![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
| Bekijk resultaten enquête: Zijn regieuze mensen idioten? | |||
| Ja |
|
47 | 69,12% |
| Neen |
|
21 | 30,88% |
| Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#721 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Had Nazisme een godsdienst geweest, dan was die veel moeilijker te bestrijden geweest... Want Godsdienstvrijheid is Heilig... Dat dat nu juist het probleem is met godsdiensten die ook zo repressief en wreedaardig zijn en hun volgelingen ook als übermenschen zien en de niet-volgelingen als minderwaardig.
|
|
|
#722 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
ipv '...is dat men een religie gaat misbruiken om hun doel te bereiken.' had ik mss beter gepost: '....is dat men een religie kan misbruiken om hun doel te bereiken.'
|
|
|
|
#723 | |
|
|
Citaat:
Dit betekend inderdaad niet dat het streven naar macht uitoefenen en overheersen van anderen tot godsdienstfanaten beperkt is. Dat is nooit mijn punt geweest.
|
|
|
|
#724 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#725 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#726 | |
|
|
Citaat:
Als meme was het een bijzonder succesvol, en een eerste in zijn soort (religieus en racistisch nationalisme). de meme is trouwens nog sluimerend aanwezig, en enkel door sterke tegenmemes (bvb de negationisme wet) wordt het in toom gehouden. Laatst gewijzigd door geertvdb : 10 november 2019 om 16:46. |
|
|
|
|
|
|
#727 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En de geloofsverhalen doen daar natuurlijk niet voor onder ; in tegendeel ; hun maatschappelijke functie is om een zekere keuze van wat goed en kwaad is, als "absoluut" en "goddelijk" voor te stellen. Die verhalen worden natuurlijk als griezelverhalen gezien door zij die niet dezelfde normen van goed en kwaad hebben, terwijl de aanhangers van die keuze van goed en kwaad natuurlijk opgaan in happy end van het verhaal. Vandaar dat wij zo griezelen van de islam bijvoorbeeld, maar nu ook wel van het katholicisme ; terwijl hun aanhangers dat niet kunnen begrijpen, en erover staan te jubelen. Je zou bijna gans de kunst en in het bijzonder de literatuur kunnen beschouwen als een vorm van associatieve propaganda voor een zekere keuze van de noties van goed en kwaad. |
|
|
|
|
|
|
#728 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De term die men meestal leest is "emergent". (Ik weet eigenlijk niet wat de wetenschappelijk correcte Nederlandse vertaling is). Bijv. de druk van een gas is een "emergent property" van de botsingen van gasmoleculen. Maar druk op zichzelf is een waarneembare en voorspelbare thermodynamisch grootheid die nuttig is voor heel wat toepassingen. De onderliggende moleculaire dynamiek is totaal verborgen en overbodig om thermodynamische processen te verklaren. Sommige naturalistische wetenschappers en filosofen denken dat het bewustzijn een gelijkaardige "emergent property" is van de electrochemische dynamiek in de hersenen.
|
|
|
#729 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#730 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het was een pure personencultus, maar een die nogal gangbaar is in sterk autoritaire regimes. Ik heb destijds als kind nog met een belgisch vlaggetje naar Koning Boudewijn gezwaaid zoals mensen hun armpje opstaken naar Hitler in de goeien ouwen tijd. Quasi-identieke persoonsbewondering, georchestreerd door een regime. |
|
|
|
|
|
|
#731 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#732 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het emergente waar jij het over hebt is de data verwerking, en de schijnbare doelmatigheid en beslissingsvaardigheid die dat fysische systeem heeft, maar wat mij betreft is die onafhankelijk van het hebben van bewuste ervaringen. De "filosofische zombie" is aan de buitenkant ononderscheidbaar van een "bewuste mens" he. Wij zullen bijvoorbeeld nooit weten of een artificiele intelligentie bewuste ervaringen heeft, of enkel maar een (fysisch te verklaren) gedrag heeft dat ons doet denken aan onze eigen bewuste ervaringen. Als een machine U zegt "ai, ik heb zeer", is er dan een bewuste pijnervaring ergens, of is dat gewoon maar het logische gevolg van de werking van die machine ? Dat is ononderscheidbaar he. De enige reden waarom wij denken dat andere mensen bewuste ervaringen hebben, is omdat ze zo goed lijken op onszelf, en wij ons "kunnen in de plaats zetten" van die anderen, en dus het vermoeden maken dat als die mensen zich op een of andere manier zouden gedragen, en wij zouden ons ook zo gedragen, dat wij dan de bijhorende bewuste ervaringen zouden hebben. Maar kijk, als ik een programmaatje schrijf met de lijn in: printf("Ai, ik heb zeer ! \n"); en ik zie dan op het scherm verschijnen: Ai, ik heb zeer ! dan ga ik nooit een pijnervaring in mijn computer veronderstellen. Als er 2 miljard regels code uitgevoerd worden, en ik ben totaal de draad kwijt van wat die machine doet vanwege de complexiteit van de code, en ik zie dan verschijnen Ai, ik heb zeer !, dan ga ik misschien twijfelen. Met een medemens is dat van 't zelfde he. Het is omdat die op mij gelijkt, en omdat ik niet de totale neurologische bedrading ken, dat als die mens mij zegt "Ai, ik heb zeer !" dat ik denk dat daar een bewuste ervaring van pijn is. Maar moest ik precies weten hoe zo een mens werkt, dan zou ik het niet specialer vinden dat de stembanden de lucht doen trillen en "Ai, ik heb zeer !" doen zeggen, dan wanneer ik op de knie klop en de normale reflex zie om het onderbeen omhoog te zwieren. Omdat ik precies elk biochemisch proces kan simuleren in mijn computer dat maakt dat de lucht trilt met "Ai ik heb zeer!". Als dusdanig is "bewustzijn" een in principe onwaarneembaar verschijnsel in een fysisch systeem. |
|
|
|
|
|
|
#733 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Bijlange niet. Gans de geschiedenis is er een religieus racisme geweest. Wat de nazi's speciaal maakte, was het spectaculair toepassen van de ideeen van de industriele revolutie op dat oer-oude gedacht, meer niet. Het Christelijk racisme ten aanzien van de Moren was hetzelfde, he. De slavernij van negers in Amerika ook. En het racisme van de Egyptenaren ten aanzien van de Nubiers ook. En ga zo maar door. De meest normale zaak van de wereld.
Laatst gewijzigd door patrickve : 10 november 2019 om 17:06. |
|
|
|
|
|
#734 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat is helemaal anders in een omgeving waar uw ideeen oftewel geen belang hebben (zoals in een dictatuur), of in een omgeving waar men strijd levert met argumentaties (academische omgeving). Daar is men ideaal zo vrij als men maar wil om ideeen te opperen ; immers, alle domme ideeen kunnen geen argumentatie naar voren schuiven die logisch aaneen hangt. Dus storen ze niet. Dat DAAR vrijheid van godsdienst zou bestaan, is normaal. Maar niet in een democratie. Daar moet het bestreden worden. Veel te gevaarlijk. |
|
|
|
|
|
|
#735 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Aangezien dat de enige doelstelling is van een religie, zou ik niet zeggen dat men ze "misbruikt" door dat te doen. Als het daarvoor niet gebruikt kan worden, dient een godsdienst tot niks.
|
|
|
|
|
|
#736 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Maw, je kan ook geloven in de leer zonder daarvoor te moeten geloven in die God die er achter zit. Daar zie ik persoonlijk geen graten in.
|
|
|
|
#737 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Sommigen zijn bereid hun leven op te offeren en dit is heus niet enkel voor de 70 maagden of zo die hen te wachten staan. Het is werkelijk omdat ze zodanig overtuigd zijn van hun grote gelijk dat ze hun eigen leven en dit van hun naasten opofferen voor het grote doel. JvdB zal dit ook wel niet doen en de middelen in onze maatschappij zijn beperkt, maar als mensen zoals hij de mogelijkheid zouden hebben om onze rechten (de individuele rechten bedoel ik dan) te beknotten zou hij het zeker niet laten. Dit is m.i. ook één van de redenen waarom hij bijvoorbeeld uiterst rechts stemt. Het softe gedoe van de CD&V is niet aan hem besteed. |
|
|
|
|
|
|
#738 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik denk dat een leer eerder op rationele gronden moet gebaseerd zijn. Dit zou kunnen toevallig overeen komen met de leer van een godsdienst maar daarvoor geloof je nog niet in een leer, je hebt die namelijk onafhankelijk opgebouwd. |
|
|
|
|
|
|
#739 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik heb geen problemen met godsdienstvrijheid, ik vind het gewoon overbodig omdat iedereen mag denken wat hij wil. Men mag zelfs zijn mening te kennen geven. Maar het ijveren voor zaken die de individuele vrijheid beknotten, waar je je trouwens zelf aan bezondigt, zou moeten verboden worden. Bijvoorbeeld het produceren van plastieken popjes die men in de bussen stop zou niet mogen. De mensen gooien dit toch weg en de kans is groot dat een deel van die popjes in de zee terechtkomen. |
|
|
|
|
|
|
#740 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
https://historiek.net/nubische-konin...e-nubie/81618/ |