![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Tot wanneer zou je abortus toelaten? | |||
| Niet |
|
2 | 7,41% |
| tot 2 weken na de conceptie |
|
0 | 0% |
| tot 4 weken na de conceptie |
|
0 | 0% |
| tot 6 weken na de conceptie |
|
0 | 0% |
| tot 8 weken na de conceptie |
|
2 | 7,41% |
| tot 10 weken na de conceptie |
|
2 | 7,41% |
| tot 12 weken na de conceptie |
|
7 | 25,93% |
| tot 14 weken na de conceptie |
|
1 | 3,70% |
| tot 16 weken na de conceptie |
|
0 | 0% |
| tot 20 weken na de conceptie |
|
3 | 11,11% |
| tot 24 weken na de conceptie |
|
2 | 7,41% |
| ander voorstel |
|
8 | 29,63% |
| Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#741 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De periode is de periode want eens de periode voorbij is de periode voorbij. Jij bent zoals die religieuzen die zeggen dat hun boek heilig is omdat dat in hun boek staat, en het boek heilig is, dus alles wat erin staat waar moet zijn. Citaat:
Ik heb U de vraag al gesteld: de dag dat men een embryo van 1 dag zal kunnen laten buiten de baarmoeder ontwikkelen, is er dan geen recht meer op abortus ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij wordt niet persoonlijk ? Kijk, de "abstractie" waar ik het over heb is bijvoorbeeld die van het kunnen aanleren van een taal, dat de taalvaardigheid bij dieren overtreft. Dat ontwikkelt zich min of meer vanaf 1 jaar of zo. Je gaat mij toch niet zeggen dat kinderen van 11 jaar geen zinsontleding kunnen doen ? Dat zij geen sommen kunnen maken ? Dat is abstract denken mijn beste. Toon mij eens een dier dat hetzelfde kan als een kind van 8 jaar bijvoorbeeld. Toon mij eens hoe een kind van 8 jaar moet onderdoen voor een dier op abstractie niveau na. Abstractie is reeds het geval bij het begrijpen van de notie van "getal". Dat als 3 appelen plus 2 appelen 5 appelen geeft, dat ook impliceert dat 3 peren plus 2 peren 5 peren geeft. DAT is abstractie. Je gaat mij toch niet zeggen, tenzij jij naar een heel speciale school bent geweest, dat je dat pas vanaf 12 jaar leert ? Laatst gewijzigd door patrickve : 22 december 2019 om 13:10. |
|||||
|
|
|
|
|
#742 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar goed, wat is uw definierende eigenschap dan, van "mensensoort" en waarom geeft dat "levensrecht" vanaf een zeker moment ? Citaat:
De twee KUNNEN uitgroeien tot een volwassen mens, en gaan dat niet noodzakelijk doen. ALS die twee tot iets uitgroeien, zal het een volwassen mens zijn. Waar zit hem het verschil ? Citaat:
Citaat:
Kijk, men gebruikt in de praktijk morfologische kenmerken omdat dat vaak het enige is waar men over beschikt. Maar het HARDE BEWIJS is altijd genetisch. Als men de genenpool kent van een soort, dan is dat daar het definierende van. De genetische afstand van die soorten genenpool tot het waargenomen genoom geeft aan of het tot deze of gene soort behoort. Stel dat men ergens een klein stukje vlees vindt. Hoe gaat men na of dat stukje vlees "menselijk" is of niet ? Door naar de vorm te kijken ? Nee, men gaat daar gewoon een DNA test op doen. Dat bepaalt EENDUIDIG of het daar om een menselijk overschot gaat of niet. De genetica is wel degelijk de ultieme arbiter van soorten hoor. Citaat:
Dat is iets helemaal anders dan "psychologische zieke", 'extremist', en "nep wetenschapper". Citaat:
Citaat:
De cirkel van "toegelaten DNA" is heel klein. Minder dan een procent afwijking, en je bent geen mens meer. Dan heeft het geen belang of het 5% of 80% is. Je bent niet meer van de soort, en je bent dus vogelvrij. Men kan dat evengoed strikter toepassen, en "rassen" gaan invoeren: je bent van het ras of niet. Dat is hetzelfde. Dat heeft Darwinistisch zin. Alleen, als dat uw criterium is, dan heb je dus een probleem met een bevruchte eicel, meer niet. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 december 2019 om 13:31. |
|||||||
|
|
|
|
|
#743 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#744 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het gaat evenmin over " de stand van geneeskunde" maar over hier en nu, wanneer over 10 jaar een foetus van 20 weken ( of één dag) buiten de baarmoeder kan bestaan is het vandaag daarover koffiedik kijken. Het gaat maar blijkbaar zit het boven uw bevattingsvermogen, over recht op bestaan waardoor de keuze tot abortus vervalt, omwille van de levensvatbaarheid van de foetus buiten de baarmoeder. Wat impliceert dat een foetus mocht het door omstandigheden te vroeg geboren worden, NIET VAN DE MOEDER AFHANKELIJK IS maar met de nodige medische zorg, een kans heeft. Verlies jezelf eens niet in obsessief denken, door daarvan te maken " dus heeft de moeder het recht om voor de vroeggeboorte te kiezen" alsof dit een gevolg is van geen keuze tot abortus meer te hebben. Zet er dan duidelijk bij dat dit je mening is en niets meer. Stel maar eens een ander moment voor, zonder volle maan en varkens. En probeer dan in je redenering het onderscheid tussen abortus, vroeggeboorte en kunstmatig bevallen mee te nemen. ja, op 12 jaar ontwikkelt zich het abstract denken. Dat jij dit ook niet begrijpt verbaasd me niet. Zinsontleding " Jantje plukt een appel, wat is onderwerp en wat is het werkwoord is geen abstract denken. Evenmin is dit wanneer je een appel en een appel hebt zijn dat er twee. Wel bijvoorbeeld het inschatten van afstand in het verkeer, meer complexe wiskunde, begrippen uit de wetenschap, maar vrees dat we weer vertrokken zijn in u obsessief denken. Wat wordt het: de volle maan of een varken? |
|
|
|
|
|
|
#745 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
100 jaar geleden kon men foetussen van 22 weken niet laten overleven. Dus mochten vrouwen dan veel later abortus plegen. De vooruitgang van de geneeskunde maakt dat ze minder en minder zelfbeschikking mogen hebben. Dat zou toch uw coherente toepassing van uw "principe" moeten zijn: van zodra het buiten de baarmoeder kan overleven, moet de moeder het kind in de baarmoeder houden. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 december 2019 om 13:37. |
|
|
|
|
|
|
#746 | |||||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
vergeet daar de claim dat jij wetenschapper bent of ga je nu semantisch lullen over percentages en zelf verzinnen hoever dna percentage al dan neit uit mekaar mogen liggen Citaat:
dan komt er geen mens die dus geen rechten zal krijgen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
zeker. een zeer logische coherente redenering reeds beantwoorde vragen vind je op vorige pagina's terug. kan men embryo's vanaf dag 1 buiten de baarmoeder laten overleven wordt het hele abortusvraagstuk uiteraard vanzelf overbodig. Laatst gewijzigd door 1207 : 22 december 2019 om 13:44. |
|||||
|
|
|
|
|
#747 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Jij zegt "foetussen die buiten de baarmoeder zouden kunnen overleven, die moet de moeder in haar baarmoeder houden ; maar foetussen die buiten de baarmoeder zouden sterven, die mag ze eruit jagen". Dat is eigenaardig. Ik zou de redenering kunnen begrijpen: "als een foetus levensvatbaar is buiten de baarmoeder, dan mag de moeder niet meer beslissen van die in stukken te kappen bij een abortus, maar moeten we die foetus er dus uit halen en hem proberen in leven te houden erbuiten, vermits dat nu kan". Dat is dan het equivalente van "een huisdier dat buiten zou kunnen overleven, dat mag je niet doden, laat het gewoon vrij, het kan zijn plan buiten trekken". Maw, "aangezien ik buiten kan overleven, doodt mij niet, maar laat mij mijn plan trekken". Dat is mijn "mening" niet, dat is gewoon een poging om uw beginsel een logische gevolgtrekking te geven, meer niet. Citaat:
Want anders zijn we incoherent met dat geslachte varken. Het gaat niet op om een hogere levensvorm (een volwassen varken) mogen te doden, en een lagere levensvorm (een baby van minder dan anderhalf jaar) rechten te geven. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 december 2019 om 13:44. |
||
|
|
|
|
|
#748 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
De randgevallen zijn dingen zoals ringsoorten. Daar heeft men een continue genenpool, en toch een "soortengrens" maar men heeft wel geen aparte soorten. Men heeft een continuum van genenpool, die opschuift, en op den duur zodanig is opgeschoven, dat de beesten niet meer met "het vertrekpunt" kunnen voortplanten. Een soort is normaal gedefinieerd als een groep individuen die samen voortplant of kan voortplanten als die niet door een fysische barriere zouden gescheiden zijn. Als soorten gescheiden geraken, driften ze genetisch uit elkaar en dat verschil wordt "geconsumeerd" als die genetische afstand zo groot geworden is, dat voortplanting samen niet meer werkt. Dus ja, vindt mij eens verschillende soorten die genetisch niet te onderscheiden zijn. Citaat:
Citaat:
In werkelijkheid is het redelijk complex om precieze criteria te geven: https://www.ou.edu/eeb/EEBSpring07im...20TREE2001.pdf Maar het spreekt vanzelf dat soorten van elkaar verschillen en dat dat ontegensprekelijk genetisch waar te nemen is. Citaat:
Waarom mag uw buurman leven (waarom mag je die niet vermoorden) ? Waarom mag een varken vermoord worden ? Waarom mag een neger al dan niet vermoord worden ? Waarom mag een foetus vermoord worden of niet ? Waarom mag een eicel vermoord worden of niet ? Waarom mag een baby vermoord worden of niet ? Je moet daar een theorie achter hebben, he, zoniet kan je niet op een logisch georganiseerde manier op die vragen antwoorden. Ik zelf stel twee theorieen voor: "niet aanvalspact", waar uw recht op leven dus uit uw capaciteit tot doden, of door bescherming door ene met de capaciteit tot doden komt ; of: "cognitief superieur zijn". Uit dat laatste volgt die "anderhalf jaar". Zelf ben ik daar niet zo voor te vinden, maar ik kan het wel horen als argument. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 december 2019 om 14:13. |
|||||
|
|
|
|
|
#749 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#750 | ||||||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
[quote=patrickve;9203577]Dingen met heel heel nauw verwant DNA zijn dezelfde soort. vindt maar eens het tegengestelde in de literatuur.[quote]
mens en mensaap is 98-99% gelijk en dus ga jij nu zeuren over de subjectieve betekenis van nauw en dat dit niet volstaat (ik verwacht neits anders). Citaat:
of ga je nu zeuren dat het "maar" 96% is? heb het nl niet opgezocht Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door 1207 : 22 december 2019 om 14:21. |
||||||
|
|
|
|
|
#751 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uw cirkel redenering is "wanneer de periode om abortus mogen te plegen voorbij is, mag de vrouw geen abortus meer plegen, vandaar dat de periode om abortus te plegen dus die is die dan voorbij is". Hier was uw letterlijke zin: Het is een recht wat zich vertaalt in " de moeder kan niet meer ingrijpen omdat de periode tot keuze voor abortus voorbij is en het natuurlijke gevolg daarvan is dat de foetus zich ontwikkelt tot geboorte". |
|
|
|
|
|
|
#752 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat verschil van 2% is VEEL GROTER dan de intermenselijke variabiliteit. DAARDOOR is de mensensoort dus genetisch duidelijk gedefinieerd en afgebakend. De mensen-genenpool is een eiland van mogelijke genetische combinaties, en dat van chimps is een ander eiland. Dat eiland ligt niet HEEL ver af, maar de afstand van het menseneiland en dat van het chimp eiland is veel groter, dan de afmetingen van het mensen eiland zelf. Men moet trouwens oppassen met die percentages verandering, want er zijn vele verschillende definities. Men kan vaak percentages niet echt vergelijken. Wat trouwens telt zijn de specifieke veranderingen. Soms is 1 gen anders voldoende om tot een andere soort te behoren. Maar ALS DAT GEN ANDERS IS, dan zal je niet tot de originele soort behoren. Het is dan wel degelijk dat gen dat uitmaakt of je "erbij hoort" of niet. Maw, de genetische structuur bepaalt EENDUIDIG tot welke soort je behoort. Dat was mijn bewering. Jij beweerde dat dat niet waar was, dat men genetisch niet zou kunnen zien tot welke soort men behoort, dat men soms genetisch "beter kan trekken op een mens" en toch een aap zijn, of omgekeerd. Men kan dus PERFECT de mensensoort "genetisch" definiëren. Jij stelde dat iemand die zoiets zegt geen wetenschapper is. Uit de genetica van een levende entiteit volgt wel degelijk tot welke soort die behoort, zonder dat je daar nog iets anders moet van weten. Jij beweerde het omgekeerde. Ik geef een labo een DNAsequentie, en zij kunnen mij zeggen welke diersoort dat is. (tenzij de genenpool van die diersoort niet bestudeerd werd natuurlijk). Als ik 1 cel heb (op een rode bloedcel na) van een levend wezen, dan kan men in een labo EENDUIDIG zeggen of dat "menselijk" is of niet. Zo simpel is dat. Dat was dan ook wat ik stelde, dat "de mensensoort" perfect genetisch herkenbaar is, puur op basis van dat DNA. Dat er een 1-1 verband is tussen DNA en "mensensoort". Dat het dus wel degelijk de mensensoort *definieert*. En dat men daar geen metingen van botten en zo bij nodig heeft. Je gaat nooit een chimpansee vinden die een labo "als mens" herkent als je dat DNA geeft. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 december 2019 om 14:39. |
|
|
|
|
|
|
#753 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
en is 'm voor deze abotusdiscussie volstrekt irrelevant, net zoals jouw varken hoe zit het met mijn banaan? 50% dna is gelijk dus is de banaan een halfmens (heb je respect voor deze redenering) Citaat:
Citaat:
sperma heeft trouwens ook dna dat een mens zal worden ALS .. toch verdwijnt 99% van dat menselijk dna meestal ergens in zakdoeken of sokken en daarna in de vuilbak of wordt het doorgespoeld Laatst gewijzigd door 1207 : 22 december 2019 om 14:41. |
|||
|
|
|
|
|
#754 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat ik stelde was dat DNA de mensensoort DEFINIEERT. Je kan genetisch op ontegensprekelijke manier zien of een zeker DNA menselijk is of niet. Meer is daar niet aan. Als je dus over "menselijk leven" spreekt, dan spreek je over dat DNA, omdat de twee uitwisselbaar zijn. Citaat:
Als dusdanig is een bevruchte eicel evengoed "menselijk leven" dan een ouwe pee van 50 jaar. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 22 december 2019 om 14:44. |
|||
|
|
|
|
|
#755 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Juist, en dat is dus bullshit, die EVRM. Want er is geen basis voor. Er zit geen coherente theorie achter. Het is zomaar geponeerd.
Citaat:
Welk criterium (fundamenteel criterium, niet een of andere "verklaring" he) gebruik je om al die dingen al dan niet hun recht op leven op te baseren ? Maw, welke fundamentele theorie van "recht op leven" heb je, onafhankelijk van wat wetten en zo daarover zeggen ? |
|
|
|
|
|
|
#756 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#757 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
uw woordgebruik wordt alsmaar vager en subjectiever, klassieke retoriek je mag geen kinderen doden om op te eten omdat een kind geen varken of andere diersoort is. zich ook op het EVRM of de grondwet kan beroepen Laatst gewijzigd door 1207 : 22 december 2019 om 15:28. |
|||
|
|
|
|
|
#758 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Je zou kunnen de term waarde gebruiken en dan zou je kunnen stellen dat een volwassen varken meer waard is dan een kind van 1,5 jaar. Maar dit is natuurlijk ook relatief omdat het kind van 1,5 potentieel een veel hogere cognitieve waarde kan bereiken dan een volwassen varken, wat op zijn cognitief hoogtepunt zit. Het is een beetje zoals stellen dat een veelbelovend medische molecule minder waard is voor een bedrijf dan de aspirine omdat de clinische effecten van aspirine goed gekend en inzetbaar is terwijl it niet het geval is voor die nieuwe molecule. Maar die nieuwe molecule heeft mss wel een veel groter potentieel om toekomstige winsten te produceren dan aspirine. Dit potentieel heeft ook een waarde. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#759 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Je kan niet zeggen dat een geaborteerde foetus nog iets gaat bereiken, dus kan je niet gebruiken wat die, *indien die niet zou geaborteerd zijn* zou kunnen doen. Dat is zoals Alice haar argument: mocht zij de Spaanse nationaliteit gevraagd hebben, dan mocht ze nu voor Spaanse verkiezingen stemmen. Maar dat is niet het bewandelde pad. Als je die eigenschappen van dat niet-bewandelde pad gebruikt om aan te wenden in het bewandelde pad, dan maak je een redeneringsfout. Dat is wat men een "contrafactueel argument" noemt. Je kan niet zeggen: de foetus had, indien hij was blijven leven, recht gehad op truk-dinges later, op het pad "we aborteren de foetus nu". Want dan gaat hij nooit dat stadium bereiken, en kunnen we dus ook niet gebruiken wat dan had gekund. Citaat:
Het verschil met "schadevergoeding" is dat het hier gaat over de entiteit zelf ten aanzien van dewelke er rechten zouden zijn. Je zou dan ook kunnen zeggen: "als grootvader niet sterft, krijgt hij nog altijd zijn pensioen." Maar als hij wel sterft, krijgt hij dat niet meer. Omdat het een recht was dat hij zou hebben indien hij zou leven. Citaat:
Als het principe dat gehanteerd wordt: "is cognitief hoogstaander dan gelijk welk dier" dan wordt dat bereikt rond de 1.5 jaar of zo. Als "wat bescherming tegen moord" oplevert, erin bestaat om te zeggen "is nu een cognitief wezen dat hoger staat dan een dier" dan moet je wachten tot 1.5 jaar of zo. Behalve voor debielen, die mogen dan afgemaakt worden tot ze minder debiel zijn. Als het principe is: "niet aanvalspact" dan hangt dat gewoon af van de moorddadigheid van het wezen in kwestie. We moeten die dan enkel opnemen van zodra die ook in staat is om ons te vermoorden. Het hangt dus af van het principe waarop "recht op leven" (enfin, "recht om niet vermoord te worden") gebaseerd is. Ik kies dus geen leeftijd, ik leidt twee leeftijden af van de twee principes die ik eventueel zou kunnen zien als aan de basis liggend voor "recht om niet vermoord te worden". Laatst gewijzigd door patrickve : 22 december 2019 om 17:26. |
||||
|
|
|
|
|
#760 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nee. Ik denk dat de essentie van ons bestaan echt is om anderen af te maken, het is dus totaal idioot om zo een EVRM te hebben. Maar goed, het is niet de eerste keer dat wettelijke kaders totaal idioot zijn.
Citaat:
Citaat:
Anders lul je uit je nek als je afkomt met "mag niet vermoord worden". Dan is dat een totaal arbitraire keuze, en kan men nooit tot een akkoord komen, tenzij door arbitraire keuzes die opgelegd zijn door machtshebbers. En dan heeft Jan evenveel gelijk als jij of ik. Er is dan geen theorie van. Citaat:
Ik zeg het: ik kan twee redenen bedenken, en geen enkele andere. De eerste is dat we ergens "cognitief niveau" als "recht op niet vermoord worden" willen beschouwen. Voldoende grote intelligenties mogen niet gedood worden. Omdat het het enige is dat wel mensen beschermt, en toch varkens laat doden. Ik ben er niet echt voorstander van, maar het is EEN principe: intelligence rules. Het tweede, en dat is mijn keuze, is dat het gewoon een niet-aanvalspact is. Heeft recht om niet vermoord te worden, alles wat zelf kan moorden, en zijn vrienden. Dat lijkt mij veel "fundamenteler". De enige entiteiten waar we dus geen moorden op plegen zijn die die ons ook kunnen vermoorden - en die die zij willen beschermen. In die mate dat we het pact met hen nodig hebben om niet vermoord te worden. Ik kan geen enkele andere fundamentele theorie achter "niet moorden" bedenken die niet op totale incoherenties botst. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 december 2019 om 17:35. |
|||
|
|
|