Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2019, 15:48   #201
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En 350kw opladen in 10 minuten via een 2.5mm² kabel. Vrees voor problemen!!!

Echt nog nooit een DC-laadpaal gezien? Dan wordt het eens hoog tijd dat je eens buiten komt.

beetje info snelladen: https://fastnedcharging.com/nl/blog/...-fast-charging onderaan

Die kabels zijn overigens vloeistofgekoeld (met grote waarschijnlijkheid)

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2019 om 15:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 15:51   #202
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mambo, jij als zelfstandige weet maar al te goed dat een bedrijf zelden dagelijks meer dan 200km met een voertuig laat afleggen.
Of bouwbedrijven nu EV's gebruiken of ICE's voor hun verplaatsingen dat maakt niet veel verschil voor het bedrijf.
Wat wel een verschil maakt zijn de aankoopprijs, de nuttige payload, de beschikbaarheid van energie, restwaarde van de voertuigen na afschrijving en de markt voor deze afgeschreven voertuigen.

En ja, er zullen minder garages nodig zijn, daar zullen dus jobs verdwijnen.

En nee, niet iedereen word werkloos. Integendeel. Men zal zelfs werknemers te kort komen.
Want met de ICE's heeft men maar 1 tankstation per 20.000 voertuigen nodig, met EV's heeft men een minimum van 1 oplaadpunt per 2 voertuigen nodig.
Dus nog heel veel werk aan de winkel.

En de overheden verliezen inderdaad aan inkomsten uit de verkoop van benzine en diesel, maar die zullen dat wel via een andere weg gaan goed maken.
De meeste cammionetten zijn ingericht als mobiele werkplaatsen.
Oorspronkelijk konden die 7 a 800 km onbelast aan.
Belast is dat bij een diesel vaak al maar 200 km.

Een EV die 350 onbelast aankan zal bij belasting nog maar 50 km aankunnen.
En dat gaat niet meer.
Die voertuigen moeten 24 u operationeel aankunnen.

Om nog maar te zwijgen van de kostprijs en de vermindering van de prestaties.
Oud 3 november 2019, 19:07   #203
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Echt nog nooit een DC-laadpaal gezien? Dan wordt het eens hoog tijd dat je eens buiten komt.

beetje info snelladen: https://fastnedcharging.com/nl/blog/...-fast-charging onderaan

Wat is het nu? Zijn die kabels gekoeld of zijn die kabels niet gekoeld?
Met grote waarschijnlijkheid weet u het niet.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 19:47   #204
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ha, nee.
Ben dus juist terug uit een stad, heb geen stopcontacten gevonden op straat.

Heb trouwens ook geen oplaadpunten gezien zoals in jou link afgebeeld.
Heb trouwens ook geen grote platformen voor energie winnen op de parkings gezien in de stad gezien, wel langst de snelweg.

En weet jij hoeveel vloeistofgekoelde kabels kosten en welk een onderhoud die vragen?
Goedkoper om 10mm² te gebruiken. Zeker als die onder de grond moeten gestoken worden. 1 euro per lopende meter in de groothandel voor een 4x 1.5mm² met mantel aardig. minstens 100meter aan te kopen.

Trouwens uit je eigen link

Citaat:
The current can be increased or decreased by the fast charger based on the instructions received from the BMS (see yellow line in the graph below). Most 50 kW fast chargers can provide a maximum current of 125A, but our 175 kW CCS chargers can provide up to 375A.
350 kW op 10 minuten via een 2.5mm²?
350.000watt / 400Volt = 875 Ampere

Denk het niet. gekoeld of niet gekoeld, problemen krijg je.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 19:53   #205
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De meeste cammionetten zijn ingericht als mobiele werkplaatsen.
Oorspronkelijk konden die 7 a 800 km onbelast aan.
Belast is dat bij een diesel vaak al maar 200 km.

Een EV die 350 onbelast aankan zal bij belasting nog maar 50 km aankunnen.
En dat gaat niet meer.
Die voertuigen moeten 24 u operationeel aankunnen.

Om nog maar te zwijgen van de kostprijs en de vermindering van de prestaties.
Klopt.

Maar je hoort ook weinig spreken over vrachtwagens en lichte vrachten op elektriek.
Want die worden enkel aangekocht als reclame stunt en enkel op korte trajecten ingezet.
Hun rendement is namelijk 0,0.
Oud 3 november 2019, 20:39   #206
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
350 kW op 10 minuten via een 2.5mm²?
350.000watt / 400Volt = 875 Ampere
Ik heb het nergens over 2,5 mm² waarom vertel jij eigenlijk altijd jouw fantasie en vertel je er onzin bij? zie je nu mijn reactie op jouw 2,5 mm² als ik het over 350 kW heb?

Citaat:
Denk het niet. gekoeld of niet gekoeld, problemen krijg je.
Ik heb het nergens over gewone laadpunten thuis. DC chargers worden in de regel nooit thuis geplaatst, ik denk dat het vermogen van een huishoudelijk toegangspunt niet toereikend is.

KOM toch eens buiten, er staan een hele hoop snelle laadpalen. Zelfs in België.

Pssst Jantje uw dwaze mmcarrés interesseren me nu echt geen bal. Van mij mag het 50 mm² zijn. En als je te lui bent een link fatsoenlijk te lezen is dat mijn probleem niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2019 om 20:47.
Oud 3 november 2019, 23:41   #207
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het nergens over 2,5 mm² waarom vertel jij eigenlijk altijd jouw fantasie en vertel je er onzin bij? zie je nu mijn reactie op jouw 2,5 mm² als ik het over 350 kW heb?

Ik heb het nergens over gewone laadpunten thuis. DC chargers worden in de regel nooit thuis geplaatst, ik denk dat het vermogen van een huishoudelijk toegangspunt niet toereikend is.

Pssst Jantje uw dwaze mmcarrés interesseren me nu echt geen bal. Van mij mag het 50 mm² zijn. En als je te lui bent een link fatsoenlijk te lezen is dat mijn probleem niet.
en wat is de gemiddelde prijs die je betaalt aan een snelle laadpaal ? hoeveel euro betaal je extra ? je tankt thuis aan 4euro per 100km en aan een supercharger 8euro of duurder dan benzine tanken

fantastisch systeem en hé normaal bestaat er een wetgeving voor max prijzen aan de pomp. Nog niemand het lumineus idee gehad om die overdreven prijszetting aan te vechten...

Laatst gewijzigd door brother paul : 3 november 2019 om 23:43.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 00:04   #208
Tavek
Banneling

Standaard

In Noorwegen zag je ze overal.

Op het gemeenteplein van een klein schijtdorp hadden de helft van de parkeerplaatsen 50-150 kW snelladers.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 00:17   #209
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Op het gemeenteplein van een klein schijtdorp hadden de helft van de parkeerplaatsen 50-150 kW snelladers.
Dat is ook wel nodig met al die lege batterijen.

En quanta costa ?
Oud 4 november 2019, 01:04   #210
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:

En quanta costa ?
In het Italiaans is het quanto costa.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 01:19   #211
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
In het Italiaans is het quanto costa.
Oké.

Laatst gewijzigd door Mambo : 4 november 2019 om 01:20.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 09:00   #212
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en wat is de gemiddelde prijs die je betaalt aan een snelle laadpaal ? hoeveel euro betaal je extra ? je tankt thuis aan 4euro per 100km en aan een supercharger 8euro of duurder dan benzine tanken
Waarom zoek je het zelf niet op?

1. Als je traag laadt in België (3 tot 3,6 kW) is het dikwijls gratis, deze laadpalen vind je overal, natuurlijk zijn dat langdurige parkeerplaatsen exclusief voor EV of plug-in-hybrides. Ik rij er elke week langs en meestal zijn 3/4 van die gratis laadpalen zijn vrij.

2. Laadt je bij de duurste, en dan ook nog DC-snelladen? Doe je dat ook met je diesel of benzinewagen het duurste benzinestation uitzoeken? Dus dan kijk je eens op het www hoe dat de prijzen zijn enz...

3 in de rapte zoek ik ff in Nederland in BE zal het niet veel verschillen, of je kijkt bij egear.be die hebben een lange lijst prijzen en waar ze gratis zijn

Citaat:
Wat kost het laden?

FastNed: € 0,59 per kWh en wanneer je voor € 11,99 per maand Gold Member wordt, kun je laden voor € 0,35 per kWh. Tesla Super Charger: € 0,25 per kWh, maar de prijs kan varie?ren, afhankelijk van locatie en tijd. Vroege berijders laden gratis. Bij NewMotion betaal je 0,265 per kWh (verschillende tarieven bij de diverse palen). Thuis met Nuon zit je op 0,231 per kWh.

https://www.autoweek.nl/advies/elektrisch/laden/
Citaat:
fantastisch systeem en hé normaal bestaat er een wetgeving voor max prijzen aan de pomp. Nog niemand het lumineus idee gehad om die overdreven prijszetting aan te vechten...
Bewijs toch eens wat je hier allemaal beweert, ik denk niet dat een E-wagen duurder laadt als een benzinewagen tankt, per 100 km natuurlijk.
En als je 20 kWh/100 km verbruik neemt polleke, neem dan ook 7 liter/100 km verbuik voor je plofdiesel. Er zijn EV die bij onze taffel 50/70 kmh alvast onder 10 kWh/100 km verbruiken. Je weet waar het verbruik te vinden is van die EVs.

Hier nog een mooi tekeninkje dat men in Nederland niet zo achterlijk denkt zoals in Belgiek

Nederland zou al ~20 laadpunten hebben per 100 km...

Citaat:
https://www.businessinsider.nl/oplaa...he-auto-kaart/

Oplaadpunten voor elektrische auto's

Eén van de belangrijkste knelpunten bij elektrisch rijden is dat accu’s een relatief beperkte actieradius hebben vergeleken met auto’s met klassieke benzinemotoren.

De nabijheid van oplaadpunten blijft dus een belangrijke randvoorwaarde voor elektrisch rijden.

Veel automakers zijn serieus bezig om hun aanbod van elektrische auto’s uit te breiden. De tientallen modellen die de komende zeven jaar op de weg komen hebben vaak een actieradius die varieert tussen de 250 km en 600 km op een volle accu.

Bekijk ook dit overzicht van 21 elektrische modellen die je in 2025 op de weg kunt tegenkomen.

Uit een overzicht van de beschikbaarheid van oplaadpunten in verschillende landen, samengesteld door de International Energy Agency, blijkt dat Nederland veruit het grootste aantal oplaadpunten per 100 km wegdek heeft. Te weten: 19,3.

In de grafiek hieronder, samengesteld door databureau Statista, is te zien hoe verschillende landen scoren.

Opvallend genoeg staat China, dat 274 keer zo groot is als Nederland, op de tweede plek wat betreft de dichtheid van het oplaadnetwerk. Al is dit met 3,5 oplaadpunten per 100 km wegdek een stuk minder dan in Nederland.

Ga je als Nederlander de grens over naar Duitsland of richting Frankrijk, dan moet je meteen een stuk scherper opletten om oplaadpunten te vinden voor je elektrische auto.
Naja er zijn appjes waar je met je smarthone er altijd bijkomende zult vinden, maar in de regel doet de routeplanner van de EV dat zelf... toch als die routeplanner altijd up to date blijft door gratis downloads, systeem Tesla 4G/LTE of je moet het zelf doen.

Klik beste appjes zoeken
vb
Citaat:
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl...sch-laden-apps

Elektrisch laden in Europa: dit zijn onze 5 favoriete apps

16-08-2019 12:26 | DOOR: JOYCE DE THOUARS

Elektrisch rijden in Nederland is eenvoudig. Volledig elektrisch aangedreven wagens hebben een steeds hogere actieradius. Zo hebben betaalbare modellen als Volkswagen ID.3 330, Kia e-Niro en Kia e-Soul een actieradius tussen de 450 en 550 kilometer. Tel daarbij op dat Nederland een hoge dichtheid aan laadpunten heeft. Volgens cijfers van het RVO is er in Nederland per vier elektrische auto’s meer dan één (semi)publiek laadpunt beschikbaar, waarmee de dichtheid hoger is dan in elk ander land.

Over de grens kan het echter een uitdaging zijn om elektrisch te laden. Bij sommige tankstations staat er maar één laadpaal en voor het gebruik ervan is vaak een laadpas of app van de aanbieder nodig. Bij Shell Recharge is het ook mogelijk om met je bankkaart te betalen. Met een goede planning en het gebruik van de juiste apps kom je een heel eind in Europa. Dit zijn de beste apps om je op weg te helpen.

1. Makkelijk elektrisch laden met Smoov

De Smoov app helpt je bij het vinden van locaties. De app heeft van elke locatie een foto, wat het makkelijker maakt om het laadpunt te vinden. Dat is handig als een laadpaal achter op een parkeerplaats is ‘verstopt’. Verder geeft de app de beschikbaarheid van laadpalen en de laadsnelheid. Met de app kun je laadsessies starten en stoppen, waarbij je de actuele status en kosten van jouw laadsessie kan checken in de ‘live’ functie van de app.

2. Toegang tot 100.000 laadpunten met NewMotion

NewMotion is een grote speler in Europa en werkt samen met partijen als Shell en Total. Het bedrijf biedt oplaadpunten, laadpassen en een app aan. De app laat je zien waar je publieke laadpalen door heel Europa kunt vinden. De laadservices bieden toegang tot meer dan 100.000 laadpunten in heel Europa. De app geeft informatie over de beschikbaarheid, laadsnelheid en tarieven. Verder is het mogelijk om via de app laadsessies te starten en stoppen en meldingen te ontvangen als een laadpaal in de buurt weer beschikbaar is. Doordat je het model van jouw elektrische auto’s in de settings kunt opgeven, krijg je op maat gemaakte informatie te zien.

3. Binnen 15 minuten elektrisch laden bij Fastned

Bij Fastned is het mogelijk om binnen 15 minuten tot wel 200 kilometer aan bereik bij te laden. Met de app is het mogelijk om locaties te vinden, laadsessies te starten en stoppen en te betalen. Verder beschikt de app over een handige routeplanner en geeft hij laadtips. Fastned heeft laadstations in Nederland, België en Duitsland. In 2019 opende het bedrijf zijn eerste laadstation in het Verenigd Koninkrijk en won het een tender om twintig laadstations in Zwitserland te exploiteren.

4. Ruim 325.000 elektrische automobilisten bij Chargemap

De app Chargemap is vergelijkbaar met NewMotion, maar is een ‘community’ app. Dat betekent dat bestuurders van elektrische voertuigen elkaar helpen bij het vinden van beschikbare oplaadpunten. Door het over en weer sturen van foto’s en berichten van en over oplaadpunten houden members elkaar op de hoogte. Op dit moment heeft de app meer dan 325.000 members en staan er meer dan 160.000 laadpalen in de database. Het is niet mogelijk om met de app een laadsessie te starten, daarvoor heb je een Chargemap laadpas nodig.

5. Elektrisch laden in Verenigd Koninkrijk met Zap Map

Onderaan de rij staat de Zap Map app, waarmee je alle laadstations in het Verenigd Koninkrijk kunt vinden. Er staan momenteel 13.000 openbare laadpalen bij 8.000 laadstations geregistreerd. De kaart ziet er op het eerste gezicht wat onoverzichtelijk uit, maar het is mogelijk om filters in te stellen. Naast het vinden van laadstations is het mogelijk om routes te plannen en informatie binnen de community uit te wisselen. Het is niet mogelijk om via Zap Map laadsessies te starten en stoppen of te betalen, maar de app geeft wel per laadpunt aan welke passen en betaalmethodes geaccepteerd worden.
Eens je de laadpalen vanbuiten weet staan heb je die dingen niet meer nodig, tenzij je op reis gaat naar plaatsen en via routes die je niet kent. Maar in de regel reist men via snelwegen.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2019 om 09:30.
Oud 4 november 2019, 09:53   #213
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zoek je het zelf niet op?

1. Als je traag laadt in België (3 tot 3,6 kW) is het dikwijls gratis, deze laadpalen vind je overal, natuurlijk zijn dat langdurige parkeerplaatsen exclusief voor EV of plug-in-hybrides. Ik rij er elke week langs en meestal zijn 3/4 van die gratis laadpalen zijn vrij.

2. Laadt je bij de duurste, en dan ook nog DC-snelladen? Doe je dat ook met je diesel of benzinewagen het duurste benzinestation uitzoeken? Dus dan kijk je eens op het www hoe dat de prijzen zijn enz...

3 in de rapte zoek ik ff in Nederland in BE zal het niet veel verschillen, of je kijkt bij egear.be die hebben een lange lijst prijzen en waar ze gratis zijn

Bewijs toch eens wat je hier allemaal beweert, ik denk niet dat een E-wagen duurder laadt als een benzinewagen tankt, per 100 km natuurlijk.
En als je 20 kWh/100 km verbruik neemt polleke, neem dan ook 7 liter/100 km verbuik voor je plofdiesel. Er zijn EV die bij onze taffel 50/70 kmh alvast onder 10 kWh/100 km verbruiken. Je weet waar het verbruik te vinden is van die EVs.

Hier nog een mooi tekeninkje dat men in Nederland niet zo achterlijk denkt zoals in Belgiek

Nederland zou al ~20 laadpunten hebben per 100 km...

Naja er zijn appjes waar je met je smarthone er altijd bijkomende zult vinden, maar in de regel doet de routeplanner van de EV dat zelf... toch als die routeplanner altijd up to date blijft door gratis downloads, systeem Tesla 4G/LTE of je moet het zelf doen.

Klik beste appjes zoeken
vb

Eens je de laadpalen vanbuiten weet staan heb je die dingen niet meer nodig, tenzij je op reis gaat naar plaatsen en via routes die je niet kent. Maar in de regel reist men via snelwegen.
Je geeft zelf de cijfers
Thuis heb ik electriciteit aan 20-25cent ongeveer (dag /nacht)
en je zegt doodleuk, alsof je dat normaal vindt
FastNed: € 0,59 per kWh
20kWh/100km x 0.6€ = 12€/100km
de verbruikscijfers van een modale
Skoda Vision
https://ev-database.nl/auto/1187/Sko...costfast-table

En hé laten we eens het verbruik nu juist zetten:

Met een diesel die max 6l/100km verbruikt in mijn geval, zou ik daarvoor aan 2euro/liter moeten tanken, een prijs die ik nog nooit gezien heb

En hé kijk ze rekenen het ook nog uit op EVdatabase
Citaat:
Wat kost het opladen?
Locatie 1 kWh 100 km
Thuis Laden €0,22 €4,05
Publiek Laden (laag) €0,18 €3,31
Publiek Laden (gemiddeld) €0,33 €6,07
Publiek Laden (hoog) €0,40 €7,36

en de bejubelde SNELLAAD prijs, je hebt zelfs 10 cent naar beneden zitten liegen om uw cijfers terug wat gunstiger voor te stellen..
en kijk eens aan ook EVdatabase tankt aan 12 euro/100km

Citaat:
Wat kost het snelladen?
Locatie 1 kWh 100 km
Snelladen (laag) €0,35 €6,44
Snelladen (gemiddeld) €0,59 €10,86
Snelladen (hoog) €0,69 €12,70
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 09:56   #214
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
Elk stopcontact is een potentieel oplaadpunt, dus we hebben al teveel oplaadpunten.

Eigenlijk geen echt werk dus, en het werk betaald zich snel terug.

En als de snelle oplaadpunten van 350 kW er komen kan er 100 km of wat meer bijgeladen worden op enkele minuten zoals bij een ICE.

7 minuten voor 200 km bijladen.
Jij zegt dat elk stopcontact een oplaadpunt is.

2.5mm² is de standaard voor stopcontacten in een woning.
Mensen als Mambo hebben niets aan een oplaadpunt van slechts 25amper*230v = 5?*750watt.

Mijn posting waarop jij als een briesende stier op reagerde was trouwens

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Je kan natuurlijk alles stilleggen omwille van schadelijke stoffen.
In Nederland leggen ze het verkeer stil voor stoffen in de lucht.
En inmiddels ook voor stoffen in de grond.

En dan lag alles stil!
Alle bouw ondernemingen failliet.
Alle auto bedrijven failliet.
Iedereen werkloos.
Staatskas ook zonder geld.

En dat is dan gezonder?
En ja, er zijn al redelijk wat oplaadpunten, er zijn ook redelijk wat invalide parkings en toch moeten die vaak ergens anders parkeren.

Je post hier dus zelf dat door met EV's te gaan rijden de mensen werkloos worden.
Je geeft Mambo dus gelijk, als we werkgelegenhied willen behouden, moeten ze in de steden met ICE's blijven rijden.
Oud 4 november 2019, 10:10   #215
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tesla is volop bezig met 250 kW laadstations met minstens een tiental laadpalen per station.

https://electrek.co/2019/09/25/tesla...ons-confirmed/

Op internet vind je zelfs de volledige bouwplannen terug met de kleinste technische details en tekeningen, bvb Madison 2 stations elk 10 x 250 kW (zie ook lijst hierboven):
Citaat:
https://www.cityofmadison.com/dpced/...01ewa_site.pdf
PROJECT DESCRIPTION

x INSTALL (4) TESLA SUPERCHARGER CABINETS
x INSTALL (8) TESLA CHARGING STATIONS
x INSTALL (1) QED SWITCHGEAR ASSEMBLY
x INSTALL (1) UTILITY TRANSFORMER
x INSTALL (1) PEDESTRIAN LIGHT POLE AND FIXTURE
De mm² staat er zeker bij Looool

Soit buurland Nederland doet wat het moet doen:

Citaat:
https://e-drivers.com/aantal-laadpal...ed-aantal-evs/

AANTAL LAADPALEN IN NEDERLAND HOUDT GELIJKE TRED MET AANTAL EV’S

28/01/2019
In Belgiek zitten vooral klagers en bleiters die problemen zoeken en excuses zoeken.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2019 om 10:34.
Oud 4 november 2019, 10:13   #216
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

En in België?

Maar heel die heisa over fossiele brandstoffen draait toch zoals altijd maar om 1 ding : de staatskas vullen op kap van de gewone mens die dagelijks zijn wagen nodig heeft om op zijn werk te geraken. Omdat er gewoon geen alternatieven zijn. Vorige week heeft hier in het dorp een actiegroep op een nabijgelegen gewestweg metingen gedaan. Meer dan 27% van al het verkeer is vrachtvervoer. De grote meerderheid blaast tonnen uitstoot de lucht in, is niet in orde met hun documenten, is meestal zwaar overladen en rijdt op versleten banden rond. Pakkans? Een mens wint sneller de Lotto. Dus stop met zeveren over uitstoot en andere zaken. De afval ophaaldiensten rijden zelfs met derde keus uitgesneden banden rond. Letterlijk een bom onder hun vrachtwagens die het verbruik en dus ook de uitstoot de hoogte in jagen. Maar zolang de politiek en alle groene wereldverbeteraars het woord milieu blijven misbruiken en zolang er veel geld mee gemoeid is zal het gezaag en geklaag blijven bestaan.

En IEDEREEN wilt een betere milieu omgeving. Maar NIEMAND wilt er zijn luxe voor opgeven en meer voor betalen. Wie dat ontkent is gewoon een hypocriet en leugenaar.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 10:18   #217
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Je geeft zelf de cijfers
Thuis heb ik electriciteit aan 20-25cent ongeveer (dag /nacht)
en je zegt doodleuk, alsof je dat normaal vindt
FastNed: € 0,59 per kWh
20kWh/100km x 0.6€ = 12€/100km
de verbruikscijfers van een modale
Skoda Vision
https://ev-database.nl/auto/1187/Sko...costfast-table

En hé laten we eens het verbruik nu juist zetten:

Met een diesel die max 6l/100km verbruikt in mijn geval, zou ik daarvoor aan 2euro/liter moeten tanken, een prijs die ik nog nooit gezien heb

En hé kijk ze rekenen het ook nog uit op EVdatabase

en de bejubelde SNELLAAD prijs, je hebt zelfs 10 cent naar beneden zitten liegen om uw cijfers terug wat gunstiger voor te stellen..
en kijk eens aan ook EVdatabase tankt aan 12 euro/100km

Micele maakt de fout om de Nederlandse prijzen te gebruiken.
De Belgische fossiele brandstofprijzen liggen lager en de elektriciteitsprijzen liggen hoger dan in onze buurlanden, met uitzondering van Luxemburg.

De EV is weldegelijk voordeliger voor mensen die een eigen huishoudelijke elektriciteitsopwekkingscentrale hebben.
Want dat is het basis uitgangspunt.
Je hebt zonnepanelen liggen of een kleine windmolen staan, met een batterypack, en die energie kan je gebruiken om je te verplaatsen in plaats van fossiele brandstoffen te kopen. Je hebt die energie immers "gratis" en moet daar dus geen geld meer aan uitgeven.
Daarom dat je steeds meer van deze oplaadstations ziet opduiken.
https://fastnedcharging.com/nl/blog/...-fast-charging
De terugverdientijd ligt onder de 4 jaar van de volledige installatie.
Oud 4 november 2019, 10:20   #218
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Micele maakt de fout om de Nederlandse prijzen te gebruiken.
De Belgische gaan niet veel verschillen.

En gratis is gratis.
Oud 4 november 2019, 10:22   #219
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

En quanta costa ?
Veeel, veeeeeeel, minder dan een tankstation.
Oud 4 november 2019, 10:23   #220
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
En in België?

Maar heel die heisa over fossiele brandstoffen draait toch zoals altijd maar om 1 ding : de staatskas vullen op kap van de gewone mens die dagelijks zijn wagen nodig heeft om op zijn werk te geraken. Omdat er gewoon geen alternatieven zijn. Vorige week heeft hier in het dorp een actiegroep op een nabijgelegen gewestweg metingen gedaan. Meer dan 27% van al het verkeer is vrachtvervoer. De grote meerderheid blaast tonnen uitstoot de lucht in, is niet in orde met hun documenten, is meestal zwaar overladen en rijdt op versleten banden rond. Pakkans? Een mens wint sneller de Lotto. Dus stop met zeveren over uitstoot en andere zaken. De afval ophaaldiensten rijden zelfs met derde keus uitgesneden banden rond. Letterlijk een bom onder hun vrachtwagens die het verbruik en dus ook de uitstoot de hoogte in jagen. Maar zolang de politiek en alle groene wereldverbeteraars het woord milieu blijven misbruiken en zolang er veel geld mee gemoeid is zal het gezaag en geklaag blijven bestaan.

En IEDEREEN wilt een betere milieu omgeving. Maar NIEMAND wilt er zijn luxe voor opgeven en meer voor betalen. Wie dat ontkent is gewoon een hypocriet en leugenaar.
Ik heb compassie met u. Zo zuur. Zoveel cafepraat recycleren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be