Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 december 2019, 14:56   #41
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

even terzijde ... nu ja ...

geregeld kom je in t stadsverkeer toch nog een keertje achter een diesel EUR3 te hangen.

vroeger nooit last van gehad, maar tegenwoordig gooi ik dan mijn buitenluchtcirculatie wel dicht merk ik ... en als ik te laat ben lijkt het ook wel of t blijft echt hangen in de auto ... :o
nog mensen die dat voorhebben?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 15:17   #42
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
even terzijde ... nu ja ...

geregeld kom je in t stadsverkeer toch nog een keertje achter een diesel EUR3 te hangen.

vroeger nooit last van gehad, maar tegenwoordig gooi ik dan mijn buitenluchtcirculatie wel dicht merk ik ... en als ik te laat ben lijkt het ook wel of t blijft echt hangen in de auto ... :o
nog mensen die dat voorhebben?

Allee allee....gij zijt ook niet veel gewend precies.

Naam: xxl.jpg
Bekeken: 598
Grootte: 37,6 KB
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 15:18   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
even terzijde ... nu ja ...

geregeld kom je in t stadsverkeer toch nog een keertje achter een diesel EUR3 te hangen.

vroeger nooit last van gehad, maar tegenwoordig gooi ik dan mijn buitenluchtcirculatie wel dicht merk ik ... en als ik te laat ben lijkt het ook wel of t blijft echt hangen in de auto ... :o
nog mensen die dat voorhebben?
Zo ene ? Naam: 763.jpg
Bekeken: 1194
Grootte: 33,9 KB
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 15:20   #44
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
nee, meestal gewoon zo'n oer-degelijke VW nog (met oosteuropese nummerplaat) of een grotere Mercedes camionet.

komt het echt niet bekend voor?

Laatst gewijzigd door Anna List : 19 december 2019 om 15:20.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 15:54   #45
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
https://www.technischweekblad.nl/nie...-is-echt-nieuw

Lees vooral de tekst, volgend jaar is het hek van de dam.
Ik ben benieuwd... uit jouw tekst:
Citaat:
‘Het debat over luchtkwaliteit wordt vaak geregeerd door emotie. De bijdrage van verkeer aan fijnstof is in Nederland tegenwoordig gemiddeld genomen bijvoorbeeld laag,’ aldus Leemhuis.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 16:01   #46
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee, meestal gewoon zo'n oer-degelijke VW nog (met oosteuropese nummerplaat) of een grotere Mercedes camionet.

komt het echt niet bekend voor?
Op vele plaatsen waar ik verbleef in de wereld waren stinkdiesels eerder regel dan uitzondering. Dus ja mij komt het zeer bekend voor

Ik heb er zelfs een diesel trauma aan overgehouden. Begrijp nog altijd niet hoe ze die smeerlapperij ooit hebben mogen op de markt brengen.

In feite zijn die constructeurs een pak erger als eender welke drugsdealer.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 december 2019 om 16:03.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 16:14   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik ben benieuwd... uit jouw tekst:
Idd maar je moet wel alles quoten van die alinea.

Citaat:
‘Geregeerd door emotie’

‘Het debat over luchtkwaliteit wordt vaak geregeerd door emotie. De bijdrage van verkeer aan fijnstof is in Nederland tegenwoordig gemiddeld genomen bijvoorbeeld laag,’ aldus Leemhuis. De nieuwe tool moet het makkelijker gaan maken beleid te baseren op feiten.

Is een nóg hogere resolutie satellietdata als input voor modellen denkbaar en haalbaar? Daarvoor zijn twee denkrichtingen, stelt Leemhuis. Er wordt bij TNO gewerkt aan nieuwe generaties technologieën om de meetapparatuur in satellieten gevoeliger maken. Als je die de hele wereld laat bestrijken is dat relatief duur. Als je bijvoorbeeld woestijnen en toendra’s kunt negeren, kan je met een hogere resolutie op geïndustrialiseerde gebieden focussen. Dat is veelbelovender.
Het is laag omdat men niet alles meet begrijp ik daaruit, bovendien moet het verschil in fijnstof kunnen meten tussen pakweg onschuldig zeezout of **zandkorreltjes en nanogrote roetpartikels van motorvoertuigen en andere bronnen.

PM 0,1 wordt nog altijd niet op grote schaal gemeten-gemonitord.
En dat is het schadelijkste fijnstof, daarom.
Rond de luchthaven Schiphol weet men het wel...

PM 2,5 is nog te groot, men moet gaan naar PM1 en best PM 0,1.

Tropos Leipzig meet UFP 30-200 nanometer en Black Carbon PM 1 in de LEZ van steden en deelstaat Sachsen.

Een PM 2,5 meter meet dat helemaal niet, want het meetbereik is veel te weinig.

** wat ben je nu met zulke PM 2,5 kaarten? Bekijk de zandgebieden waar geen enkele vorm van industrie of verkeer is...


https://www.vfa-solutions.com/luchtkwaliteit-yale/

map PM 2,5 in Europa OK, maar men zou ook PM 0,1 moeten monitoren:
https://ec.europa.eu/jrc/en/publicat...uropean-cities

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2019 om 16:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 17:38   #48
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
even terzijde ... nu ja ...

geregeld kom je in t stadsverkeer toch nog een keertje achter een diesel EUR3 te hangen.

vroeger nooit last van gehad, maar tegenwoordig gooi ik dan mijn buitenluchtcirculatie wel dicht merk ik ... en als ik te laat ben lijkt het ook wel of t blijft echt hangen in de auto ... :o
nog mensen die dat voorhebben?
Vroeger waren die nieuw en nu zijn ze versleten
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 18:04   #49
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Vroeger waren die nieuw en nu zijn ze versleten
Die verslijten niet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 19:36   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht


** wat ben je nu met zulke PM 2,5 kaarten? Bekijk de zandgebieden waar geen enkele vorm van industrie of verkeer is...


https://www.vfa-solutions.com/luchtkwaliteit-yale/

map PM 2,5 in Europa OK, maar men zou ook PM 0,1 moeten monitoren:
https://ec.europa.eu/jrc/en/publicat...uropean-cities
Straffe foto die onmogelijk te maken is.

En dan nog in kleur?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 20:02   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Straffe foto die onmogelijk te maken is.

En dan nog in kleur?
Aangezien het een kaart is kan het nooit een foto zijn. Leesprobleem?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 21:35   #52
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aangezien het een kaart is kan het nooit een foto zijn. Leesprobleem?
Nog straffer.
Een kaart maken waar je geen foto van hebt.

Wie maakt zulke dingen?
En Waarom?
Wat drijft hun?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 21:39   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nog straffer.
Een kaart maken waar je geen foto van hebt.

Wie maakt zulke dingen?
En Waarom?
Wat drijft hun?
Uwe knalpot.

https://www.youtube.com/watch?v=fcs7hpWxAHY

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/ni...erper-dan-ooit

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2019 om 22:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 22:17   #54
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

https://www.automobielmanagement.nl/...r/?gdpr=accept

Citaat:
Moderne diesels maken de lucht zelfs schoner’
“Als je de nieuwste generatie dieselmotoren vergelijkt met de laatste benzinemotoren, dan zijn zelfontbranders beter. Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken”, stelt dieselexpert Bart Somers.

Laatst gewijzigd door Anna List : 19 december 2019 om 22:18.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 23:00   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Is natuurlijk onzin en uit de context gerukt.

Bovendien blijken recente benzines nog altijd gemiddeld minder NOx uit te stoten dan recente diesels, metingen ADAC.

Let ook op de andere schaalverdeling, y-as. Geen enkele benzine kwam boven de 15 mg/km NOx.

6 diesels waren slechter dan de slechtste benzine.



https://presse.adac.de/meldungen/ada...schrieben.html

Bovendien zijn benzinemotoren sneller warm dan diesels.

En het SCR-systeem (met abblue) begint chemisch pas echt efficiënt te werken bij uitlaatgastemperaturen van 250° Celcius (bronnen via ggl)
https://de.wikipedia.org/wiki/Selekt...ische_Reaktion
Citaat:
Reduktion der Stickoxide mittels Selektiver Katalytischer Reduktion, im Reduktionskatalysator

Standard-SCR (Temperatur über 250 Grad)
{\displaystyle \mathrm {4NO+4NH_{3}+O_{2}\longrightarrow 4N_{2}+6H_{2}O} }\mathrm{4NO + 4NH_3 + O_2 \longrightarrow 4N_2 + 6H_2O}

Schnelle SCR (Temperatur über 170 bis 300 Grad, „Fast SCR“)

{\displaystyle \mathrm {NO+2NH_{3}+NO_{2}\longrightarrow 2N_{2}+3H_{2}O} }{\displaystyle \mathrm {NO+2NH_{3}+NO_{2}\longrightarrow 2N_{2}+3H_{2}O} }
Ttz bij koude temperatuur en bij korte stukken blijft de diesel de grootste vervuiler.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2019 om 23:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 23:22   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is natuurlijk onzin en uit de context gerukt.

Bovendien blijken recente benzines nog altijd gemiddeld minder NOx uit te stoten dan recente diesels, metingen ADAC.

Let ook op de andere schaalverdeling, y-as. Geen enkele benzine kwam boven de 15 mg/km NOx.

6 diesels waren slechter dan de slechtste benzine.



https://presse.adac.de/meldungen/ada...schrieben.html

Bovendien zijn benzinemotoren sneller warm dan diesels.

En het SCR-systeem (met abblue) begint chemisch pas echt efficiënt te werken bij uitlaatgastemperaturen van 250° Celcius (bronnen via ggl)
https://de.wikipedia.org/wiki/Selekt...ische_Reaktion


Ttz bij koude temperatuur en bij korte stukken blijft de diesel de grootste vervuiler.
Het moet al erg koud en zeer korte ritten worden om hier iets zinnigs met te beweren.

Maar soit wat fake onzin meer of minder maakt niets meer uit.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 december 2019 om 23:22.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 23:46   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het moet al erg koud en zeer korte ritten worden om hier iets zinnigs met te beweren.

Maar soit wat fake onzin meer of minder maakt niets meer uit.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=249889

Vanaf post 21 vind je alle details met links van deskundige bronnen, enz...

https://forum.politics.be/showpost.p...3&postcount=21

met vertaling en bevestiging uit een nog oudere draad.

Dat men hier een oude draad moet herhalen voor die diesellovers niet te geloven. zucht.

Koop toch nen nieuwe diesel hé, en veel geluk ermee.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2019 om 23:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 01:10   #58
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Ttz bij koude temperatuur en bij korte stukken blijft de diesel de grootste vervuiler.
Niet als je zware fuel gebruikt, dat schijnt niet te vervuilen en is daarom nog altijd toegelaten in een LEZ.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 11:41   #59
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
https://forum.politics.be/showthread.php?t=249889

Vanaf post 21 vind je alle details met links van deskundige bronnen, enz...

https://forum.politics.be/showpost.p...3&postcount=21

met vertaling en bevestiging uit een nog oudere draad.

Dat men hier een oude draad moet herhalen voor die diesellovers niet te geloven. zucht.

Koop toch nen nieuwe diesel hé, en veel geluk ermee.
Leer eerst eens hoe een motor opwarmt.

Post dan pas verdere onzin.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 12:24   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Verhuizen wegens de luchtvervuiling, toch als ze kunnen of de middelen hebben...

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191220_...ang-vertrokken

vrijdag 20 december 2019

“Als het kon waren we hier al lang vertrokken”

Zes procent van de 20.000 deelnemers aan CurieuzeNeuzen, een onderzoek naar de luchtvervuiling in Vlaanderen, is verhuisd of heeft verhuisplannen. “Als het kon, waren we hier al lang vertrokken”, zegt Bart Bloemen (54) die in Houthalen op het zwartste punt van Vlaanderen woont.

In 2018 liet onze zusterkrant De Standaard met CurieuzeNeuzen het grootste onderzoek ooit naar luchtvervuiling in ons land uitvoeren. 20.000 Vlamingen voerden in hun straat een meting uit naar de concentratie stikstofdioxide (NO2), een schadelijk gas dat in de uitlaatgassen van wagens zit. Over heel Vlaanderen werd een gemiddelde concentratie van 22,8 µg/m3 gemeten, al werd op heel wat plekken de Europese norm van 40 µg/m3 ruim overschreden.

Uit onderzoek van het Hiva (KU Leuven) blijkt nu dat zes procent van de 20.000 deelnemers aan CurieuzeNeuzen na het onderzoek beslist heeft om op zoek te gaan naar een nieuwe woonst omdat hun meettoestel zo’n slecht resultaat aangaf. Tussen 30 en 50 procent van hen is effectief verhuisd, de overige groep heeft verhuisplannen. “Dit zijn erg grote aantallen”, zegt Huib Huyse, hoofd van de onderzoeksgroep Duurzame Ontwikkeling van het Hiva. “We wisten dat dit kon gebeuren, maar hadden het niet op die schaal verwacht.”

Eikenbomen

Uit het onderzoek bleek ook dat het zwartste punt van Vlaanderen in Houthalen ligt. Zo gaf het meettoestel bij het huis van Bart Bloemen langs de Grote Baan in Houthalen 75 µg/m3 aan, de hoogste concentratie NO2 van heel Vlaanderen. Bart Bloemen en zijn gezin wonen ruim een jaar later nog altijd langs de Grote Baan. “Maar als het kon, waren we hier al lang vertrokken.”

Bart Bloemen groeide als kind op langs de Grote Baan en zag de weg in de loop der jaren helemaal in verval gaan. “In mijn kinderjaren was dit nog een steenweg met eikenbomen en voortuinen”, zegt Bart. “Maar in 1972 hebben ze van de steenweg een viervaksbaan gemaakt om het toenemende verkeer op te vangen.” Toch was de straat in die tijd nog leefbaar. “Begin jaren negentig zijn we langs de Grote Baan een zaak met kinderkleding begonnen. Maar tien jaar later zijn we daarmee gestopt. Door de plannen om de Grote Baan te ondertunnelen, zou er hier tien jaar lang hinder zijn, wat natuurlijk dodelijk is voor een zaak.”

Steenslag

Van de ondertunneling kwam niks in huis. Integendeel: de situatie werd voor Bart en zijn gezin nog dramatischer. “Zo’n tien jaar geleden heb ik voor mijn deur nog een extra rijvak gekregen omdat ze de kruispunten van de Grote Baan conflictvrij gingen maken”, zegt Bart. “Gevolg is dat de vrachtwagens nu op amper anderhalve meter van mijn deur rijden. En omdat het hier drukker en drukker wordt (langs de Grote Baan passeren dagelijks zo’n 50.000 voertuigen, red.) staat het verkeer hier heel dikwijls stil, waardoor de concentratie stikstofdioxide alleen nog maar toeneemt.” Ondertussen staat de start van de nieuwe Noord-Zuid ten vroegste voor 2026 gepland. “Er zal dus niet snel beterschap komen”, zegt Bart. “Probleem is ook dat er niet meer in de straat of de stoepen voor onze deur wordt geïnvesteerd. Ook ikzelf vervang de ruiten in mijn woning niet meer, omdat die om de haverklap door steenslag sneuvelen.”

Poolse arbeiders

Bart en zijn vrouw overwegen al langer om uit hun woning langs de Grote Baan weg te trekken. “Probleem is dat we ons huis met deze situatie nooit tegen een goede prijs gaan kunnen verkopen.” Ondertussen ziet Bart steeds meer woningen en handelszaken in zijn buurt leeg staan. “De slager hier even verderop stopt er binnenkort ook mee. In de plaats strijken er meer en meer bouwvakkers neer, op zoek naar een goedkope woning. Al in vier huizen in mijn buurt wonen nu Poolse arbeiders.”

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2019 om 12:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be