![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We merken hier weer op dat men zomaar lijstjes overneemt zonder enig eigen kritisch denkwerk he. Het is onrustbarend hoeveel gelovigen er hier zijn, daarmee bedoel ik, mensen die als waar aannemen wat een "gezag" zegt, zonder na te denken of na te gaan wat dat gezag precies gezegd heeft, en in welke mate dat argument onafhankelijk van dat gezag nog een eigen bestaan heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een democratie is niet noodzakelijk een land waar het "goed is om te leven" he. Als een meerderheid van het volk een minderheid wil genocideren, dan is het meest democratische land, het land waar die minderheid de gaskamers in vliegt he. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2019 om 12:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De basis zijn de grondrechten van iedere mens, waarmee eenieder van nature geboren wordt als recht op leven, op vrijheid van meningsuiting, op bezit ... Gewoonlijk wordt dit in een onveranderlijke grondwet vast gelegd. In deze wet worden ook de spelregels vastgelegd voor het politieke bedrijf binnen het raam van deze grondrechten. Dit politieke bedrijf krijgt dan de naam democratie als daarbij op intensieve en niet-discriminerende wijze alle burgers betrokken worden.
![]() |
![]() |
#264 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder hebben de Zwitsers een bindend referendum en de Noren niet. Toch scoort Noorwegen hoger ? Op die vraag heb je eigenlijk nog geen antwoord gegeven. Een referendum is één van de vele mogelijkheden om het volk te betrekken bij beslissingen, maar er moeten er nog andere zijn ook. Als je die cijfers wat kritisch ( ![]() ![]() Anders, als ik uw theorie volg, zou Zwitserland op de eerste plaats horen te staan. En tussen Noorwegen en Zwitserland zitten er nog 8 andere landen ook. Mss daar eens over nadenken ? Ook best eens interessant om na te gaan is het volgende: - de voordelen van een bindend referendum - de gevaren van een bindend referendum Ps: wat die lijstjes betreft zijn er ook nog andere bronnen, en de resultaten ervan zijn gelijklopend. In de rapte een paar andere bronnen (niet gecontroleerd deze keer, gewoon uit de losse mouw) https://nl.express.live/sterkste-democratie/ https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/02...een-1-2891724/ En The Economist is nu ook wel niet te onderschatten. Bovendien, want daar ging het hier eigenlijk om, bijna allemaal monarchiën. ![]()
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 21 oktober 2019 om 15:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat mij betreft mogen de Saoudi's frieten bakken in hun olie.
![]()
![]() |
#268 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er zijn dus geen basis rechten, of basis principes. Alles kan door iedereen in principe gedaan worden, enkel de fysische grenzen zijn echte grenzen. Maar als men op een of andere manier in een groep wil leven, omdat men denkt dat men daar meer voordeel dan nadeel bij doet (al ware het maar omdat dat toelaat om gemakkelijker concurrerende groepen te elimineren), dan moet er een "symmetrie breking" zijn die toelaat om juist eventueel een stel van basis rechten en principes uit te vinden. Aangezien er a priori geen enkel stel van basis rechten "natuurlijker" is dan een ander stel, en aangezien we in de grond elkaar allemaal willen afmaken en/of onderwerpen en elkaar geen sikkepit vrijheid gunnen behalve die paar uitzonderingen waar we empathie voor zouden hebben, moet er een manier zijn om de principes van een groep mensen vast te leggen. Welnu "stemmen bij meerderheid" is zo een manier. Het is eigenlijk de enige manier die geen a priori nodig heeft (anders dan gewoon elkaar uitmoorden tot er 1 overblijft - battle royale dus). En dat idee is "democratie". De symmetrie breking van de verschillende niet-gedifferentieerde basisprincipes. Jouw "grondrechten" zijn gewoon maar een van de mogelijkheden. Maar er moet een manier zijn om daarover akkoord te geraken via een systeem dat verder geen enkel principe heeft - anders is het een cirkelredenering. Welnu, een stemming met meerderheid is het eenvoudige idee dat die symmetrie breking toelaat. Dat is de fundamentele bestaansreden van democratie: de enige manier om tot een groepsbeslissing te komen zonder a priori "rechten". Want als er al "a priori rechten" zouden bestaan, dan is dat heel eenvoudig: die a priori rechten duiden mij en mijn nageslacht aan als ultieme heersers die alles beslissen, en dat is het dan. (en jij vindt dat het ook zo moet zijn, behalve dat JIJ dan de heerser bent en jouw nageslacht heerser zal zijn). Omdat die evidente maar tegenstrijdige a priori rechten niet onderscheidbaar zijn, moet er dus oftewel een "goddelijke openbaring" zijn die iedereen aanvaardt, oftewel een democratische stemming. Andere manieren om de symmetrie te breken zijn er niet. Citaat:
Het idee is juist dat er geen basisregels zijn en dat een groep vanaf niks moet kunnen beslissen wat hij vindt dat de basisregels moeten zijn. De enige oplossing hiervoor, zonder goddelijke openbaring, is een democratische stem, of een battle royale. Het is perfect normaal om bijvoorbeeld racistische principes als een basis principe op te nemen. Apartheid was een perfect normaal democratisch principe bijvoorbeeld. Maar het is ook geen natuurlijk principe. Men kan evengoed aan zekere deelgroepen mensen andere rechten/geen rechten toekennen, of juist wel. Dat zijn arbitraire keuzes. Maar die moeten nu eenmaal gemaakt worden. Men kan een grondwet hebben waar zekere etnische groepen apart beschouwd worden, zoals destijds in Zuid Afrika, in de USA, of in Indie. Of men kan er een hebben waar die diverse mensen allemaal vergelijkbare rechten hebben. Men kan een grondwet hebben waar vrouwen rechtenloos zijn. Of waar mannen rechtenloos zijn. Of waar koeien heilig zijn. Er zijn ongelofelijk veel manieren om basisprincipes vast te leggen. Om de symmetrie daartussen te breken, doet men oftewel beroep op een of andere openbaring (theocratie), oftewel moet men een symmetrie breker hebben: de stemming. Democratie. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2019 om 15:34. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Let wel, er kunnen dus complexere systemen bestaan waar een meerderheid van het volk ergens wetgevende macht zou delegeren naar een kliek. Maar die kliek wordt een aristocratie als die de eindbeslissing in hand heeft. Als die enkel maar het technisch werk doet, en het volk heeft het laatste woord, dan is dat een democratie. Zoniet een aristocratie. Die eventueel electief kan zijn. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2019 om 15:35. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om te beginnen kreeg u van mij telkens een bruikbare link naar de vindplaats op Wikipedia. Elementaire etiquette, m'n beste. En vervolgens: 1) de 'score' van de meeste landen zakten een beetje. 2) IJsland (een republiek) verving Zweden (een constitutionele monarchie) op de tweede plaats, en Zweden werd derde. 3) Nieuw-Zeeland verving Denemarken op de vierde plaats, en Denemarken werd vijfde. 4) Op de zesde plaats krijgen we een nieuwkomer: Ierland (een republiek), die deze plaats wel moet delen met Canada, dat samen met Ierland over Australië (voordien zesde plaats na Nieuw-Zeeland op vijf) en Zwitserland (voordien plaats zeven) heen sprong. 5) Finland (een republiek) kwam op de achtste plaats terecht (voordien stond Finland op negen), en stak aldus Australië (op negen) voorbij. 6) Zwitserland (een republiek) slaagde er alsnog in Nederland (een constitutionele monarchie) uit de top tien te verdringen, ook al zakte het van de zevende naar de tiende plaats. Relatief gaan de 'republieken' er dus op vooruit, en blijken de 'constitutionele monarchieën' eerder ter plaatse te trappelen. Nu is het weer uw beurt.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kans is klein dat The Economist 'zomaar' een 'willekeurig' tabelleke uit hun mouw geschud heeft.
Heel klein zelf.
![]() |
#272 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kom.
Ga uwe mond spoelen en dan mag je terug komen om je te excuseren. ![]()
![]() |
#273 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn toch altijd wel mensen geweest die dat beseften, me dunkt, en er zijn er blijkbaar nog steeds ![]() Ik herinner me nog in het begin van de jaren '80 van vorige eeuw samen met een handvol 'Autonomen' in Gent zelfklevers te hebben 'gedistribueerd' met daarop de 'tekst': "Politiekers profiteren. Wie stemt, stemt toe!". Ik ga eens in m'n rommel zoeken of ik daar niet nog een exemplaar van liggen heb.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben er zelfs zeker van dat die "economist" een land waar men puur op volledig democratische wijze zou beslissen om een genocide te plegen op een minderheid, die een heel lage score zou geven, terwijl dat precies een uitblinker in democratie zou zijn. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2019 om 16:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is niet gemakkelijk voor een doorsnee-Vlaming zich voor te stellen hoe de doorsnee-Noor in de watten wordt gelegd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U zou er dus nog goed bij passen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga me trouwens zelden op één bron baseren. Lectuur is er genoeg over te vinden. Andere bronnen komen tot net dezelfde conclusies. Ik heb er daarstraks in de rapte een paar vernoemd. Wat The Economist betreft, de methode die ze gebruikt hebben staat er anders ook bij. https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index Maar op mijn vraag heb ik nu wel nog altijd geen antwoordje gekregen hé. Het antwoordje daarop kan je anders vrij gemakkelijk terugvinden. Ik, ik ga het niet posten. Die eer laat ik voor jullie. ![]() Maar.... dat zal niet passen in het kraam van bepaalde posters hier, dus zwijgen ze als de dood en komen ze met allerhande andere excuses voor de proppen. ![]()
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 21 oktober 2019 om 19:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() uit uw 'tonnen lectuur' hebt gij hier 1 (één) prentje geplaatst, en dan nog eentje zonder bruikbare link naar de bronpagina ![]() ik moet het u wel nageven: gij hebt lef, zeg. ![]() Edit: ![]() Wat dat betreft laat ik het woord aan forumgenoot "patrickve".
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 21 oktober 2019 om 19:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maw, hou eens op met zeveren jong. ![]()
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 21 oktober 2019 om 19:28. |
|
![]() |
![]() |