Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2019, 20:44   #361
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als de nakomende generaties Hollandse woorden zouden overnemen dan is het uit oprechte appreciatie voor Holland. Nuchterheid en directheid zijn goede eigenschappen alsook plichtsbewustheid.
Ze bevorderen de maatschappij als collectief.

Of dat dit positief is voor het individu, dat valt nog te bezien.
Oud 10 december 2019, 20:45   #362
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Wat jullie Nederlanders als nuchterheid beschouwen, wordt in heel wat landen als platvoerse commerciële nitwitpraat beschouwd. Niet geheel onterecht. Blijven lullen is bij jullie vaak de kern van de boodschap.
Ik ben nog steeds een Belg hoor, eentje die Nederland zeer graag mag, dat dan weer wel. Maar zelfs ik kan beamen wat je typt. Een Nederlander is een meester in het wegmoffelen van zijn onkunde door praatjes, maar de nettosom is wel dat ze vaker met goede ideeën naar boven komen en afgezien van strakke regulering resultaten boeken.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 december 2019 om 20:45.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 20:47   #363
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik niet neen, maar mijn kinderen en kleinkinderen op termijn wel. Het wordt hun al in de scholen aangeleerd. Een schande is het!
Onzin. Leraren in spe wordt niet geleerd om met een Hollandse tongval te praten. De norm is het zogenaamde VRT-Nederlands. Of vindt u dat het Nederlands van Martine Tanghe of Goedele Wachters soms Hollands klinkt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 20:48   #364
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat jullie Nederlanders als nuchterheid beschouwen, wordt in heel wat landen als platvoerse commerciële nitwitpraat beschouwd. Niet geheel onterecht. Blijven lullen is bij jullie vaak de kern van de boodschap.
En toch onderhouden heel wat landen een druk handelsverkeer met Nederland. Schijnbaar leveren Nederlanders toch wel kwaliteit.
Oud 10 december 2019, 20:49   #365
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de nakomende generaties Hollandse woorden zouden overnemen dan is het uit oprechte appreciatie voor Holland. Nuchterheid en directheid zijn goede eigenschappen alsook plichtsbewustheid.
Wat ik het meest aan de Nederlandse volksaard apprecieer, is juist die directheid. Je weet waar je staat en je kan verder. In Vlaanderen is er veel gedraal.
Oud 10 december 2019, 20:50   #366
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ze bevorderen de maatschappij als collectief.

Of dat dit positief is voor het individu, dat valt nog te bezien.
Nederland is een collectiever land, je hebt een onzichtbare plicht van deelname aan de samenleving. Zo voel ik het ook. Toch komt het individu er erg goed tot z'n uiting. Veel extremere persoonlijkheden in Nederland bij wijlen en tijden dan in België, alsof je in Nederland beter jezelf kan zijn.

Laatst had ik het nog aan de stok met een Nederlander in Hasselt. Het was Kermis en ik liep door de opstap van een attractie als binnenweg. De eigenaar, een Nederlander, kon dat niet hebben. Grappig hoe hij nabriesde toen ik het weglachte. De man leek wel tilt te slaan omdat ik zijn regels overtrad en ermee wegkwam.

Toch, ik vind Nederland wel een tof land en werk er graag. Binnenkort verhuis ik er zelfs. Nu woon ik er 400m vandaan. Bijna, maar net niet.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 december 2019 om 20:57.
Oud 10 december 2019, 21:13   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederland is een collectiever land, je hebt een onzichtbare plicht van deelname aan de samenleving. Zo voel ik het ook. Toch komt het individu er erg goed tot z'n uiting. Veel extremere persoonlijkheden in Nederland bij wijlen en tijden dan in België, alsof je in Nederland beter jezelf kan zijn.
Wie boven het maaiveld steekt, wordt in Vlaanderen wel eens snel een kopje kleiner gemaakt. Dat is wel een vreemde paradox als je weet dat Vlamingen veel sterker individualistisch zijn ingesteld.
Oud 10 december 2019, 21:33   #368
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie boven het maaiveld steekt, wordt in Vlaanderen wel eens snel een kopje kleiner gemaakt. Dat is wel een vreemde paradox als je weet dat Vlamingen veel sterker individualistisch zijn ingesteld.
Zo voel ik het ook. We zijn een vrijheidslievend, doch mentaal onderdrukt volk. Alsof het een reflex uit het verleden is van steeds onder buitenlandse heersers te hebben geleefd. Zij die zich gedeisd hielden werden bevoordeeld gedurende vele generaties.
Maar wie zijn ogen opentrekt merkt dat Vlamingen liefst van al hun zin doen en houden van luxe. Veel potentieel wordt hier gefnuikt door een vrij authoritaire cultuur ontsproten uit een onderdanig verleden. Nederland, ondanks de sterke calvinistische trekken die het vertoont heeft ook een hogere nadruk op regelneving maar men tolereert verschillen er beter op persoonlijk vlak.

Ook interessant is het onderwerp van hoe de Zuiderse migranten in de Noordelijke Nederlanden zich verhielden met de lokale Hollanders. Ze gedroegen zich er erg flamboyant en pronkend terwijl ze zich minachtend uitlieten over hun nieuwe land.
In "Spaanschen Brabander" van Bredero spreekt Jerolimo zelfs een dialect dat erg op het Brussels gelijkt, maar dat moet dan het Antwerps van de zeventiende eeuw voorstellen. Ook steeds pratend over hoe Antwerpen veel vooruitstrevender is dan het Holland waar hij zich vertoefde. Antwerpen was in volle verval na 1585, maar veel migranten hebben dat Antwerpen nooit gekend en daarom gedroegen velen zich blind voor het feit dat Holland het land van hun roots inmiddels voorbij had gestoken in welvaart.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 december 2019 om 21:40.
Oud 10 december 2019, 21:40   #369
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik ben nog steeds een Belg hoor, eentje die Nederland zeer graag mag, dat dan weer wel. Maar zelfs ik kan beamen wat je typt. Een Nederlander is een meester in het wegmoffelen van zijn onkunde door praatjes, maar de nettosom is wel dat ze vaker met goede ideeën naar boven komen en afgezien van strakke regulering resultaten boeken.
Business wise wel. Maar ik woon in Frankrijk, in een regio waar veel Nederlanders wonen. En die hokken samen, om een heel eenvoudige reden, niemand heeft interesse in hen, ondanks hun veelpraat. De Nederlanders waar je iets aan hebt, die willen met andere Nederlanders zo weinig mogelijk te maken hebben. Modale Nederlanders integreren zich niet. Ze denken dat ze het centrum van de wereld zijn.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 21:44   #370
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Business wise wel. Maar ik woon in Frankrijk, in een regio waar veel Nederlanders wonen. En die hokken samen, om een heel eenvoudige reden, niemand heeft interesse in hen, ondanks hun veelpraat. De Nederlanders waar je iets aan hebt, die willen met andere Nederlanders zo weinig mogelijk te maken hebben. Modale Nederlanders integreren zich niet. Ze denken dat ze het centrum van de wereld zijn.
Mij valt inderdaad op dat Fransen over het algemeen niet geïnteresseerd zijn in Nederland. Er zijn geen Guide du Routards over Nederland, behalve één over Amsterdam.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 december 2019 om 21:45.
Oud 10 december 2019, 21:50   #371
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook al was er maar een millimeter waar van wat u hier schrijft, het is en blijft een constante dat waar Nederlanders verschijnen er iets gebeurt. Nederlanders nemen in Frankrijk doodgelopen zaken over in een streek waar de Fransen weg trekken en bouwen het vaak met succes uit. Nederlanders doen hun intrede in bijna verlaten Spaanse dorpjes en er begint weer iets te groeien. Nederlanders kopen in Polen boerderijen op die met verlies werkten en weten die in een korte tijd rendabel te maken.

Veelpraat gaat blijkbaar ook gepaard met veelwerk.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 10 december 2019 om 21:52.
Oud 10 december 2019, 21:57   #372
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Heb je ergens het licht zien branden?
En dit maal zonder bron? Proficiat!
Je leeft toch nog op de wereld.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 22:07   #373
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo voel ik het ook. We zijn een vrijheidslievend, doch mentaal onderdrukt volk. Alsof het een reflex uit het verleden is van steeds onder buitenlandse heersers te hebben geleefd. Zij die zich gedeisd hielden werden bevoordeeld gedurende vele generaties.
Maar wie zijn ogen opentrekt merkt dat Vlamingen liefst van al hun zin doen en houden van luxe. Veel potentieel wordt hier gefnuikt door een vrij authoritaire cultuur ontsproten uit een onderdanig verleden. Nederland, ondanks de sterke calvinistische trekken die het vertoont heeft ook een hogere nadruk op regelneving maar men tolereert verschillen er beter op persoonlijk vlak.
Nu moeten we toch wel vaststellen dat er in Vlaanderen wel het een en ander aan het veranderen is. Ik merk het verschil met Wallonië waar men bijvoorbeeld nog veel langer oversten met "monsieur" aanspreekt, terwijl in Vlaanderen het steeds gewoner wordt om de voornaam te gebruiken. Dat lijkt me toch een duidelijk verschuiving naar de Nederlandse mentaliteit. Toch wel typisch Nederlands als ik dat vergelijk met Duitsland en Oostenrijk waar het hiërarchisch denken nog diep in de genen zit en allerlei plichtplegingen in taal en omgangsvormen de norm blijft.
Oud 10 december 2019, 22:10   #374
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Alweer zo'n dooddoener. En was het nog maar waar. Maar dat is het niet het geval. Mensen als JMDD -om nu maar een voorbeeld te geven- heeft wel degelijk zijn kop boven het maaiveld gestoken. Maar hij werd niet neergesabeld. En de fameuze Jean Pierre Van Rossem maar evenmin. Hij ging ten onder door zijn eigen stommiteiten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 december 2019 om 22:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 22:18   #375
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ook al was er maar een millimeter waar van wat u hier schrijft, het is en blijft een constante dat waar Nederlanders verschijnen er iets gebeurt. Nederlanders nemen in Frankrijk doodgelopen zaken over in een streek waar de Fransen weg trekken en bouwen het vaak met succes uit. Nederlanders doen hun intrede in bijna verlaten Spaanse dorpjes en er begint weer iets te groeien. Nederlanders kopen in Polen boerderijen op die met verlies werkten en weten die in een korte tijd rendabel te maken.

Als je de internet handel vergelijkt tussen Nederland en België heb je niet zoveel woorden nodig Jan om iets aan te tonen.
Alhoewel; er zijn toch nog veel meer frappante zaken te vermelden hoor.
Maar ik wil niet in herhaling vallen.

Laatst gewijzigd door werkman : 10 december 2019 om 22:21.
Oud 10 december 2019, 22:19   #376
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alweer zo'n dooddoener. En was het nog maar waar. Maar dat is het niet het geval. Mensen als JMDD -om nu maar een voorbeeld te geven- heeft wel degelijk zijn kop boven het maaiveld gestoken. Maar hij werd niet neergesabeld. En de fameuze Jean Pierre Van Rossem maar evenmin. Hij ging ten onder door zijn eigen stommiteiten.
Van Rossem was excentriek. Dat is iets wat de Vlamingen wel aantrekkelijk vinden. Alleen: eens de roem weg, werd hij ook snel vergeten en mocht hij wegkwijnen in een onooglijk appartementje.
Oud 10 december 2019, 22:37   #377
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Hij schreef niet dat al degenen die proberen hun kop boven het maaiveld te steken neergesabeld worden. Sommigen wel; anderen niet. Jij leest ook weer wat je wil lezen.
Wat gewoonlijk ook de verdraaide gegevens zijn die je kan gebruiken om op te vallen. Trouwens; je zaagt over feiten die je niet kent.
Wat JMDD betreft had hij veel verder gestaan indien hij niet boven het maaiveld van zijn oorspronkelijke partij had willen staan.
Hij heeft inderdaad een stommiteit gedaan en die was niet bijtijds beseffen dat het een partij was van de vrienden onder mekaar.
Daar geraak je niet zo maar tussen.

Laatst gewijzigd door werkman : 10 december 2019 om 22:42.
Oud 11 december 2019, 07:58   #378
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Och ik verblijf veel in verre landen en zowat overal hokken mensen nationaliteiten samen. Ook de Franse hokken overal samen.....en al zeker de Fransen want het zijn dan ook allesbehalve talenknobbels.
Het is dan ook zowat het enige volkje dat je steevast begroet met bonjour in een lift ergens in Sydney
Maar ook Chinezen hokken samen overal in de wereld net als Duitsers en de Vlamingen in Benidorm.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2019, 08:02   #379
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja dat noemen ze het Nederlandse koopmannen gedrag.
Oud 11 december 2019, 08:13   #380
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Rossem was excentriek. Dat is iets wat de Vlamingen wel aantrekkelijk vinden. Alleen: eens de roem weg, werd hij ook snel vergeten en mocht hij wegkwijnen in een onooglijk appartementje.
Onlangs nog gelezen over Sylvain Tack.....er zijn wel meer van die figuren die vergane glories werden. George Best......Cyriel Delannoit....La vie d'artiste
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be