Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2020, 12:32   #2181
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
De wietpas bestaat al zo'n 8 jaar niet meer...
oei, een kaakslag
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 13:17   #2182
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Net zoals in andere draden andere forummers u erop wijzen (oa abortus met JvdB), vervalt u weer in hetzelfde euvel:

WTF wat is dit voor wartaal?
Ik vind dat helemaal geen wartaal. Maar had ik teveel gedronken zou ik dat waarschijnlijk wel vinden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 13:32   #2183
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei, in Californië heb ik nog meer gelijk dan normaal gezien.

According to research from New Frontier Data, as much as 80% of the cannabis sold in California comes from the illegal black market.

Kijk kijk: The black market is also a problem for the growing cannabis industry. ... But the legal industry can only thrive if more existing cannabis users choose the legal route and new cannabis users join the market.
California, zoals al meermaals en tot in den treure toe aangehaald, heeft een probleem. Ondanks het feit dat het gelegaliseerd is, zijn er nog zeer veel counties waar recreatieve cannabisverkoop niet toegelaten is.

en waar het aantal legale verkooppunten minimaal is:

dus, ondanks het feit dat de recreatieve verkoop gelegaliseerd is, is er een grote groep mensen die er toch niet aan geraken via een legaal verkooppunt. Online legaal aankopen en thuis laten leveren is ook geen optie.

De Staat gaat zelf ingrijpen, en de counties waar een meerderheid van de inwoners ja gestemd hebben, te verplichten om tenminste 1 shop toe te laten op het grondgebied
https://www.latimes.com/politics/la-...513-story.html
Oud 8 januari 2020, 14:01   #2184
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
California, zoals al meermaals en tot in den treure toe aangehaald, heeft een probleem. Ondanks het feit dat het gelegaliseerd is, zijn er nog zeer veel counties waar recreatieve cannabisverkoop niet toegelaten is.

en waar het aantal legale verkooppunten minimaal is:

dus, ondanks het feit dat de recreatieve verkoop gelegaliseerd is, is er een grote groep mensen die er toch niet aan geraken via een legaal verkooppunt. Online legaal aankopen en thuis laten leveren is ook geen optie.

De Staat gaat zelf ingrijpen, en de counties waar een meerderheid van de inwoners ja gestemd hebben, te verplichten om tenminste 1 shop toe te laten op het grondgebied
https://www.latimes.com/politics/la-...513-story.html
Leuke kaart. Enige tijd geleden dat ik er was. Zo gauw ik kan weer eens naar San Francisco.
Goede vriend woont in San luis Obispo.
Oud 8 januari 2020, 16:19   #2185
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar hoe komt dat gij dat niet weet?? Ik snap dat niet! leest gij geen kranten of kijkt gij niet naar het nieuws. De politie heeft speciale warmtecamera's om plantage op te speuren! Waarom denkt gij? voor zo eens 1 keer om de 5 jaar??

Uw collega's gelovigen hier trekken zich de haren uit hun hoofd om uw domme posten: 'zegt toch niet zo een domme dingen, denkt m weer dat hij gelijk heeft'

HAHAHAHAHA!
Wat dom is lijkt me vooral van één ontdekte plantage ineens een bewering doen waaruit je de indruk geeft dat het meerdere zijn. Niet dus en dat is nu glashelder.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 16:20   #2186
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik verwacht nog steeds een verontschuldiging!

NU!
Zou echt niet weten waarover je het hebt en nog minder waarom ik dit zou doen...
Oud 8 januari 2020, 16:22   #2187
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wietpas bestaat al zo'n 8 jaar niet meer...
Ok, bedankt voor de info maar het ging over overlast die er ooit zou zijn geweest...
Oud 8 januari 2020, 16:23   #2188
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze zijn ermee bezig: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoors...iment_gesloten
Geduld.
Ondanks al het geblaat hier over gelijk hebben, breidt de decriminalisatie- en legalisatiebeweging uit, stapje voor stapje.
Wanneer ik op pensioen ben, ga ik me waarschijnlijk legaal een paar planten kunnen houden.
En anders is het maar illegaal.
Meer moet dat niet zijn.
jeej!
Zodra het mag richt ik mijn tuin opnieuw in!
Oud 8 januari 2020, 16:24   #2189
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

niemand houdt van mouwenvegers
Ja uw bomma voor de derde keer? Kleuterniveau Geert!
Oud 8 januari 2020, 16:25   #2190
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net zoals in andere draden andere forummers u erop wijzen (oa abortus met JvdB), vervalt u weer in hetzelfde euvel:

WTF wat is dit voor wartaal?
Leg maar uit waar jij moeite mee hebt om te begrijpen Geert, het forum helpt u graag op weg!
Oud 8 januari 2020, 16:27   #2191
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik vind dat helemaal geen wartaal. Maar had ik teveel gedronken zou ik dat waarschijnlijk wel vinden.
Dat is het ook niet, wel een reactie op Geert en zijn bewering van cirkelredenering.
Oud 8 januari 2020, 16:30   #2192
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat is het ook niet, wel een reactie op Geert en zijn bewering van cirkelredenering.
Ik bedoelde daar mee dat IK niet te veel op had
Oud 9 januari 2020, 19:30   #2193
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei, in Californië heb ik nog meer gelijk dan normaal gezien.

According to research from New Frontier Data, as much as 80% of the cannabis sold in California comes from the illegal black market.
Als je weet dat dat voorheen nog 100% was en dat lang niet overal in Cali cannabis al legaal te krijgen is, is dat lang geen slecht resultaat.
Het illegale circuit is al 20% van zijn omzet kwijt.

Citaat:
Kijk kijk: The black market is also a problem for the growing cannabis industry. ... But the legal industry can only thrive if more existing cannabis users choose the legal route and new cannabis users join the market.

het is creepy hoe gelijk ik had, 5 jaar geleden! De blowers saboteren zelf het systeem!
had ik het niet gezegd?

ja of ja?
Het kan best zijn dat jij dat gezegd hebt. Maar ik vraag me af waar jij iets leest over saboteren en waar je het haalt dat het zo 'creepy' is dat jij dat gezegd hebt.

Hoe moeilijk is het om te voorspellen dat de legale markt concurrentie gaat ondervinden van de zwarte? Welke voorspellende gaven heb je daar voor nodig?

En wat is er aan van 'saboteren' als iemand in een county waar geen legale cannabis voor handen is zijn spul gewoon bij zijn dealer blijft halen? Hij heeft geen alternatief, waar zie jij daar sabotage in?

En vooral; hoe lang ga jij hier blijven proberen pluimen op uw hoed te steken voor uw 'voorspellingen'?
Want als ik morgennamiddag rond 4 uur voorspel dat binnen de 4 uren de zon onder zal gaan is die voorspelling even spectaculair en accuraat als uw 'creepy' voorspellingen hier.
Oud 9 januari 2020, 21:31   #2194
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als je weet dat dat voorheen nog 100% was en dat lang niet overal in Cali cannabis al legaal te krijgen is, is dat lang geen slecht resultaat.
Het illegale circuit is al 20% van zijn omzet kwijt.
Als alles zo simpel zou zijn....

Ze dachten dat in de jaren 80 ook: we gaan oudere werknemer op 55 jaar met pensioen sturen, dan komen die plaatsen vrij voor jongeren, en de jeugdwerkloosheid is opgelost.
Goed idee hé!

Maar wat bleek … het tegenovergestelde gebeurde!

Allez, hoe kan dat nu! we hadden toch alles goed uitgerekend??

De zwarte markt is groter dan ooit! Dat is trouwens NIET dankzij mij. Ik heb geen drugs nodig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

En vooral; hoe lang ga jij hier blijven proberen pluimen op uw hoed te steken voor uw 'voorspellingen'?
Want als ik morgennamiddag rond 4 uur voorspel dat binnen de 4 uren de zon onder zal gaan is die voorspelling even spectaculair en accuraat als uw 'creepy' voorspellingen hier.
Tja, …
maar enkele dagen geleden kreeg ik nog deze reactie van een mede gelovige van u op mijn voorspelling:
Alice Uw voorspelling is een aanname die u als waarheid probeert te verkopen. hebt gij gelijk, of heeft Alice gelijk?

het is natuurlijk hééééél gemakkelijk voor u om nu dat mijn voorspelling uitgekomen is, om te schrijven: 'dat was een gemakkelijke voorspelling'.

Maar ge moet eens zien wat de reactie was van uw blower parochianen was 5 jaar geleden op mijn voorspelling:
Loki
Hahahahah dit vind ik nou lollig
het Verzet
Bij deze blower alvast niet. De shop geeft de koper een weliswaar beperkte garantie van kwaliteit (zoek shopreviews op internet) en keuze. 't Is vooral die keuze waar ik voor ga, een dealer heeft dat niet.
Fred
Jij kan alles voorspellen beter als een waarzegger......je speelt toch met de lotto mag ik hopen ?

Afwijzing en ridiculisering was mijn deel.
maar wie had er toch gelijk??

Laatst gewijzigd door geertvdb : 9 januari 2020 om 21:32.
Oud 10 januari 2020, 08:04   #2195
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, …
maar enkele dagen geleden kreeg ik nog deze reactie van een mede gelovige van u op mijn voorspelling:
Alice Uw voorspelling is een aanname die u als waarheid probeert te verkopen. hebt gij gelijk, of heeft Alice gelijk?

het is natuurlijk hééééél gemakkelijk voor u om nu dat mijn voorspelling uitgekomen is, om te schrijven: 'dat was een gemakkelijke voorspelling'.

Maar ge moet eens zien wat de reactie was van uw blower parochianen was 5 jaar geleden op mijn voorspelling:
Loki
het Verzet
Bij deze blower alvast niet. De shop geeft de koper een weliswaar beperkte garantie van kwaliteit (zoek shopreviews op internet) en keuze. 't Is vooral die keuze waar ik voor ga, een dealer heeft dat niet.
Fred
Jij kan alles voorspellen beter als een waarzegger......je speelt toch met de lotto mag ik hopen ?

Euh, ik, want ik praatte alleen voor mezelf.
Als ik nog eens wiet zou kopen, zou het terug via de coffeeshop zijn.

Maar puntje bij paaltje, kunnen we allemaal blij zijn. Gij omdat ge gelijk had dat er een groot zwarte circuit ging zijn, en de blowers hier omdat de legalisatie verder oprukt.
Iedereen tevreden.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 10 januari 2020 om 08:16.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 08:13   #2196
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als alles zo simpel zou zijn....
Dat zou inderdaad gemakkelijk zijn maar jammer genoeg is niet alles zo simpel.

Echter; in dit geval is het dat wel. Het is zelfs zo simpel dat ik had verwacht dat jij het ook zou snappen maar helaas...
Een illegaal circuit dat voorheen 100% van de markt bediende en nu nog maar 80% is wel degelijk 20% kwijtgeraakt.
Dat is lagere school-materie en dus echt wel zo simpel...

Citaat:
Ze dachten dat in de jaren 80 ook: we gaan oudere werknemer op 55 jaar met pensioen sturen, dan komen die plaatsen vrij voor jongeren, en de jeugdwerkloosheid is opgelost.
Goed idee hé!
Zelden een vergelijking gehoord die zo ver naast de kwestie dobbert dan deze...
Maar ik veronderstel dat jij ze weer geniaal vindt zeker?

Citaat:
Maar wat bleek … het tegenovergestelde gebeurde!
Hoe spannend allemaal!
Kan je me er nog wat meer over vertellen?

Citaat:
Allez, hoe kan dat nu! we hadden toch alles goed uitgerekend??
Misschien waren de pillen van de zakjapanner bijna leeg ofzo?

Citaat:
De zwarte markt is groter dan ooit!
Je snapt het echt niet eh?
Zal nonkel Biggie u deze lagere-school les eens even uitleggen?

Dat de zwarte markt groter is dan ooit wil niet zeggen dat ze in verhouding tot de totale markt ook gegroeid is.
Jaja, ik weet het, het klinkt allemaal waarschijnlijk wat ingewikkeld maar probeer effe te volgen.

Stel:(je moet deze cijfers en jaartallen niet kennen voor het examen, het zijn maar voorbeeldcijfers)

A)In 2010 had de zwarte markt een marktaandeel van 100%. Er waren toen 100.000 blowers en die kochten allemaal zwart.
B)In 2020 (er is ondertussen gelegaliseerd) heeft de zwarte markt een marktaandeel van slechts 80%. Maar er zijn op dat moment wel 200.000 blowers en daarvan kopen er dus 160.000 zwart. De andere 40.000 kopen voortaan wit.

Wat leren we uit A en B?
Is de zwarte markt gegroeid? Jazeker. Ze ging van 100.000 blowers naar 160.000.
Is het marktaandeel van de zwarte markt gegroeid? Nee. Dat ging van 100% naar 80%.
Heeft de legalisatie invloed gehad op de zwarte markt? Ja. Want zonder legalisatie zouden alle 200.000 blowers nog steeds op de zwarte markt kopen. En dat is nu niet gebeurd. Ze heeft er 40.000 minder dan wanneer er niet gelegaliseerd zou zijn.

Onthouden voor het examen:
1)Het is niet omdat een zwarte markt groeit dat hun marktaandeel dat ook doet.
2)Tegen legalisatie zijn staat gelijk aan steun verlenen aan de zwarte markt omdat je op die manier hun marktaandeel op 100% houdt.

Tweede hypothetisch voorbeeld:

In 1905 reden er in Belgie 10 auto's en gebeurde er 5 ongelukken met die auto's.
In 2000 reden er in Belgie 1000.000 en gebeurde er 1000 ongelukken met die auto's.
Reken nu zelf aan de hand van het vorige voorbeeld uit wanneer je procentueel het meeste kans had op een ongeval. Was dat toen je met de auto reed in 1905 of was dat in 2000? Leg de relatie tussen "minder kans hebben op een ongeval" en "meer wagens" uit. (Examenvraag!!)

Onthoudt: het is niet omdat een bepaald cijfer stijgt dat alle cijfers die met dat onderwerp te maken hebben stijgen. Je kan een percentage krijgen dat lager is bij een hoger cijfer en omgekeerd.
Het is dus helemaal niet zo moeilijk te begrijpen dat je meer kans hebt op een ongeval bij minder wagens en er minder marktaandeel is voor de zwarte markt bij meer blowers.

Ik weet het, het is niet de gemakkelijkste les ('meer' en 'minder' tegelijk in 1 zin) maar als je zelf nu nog wat voorbeelden probeert te zoeken en uit te werken wordt het vast wel duidelijker.
En mocht het echt niet lukken kom dat volgende les even langs dan gaan we na de les deze leerstof nog wel eens overlopen.

Citaat:
Dat is trouwens NIET dankzij mij. Ik heb geen drugs nodig.
Wat heb ik nu net uitgelegd? Heel die uitleg en je snapt het nog steeds niet? Het is wel dankzij jou en anderen die tegen legalisatie zijn dat het marktaandeel van het illegale circuit op 100% blijft staan. Jou mening steunt het illegale circuit. Kriminelen zijn blij met mensen zoals jij. Jij bent hun medestander.

Citaat:
Tja, …
Ja zeker tsja,...
Dat komt aan he?
Beseffen dat je steun verleent aan een stel kriminelen?

Citaat:
Nee, echt?
Kom, vertel me er alles over!

Citaat:
Ge kunt niet geloven hoe makkelijk dat dat was. Je voorspelde iets wat al bestond. Veel makkelijk kun je het me niet maken als je me wil helpen te stellen dat uw voorspelling een gemakkelijke was.

Citaat:
Ik zou niet weten wat ik te maken heb met de reaktie van anderen op uw voorspelling (en dan godbetert nog van vijf (5!!!) jaar (jaar!!!) geleden) maar vooruit, ik ben in mijne goeie vandaag.
Laat eens zien.

Citaat:
Loki
Oké. Dat was dus de eerste.
Een vrij logische reactie lijkt me. Iets voorspellen wat al bestaat kan je inderdaad beschouwen als zijnde lollig.

Citaat:
het Verzet
Oei, hier wordt het moeilijker. Kan je me even tonen op welke post deze reactie kwam want het lijkt mij niet echt te gaan over uw voorspelling...

Citaat:
Fred
Deze vind ik dan weer wel goed. Wederom wordt de voorspelling terecht in het belachelijke getrokken en de volkse wijsheid "als ik alles van te voren wist had ik al lang zes goei met de lotto" wordt er in verwerkt. Leuk gedaan.

Waren dit nu de reacties die jij me persé wou laten zien?
Een beetje teleurstellend hoor.
Ik had wel wat spannender verwacht.
Ben ik daar speciaal voor opgebleven?

Citaat:
Dat had ik van te voren kunnen voorspellen!!

Citaat:
Jij had gelijk!! Tuurlijk had je dat. Het zou getuigen van een onvoorstelbare domheid als je iets wat al bestaat toch nog verkeerd zou voorspellen.

Dat zou hetzelfde zijn als ik nu zou voorspellen dat er morgen elektrische auto's rond zouden rijden van het merk Teslo. Hoe dom zou dat zijn? Die elektrische auto's bestaan immers al (net als in uw voorspelling) en het zou dus onvoorstelbaar dom zijn hun naam (TeslA) verkeerd te voorspellen.

De ridiculisering en afwijzing zou in dat geval nog veel groter geweest zijn dan dat ze nu is.

Nu word je gewoon uitgelachen omdat je iets 'voorspelde' wat al bestond.
Dat is ook al wel behoorlijk beschamend natuurlijk maar nog niet half zo erg dan wanneer je iets bestaand verkeerd zou 'voorspellen'.

Dus ja, je had gelijk.
Net zo veel als wanneer ik nu voorspel dat morgen 3+3 zes gaat zijn.

Kunnen we nu trouwens afspreken dat we binnen dit en 5 pagina's gaan stoppen over uw voorspelling?

Het moet niet altijd over jou gaan eh geert? Mag ik binnenkort ook nog eens in de schijnwerper staan? Ik beloof dat het niet met een voorspelling gaat zijn.
Die laat ik aan jou over.
Maar hou het aub een beetje binnen de perken. Een verrekking aan mijn lachspieren, tot daar aan toe maar compleet afscheuren moeten ze nu ook weer niet.
Oud 10 januari 2020, 13:53   #2197
geertvdb

Standaard

Er heeft er hier iemand veel tijd zichzelf oeverloos te herhalen.
Oud 10 januari 2020, 13:57   #2198
geertvdb

Standaard

Citaat:
Euh, ik, want ik praatte alleen voor mezelf.
Als ik nog eens wiet zou kopen, zou het terug via de coffeeshop zijn.

Maar puntje bij paaltje, kunnen we allemaal blij zijn. Gij omdat ge gelijk had dat er een groot zwarte circuit ging zijn, en de blowers hier omdat de legalisatie verder oprukt.
Iedereen tevreden.
Nee, dat is niet de essentie van mijn voorspelling.

dat was: de blowers gingen het zelf saboteren. Daar werd lacherig over gedaan, en gij hebt dat ook betwist met het geniale argument: 'ik ga dat niet doen, hoor!'.

Dat is altijd de ironie van de geschiedenis: degenen die het zo graag willen, maken het uiteindelijk ook kapot.
Oud 10 januari 2020, 14:14   #2199
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat was: de blowers gingen het zelf saboteren.
Citaat:
Er heeft er hier iemand veel tijd zichzelf oeverloos te herhalen.
oeverloos, en vooral fout
Oud 10 januari 2020, 14:20   #2200
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat is niet de essentie van mijn voorspelling.

dat was: de blowers gingen het zelf saboteren. Daar werd lacherig over gedaan, en gij hebt dat ook betwist met het geniale argument: 'ik ga dat niet doen, hoor!'.

Dat is altijd de ironie van de geschiedenis: degenen die het zo graag willen, maken het uiteindelijk ook kapot.
Het is dan ook geniaal, want ik heb niet alleen gelijk, maar ook wordt de legalisatie nog steeds uitgebreid, en zelfs illegaal loopt ge eigenlijk zo goed als geen risico!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be