Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2019, 13:52   #61
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Verhuizen wegens de luchtvervuiling, toch als ze kunnen of de middelen hebben...

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191220_...ang-vertrokken

vrijdag 20 december 2019

“Als het kon waren we hier al lang vertrokken”

Zes procent van de 20.000 deelnemers aan CurieuzeNeuzen, een onderzoek naar de luchtvervuiling in Vlaanderen, is verhuisd of heeft verhuisplannen. “Als het kon, waren we hier al lang vertrokken”, zegt Bart Bloemen (54) die in Houthalen op het zwartste punt van Vlaanderen woont.

In 2018 liet onze zusterkrant De Standaard met CurieuzeNeuzen het grootste onderzoek ooit naar luchtvervuiling in ons land uitvoeren. 20.000 Vlamingen voerden in hun straat een meting uit naar de concentratie stikstofdioxide (NO2), een schadelijk gas dat in de uitlaatgassen van wagens zit. Over heel Vlaanderen werd een gemiddelde concentratie van 22,8 µg/m3 gemeten, al werd op heel wat plekken de Europese norm van 40 µg/m3 ruim overschreden.

Uit onderzoek van het Hiva (KU Leuven) blijkt nu dat zes procent van de 20.000 deelnemers aan CurieuzeNeuzen na het onderzoek beslist heeft om op zoek te gaan naar een nieuwe woonst omdat hun meettoestel zo’n slecht resultaat aangaf. Tussen 30 en 50 procent van hen is effectief verhuisd, de overige groep heeft verhuisplannen. “Dit zijn erg grote aantallen”, zegt Huib Huyse, hoofd van de onderzoeksgroep Duurzame Ontwikkeling van het Hiva. “We wisten dat dit kon gebeuren, maar hadden het niet op die schaal verwacht.”

Eikenbomen

Uit het onderzoek bleek ook dat het zwartste punt van Vlaanderen in Houthalen ligt. Zo gaf het meettoestel bij het huis van Bart Bloemen langs de Grote Baan in Houthalen 75 µg/m3 aan, de hoogste concentratie NO2 van heel Vlaanderen. Bart Bloemen en zijn gezin wonen ruim een jaar later nog altijd langs de Grote Baan. “Maar als het kon, waren we hier al lang vertrokken.”

Bart Bloemen groeide als kind op langs de Grote Baan en zag de weg in de loop der jaren helemaal in verval gaan. “In mijn kinderjaren was dit nog een steenweg met eikenbomen en voortuinen”, zegt Bart. “Maar in 1972 hebben ze van de steenweg een viervaksbaan gemaakt om het toenemende verkeer op te vangen.” Toch was de straat in die tijd nog leefbaar. “Begin jaren negentig zijn we langs de Grote Baan een zaak met kinderkleding begonnen. Maar tien jaar later zijn we daarmee gestopt. Door de plannen om de Grote Baan te ondertunnelen, zou er hier tien jaar lang hinder zijn, wat natuurlijk dodelijk is voor een zaak.”

Steenslag

Van de ondertunneling kwam niks in huis. Integendeel: de situatie werd voor Bart en zijn gezin nog dramatischer. “Zo’n tien jaar geleden heb ik voor mijn deur nog een extra rijvak gekregen omdat ze de kruispunten van de Grote Baan conflictvrij gingen maken”, zegt Bart. “Gevolg is dat de vrachtwagens nu op amper anderhalve meter van mijn deur rijden. En omdat het hier drukker en drukker wordt (langs de Grote Baan passeren dagelijks zo’n 50.000 voertuigen, red.) staat het verkeer hier heel dikwijls stil, waardoor de concentratie stikstofdioxide alleen nog maar toeneemt.” Ondertussen staat de start van de nieuwe Noord-Zuid ten vroegste voor 2026 gepland. “Er zal dus niet snel beterschap komen”, zegt Bart. “Probleem is ook dat er niet meer in de straat of de stoepen voor onze deur wordt geïnvesteerd. Ook ikzelf vervang de ruiten in mijn woning niet meer, omdat die om de haverklap door steenslag sneuvelen.”

Poolse arbeiders

Bart en zijn vrouw overwegen al langer om uit hun woning langs de Grote Baan weg te trekken. “Probleem is dat we ons huis met deze situatie nooit tegen een goede prijs gaan kunnen verkopen.” Ondertussen ziet Bart steeds meer woningen en handelszaken in zijn buurt leeg staan. “De slager hier even verderop stopt er binnenkort ook mee. In de plaats strijken er meer en meer bouwvakkers neer, op zoek naar een goedkope woning. Al in vier huizen in mijn buurt wonen nu Poolse arbeiders.”
je ziet waar ze een LEZ moeten maken...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 14:08   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je ziet waar ze een LEZ moeten maken...
In ons dorp voorlopig niet = blauw

Citaat:
https://viewer.curieuzeneuzen.be/

HOE GEZOND IS DE LUCHT IN UW STRAAT?

Zoek naar uw gemeente
best lezen, ook 20 microgram/m³ is zeer hoog...
Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20180928_03792183

Samenvatting van de belangrijkste wetenschappelijke inzichten

wetenschappelijk comité CurieuzeNeuzen Vlaanderen,
Universiteit Antwerpen – Vlaamse Milieumaatschappij – VITO

Het citizen-scienceproject “CurieuzeNeuzen Vlaanderen” heeft de concentraties van stikstofdioxide (NO2) in de buitenlucht in Vlaanderen zeer fijnmazig in kaart gebracht. Het project is een samenwerking tussen de Universiteit Antwerpen, de Vlaamse Milieumaatschappij en de krant De Standaard, met ondersteuning van HIVA-KU Leuven en VITO. Stikstofdioxide is een belangrijke indicator voor luchtvervuiling door verkeer.

GROTE VERSCHILLEN

De stippenkaart van CurieuzeNeuzen Vlaanderen toont de gemeten NO2-concentratie via een kleurencode. Ze geeft een zeer gedetailleerd beeld van de impact van verkeer en ruimtelijke ordening op de luchtkwaliteit. De kaart grote variaties in NO2-concentraties van straat tot straat, buurt tot buurt en stad tot stad. De gemeten NO2-concentraties vertonen grote onderlinge verschillen, Vlaanderen kleurt als een regenboog. De hoogste NO2-waarde (75,3 microgram per kubieke meter of µg/m3), werd gemeten aan een tweevaksbaan in Houthalen-Helchteren en bedraagt meer dan zevenmaal de laagst gemeten waarde, gemeten in Voeren (10,9 µg/m3). Het gemiddelde van alle meetlocaties in Vlaanderen bedraagt 22.8 µg/m3.

De provincie Antwerpen heeft de hoogste gemiddelde concentratie (24.8 µg/m3), gevolgd door Oost-Vlaanderen (23,3 µg/m3), West-Vlaanderen (22,8 µg/m3) en Vlaams-Brabant (21,2 µg /m3), terwijl Limburg de laagste gemiddelde concentratie heeft (19.7 µg /m3). Daarbij valt op dat in West-Vlaanderen de concentraties relatief dicht bijeen liggen, terwijl in Limburg zowel de hoogste als de laagste concentraties in Vlaanderen gemeten zijn.

De NO2-concentratie kan sterk variëren over korte afstand. Binnen eenzelfde stad of dorp zijn er zeer grote verschillen in NO2-concentraties tussen straten, en soms zelfs binnen eenzelfde straat. De NO2-concentratie wordt hoofdzakelijk bepaald door lokale verkeersemissies, de lokale straatconfiguratie en ook de doorstroming van het verkeer in de straat. Drukker verkeer, aaneengesloten bebouwing en start-stopverkeer aan kruispunten en verkeerslichten resulteren in verhoogde NO2-concentraties.

Op een aantal plaatsen accumuleert NO2 tot hoge concentraties. Om de toetsing aan de Europese grenswaarden en advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) mogelijk te maken, is het meimaandgemiddelde omgerekend naar een indicatief jaargemiddelde. Dit is berekend op basis van metingen van de officiële meetstations van de VMM. Na indicatieve toetsing blijkt dat 2,3% van de CurieuzeNeuzen meetlocaties zich bevindt boven 40 µg /m3, de wettelijke Europese grenswaarde en de advieswaarde van de WGO. 60% van de meetlocaties heeft een NO2-concentratie boven de drempelwaarde van 20 µg/m3, die de WGO hanteert als start voor het berekenen van de gezondheidsimpact veroorzaakt door blootstelling aan NO2. In het ontwerp van het Vlaamse luchtplan is 20 µg/m3 de doelstelling tegen 2030.

PAARSE STADSADERS EN RODE HOTSPOTS

De CurieuzeNeuzen-dataset geeft een zeer gedetailleerd beeld van luchtkwaliteit in de verschillende steden in Vlaanderen. De NO2-concentraties verschillen opmerkelijk tussen steden en ook tussen de binnenstad en de stadsrand. De hoogste concentraties worden gemeten in de twee grootsteden in Vlaanderen, Antwerpen (33,8 µg/m3) en Gent (27,7 µg/m3) gevolgd door Mechelen (27,6 µg/m3) en Oostende (26,4 µg /m3).

De hoogste gemiddelde concentratie in een stadscentrum is opgetekend in Antwerpen (38,4 µg/m3),op 31,5% van de meetlocaties binnen de singel wordt de EU/WGO grenswaarde overschreden. Ook Brugge (31,7 µg/m3) en Aalst (31,2 µg/m3) worden gekenmerkt door verhoogde NO2-concentraties in stadscentrum. In de steden Gent, Mechelen en Oostende zijn de verschillen tussen binnenstad en stadsrand kleiner.

Binnen de steden vallen vooral de “paarse stadsaders” op. Dit zijn straten met een sterk verhoogde NO2-concentratie door de combinatie van de stedelijke achtergrond en een hoge lokale verkeersimpact. Die hoge lokale impact is een gevolg van verkeer en ingesloten bebouwing (de zogenaamde street canyons). De CurieuzeNeuzen dataset maakt de paarse stadsaders zichtbaar.

Als we de binnensteden vergelijken, dan is Aalst de koploper in het aantal meetlocaties met een hoge impact van lokaal verkeer op de NO2-concentratie, gevolgd door Brugge en Antwerpen. Als we naar de stedelijke rand kijken, dan gaat de luchtkwaliteit in de Antwerpse rand het sterkst gebukt onder de invloed van lokaal verkeer.

Verhoogde NO2-concentraties zijn niet enkel een probleem van de grote steden. Een kwart van de kleine steden en gemeenten heeft minstens één meetpunt waar de EU-norm wordt overschreden. Zelfs in kleine landelijke gemeenten treft men “rode hotspots” aan. Dit zijn locaties in het centrum met sterk verhoogde concentraties t.o.v. de omliggende straten. Door de vele meetlocaties in het CurieuzeNeuzen-project, krijgen we een heel goed beeld van waar deze rode hotspots voorkomen. Ze liggen veelal aan kruispunten met verkeerslichten of rondpunten, waar het verkeer vastloopt in de ochtend- en avondspits en lokale files ontstaan.

Een nieuw fenomeen dat uit CurieuzeNeuzen naar boven komt, zijn de ‘zwarte kruispunten’. Dit zijn meetlocaties met zeer hoge concentraties. Het zijn typisch drukke verkeersaders, vaak tweevakswegen, omgeven door lintbebouwing en gelegen aan kruispunten. Niet alleen het verkeersvolume, maar ook de doorstroming speelt dus een belangrijke rol in de luchtkwaliteit.

EEN ONGEZIEN SUCCESVOL EXPERIMENT

De Vlaming was duidelijk “curieus” naar de luchtkwaliteit in eigen straat. In totaal schreven 52.626 kandidaten zich voor het project in. De grootste groep waren particulieren en gezinnen (94,6%), maar ook scholen stelden zich kandidaat (1,8%) net zoals bedrijven (1,7%), organisaties (1,8%) en overheidsinstellingen (1,1%). Op basis van wetenschappelijke criteria werden de beste meetlocaties geselecteerd. Twintigduizend deelnemers ontvingen een meetpakket om de NO2-concentratie in hun straat te meten. Het is internationaal de eerste keer dat burgers op een dergelijke grote schaal actief betrokken worden bij een wetenschappelijk project rond luchtkwaliteit. De NO2-meting gebeurde aan de voorzijde van de woning door twee meetbuisjes die werden vastgehecht aan een V-vormig bord. De meetcampagne liep van 28 april 2018 tot 26 mei 2018 en verliep zeer vlot. De CurieuzeNeuzen bleken zeer gemotiveerd om hun resultaat te weten. Meer dan 99% van de deelnemers leverde zijn meetbuisjes terug in. Een klein aantal metingen was niet succesvol en leverde geen geldig resultaat op (bv. omdat er een spinnenweb in het meetbuisje zat). In 96% van de metingen (19.161 meetlocaties) gaf de analyse een geldig NO2-meetresultaat dat wordt weergegeven op de stippenkaart. 89% van de datapunten (17.882 punten) passeerde een tweede en strengere kwaliteitscontrole, en werd meegenomen in de verdere statistische analyse. Het resultaat is een ongeziene grote en internationaal toonaangevende dataset, die wetenschappers in staat stelt om de impact van verkeer op luchtkwaliteit beter te analyseren.

EEN STARTPUNT VOOR MEER GEDETAILLEERD ONDERZOEK.

De zoektocht naar welke belangrijke factoren de verschillen in de NO2-concentraties in Vlaanderen verklaren, is een complexe uitdaging, waarvan de eerste stap nu is gezet. In de volgende maanden gaat het wetenschappelijk team een gedetailleerde statistische analyse uitvoeren, alsook een vergelijking van de CurieuzeNeuzen-meetwaarden met computersimulaties van het ATMO-Street luchtkwaliteitsmodel. Dit computermodel wordt veelvuldig gebruikt voor luchtkwaliteitsberekeningen en zal dankzij de CurieuzeNeuzen dataset getest en verbeterd worden. De inspanning van de 20.000 CurieuzeNeuzen komt het wetenschappelijk onderzoek naar de luchtkwaliteit in Vlaanderen dus rechtstreeks ten goede.

Download het cijferrapport >

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2019 om 14:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 16:31   #63
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Micele heeft weer zijn pilletje niet gepakt.

Als men gedaan zal hebben met diesels kunnen we nog jaren verder met ; Zwarte koolstof komt vrij bij het verbrandingsproces van diesel en benzine en bij de verwarming van gebouwen. Ook de verwering van autobanden, het veelvuldig remmen, de aard van het wegdek, het gebruik van sigaretten, houtpellets, kaarsen, wierook enz. geven roet af aan onze omgeving. Ook de industrie is een grote boosdoener.


Genoeg voor minstens 100 jaar gezeik.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 20 december 2019 om 16:41.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 20:20   #64
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Heeft onze leugenmambo nog wat inhoudelijks te vertellen?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 23:18   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heeft onze leugenmambo nog wat inhoudelijks te vertellen?
Ik doe niks anders maar helpt het?

Nog eentje; oppervlakte longblaasjes uitgerold is tussen de 70 en 100 m2. Dat is een half tennisveld.
Uw stofje is een duizendste van een mm.

Als dat niet inhoudelijk is?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 23:24   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Je hebt duidelijk een overdosis fijnstof geslikt, slecht voor de hersenen.

Reken eens de dosis uit wat je slikt: één euronorm 6 wagen mag tot 4,5 mg per km fijnstofdeeltjes uitstoten, en-of 600 miljard nanodeeltjes per km in aantal.

Reken eens uit als er 40.000 wagens per dag in je directe buurt passeren, en dan per jaar. Probeer eens.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2019 om 23:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 23:27   #67
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je hebt duidelijk een overdosis fijnstof geslikt, slecht voor de hersenen.
Nee hoor.
Geef toe dat je het niet wist.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 23:31   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nee hoor.
Geef toe dat je het niet wist.
Dit weet je ook niet dus, anders had je dat al opgezocht en uitgerekend:

Reken eens de jaarlijkse dosis uit wat je slikt: één euronorm 6 wagen mag tot 4,5 mg per km fijnstofdeeltjes uitstoten, en-of 600 miljard nanodeeltjes per km in aantal. (nanodeeltjes hebben ca. 30 nanometer diameter)

Reken eens uit als er 40.000 wagens per dag in je directe buurt passeren, en dan per jaar natuurlijk. Probeer eens. Lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2019 om 23:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 23:36   #69
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dit weet je ook niet dus, anders had je dat al opgezocht en uitgerekend:

Reken eens de jaarlijkse dosis uit wat je slikt: één euronorm 6 wagen mag tot 4,5 mg per km fijnstofdeeltjes uitstoten, en-of 600 miljard nanodeeltjes per km in aantal. (nanodeeltjes hebben ca. 30 nanometer diameter)

Reken eens uit als er 40.000 wagens per dag in je directe buurt passeren, en dan per jaar natuurlijk. Probeer eens. Lol.
Oei dat is een strikvraag.
De slimste mens zegt nu ...stop.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 23:38   #70
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Maar dit weet ik dan weer wel en jij niet.

Het zelfreinigend vermogen van de longen.

Een hele boterham.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 23:44   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar dit weet ik dan weer wel en jij niet.

Het zelfreinigend vermogen van de longen.

Een hele boterham.
Ultrafijnstof kunnen uw longen niet verwerken of reinigen, bovendien zit het dan al rap in de bloedbanen. Leer toch eens wat meer dan dat aan den toog.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2019, 00:08   #72
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ultrafijnstof kunnen uw longen niet verwerken of reinigen, bovendien zit het dan al rap in de bloedbanen. Leer toch eens wat meer dan dat aan den toog.
Longen van kinderen kunnen het dodelijk rood stof ook niet verwerken maar dat is niet zo erg, als je maar elektrisch auto kan rijden. En dat leer je ook niet aan de toog.

Citaat:
Kinder mijnwerkers leven in een hel zodat JIJ een elektrische auto kunt rijden.
https://www.leespauze.nl/kinder-mijn...tPjmp6L99aLe40
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2019, 00:13   #73
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ultrafijnstof kunnen uw longen niet verwerken of reinigen, bovendien zit het dan al rap in de bloedbanen. Leer toch eens wat meer dan dat aan den toog.
Als ik u uit uw ellende kan helpen?

Macrofagen
Op cellulair niveau zorgen macrofagen (dat zijn zogenoemde ontstekingscellen die met uitstulpingen indringers kunnen omvatten en vernietigen) en de T-cellen (witte bloedcellen, onder andere T-geheugencellen) ervoor dat stofdeeltjes, virussen en micro-organismen kunnen worden aangepakt. Omdat longblaasje zeer kwetsbaar zijn vanwege hun dunne epitheellaag, heeft de “natuur” een systeem bedacht waarbij de macrofagen alleen bij echte nood in actie komen. De macrofagen produceren een eiwit intregine die de epitheelcellen in de longblaasjes op hun beurt aanzetten tot het maken van een eiwit TGF-ß, dat de macrofagen op hun plek in het weefsel houdt. Bij gering gevaar zullen de macrofagen dan ook niet in actie komen. Als er wel gevaarlijke indringers in de longblaasjes komen dan stopt de productie van intregine, zodat ook de productie van het eiwit TGF-ß stopt, de macrofagen laten nu los en kunnen samen met de T-cellen hun werk gaan doen. De T-cellen maken na de strijd het enzym MMP9 aan, dit zorgt ervoor dat de macrofagen weer gevoelig worden voor TGF-ß, de macrofagen keren weer terug naar hun ruststand. Elke strijd door T-cellen en macrofagen zorgt voor vorming van littekenweefsel en afname van de longcapaciteit, dat is de reden dat de macrofagen alleen bij echte nood in actie komen.

Vertel dat maar eens aan de toog.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 december 2019 om 00:16.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 14:32   #74
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be