![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Ik zou met iedere investering even wachten tot er wat lucht uit de aandelenmarkt is gelaten en de noteringen wat realistischer zijn.
Maar hydrogenics is een mooi bedrijf hoor. Ze maken en ontwikkelen fuel cells van hoge kwaliteit voor toepassing in treinen, bussen, en stationair. En investeren stevig in R&D (vandaar dat ik ze ken dus ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
De E-norm zal zo laag worden dat je ze niet meer kan halen in bestaande woningen zonder uw gevel af te breken en noem maar op. De terug verdientijd voor wie die strijd nog wil aangaan is nu al geraamd op 120 jaar en inmense verbouwingen . Zelfs met warmtepomp en zonnepanelen kom in combinatie met uitvoerige isolatie kom je niet om de doelstelling van het Europese verdrag van uitstoot te halen. Rest nog 1 oplossing en dat is volledig ecologisch stoken. En dat kan alleen maar op waterstof in combinatie met groene techniek. En dan is die isolatie van de baan. Is dat een putsch van de olie lobby of van de klimaat activisten?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 10 januari 2020 om 13:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() Citaat:
maar ik was verrast dat het ook een producent dieselmotoren is, en hoeveel zitten ze dan in waterstof en hoeveel nog in diesel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Dat lijkt me een goede zaak.
Ballard power is ook bezig te klimmen. Het is hoe dan ook iets dat nu begint te groeien en als je goed rondkijkt heel veel bedrijven nu met bezig zijn. Hele grote bedrijven.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Van zodra er schaarste is, wil je echt batterijen hebben. Bij waterstof smijt je bijna 70-75 % van je energie weg aan verliezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() Citaat:
zeg nu nog dat ik au fond geen hardcore groene ben. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Beter dat dan Diesel ![]() Maar ik zal voor een batterij kiezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() volgens mij hou jij geen rekening met het gewicht dat je gaat meesleuren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() Maar toch nog steeds een 400kg minder ... Elke keer mee te verplaatsen...dat gaat er bij mij niet in. Batterijen zijn goed voor de fiets of de moto.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Crr = 0.01 voor gewone wagens F= Crr*W W = 400*9.81 N We spreken over een kleine 40 N extra weerstand. Op pakweg 120 km/h is dat 1.33 kW extra vermogen dat de motor moet leveren tov de lichte brandtofcelwagen (los van inertia, we spreken over cruising range). Dat is verwaarloosbaar in the grand scheme of things, als ge weet dat een EV ongeveer 15-20 kWh/100 km verbruikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() Citaat:
Maar ons verkeer vandaag is niks anders dan starten en stoppen. En als fietser weet ik wel dat daarin elke gram telt. Cijfers daarover lijken me dus relevanter... Niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Fb = (m+400)*a Ff = (m*a) Fb/Ff = 1+400/m Aanname= EV 1600 kg, FCW 1200 kg, geeft dan bij een eenzelfde acceleratie dat de batterijwagen 33 % meer kracht moet ontwikkelen. Dat lijkt veel, maar alweer: de BEV heeft een totale energetische efficientie van +- 70 % WTW, de fuel cell wagen 20-25 %. En je vergeet: EV's recupereren energie bij remmen, dus omgekeerd werkt dat spel dus ook hé, dus een stevig deel wordt gewoon opnieuw opgeslaan in de batterij, een proces dat een fuel cell wagen niet kan uitvoeren. Dat gewicht is dus hier ook alweer veeeeel minder een probleem dan je denkt. Dat is ook exact de reden waarom BMW een stevige fout heeft gemaakt met de i3: men heeft die maniakaal gelightweight door een duur composiet frame te gebruiken terwijl de impact daarvan op de range minimaal was, maar de auto pakweg 10k duurder maakte dan nodig. De clou voor EV's light nietzozeer in lightweighting, maar in aerodynamica. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Iedereen kan simpel googlen dat een foolcellwagen zelfs zwaarder is dan een EV.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() De toyota mirai (fuel cell wagen) weegt 1800 kg. De M3 tussen de 1600 en 1800 kg afhankelijk of ge de SR+ of LR wagen hebt.
Ik zie dus geen gewichtvoordeel voor een fuel cell wagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() En bij fietsen telt ook niet elke gram he.
Een pensman zal nauwelijks hinder ondervinden van die extra 10 kg als ge in Vlaanderen wat rond rijdt. Maar als hij bergop gaat en zijn massavector niet meer mooi loodrecht naar onder staat maar schuins naar achteren...dan komt daar heel wat bij ![]() (Maar dat recupereert hij normaal weer in de bergaf - de verliezen uiteraard) |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() boot op waterstof
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |