![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stel het een beetje karikaturaal voor, maar wat Jan niet begrijpt is dat de ethische regels die wij vooropstellen, niet fundamenteel zijn, maar een soort van compromis, die ergens het midden houden tussen onze wens en nood om anderen af te maken, en zelf niet afgemaakt te worden. Maw, die ethische regels zijn gewoon de samenvatting van een contract, dat door een soort van "marktprijs" op de markt van de macht wordt bepaald, en we doen alsof die "belangrijk" zijn, omdat het respect van dat contract nodig is om de win-win situatie die het oplevert, te behouden.
Wij moeten de andere zijn leven "respecteren" in ruil voor het respect dat die dan ook heeft voor ons leven. Daar is niks fundamenteels aan, maar het is wel "een goed gedacht van een deal", tenminste als we min of meer aan elkaar gewaagd zijn, en als er genen ene zodanig sterk is dat hij zich kan permitteren van de aanval van alle anderen op zijn dak te krijgen. "het leven van een ander respecteren" is dus gewoon de samenvatting van een contract: "ik dood U niet, als gij mij ook niet doodt". En ja, natuurlijk wilt ge in de meeste omstandigheden ZEKER niet dat ze uwe kleine doden. Omdat ge daar NORMAAL GEZIEN veel in investeert. Dus wordt dat daar ook naar veralgemeend. En zo LIJKT HET dat het een soort van algemene regel wordt om "leven te respecteren". Maar dat is gewoon een contract. Men moet dat niet tot in het absurde doortrekken. Levende wezens waar geen kat om geeft, die vallen daar niet onder. Koeien vallen daar niet onder. Omdat die geen deel uit maken van het contract. Maar ook daar "willen we opletten". Omdat we ons wel eens zouden kunnen inbeelden dat we soms eens in een individuele situatie zouden vallen waar geen kat om U geeft. En we willen dan toch ook wat meesnoepen van het contract. Ook al zou het, strikt genomen, nergens nodig voor zijn. Maar omdat meerderen met diezelfde existentiele schrik zitten dat ze wel eens "alleen" zouden kunnen vallen, nemen we dat zelfs op in het contract, en dus ook in de "ethische regel": "gij zult niet doden". Omdat het alle onderschrijvers van het contract goed uitkomt. Meer niet. Omdat dat soort van uitleg en redenering voor wat simpele bruten van geest waarschijnlijk niet overtuigend genoeg is, zegt men dus: MOORD IS VERBODEN, PUNT. En "God zal er U voor straffen" en de rechter trouwens ook. Kwestie van het erin te hameren. (behalve als 't oorlog is, he ![]() En sommigen laten zich daaraan vangen, en denken dat dat komt omdat "leven een soort van fundamentele waarde zou hebben". Nee dus. Maar ge moet het wel respecteren omdat het een contract is, dat ervan uit ging dat ge ook zelf niet vermoord zou worden. Het is de prijs die ge moet betalen om niet vermoord te worden: de andere zijn leven respecteren. Het is een ruil. Meer niet. Laatst gewijzigd door patrickve : 23 november 2019 om 19:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor wie zijn avond omzeep wil helpen:
https://plato.stanford.edu/entries/morality-biology/ Ik vond dit deel leuk: Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 23 november 2019 om 19:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kortom, u past die principes van strijd tegen en vernietigen van de ander helemaal niet toe. Veel gedaas maar geen handeling. Daarom ben ik ervan overtuigd dat u hier een soort spelletje speelt. Ook daarom komt u in bijna zowat iedere draad met hetzelfde af. Ik beschouw het als een beetje provoceren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is wat ik U tracht uit te leggen: onze drang om elkaar te vernietigen, gecombineerd met onze relatieve onmacht, laat ons pacten sluiten waarbij we elkaar dus niet in elkaar slaan. Uit die pacten lijken er dan regeltjes voort te komen die jij als "fundamentele ethische waarden" beschouwt, maar die gewoon het resultaat zijn van een wederzijdse berekening. Laatst gewijzigd door patrickve : 23 november 2019 om 20:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet. Onze maatschappij is gebaseerd op wederzijdse bijstand. Juist omdat we sociale en morele wezens zijn. Geen monsters die u schetst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is een beetje zoals "ik geef U brood als gij mij betaalt". En dan nadien denken dat je "eerlijk moet zijn en uw brood betalen". Dat laatste is doodgewoon de samenvatting van het pact, geen "morele regel". Als ge teveel het pact schendt, gaat het verkeerd met U aflopen, waardoor het beter is om het pact te respecteren. En omdat idioten dat niet begrijpen, zegt men dat men 'eerlijk zijn brood moet betalen', maar daar is niks "eerlijks" aan, natuurlijk. Het is gewoon het algemeen beste pad naar de overwinning. Het grote verschil is dat je je er niet moet laten aan vangen, aan die ethische regels, en de opportuniteiten leren erkennen wanneer de regeltjes beter niet gevolgd worden. Maw, wanneer je wel kan doden, en wanneer je het brood kan stelen. Maar in het algemeen zijn het valstrikken, die "opportuniteiten", en dus lijkt het beter om U gewoon systematisch aan de regeltjes te houden. Niet omdat het "moreel moet", maar om niet in de valstrikken te trappen. Niettemin is het geen algemene regel, en kan het gunstig zijn nu en dan eens een moord te begaan of iets te stelen. Maar men moet wel voorzichtig zijn en zeker van zijn stuk. Wat niet simpel is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geenszins, daar mensen nu eenmaal morele wezens zijn. Niet de monsters die u in gedachten heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dat er iets schort aan de huidige wetgeving weet iedereen, maar voorzichtigheid is hier geboden als je iets wenst te veranderen. Laatst gewijzigd door Jos_be : 24 november 2019 om 01:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wij leven in een soort van Sparta hoor. Alleen zijn we ondertussen iets subtieler geworden. De Spartanen waren een beetje te oprecht, en zijn door die andere bende bruten, de Atheniers, die een stuk hypocrieter en intelligenter waren op dat vlak, uitgeroeid, he.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals aangegeven zouden wij het vermoorden van broers moreel vinden mochten wij bijen zijn. Moraliteit moet leiden tot overwinnen (en dus het afmaken van anderen). Zoniet verdwijnt ze uiteraard. En zoals ik al een paar keer aangaf, "monsters" zijn die met een andere moraliteit, dus met een ander gedachtengoed. Je merkt dat ook als Panda het heeft over Blokkers, bvb. Laatst gewijzigd door patrickve : 24 november 2019 om 06:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De betrachting van de nu voorliggende wetswijziging is de individuele burger die zijn voorzorgen nam en schriftelijk zijn wil vastlegde & besprak met zijn arts dat als hij op een dag in de situatie zit die voor hem maakt dat hij eruit wil stappen dat de arts hem wil/zal/mag helpen. De huidige wet zit met een ingebakken fout : je moet op het moment dat je het niet meer zelf kunt vragen opnieuw de vraag stellen, en botst dan op het feit dat het legaal niet meer mogelijk is om aan je initiële vraag te voldoen. Het schoolvoorbeeld was en is de schrijver Hugo Claus, die uit angst dat zijn arts hem niet meer zou mogen/willen helpen eigenlijk te vroeg zijn gewenste euthanasie liet uitvoeren. Op geen enkel moment komt hier in de vergelijking het element 'last' of 'financiële last' bij te kijken tenzij de patiënt zelf dat meenam in zijn motivatie. De reden dat ik niet graag meestap in discussies over euthanasie via allerlei zijsprongen is nu net dat deze het onderwerp meestal volledig doen ontsporen. Derden, familieleden, of zorgverleners kunnen nooit beslissingen nemen of initiëren voor euthanasie voor een persoon die daar zelf niet voorafgaandelijk zijn intentie voor vastlegde. Merk op dat de Pro-Life zeloten net diegenen zijn die deze construct heel graag misbruiken om zo een apocalyptisch scenario bij de burger te brengen dat de doodsfabrieken bompa gaan doodspuiten als zijn behandeling te duur is geworden. Euthanasie heeft daar geen kloten van de Schoof mee te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is en blijft een beslissing van het moment zelf, om de reden dat niemand anders, ook niet gij zelf in een andere toestand, die beslissing kunt nemen in uw momentane plaats. Niet in de ene richting, en ook niet in de andere. Maar bovendien schept ge nu het probleem van de papieren euthanasie aanvraag, die eventueel deel zou kunnen gaan uitmaken van allerlei contractuele verplichtingen, zoals pensioen, ziekte verzekering en al die financiele overeenkomsten die er voordeel aan hebben dat ge rapper de pijp uit zijt. Het is bijvoorbeeld interessanter om een viager aankoop te doen als de verkoper zo een verklaring heeft getekend. Men zou de prijs daaraan onderhavig kunnen maken bvb. Ik zie dus het voordeel niet in van die "op voorhand bepaling", aangezien het een beslissing moet zijn van ' t moment zelf. Eigenlijk zit de huidige wetgeving niet slecht in elkaar. Laatst gewijzigd door patrickve : 24 november 2019 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 |
Banneling
|
![]() Achzo, mensen zijn morele wezen. En ik maar mij laten wijsmaken door u dat mensen hun moraliteit vanuit God en de bijbel halen. Maar blijkbaar zijn we intrinsiek moreel en hebben we geen onzichtbaar opperwezen nodig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is geen tegenstelling: we zijn allen begiftigd met een geweten. Alleen wordt ons geweten soms verduisterd en de noodzaak tot de openbare waarheden dient zich aan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
vwala, we zijn er: het is hier al gezegd: er zijn mensen die het pensioenprobleem willen helpen oplossen door o.a. euthanasie in moeilijke situaties. Sorry. |
|
![]() |
![]() |