Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2020, 13:29   #41
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zou je dat aanraden?
Ik zou met iedere investering even wachten tot er wat lucht uit de aandelenmarkt is gelaten en de noteringen wat realistischer zijn.

Maar hydrogenics is een mooi bedrijf hoor. Ze maken en ontwikkelen fuel cells van hoge kwaliteit voor toepassing in treinen, bussen, en stationair. En investeren stevig in R&D (vandaar dat ik ze ken dus ).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 13:31   #42
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zou met iedere investering even wachten tot er wat lucht uit de aandelenmarkt is gelaten en de noteringen wat realistischer zijn.

Maar hydrogenics is een mooi bedrijf hoor. Ze maken en ontwikkelen fuel cells van hoge kwaliteit voor toepassing in treinen, bussen, en stationair. En investeren stevig in R&D (vandaar dat ik ze ken dus ).
:s

Citaat:
Cummins Inc. is een van de grootste producenten van diesel- en gasmotoren ter wereld en gevestigd in Columbus. Het bedrijf werd opgericht in 1919 door Clessie Cummins, waar het bedrijf naar is vernoemd.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 13:37   #43
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
:s
Waterstof is dan ook een "oplossing" die door de gas en olie industrie wordt gepushed he.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 13:57   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waterstof is dan ook een "oplossing" die door de gas en olie industrie wordt gepushed he.
Nee je ziet dat niet geheel juist.

De E-norm zal zo laag worden dat je ze niet meer kan halen in bestaande woningen zonder uw gevel af te breken en noem maar op. De terug verdientijd voor wie die strijd nog wil aangaan is nu al geraamd op 120 jaar en inmense verbouwingen .
Zelfs met warmtepomp en zonnepanelen kom in combinatie met uitvoerige isolatie kom je niet om de doelstelling van het Europese verdrag van uitstoot te halen.

Rest nog 1 oplossing en dat is volledig ecologisch stoken.
En dat kan alleen maar op waterstof in combinatie met groene techniek.
En dan is die isolatie van de baan.


Is dat een putsch van de olie lobby of van de klimaat activisten?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 januari 2020 om 13:58.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 13:59   #45
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waterstof is dan ook een "oplossing" die door de gas en olie industrie wordt gepushed he.
lijkt mij toch ook duurzamer dan batterijen ...

maar ik was verrast dat het ook een producent dieselmotoren is, en hoeveel zitten ze dan in waterstof en hoeveel nog in diesel?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 14:03   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Via Cummins (CMI) kunt ge in Hydrogenics investeren.
Dat lijkt me een goede zaak.
Ballard power is ook bezig te klimmen.

Het is hoe dan ook iets dat nu begint te groeien en als je goed rondkijkt heel veel bedrijven nu met bezig zijn.
Hele grote bedrijven.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 14:32   #47
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
lijkt mij toch ook duurzamer dan batterijen ...

maar ik was verrast dat het ook een producent dieselmotoren is, en hoeveel zitten ze dan in waterstof en hoeveel nog in diesel?
Waterstof is enkel duurzamer als batterijen indien je stroomproductie ten alle tijden 100 % groen is en ten alle tijden overvloedig is (lees: zeer goedkoop).

Van zodra er schaarste is, wil je echt batterijen hebben.

Bij waterstof smijt je bijna 70-75 % van je energie weg aan verliezen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 14:42   #48
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waterstof is enkel duurzamer als batterijen indien je stroomproductie ten alle tijden 100 % groen is en ten alle tijden overvloedig is (lees: zeer goedkoop).

Van zodra er schaarste is, wil je echt batterijen hebben.

Bij waterstof smijt je bijna 70-75 % van je energie weg aan verliezen.
ik ga ervan uit dat er genoeg 100% groen potentieel is waardoor we de potentiële ecologische ramp die batterijen altijd zullen zijn, kunnen vermijden via waterstof.

zeg nu nog dat ik au fond geen hardcore groene ben.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 14:51   #49
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik ga ervan uit dat er genoeg 100% groen potentieel is waardoor we de potentiële ecologische ramp die batterijen altijd zullen zijn, kunnen vermijden via waterstof.

zeg nu nog dat ik au fond geen hardcore groene ben.
Ik ben er zelfs een voorstander van dat er nog bedrijven zijn die blijven inzetten op waterstof, als ze mensen zoals jij op waterstof doen rijden.

Beter dat dan Diesel

Maar ik zal voor een batterij kiezen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 14:59   #50
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben er zelfs een voorstander van dat er nog bedrijven zijn die blijven inzetten op waterstof, als ze mensen zoals jij op waterstof doen rijden.

Beter dat dan Diesel

Maar ik zal voor een batterij kiezen.
volgens mij hou jij geen rekening met het gewicht dat je gaat meesleuren.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 15:32   #51
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
volgens mij hou jij geen rekening met het gewicht dat je gaat meesleuren.
Een fuel cell, waterstoftank, een tanksysteem...weeg ook aardig wat hoor.

& waterstof, ah, een corrosief element dat zo klein is dat het overal doorheen kruipt en alles aantast.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 15:35   #52
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een fuel cell, waterstoftank, een tanksysteem...weeg ook aardig wat hoor.

& waterstof, ah, een corrosief element dat zo klein is dat het overal doorheen kruipt en alles aantast.
Maar toch nog steeds een 400kg minder ... Elke keer mee te verplaatsen...dat gaat er bij mij niet in. Batterijen zijn goed voor de fiets of de moto.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 15:44   #53
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Maar toch nog steeds een 400kg minder ... Elke keer mee te verplaatsen...dat gaat er bij mij niet in. Batterijen zijn goed voor de fiets of de moto.
Maakt niet zoveel uit.

Crr = 0.01 voor gewone wagens
F= Crr*W

W = 400*9.81 N

We spreken over een kleine 40 N extra weerstand. Op pakweg 120 km/h is dat 1.33 kW extra vermogen dat de motor moet leveren tov de lichte brandtofcelwagen (los van inertia, we spreken over cruising range).

Dat is verwaarloosbaar in the grand scheme of things, als ge weet dat een EV ongeveer 15-20 kWh/100 km verbruikt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 15:48   #54
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maakt niet zoveel uit.

Crr = 0.01 voor gewone wagens
F= Crr*W

W = 400*9.81 N

We spreken over een kleine 40 N extra weerstand. Op pakweg 120 km/h is dat 1.33 kW extra vermogen dat de motor moet leveren tov de lichte brandtofcelwagen (los van inertia, we spreken over cruising range).

Dat is verwaarloosbaar in the grand scheme of things, als ge weet dat een EV ongeveer 15-20 kWh/100 km verbruikt.
Ik ben niet technisch onderlegd, dat weet je.
Maar ons verkeer vandaag is niks anders dan starten en stoppen.
En als fietser weet ik wel dat daarin elke gram telt.
Cijfers daarover lijken me dus relevanter... Niet?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 15:58   #55
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ik ben niet technisch onderlegd, dat weet je.
Maar ons verkeer vandaag is niks anders dan starten en stoppen.
En als fietser weet ik wel dat daarin elke gram telt.
Cijfers daarover lijken me dus relevanter... Niet?
ok.

Fb = (m+400)*a
Ff = (m*a)

Fb/Ff = 1+400/m

Aanname= EV 1600 kg, FCW 1200 kg, geeft dan bij een eenzelfde acceleratie dat de batterijwagen 33 % meer kracht moet ontwikkelen.

Dat lijkt veel, maar alweer: de BEV heeft een totale energetische efficientie van +- 70 % WTW, de fuel cell wagen 20-25 %.

En je vergeet: EV's recupereren energie bij remmen, dus omgekeerd werkt dat spel dus ook hé, dus een stevig deel wordt gewoon opnieuw opgeslaan in de batterij, een proces dat een fuel cell wagen niet kan uitvoeren.

Dat gewicht is dus hier ook alweer veeeeel minder een probleem dan je denkt. Dat is ook exact de reden waarom BMW een stevige fout heeft gemaakt met de i3: men heeft die maniakaal gelightweight door een duur composiet frame te gebruiken terwijl de impact daarvan op de range minimaal was, maar de auto pakweg 10k duurder maakte dan nodig.

De clou voor EV's light nietzozeer in lightweighting, maar in aerodynamica.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 16:00   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Iedereen kan simpel googlen dat een foolcellwagen zelfs zwaarder is dan een EV.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 16:01   #57
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Iedereen kan simpel googlen dat een foolcellwagen zelfs zwaarder is dan een EV.
fuel cells hebben ook een stevige massa een een tank die H2 kan opslaan is zeker niet licht gewoon composiet gaat niet (zoals bij aardgas), want daar kruipt waterstof in no time doorheen (kleinste element dat er is é).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 16:03   #58
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De toyota mirai (fuel cell wagen) weegt 1800 kg. De M3 tussen de 1600 en 1800 kg afhankelijk of ge de SR+ of LR wagen hebt.

Ik zie dus geen gewichtvoordeel voor een fuel cell wagen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 16:05   #59
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En bij fietsen telt ook niet elke gram he.

Een pensman zal nauwelijks hinder ondervinden van die extra 10 kg als ge in Vlaanderen wat rond rijdt.

Maar als hij bergop gaat en zijn massavector niet meer mooi loodrecht naar onder staat maar schuins naar achteren...dan komt daar heel wat bij

(Maar dat recupereert hij normaal weer in de bergaf - de verliezen uiteraard)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 16:05   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

boot op waterstof

__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be