zie zal ik het zeggen"....

Laatst gewijzigd door Svennies : 27 augustus 2019 om 00:03.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2019, 23:59   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.747
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ja ,gouden tijden,
Ik heb de laatste dagen van de brommervrijheid mogen genieten. Agenten en rijkswachters die niet opkeken of moeilijk deden zolang je niet belachelijk of gevaarlijk deed.
Stille, snelle machines werden gedoogd, brulapen en trompetters werden wel "scheef bekeken". En die moesten niet snel zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 00:09   #31
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb de laatste dagen van de brommervrijheid mogen genieten. Agenten en rijkswachters die niet opkeken of moeilijk deden zolang je niet belachelijk of gevaarlijk deed.
Stille, snelle machines werden gedoogd, brulapen en trompetters werden wel "scheef bekeken". En die moesten niet snel zijn.
Ja,juist,zolang je niet té gek deed of té luidruchtig was viel het allemaal best mee...

Zo sloeg ik aan Van Landeghem op de Antwerpse steenweg eens serieus tegen de vlakte met een klapband achteraan.

En het eerste wat ik in mijn blikveld kreeg waren de laarzen van een zwaantje...

Die escorteerde een speciaal konvooi zwaar vervoer en had mij zien vallen....

"alles in orde" zei hij toen ik direkt recht krabbelde "ik heb niets agent"

"ok" zei hij en reed vervolgens door...

Dat waren toch serieus andere tijden in vergelijking met nu...

Laatst gewijzigd door Svennies : 27 augustus 2019 om 00:10.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 00:24   #32
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat een verschrikkelijk aartslelijk ding is dat ?
Dat is een Puch,een tweeviteske....

En die bakskes waren redelijk snel....

Terwijl die hier braaf 40 moesten rijden ,vlamden ze ermee in Duitsland met snelheden van zo'n 70 a 75 km per uur...

Het grappige was dat die bakskes mij telkens een gratis pint opleverden als er weer een eentje met zoiets aan de kroeg aankwam....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 05:11   #33
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.602
Standaard

'k Heb nog een Camino staan in mijn hooi- en strohok. Misschien moet ik die maar eens restaureren?
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 05:47   #34
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

In veel Aziatische landen, waaronder Pakistan, wordt een motorfiets nog vaak gebruikt. Je hebt er geen rijbewijs voor nodig (of het wordt in bepaalde gebieden niet gecheckt), het is goedkoper dan een auto en soms worden er dus meerdere mensen mee vervoerd.
We hebben er hier ook één staan, een Honda, die oorspronkelijk door m'n schoonvader voor mijn man werd gekocht toen die begon te werken. Het wordt nu ook wel door de schoonbroers gebruikt... en m'n dochter vindt zo'n ritje erop ook super plezant Dat kan daar dus allemaal.

In België kun je beter ineens voor een auto ipv brommer gaan natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 27 augustus 2019 om 05:49.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 06:08   #35
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
In veel Aziatische landen, waaronder Pakistan, wordt een motorfiets nog vaak gebruikt. Je hebt er geen rijbewijs voor nodig (of het wordt in bepaalde gebieden niet gecheckt), het is goedkoper dan een auto en soms worden er dus meerdere mensen mee vervoerd.
We hebben er hier ook één staan, een Honda, die oorspronkelijk door m'n schoonvader voor mijn man werd gekocht toen die begon te werken. Het wordt nu ook wel door de schoonbroers gebruikt... en m'n dochter vindt zo'n ritje erop ook super plezant Dat kan daar dus allemaal.

In België kun je beter ineens voor een auto ipv brommer gaan natuurlijk.
Dat is overduidelijk als men jullie in het verkeer aan het werk ziet. Het "rijbewijs" krijgen jullie zoals de negers waarschijnlijk gratis bij de aankoop van een tros bananen.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 08:02   #36
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.279
Standaard

Flandria



Of liever een Mobylette.



Dat was ook het eerste brommertje waar ik gelijk kennis met het asfalt heb met mogen meemaken wegens: te fanatiek door de bocht.

Verschillende andere gehad.

Suzuki AC was de laatste brommer daarna over naar moto.



Die was best leuk die Suzuki na wat prutswerk.

Andere rotatieschijf, andere carburator/sproeiers/luchtfilter, 14/37 tandwielcombinatie (niet zeker meer van) sportstuur (liggen op dat ding )

En dat haalde wel iets meer dan 100 km/u dan.

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 27 augustus 2019 om 08:09.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 08:35   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Toen ik 16 werd was het eerste wat een 16-jarige deed zijn rijbewijs voor bromfietsen halen en een brommer kopen.

Honda Camino, Novio, Amigo, Honda MT, MTX, CB, Suzuki AC, TS, ER, Kreidler, Puch, Flandria, Peugeot,....

Op elke hoek van de straat kwam je ze tegen.

Tegenwoordig is dat heel wat minder.

Wie rijdt er nog met een brommer of heeft kinderen die ermee rondsnorren/racen?
Ik mocht nog rijden zonder rijbewijs en zonder helm.
De invoering van de helmplicht heeft veel van die snurkijzers doen verdwijnen.
Het alternatief was een tufke dat maar 25 ging, ondertussen ook achterhaald.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 08:40   #38
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Yamahe FS.
Opgevoerd tot 95 Km/H

Ik heb dat overleefd. Zonder Pipo's als Ben Zwets in de regering.

Wat heeft dat nu in Godsnaam met Ben Weyts te maken.
De relevantie hiervan ontgaat me helemaal.


Of heb je alweer, voor de hoeveelste keer eigenlijk, gedacht iets te vinden om op de N-VA te kappen?

Rikske, toen was het al verboden om, zonder rijbewijs B harder dan 45 km/u te rijden.

Blijkbaar is je dat toen ontgaan, waarschijnlijk in je blinde haat om alles wat Vlaams is
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 09:26   #39
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 22.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat is overduidelijk als men jullie in het verkeer aan het werk ziet. Het "rijbewijs" krijgen jullie zoals de negers waarschijnlijk gratis bij de aankoop van een tros bananen.
Lol, de "goei form" is er vandaag al sinds de late morgendauw!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 09:45   #40
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard Puch MV 50

__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be