Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 september 2019, 16:01   #61
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Milieuvriendelijk vliegen gewoon in de fik https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...T=159881838214
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 17:15   #62
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Weeral .

Straks zijn er geen meer.

Zou de garantie dat dekken?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 september 2019 om 17:16.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 18:54   #63
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Weeral .

Straks zijn er geen meer.

Zou de garantie dat dekken?
De reden van de goede verkoop is zoals "Mission: Impossible" zelf vernietigend ........na enkele ritten
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 10:06   #64
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.658
Standaard

De kankerbaklosers onder zich.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 10:19   #65
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Weeral .

Straks zijn er geen meer.

Zou de garantie dat dekken?
Zou me niet langer verbazen dat ze hun boel in de fik steken om er eindelijk vanaf te zijn.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 10:42   #66
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Zou me niet langer verbazen dat ze hun boel in de fik steken om er eindelijk vanaf te zijn.
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 10:49   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Weeral .

Straks zijn er geen meer.

Zou de garantie dat dekken?
Als ze kunnen bewijzen dat het een technische fout was, altijd op tijd onderhoud en nazicht hebben laten uitvoeren, altijd volgens het boekje hebben opgeladen en er geen oneigenlijk gebruik is geweest, waarschijnlijk wel.

Maar stilstaande wagen die niet aan het opladen is, in brand vliegen?
Waarschijnlijk weer eens ergens een kortsluiting of oververhitting bij de elektrische onderdelen.

En steeds zijn het Tesla's die uitbranden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 11:36   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als ze kunnen bewijzen dat het een technische fout was, altijd op tijd onderhoud en nazicht hebben laten uitvoeren, altijd volgens het boekje hebben opgeladen en er geen oneigenlijk gebruik is geweest, waarschijnlijk wel.

Maar stilstaande wagen die niet aan het opladen is, in brand vliegen?
Waarschijnlijk weer eens ergens een kortsluiting of oververhitting bij de elektrische onderdelen.

En steeds zijn het Tesla's die uitbranden.

Na het batterijdebacle van de Samsung Galaxy Note 7 zoeken we een antwoord op de vraag hoe het komt dat de accu’s in onze apparaten zomaar kunnen ontploffen

batterij
Samsung is aan het bekomen van een flinke kater doordat de batterij van zijn – ondertussen stopgezette – Galaxy Note 7 spontaan kon ontploffen. Problemen met lithium-ionbatterijen komen echter vaker voor dan je denkt. Zowat alle toestellen die een dergelijke accu bevatten, gaande van smartphones tot elektrische auto’s, zijn in het verleden al wel eens ontploft of in brand gevlogen. Hoe komt het dat de lithium-ionbatterijen voor problemen kunnen zorgen?

Werking batterij
lithium-ion

Om te begrijpen wat de ontploffingen veroorzaakt, dien je eerst te weten hoe een lithium-ionbatterij werkt. De batterijen bestaan uit verschillende lithium-ioncellen en enkele beveiligingscomponenten, zoals temperatuursensoren en een spanningsmeter. Iedere lithium-ioncel bestaat op zijn beurt uit vier elementen, namelijk een kathode, anode, elektrolyt en afscheider.

De kathode is de positieve elektrode en bevat lithiumkobaltoxide (LiCoO2). De anode is daarentegen negatief geladen en bestaat uit koolstof. Tussen de elektrodes bevindt zich een elektrolyt dat meestal ether bevat en een afscheider. Zoals de naam doet vermoeden, moet de afscheider ervoor zorgen dat de positieve en negatieve elektrodes elkaar niet raken.

Wanneer je je batterij oplaadt, zullen lithium-ionen zich doorheen het elektrolyt begeven en vasthechten aan het koolstof aan de anodekant. Tijdens het ontladen van de accu gebeurt net het omgekeerde: de lithium-ionen begeven zich naar de kathode en vormen terug lithiumkobaltoxide. Tijdens dit proces komen eveneens elektronen vrij, welke via een elektrisch circuit naar de kathode gaan en voor stroom zorgen.

Kortsluiting
Eén van de grootste oorzaken van ontploffende lithium-ionbatterijen is een kortsluiting. Wanneer de kathode en anode elkaar slechts lichtjes raken, zal de accu enkel sneller ontladen. Bij een grote kortsluiting zal er echter zoveel stroom tussen de elektrodes stromen dat de temperatuur zal stijgen en de batterij in brand kan vliegen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 3 september 2019 om 11:43.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 11:43   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat is van het batterij management.
Zou wel eens kunnen.
Vermoed dat er bij Tesla wat problemen zijn rond de koeling van de batterijen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 11:45   #70
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zou wel eens kunnen.
Vermoed dat er bij Tesla wat problemen zijn rond de koeling van de batterijen.
Te snel opladen is zeker een oorzaak hiermee.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 11:49   #71
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Na het batterijdebacle van de Samsung Galaxy Note 7 zoeken we een antwoord op de vraag hoe het komt dat de accu’s in onze apparaten zomaar kunnen ontploffen

batterij
Samsung is aan het bekomen van een flinke kater doordat de batterij van zijn – ondertussen stopgezette – Galaxy Note 7 spontaan kon ontploffen. Problemen met lithium-ionbatterijen komen echter vaker voor dan je denkt. Zowat alle toestellen die een dergelijke accu bevatten, gaande van smartphones tot elektrische auto’s, zijn in het verleden al wel eens ontploft of in brand gevlogen. Hoe komt het dat de lithium-ionbatterijen voor problemen kunnen zorgen?

Werking batterij
lithium-ion

Om te begrijpen wat de ontploffingen veroorzaakt, dien je eerst te weten hoe een lithium-ionbatterij werkt. De batterijen bestaan uit verschillende lithium-ioncellen en enkele beveiligingscomponenten, zoals temperatuursensoren en een spanningsmeter. Iedere lithium-ioncel bestaat op zijn beurt uit vier elementen, namelijk een kathode, anode, elektrolyt en afscheider.

De kathode is de positieve elektrode en bevat lithiumkobaltoxide (LiCoO2). De anode is daarentegen negatief geladen en bestaat uit koolstof. Tussen de elektrodes bevindt zich een elektrolyt dat meestal ether bevat en een afscheider. Zoals de naam doet vermoeden, moet de afscheider ervoor zorgen dat de positieve en negatieve elektrodes elkaar niet raken.

Wanneer je je batterij oplaadt, zullen lithium-ionen zich doorheen het elektrolyt begeven en vasthechten aan het koolstof aan de anodekant. Tijdens het ontladen van de accu gebeurt net het omgekeerde: de lithium-ionen begeven zich naar de kathode en vormen terug lithiumkobaltoxide. Tijdens dit proces komen eveneens elektronen vrij, welke via een elektrisch circuit naar de kathode gaan en voor stroom zorgen.

Kortsluiting
Eén van de grootste oorzaken van ontploffende lithium-ionbatterijen is een kortsluiting. Wanneer de kathode en anode elkaar slechts lichtjes raken, zal de accu enkel sneller ontladen. Bij een grote kortsluiting zal er echter zoveel stroom tussen de elektrodes stromen dat de temperatuur zal stijgen en de batterij in brand kan vliegen.
In die accus zitten pvc isolatieplaatjes.
En vemoed dat die niet tegen de hitte kunnen of dat er daar regelmatig productiefouten in zitten.
Zolang er voldoende koeling is ontstaat er geen probleem, maar als die faalt krijg je dus problemen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 11:50   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Te snel opladen is zeker een oorzaak hiermee.
Ja, maar deze was niet aan het opladen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 12:02   #73
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, maar deze was niet aan het opladen.
Het zal wel iets zijn zoals jij zegt.
Beschadigingen door hitte of productie die erger worden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 12:05   #74
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het zal wel iets zijn zoals jij zegt.
Beschadigingen door hitte of productie die erger worden.
het blijven bommen in huis.

heb ze net voor de verlof verboden in de garage.

Laatst gewijzigd door Anna List : 3 september 2019 om 12:06.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 12:09   #75
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het blijven bommen in huis.

heb ze net voor de verlof verboden in de garage.
Overal zijn er ongelukken met die batterijen.
Gaande van gsm of fietsen tot en met autos.
En ook de zonnepanelen schieten soms in brand.

Leuke gedachten is wat anders.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 12:25   #76
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.122
Standaard

Het brandrisico bij Tesla ligt 9x lager dan bij een ICE. Als elke Tesla die in brand vliegt in de media komt ontstaat er natuurlijk een verkeerde perceptie. Het feit dat Zuid-Korea een groot aantal BMW's verbood om nog rond te rijden kwam hier natuurlijk niet aan bod https://www.bbc.com/news/business-45191874.

Tesla koopt geen advertentieruimte in de traditionele media, de andere automerken dan weer zeer veel. Wie zullen ze naar de mond praten? Dat gecombineerd met een aantal mensen die niet al te veel kennis hebben van elektrische voertuigen die dergelijke sensatie wel lusten.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 12:41   #77
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.122
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De kathode is de positieve elektrode en bevat lithiumkobaltoxide (LiCoO2).
De kathode kan ook uit andere materialen bestaan. Tesla gebruikt bv. LiNiCoAlO2. Zeer gekend zijn ook de batterijen met LiFePO4.

Citaat:
De anode is daarentegen negatief geladen en bestaat uit koolstof. Tussen de elektrodes bevindt zich een elektrolyt dat meestal ether bevat en een afscheider. Zoals de naam doet vermoeden, moet de afscheider ervoor zorgen dat de positieve en negatieve elektrodes elkaar niet raken.
Het elektrolyt bevat geen ether. Toch zeker niet ether zoals de meeste mensen het kennen (di-ethyl-ether). Dit klinkt natuurlijk mooi want de mensen kennen dit als zeer licht ontvlambaar. Een veel gebruikt electrolyt is ethyleencarbonaat, geen ether, maar een ester. Hierin is een lithium-zout opgelost.
Ook het ethyleencarbonaat kan branden, zoals de meeste organische oplosmiddelen. Maar het klinkt minder spectaculair voor Jan met de pet.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 12:47   #78
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
De kathode kan ook uit andere materialen bestaan. Tesla gebruikt bv. LiNiCoAlO2. Zeer gekend zijn ook de batterijen met LiFePO4.



Het elektrolyt bevat geen ether. Toch zeker niet ether zoals de meeste mensen het kennen (di-ethyl-ether). Dit klinkt natuurlijk mooi want de mensen kennen dit als zeer licht ontvlambaar. Een veel gebruikt electrolyt is ethyleencarbonaat, geen ether, maar een ester. Hierin is een lithium-zout opgelost.
Ook het ethyleencarbonaat kan branden, zoals de meeste organische oplosmiddelen. Maar het klinkt minder spectaculair voor Jan met de pet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 12:55   #79
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
300,000 Teslas on the road have been driven a total of 7.5 billion miles, and about 40 fires have been reported.
That works out to five fires for every billion miles traveled,

ICE cars: compared to a rate of 55 fires per billion miles traveled in gasoline cars.
This works out 11 ICE vehicle fires for every 1 Tesla EV fire!
Maar een uitgebrande BMW of Mercedes komt gewoon niet in het nieuws, dus bepaalde mensen denken dan dat EV's meer branden kennen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 13:13   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Het brandrisico bij Tesla ligt 9x lager dan bij een ICE. Als elke Tesla die in brand vliegt in de media komt ontstaat er natuurlijk een verkeerde perceptie. Het feit dat Zuid-Korea een groot aantal BMW's verbood om nog rond te rijden kwam hier natuurlijk niet aan bod https://www.bbc.com/news/business-45191874.

Tesla koopt geen advertentieruimte in de traditionele media, de andere automerken dan weer zeer veel. Wie zullen ze naar de mond praten? Dat gecombineerd met een aantal mensen die niet al te veel kennis hebben van elektrische voertuigen die dergelijke sensatie wel lusten.
Nu ik heb nog nooit een ICE in brand weten vliegen door andere oorzaken dan nalatigheid in onderhoud en herstellingen, fouten in het ontwerp of oneigenlijk gebruik.
En vaak was de oorzaak dan nog te herleiden tot de elektrische onderdelen en ongevallen.

Die BMW's zijn ook rijdende computers en hebben eigen kleine accu's om stroomuitval op te vangen.

Het gaat dus opnieuw over fouten in de koeling van de accu.

Maar was even aan het terugdenken over hoe ik als jong knaap leerde accu's van wagens op te laden.
In de eerste plaats gebeurde die steeds met open motorkap en accu bescherming.
Daarnaast moest ik de dopjes openzetten en als het een accu zonder verwijderbare doppen was, nakijken of de ontluchtingsopeningen wel open en vrij waren.
Het snelladen mocht enkele gedaan worden als de wagen ook gestart werd.
Als ik de accua niet voldoende kon vrij maken, moest ik een ventilator voor koeling en luchtzuivering laten zorgen.

Regels die tegenwoordig allemaal verdwenen zijn.
Accu's van gsm's, laptops, EV's en duizenden andere elektrische toestellen worden vandaag tegen een topsnelheid opgeladen, terwijl ze nog in hun gesloten behuizing zitten, zonder enige koeling of ventilatie.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be