Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 oktober 2019, 16:00   #12181
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Dat is één voorbeeldje, maar zo zijn er tien-tallen.
Ik had het over de 'rode lijn'.
En hier ga je best niet gaan kijken op websites van de Engelse overheid of die pro-Brexit zijn, je zal wel weten waarom denk ik.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 16:46   #12182
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Dat is één voorbeeldje, maar zo zijn er tien-tallen.
Ik had het over de 'rode lijn'.
En hier ga je best niet gaan kijken op websites van de Engelse overheid of die pro-Brexit zijn, je zal wel weten waarom denk ik.
Ook van dat praatprogramma gisteren:

Het heeft niks met rationaliteit te maken. Een aantal Britten denken gewoon dat ze het op hun eentje beter kunnen. Splendid Isolation, Brittania Rules the Waves en zo.
De Britten hebben tenslotte toch ook WO2 op hun eentje gewonnen. Fuck the Yanks, Russen en ander continentaal gespuis.
__________________
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 17:46   #12183
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ook van dat praatprogramma gisteren:

Het heeft niks met rationaliteit te maken. Een aantal Britten denken gewoon dat ze het op hun eentje beter kunnen. Splendid Isolation, Brittania Rules the Waves en zo.
De Britten hebben tenslotte toch ook WO2 op hun eentje gewonnen. Fuck the Yanks, Russen en ander continentaal gespuis.

Ah ja, de beruchte 'Bulldog Spirit' waar de Britten zich zo op beroemen.
Maar wat gaat daarvan overblijven na een paar maanden op een dieet van rapen?

Bulldogs lusten trouwens geen rapen, daar sta je dan.

1 ding staat al vast : het zal allemaal de schuld zijn van de EU en in het bijzonder de Duitsers.

Laatst gewijzigd door parcifal : 10 oktober 2019 om 17:46.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 10:58   #12184
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De meeste EU WTO tarieven zijn 5% en voor services zelfs 0%, de Pond zelf is ondertussen 20% gezakt maar kan evengoed stijgen en dalen wat het al decennia doet. Die tarieven gaan niet veel veranderen aan de zaak al is het extra papierwerk wel een grote last.
Eens kijken wat de topman van Nissan Europa daarover zegt :

https://www.bbc.com/news/business-50000530

Citaat:
Nissan's European chairman, Gianluca de Ficchy, said if a 10% export tariff was introduced after the UK left the EU it would put its operations "in jeopardy".

This would be the case if the UK moved to World Trade Organization (WTO) rules after Brexit, he said.

He was speaking at Nissan's plant in Sunderland, where work on a new model of the Juke is due to start.

The Japanese firm said it had invested £100m in the plant, which also makes the Qashqai and electric Leaf models.

Mr de Ficchy said Nissan still intended to build in Sunderland, the UK's biggest car plant, but that it was difficult to plan for the future amid Brexit uncertainty.

The new Juke has been designed and manufactured in the UK, aimed specifically at European markets, with two-thirds of its components coming from the EU and 70% of production destined for the continent.

Nissan, which employs 7,000 in Sunderland, also has operations in Spain.

Mr de Ficchy said the cost of moving to WTO rules would mean the "entire business model for Nissan Europe will be in jeopardy".
Met andere woorden, als er een no-deal Brexit komt betekent dat een exporttarief van 10% op Brits gebouwde auto's, dan verliest Sunderland zeker de productie van de nieuwe Qashquai en is dit op termijn het einde van de Nissan fabriek in Sunderland, 7000 Britse jobs weg bij nissan zelf, en nog eens 2 a 3 keer zoveel bij subcontractors en toeleveranciers.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 12:04   #12185
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Eens kijken wat de topman van Nissan Europa daarover zegt :

https://www.bbc.com/news/business-50000530



Met andere woorden, als er een no-deal Brexit komt betekent dat een exporttarief van 10% op Brits gebouwde auto's, dan verliest Sunderland zeker de productie van de nieuwe Qashquai en is dit op termijn het einde van de Nissan fabriek in Sunderland, 7000 Britse jobs weg bij nissan zelf, en nog eens 2 a 3 keer zoveel bij subcontractors en toeleveranciers.
Och... je moet voor je 'vrijheid' iets over hebben hé.
Wie ligt daar nu van wakker.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 16:41   #12186
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 26.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Eens kijken wat de topman van Nissan Europa daarover zegt :

https://www.bbc.com/news/business-50000530

Met andere woorden, als er een no-deal Brexit komt betekent dat een exporttarief van 10% op Brits gebouwde auto's, dan verliest Sunderland zeker de productie van de nieuwe Qashquai en is dit op termijn het einde van de Nissan fabriek in Sunderland, 7000 Britse jobs weg bij nissan zelf, en nog eens 2 a 3 keer zoveel bij subcontractors en toeleveranciers.
Het is niet duidelijk in dat artikel maar hij vraagt dus om de import tarieven voor onderdelen uit de EU op 0% te plaatsen en de Britten gaan dit ook doen. Anders wordt dit inderdaad moeilijk vol te houden om zowel 10% op de onderdelen als 10% op de verkoop te hebben.

Dit zijn de UK import tarieven en op auto-onderdelen is dat 0% (alles wat niet op die lijst staat) en volledige auto's zijn 10% wat hun interne positie zal versterken.

https://www.gov.uk/government/public...u-with-no-deal

Voor jou is het doom and gloom maar in realiteit valt het allemaal goed mee.

De UK exporteert jaarlijks 800.000 auto's naar de EU en importeert er 2,5 miljoen uit de EU. Tax hierop zou al 6 miljard zijn tenzij de Britten auto's van Nissan kopen, Nissan zal de vraag niet aankunnen.

.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 17:29   #12187
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dit zijn de UK import tarieven en op auto-onderdelen is dat 0% (alles wat niet op die lijst staat) en volledige auto's zijn 10% wat hun interne positie zal versterken.
80% van de geproduceerde auto's bij Nissan is voor Export,
Exporttarieven gaan op 1 november naar +10%, dus wordt diezelfde Nissan 10% duurder op die dag voor Europese klanten.

Geen 20 000 Euro maar 22 000 Euro dus.
Hoe gaat dat de Britten hun interne positie versterken?


Citaat:
De UK exporteert jaarlijks 800.000 auto's naar de EU en importeert er 2,5 miljoen uit de EU. Tax hierop zou al 6 miljard zijn tenzij de Britten auto's van Nissan kopen, Nissan zal de vraag niet aankunnen.
Dus jij gelooft de CEO van Nissan niet als hij zegt dat no - deal hun business model breekt in het UK?

Straf.

Laatst gewijzigd door parcifal : 11 oktober 2019 om 17:29.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 17:48   #12188
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De UK exporteert jaarlijks 800.000 auto's naar de EU .....
Na de Brexit zal je kunnen zeggen dat: ' De UK exporteerde jaarlijks 800.000 auto's naar de EU... '
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 17:55   #12189
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 26.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
80% van de geproduceerde auto's bij Nissan is voor Export,
Exporttarieven gaan op 1 november naar +10%, dus wordt diezelfde Nissan 10% duurder op die dag voor Europese klanten.

Geen 20 000 Euro maar 22 000 Euro dus.
Hoe gaat dat de Britten hun interne positie versterken?

Dus jij gelooft de CEO van Nissan niet als hij zegt dat no - deal hun business model breekt in het UK?

Straf.
Dat heb je met die extreme anti-brexit bagger sites, ze verbergen alles wat er positief zou kunnen uitzien.

Hij vroeg om de import tarieven op 0% te zetten maar daar gaan ze natuurlijk niet verder op in

"He said the business was asking for tariffs not be imposed if there is a no-deal Brexit.
"We are asking not to have tariffs being applied in a no-deal scenario because otherwise the tariffs won't be sustainable for us," he said."

En dat zal de UK ook doen, het grootste probleem is ook hier de eventuele vertragingen aan de grens.

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 11 oktober 2019 om 17:57.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2019, 09:45   #12190
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dat heb je met die extreme anti-brexit bagger sites, ze verbergen alles wat er positief zou kunnen uitzien.

Hij vroeg om de import tarieven op 0% te zetten maar daar gaan ze natuurlijk niet verder op in

Hey Brexit Means Brexit Means Export-Tarifs..
Je zit in de eenheidsmarkt of erbuiten, allebei samen is niet mogelijk. Brexiteers snappen dat nog ALTIJD niet.

Bij No-Deal worden Nissan's voor EU-klanten op 1 dag 10% duurder en zijn daardoor niet meer competitief. Die EU klanten kiezen dan een Toyota of Hyunday en de Export van Nissans naar de EU valt op zijn gat.

Dat is het scenario dat de CEO van Nissan schets en OMDAT export 80% van zijn business is, is dat de doodsteek, tenzij de Britten opeens Massaal Nissans gaan kopen, 4 maal meer dan voor Brexit.
Maar waarom zouden ze?

Dit zeggen de Brexit-critici al ruim 3 jaar, maar ja, jij en de Brexiteers zullen het moeten zien voor je het gelooft blijkbaar.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2019, 10:26   #12191
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
...
Hij vroeg om de import tarieven op 0% te zetten maar daar gaan ze natuurlijk niet verder op in...
Weet je nog dat voorbeeldje van die zwemclub ?
Als je uit die club gaat mag je nadien ook de zondag niet meer gratis gaan zwemmen.
Voor u is dat blijkbaar onlogisch ?
Ik ga morgen mijn Telenet abo opzeggen, maar eis wel dat ik verder kan internetten, net zoals daarvoor het geval was.
Moest dat kunnen...
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 12 oktober 2019 om 10:28.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2019, 10:44   #12192
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 26.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Hey Brexit Means Brexit Means Export-Tarifs..
Je zit in de eenheidsmarkt of erbuiten, allebei samen is niet mogelijk. Brexiteers snappen dat nog ALTIJD niet.

Bij No-Deal worden Nissan's voor EU-klanten op 1 dag 10% duurder en zijn daardoor niet meer competitief. Die EU klanten kiezen dan een Toyota of Hyunday en de Export van Nissans naar de EU valt op zijn gat.

Dat is het scenario dat de CEO van Nissan schets en OMDAT export 80% van zijn business is, is dat de doodsteek, tenzij de Britten opeens Massaal Nissans gaan kopen, 4 maal meer dan voor Brexit.
Maar waarom zouden ze?

Dit zeggen de Brexit-critici al ruim 3 jaar, maar ja, jij en de Brexiteers zullen het moeten zien voor je het gelooft blijkbaar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Weet je nog dat voorbeeldje van die zwemclub ?
Als je uit die club gaat mag je nadien ook de zondag niet meer gratis gaan zwemmen.
Voor u is dat blijkbaar onlogisch ?
Ik ga morgen mijn Telenet abo opzeggen, maar eis wel dat ik verder kan internetten, net zoals daarvoor het geval was.
Moest dat kunnen...
Ik ga het nog ene keer duidelijk herhalen, het is echt mijn schuld niet dat jullie het niet willen begrijpen.

Er is een extra 10% WTO tarief voor auto's die uitgevoerd worden naar de EU, daar kan niet veel aan veranderd worden bij een harde Brexit. Er zijn echter ook Britse WTO tarieven voor onderdelen die de autoindustrie importeert uit de EU.

Hij vraagt dus aan de Britse regering om die Britse import tarieven op onderdelen af te schaffen omdat het anders te duur wordt voor hen om 2 keer extra tarieven te hebben. Dan zijn die EU tarieven economish houdbaar, anders niet. "otherwise the tariffs won't be sustainable for us"

"He said the business was asking for tariffs not be imposed if there is a no-deal Brexit.
"We are asking not to have tariffs being applied in a no-deal scenario because otherwise the tariffs won't be sustainable for us," he said."

En dat zal de UK ook doen!

Begrijpen jullie het nu?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2019, 11:02   #12193
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
...Begrijpen jullie het nu?
Dat begrijpen wij maar al te goed. De nadelen van hun koppigheid.
Maar ik vrees dat jij het niet wenst te begrijpen.
Je kan niet 'gratis' alle voordelen wensen te bekomen zonder er de nadelen bij te willen nemen.
Juist hetzelfde als in mijn voorbeeldjes.

Ik zou zo ook kunnen zeggen dat ik niet meer ga werken, maar dan wel gratis al mijn inkopen wens te doen, want anders wordt het te duur voor mij.
Juist hetzelfde.
Snap je het nu ?
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 12 oktober 2019 om 11:03.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2019, 11:04   #12194
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 26.549
Standaard

Nissan kan natuurlijk de productie overplaatsen naar Frankrijk en 10% winst doen maar het voert ook uit naar de UK en dan heb je terug 10% tarieven. De UK voert nog steeds dubbel zoveel auto's in dan dat het uitvoert, die markt zal zich wat moeten settelen.

Een deal met de VS zou ook veel kunnen veranderen, dan zou er een gigantische markt bijkomen en dat is wel 1 van de grote punten die ze met een Brexit willen bereiken.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2019, 11:05   #12195
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 26.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Dat begrijpen wij maar al te goed. De nadelen van hun koppigheid.
Maar ik vrees dat jij het niet wenst te begrijpen.
Je kan niet 'gratis' alle voordelen wensen te bekomen zonder er de nadelen bij te willen nemen.
Juist hetzelfde als in mijn voorbeeldjes.

Ik zou zo ook kunnen zeggen dat ik niet meer ga werken, maar dan wel gratis al mijn inkopen wens te doen, want anders wordt het te duur voor mij.
Juist hetzelfde.
Snap je het nu ?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2019, 11:05   #12196
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik ga het nog ene keer duidelijk herhalen, het is echt mijn schuld niet dat jullie het niet willen begrijpen.
Je leest dingen die er niet staan. Typisch.
En importtarieven hebben er niet echt mee te maken, de britse regering heeft al lang geleden laten weten dat ze die op nul zou zetten, toch zeker aanvankelijk.

De Ficchy spreekt dus ENKEL over exporttarieven.

Dit stukje zegt alles wat je moet weten :

Citaat:
"If we will have to sustain 10% export duties on the vehicles that we export from UK to EU, knowing that those vehicles represent 70% of total production, the overall business model won't be sustainable.

Laatst gewijzigd door parcifal : 12 oktober 2019 om 11:06.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2019, 11:07   #12197
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Nissan kan natuurlijk de productie overplaatsen naar Frankrijk en 10% winst doen maar het voert ook uit naar de UK en dan heb je terug 10% tarieven. De UK voert nog steeds dubbel zoveel auto's in dan dat het uitvoert, die markt zal zich wat moeten settelen.

Een deal met de VS zou ook veel kunnen veranderen, dan zou er een gigantische markt bijkomen en dat is wel 1 van de grote punten die ze met een Brexit willen bereiken.
Elk normaal mens zou er voor gezorgd hebben dat ze eerst zo'n deal op zak hebben voor ze aan een Brexit avontuur beginnen, maar zelfs dat hebben ze niet.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2019, 11:13   #12198
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Wel, ik ben nu echt blij met die .
Je ziet dus hoe absurd mijn voorbeeldje is, maar dat is eigenlijk wat de UK wenst.
Contractbreuk plegen, en als beloning een voorkeursbehandeling krijgen.
Dat is wat de Brexiteers willen of bijna eisen van de EU.
Wel zoiets, dat is even absurd.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2019, 11:15   #12199
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 26.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Wel, ik ben nu echt blij met die .
Je ziet dus hoe absurd mijn voorbeeldje is, maar dat is eigenlijk wat de UK wenst.
Contractbreuk plegen, en als beloning een voorkeursbehandeling krijgen.
Dat is wat de Brexiteers willen of bijna eisen van de EU.
Wel zoiets, dat is even absurd.
Momenteel willen ze een harde Brexit zodat ze eindelijk verder kunnen, het grootste probleem momenteel is de onzekerheid.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2019, 12:07   #12200
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 26.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Elk normaal mens zou er voor gezorgd hebben dat ze eerst zo'n deal op zak hebben voor ze aan een Brexit avontuur beginnen, maar zelfs dat hebben ze niet.
Dat kan uiteraard niet, er zijn al langer gesprekken maar een deal kan maar na de Brexit en dan nog liefst voordat de 2020 verkiezingsrace begint. Daarom is het belangrijk om niet meer uit te stellen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be