Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 september 2019, 15:13   #101
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Hmmm. Appels met appels vergelijken. In de statistieken zijn meer dan 80% van de branden in ICE's (niet aangestoken, en niet door ongevallen veroorzaakt) in voertuigen van 8 jaar en ouder.

Die affakkelende Tesla's zijn veel jonger. Volgens statistieken van NHTSA, total loss claims door brand bij de verzekeraars, scoort een <3 jaar oude Model X zo'n 1.9 keer meer dan gemiddeld en een <3 jaar oude Model S zo'n 1.4 keer meer dan gemiddeld (van de <3 jaar oude voertuigen)... Oeps.

Link
Dat wilt enkel zeggen dat de oorzaken van branden in EV's en ICE's verschillend zijn, en bij EV's veelal een productiefout zijn (waarschijnlijk in de batterij) terwijl bij ICE's het slijtage is. Dan nog, aangezien die wagens na 8 jaar niet gescrapped worden maar gewoon in het tweedehandscircuit verdwijnen is naar veiligheid toe het aantal branden bij ICE's veel hoger dan bij EV's per gereden km.

In feite is een brand door slijtage ook een kwaliteitsprobleem.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 16:12   #102
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Volgens techpulse die dit onderzocht hebben ligt het aan de batterij zelf.
Een lek of kortsluiting binnen.

Volgens araneus dan weer niet.

In elk geval er moet iets zijn met die EV.
Ik heb ook de indruk dat dit bij een leaf en anderen minder of niet is.
Juist weet ik dat niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 16:56   #103
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Hmmm. Appels met appels vergelijken. In de statistieken zijn meer dan 80% van de branden in ICE's (niet aangestoken, en niet door ongevallen veroorzaakt) in voertuigen van 8 jaar en ouder.

Die affakkelende Tesla's zijn veel jonger. Volgens statistieken van NHTSA, total loss claims door brand bij de verzekeraars, scoort een <3 jaar oude Model X zo'n 1.9 keer meer dan gemiddeld en een <3 jaar oude Model S zo'n 1.4 keer meer dan gemiddeld (van de <3 jaar oude voertuigen)... Oeps.

Link
pas de lijst maar aan 1976 of 1977 mijn Simca 1000 S ook eventjes vlammen gehad ...maar zelf kunnen blussen ...asje carburator te ver uitgesleten -> eventje vlam op de Dendermondsestwg in Willebroek toen .....jaar daarop volledig doorgeroest ( amper 4 j oud )
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 17:57   #104
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat wilt enkel zeggen dat de oorzaken van branden in EV's en ICE's verschillend zijn, en bij EV's veelal een productiefout zijn (waarschijnlijk in de batterij) terwijl bij ICE's het slijtage is. Dan nog, aangezien die wagens na 8 jaar niet gescrapped worden maar gewoon in het tweedehandscircuit verdwijnen is naar veiligheid toe het aantal branden bij ICE's veel hoger dan bij EV's per gereden km.

In feite is een brand door slijtage ook een kwaliteitsprobleem.
EV's slijten ook, wie zegt niet dat het na 8 jaar erger is qua brandveiligheid. Productiefouten in Li-ion batterijen dragen zeker bij (zie maar het Note 7 verhaal), maar huidige Li-ions slijten ook waarbij het risico op brand toeneemt. Door herhaaldelijk opladen/ontladen krijgt men vorming van lithiummetaaldendrieten op de anode die finaal kunnen leiden tot kortsluiting tussen het anode- en kathodecompartiment met oververhitting en brand tot gevolg.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 18:25   #105
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Volgens techpulse die dit onderzocht hebben ligt het aan de batterij zelf.
Een lek of kortsluiting binnen.

Volgens araneus dan weer niet.

In elk geval er moet iets zijn met die EV.
Ik heb ook de indruk dat dit bij een leaf en anderen minder of niet is.
Juist weet ik dat niet.
Het is werkelijk afhankelijk van merk en model.
Daarnaast zijn de Leaf eigenaars meer het type dat niet vlug eeb snellader gebruikt. Daar dit wagens zijn die vooral gebruikt worden voor korte afstanden en lange stilstand.

De brand moet ook niet direct in de accu ontstaan om door de warmte van de accu te worden veroorzaakt.
Een paar stroomdraden waarvan de isolatie is beschadigd door de warmte die ontstaat bij het snelladen en ontladen van de accu zijn zeer moeilijk op te sporen bij een uitgebrandde elektrische voertuig.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 18:34   #106
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
EV's slijten ook, wie zegt niet dat het na 8 jaar erger is qua brandveiligheid. Productiefouten in Li-ion batterijen dragen zeker bij (zie maar het Note 7 verhaal), maar huidige Li-ions slijten ook waarbij het risico op brand toeneemt. Door herhaaldelijk opladen/ontladen krijgt men vorming van lithiummetaaldendrieten op de anode die finaal kunnen leiden tot kortsluiting tussen het anode- en kathodecompartiment met oververhitting en brand tot gevolg.
Nu, bij normaal opladen van de accu ontstaat er bijna geen oplaadwarmte en dus slechts een minimum aan vervorming.
Heb zelf jaren lang li-ion batterijen opgeladen en ontladen zonder enige problemen, wel steeds voor een goede luchtdoorstroming gezorgd voor afkoeling.
En heb dus het vermoeden dat er in de oude Tesla S een gevaarlijke ontwerpfout zit, die bij het gebruik van superchargers onvoldoende koeling toelaat.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 19:02   #107
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Hoeveel water heeft men nodig om een batterijpack van een Tesla 3 te maken ?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 19:33   #108
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.653
Standaard

Citaat:
Researchers Found a Way to Increase the Lifetime of Tesla's Batteries to 20 Years

May 12th, 2017

Tesla formed a 5-year partnership with an academic institution - the company's only university partnership - to find ways in extending the lifetime of lithium-ion batteries into the range of decades. Canadian researcher Jeff Dahn recently discussed his team's recent progress into their Tesla battery project, at MIT.

Jeff Dahn, one of the pioneering developers of the lithium-ion battery and a professor from the Dalhousie University in Halifax, Nova Scotia, began a 5-year exclusive research partnership with Tesla Motors back in June 2016. The aim of the partnership is to research how the lithium-ion batteries, used in Tesla's vehicle, can be extended to last for multiple decades, which is critical in storing up energy. In his latest MIT talk, Dahn addressed the question of "how can one be sure a lithium-ion cell will last many decades in experiments that last only a few weeks"?

Early goal achievements

Only less than one year into the research, Dahn and his team have already created cells with the capacity to double the lifetime of Tesla's batteries. Dahn stated how his team has surpassed the goal of their project with Tesla at the early stages of the research.

"In the description of the [Tesla] project that we sent to NSERC (Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada) to get matching funds from the government for the project, I wrote down the goal of doubling the lifetime of the cells used in the Tesla products at the same upper cutoff voltage. We exceeded that in round one. OK? So that was the goal of the project and it has already been exceeded. We are not going to stop – obviously – we have another four years to go. We are going to go as far as we can".

Jeff Dahn's recorded talk at MIT last week was made private by the institution. The video below is a related interview of Dahn discussing lithium-ion batteries 3 months ago.

https://interestingengineering.com/r...eries-20-years
QED

Nog eentje met ijzerfosfaatkathode? 10 jaar garantie constructeur sinds 2009, dus die is dit jaar pas afgelopen voor het eerste bouwjaar

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_e6

BYD's initial claims for the e6 in 2009 included:[16]

Electric power consumption: less than 18 kWh per 100 km (62 mi)
Acceleration: 0-60 mph (97 km/h) in < 8 seconds
Top speed: 100 mph (160 km/h)
Normal charge: 220V/10A household electric power socket
Quick charge (using Three-phase AC):[17]
Range: 186 miles (300 km)[1]
BYD provides a 10-year warranty for the Fe battery[1]
Met prentje
https://bydcompany.wordpress.com/news/auto/e6/


BYD e6 electric car feature

Citaat:
https://www.pveurope.eu/News/E-Mobil...80-kWh-battery
Electric cars: BYD E6 with range of up to 400 kilometers - 80 kWh battery

3/24/17,

Solid warranties

BYD underpins its range figures with solid warranties. That is the advantage of BYD being an experienced manufacturer of batteries: They know their stuff. The vehicle itself is warrantied for two years or a maximum of 150,000 kilometres. The battery is warrantied for 4,000 full cycles, which corresponds to a battery life of 11 years. After that, BYD are guaranteeing a residual capacity of at least 75 percent. Considering the mileage, this is technically equivalent to 1.5 million kilometres of electric driving. Who ever said that the Chinese were behind the times.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 september 2019 om 19:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 19:53   #109
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Musk is zo iemand die nooit schuld heeft.
Teslas branden uit..niet zijn fout.
Zonnepanelen schieten in brand...niet zijn fout.
Solar pannen bestaan niet....niet zijn fout maar incasseert wel de voorschotten.

Tussendoor de eene profetische voorspelling na de andere.

Enfin ik zie hem nog in de bak te vliegen
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 3 september 2019 om 19:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 19:59   #110
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Musk is zo iemand die nooit schuld heeft.
Teslas branden uit..niet zijn fout.
Zonnepanelen schieten in brand...niet zijn fout.
Solar pannen bestaan niet....niet zijn fout maar incasseert wel de voorschotten.

Tussendoor de eene profetische voorspelling na de andere.

Enfin ik zie hem nog in de bak te vliegen
Die van Volkswagen en Audi vlogen echt in de bak.

Tesla model S 900.000 km, eenmaal batterij gewisseld.

https://gocar.be/nl/autonieuws/fun/d...m-op-de-teller



En dit pre- Jeff Dahn.

Noordkaap in januari met zijn oude Tesla, -30° C, 783.117 km:


Laatst gewijzigd door Micele : 3 september 2019 om 20:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 20:53   #111
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
EV's slijten ook, wie zegt niet dat het na 8 jaar erger is qua brandveiligheid. Productiefouten in Li-ion batterijen dragen zeker bij (zie maar het Note 7 verhaal), maar huidige Li-ions slijten ook waarbij het risico op brand toeneemt. Door herhaaldelijk opladen/ontladen krijgt men vorming van lithiummetaaldendrieten op de anode die finaal kunnen leiden tot kortsluiting tussen het anode- en kathodecompartiment met oververhitting en brand tot gevolg.
Ik denk dat we nog een paar jaar moeten wachten om het effect daarvan op de hoeveelheid branden te kunnen merken.

Nu,meestal, als dat gebeurt, is het wel fin voor de batterij voordat een brand uitbreekt he.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 20:57   #112
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die van Volkswagen en Audi vlogen echt in de bak.

Tesla model S 900.000 km, eenmaal batterij gewisseld.

https://gocar.be/nl/autonieuws/fun/d...m-op-de-teller



En dit pre- Jeff Dahn.

Noordkaap in januari met zijn oude Tesla, -30° C, 783.117 km:
Dat zijn dan toch mensen met tijd teveel.
Hoeveel km per dag deden die dan?
400 a 500 km? Zaterdag en zondag ook?
Of ergens op de rollen laten draaien?
Of dat kmtriekske op een boormachine aangesloten?
Of een krik er onder en gewoon in de garage laten draaien terwijl ze een uilke vangen of wat zitten te gamen?

Enfin uiteindelijk zie ik dat er wel een nieuwe accu in zit.
Toch nog een beetje eerlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 3 september 2019 om 21:12.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 22:35   #113
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.636
Standaard

en hier komt de lamborghine hybrid
https://www.engadget.com/2019/09/03/...pnGH1Hg5bkGmoM

een beest die gewoon nog ouderwets ontploft met mini EV hulpmotortje
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 22:47   #114
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en hier komt de lamborghine hybrid
https://www.engadget.com/2019/09/03/...pnGH1Hg5bkGmoM

een beest die gewoon nog ouderwets ontploft met mini EV hulpmotortje
Je vergeet het voornaamste.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 23:52   #115
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je vergeet het voornaamste.
t'is gewoon een technologisch pareltje met zijn supercapacitors...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 00:08   #116
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
t'is gewoon een technologisch pareltje met zijn supercapacitors...
Van Chinese bussen? lol.
Citaat:
https://www.supercaptech.com/the-sup...opted-in-china

The Chinese company Sunwin, a joint venture between Volvo and China's largest automaker SAIC had already made a big publicity stunt in 2010 by providing 61 electric buses using supercapacitors to serve the World Expo 2010 of Shanghai.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 07:09   #117
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Van Chinese bussen? lol.
denk dat iedereen capacitors gebruikt ?of niet ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 08:34   #118
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.122
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Lees eens goed wat er staat.
De warmte in de batterij ontstaat niet door het materiaal, maar door de stroombeweging waardoor er warmte onstaat.
Een stroombeweging, ik lag bijna onder de tafel van het lachen. Hoe verzin je het. Het is gewoon stroom. Jou gebrek aan kennis blijft me verbazen.

Citaat:
En alle materialen hebben de eigenschap uit te zetten en te krimpen bij temperatuursveranderingen.
Ook de vastheid van materialen verandert bij temperatuursveranderingen.
En het is dus temperatuursverandering die bij accu's voor problemen zorgt.
En het is daarom dat je steeds voor voldoende koeling moet zorgen en zowel snelladen als snelontladen moet vermijden.
Tesla is nu net één van de EV-fabrikanten met een geavanceerd BMS en koelsysteem. Tijdens het superchargen blijft de temperatuur van de batterij redelijk constant. Als de temperatuur te hoog dreigt te worden neemt de laadsnelheid gewoon af. De laadtemperatuur bij superchargen is slechts een paar graden hoger dan de normale bedrijfstemperatuur.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 08:38   #119
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.122
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu, bij normaal opladen van de accu ontstaat er bijna geen oplaadwarmte en dus slechts een minimum aan vervorming.
Heb zelf jaren lang li-ion batterijen opgeladen en ontladen zonder enige problemen, wel steeds voor een goede luchtdoorstroming gezorgd voor afkoeling.
En heb dus het vermoeden dat er in de oude Tesla S een gevaarlijke ontwerpfout zit, die bij het gebruik van superchargers onvoldoende koeling toelaat.
Weerom je weet niet waarover je praat! De temperatuur bij het superchargen blijft redelijk constant. Jou vermoedens zijn waardeloos, zeker nadat je hier meermaals je gebrek aan kennis hebt geëtaleerd.

Meer info rond supercharging en koeling van de batterij kan je hier vinden:

https://www.teslarati.com/watch-tesl...supercharging/
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 09:36   #120
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Een stroombeweging, ik lag bijna onder de tafel van het lachen. Hoe verzin je het. Het is gewoon stroom. Jou gebrek aan kennis blijft me verbazen.



Tesla is nu net één van de EV-fabrikanten met een geavanceerd BMS en koelsysteem. Tijdens het superchargen blijft de temperatuur van de batterij redelijk constant. Als de temperatuur te hoog dreigt te worden neemt de laadsnelheid gewoon af. De laadtemperatuur bij superchargen is slechts een paar graden hoger dan de normale bedrijfstemperatuur.
Maar waarom dan de geparkeerde auto's welke men niet aan het opladen was?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be