Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2020, 16:30   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een afweging die niet alleen van de kosten afhangt!
Lezen wat ik schrijf. Ik heb niet gesteld dat centen de enige afweging uitmaakt. Wel als de afweging louter en alleen vanuit de centen gebeurt...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 17:06   #122
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lezen wat ik schrijf. Ik heb niet gesteld dat centen de enige afweging uitmaakt. Wel als de afweging louter en alleen vanuit de centen gebeurt...
Dat schreef u niet.
U schreef:

Wel onderstreep ik dat een echte afweging van de kosten bijna automatisch leidt naar de (snelle) elektrische fiets.

Dat is toch iet heel anders hé.

Afstand, fietspaden, het weer, comfort, materialen of documenten, elektronische apparatuur, …. dat zijn allemaal elementen die meespelen.

Je valt hier dus (weer) ferm door de mand m'n beste.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 11 januari 2020 om 17:07.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 17:10   #123
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat ons het even uitrekenen ?
Je hebt al een auto, die heb je sowieso nodig. Maar koopt er dus een speedelec bij voor de korte ritten.
Zo'n fiets lijkt zo rond de 5000 € te kosten.
https://www.elektrischefietsen.com/type/speed-pedelec/

We stellen
1l brandstof = 1,5 €
De auto verbruikt 6 l/100 km
Dan rij ik voor 5000 euro zo'n 55.555 km.
Die afstand is tegenwoordig voor een auto iets van één extra onderhoudsbeurt die je uitspaart naast de benzine.
Als korte ritjes gemiddeld 10 km zijn (vind ik eigenlijk al geen korte rit meer)
Dan moeten we 5555 ritjes doen om die fietsprijs eruit te krijgen.
Dat zijn al flink wat jaren. Hoelang gaat zo'n fiets eigenlijk mee, en hoe zit het met de onderhoudskosten ?
Het lijkt dus discutabel. Er kunnen ook nog parkeerkosten en zo meespelen, maar toch lijkt het niet zo'n absoluut onbetwistbare financiele winst.
Oud 11 januari 2020, 17:27   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Laat ons het even uitrekenen ?
Je hebt al een auto, die heb je sowieso nodig. Maar koopt er dus een speedelec bij voor de korte ritten.
Zo'n fiets lijkt zo rond de 5000 € te kosten.
https://www.elektrischefietsen.com/type/speed-pedelec/
Waarom onmiddellijk met een speedelec uit het hogere segment afkomen? Een kwaliteitsvol merk als Qwic biedt alvast speedelecs aan die duizend euro goedkoper zijn (Qwic is een Nederlands merk).

Een speedelec koop je trouwens niet aan "voor de korte ritten". Voor "korte ritten" ga je beter voor een gewone elektrische fiets, daar het tijdsverschil zich veel minder laat voelen.
Oud 11 januari 2020, 17:30   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We stellen
1l brandstof = 1,5 €
De auto verbruikt 6 l/100 km
Dan rij ik voor 5000 euro zo'n 55.555 km.
Die afstand is tegenwoordig voor een auto iets van één extra onderhoudsbeurt die je uitspaart naast de benzine.
Als korte ritjes gemiddeld 10 km zijn (vind ik eigenlijk al geen korte rit meer)
Dan moeten we 5555 ritjes doen om die fietsprijs eruit te krijgen.
Dat zijn al flink wat jaren. Hoelang gaat zo'n fiets eigenlijk mee, en hoe zit het met de onderhoudskosten ?
Het lijkt dus discutabel. Er kunnen ook nog parkeerkosten en zo meespelen, maar toch lijkt het niet zo'n absoluut onbetwistbare financiele winst.
Heel slechte berekening: de fietsvergoeding van de werkgever hebt u nergens in die simulatie gebracht. Ook niet de meerprijs aan onderhoud en slijtage die een grotere inzet van het voertuig met zich meebrengt.

Dan nog een element dat u niet meeneemt in het geheel: gaat het om een diesel, dan is een ritje van tien kilometer alvast niet echt een aanrader.
Oud 11 januari 2020, 17:31   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat schreef u niet.
U schreef:

Wel onderstreep ik dat een echte afweging van de kosten bijna automatisch leidt naar de (snelle) elektrische fiets.

Dat is toch iet heel anders hé.

Afstand, fietspaden, het weer, comfort, materialen of documenten, elektronische apparatuur, …. dat zijn allemaal elementen die meespelen.

Je valt hier dus (weer) ferm door de mand m'n beste.
Neen, hoor. U leest helemaal niet wat er staat. Wie zuiver redeneert vanuit de kostprijs, komt bij een (e-)fiets uit. Dat was de stelling. Natuurlijk weet iedereen dat dit nooit het enige element is bij een mobiliteitskeuze.
Oud 11 januari 2020, 17:36   #127
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel slechte berekening: de fietsvergoeding van de werkgever hebt u nergens in die simulatie gebracht. Ook niet de meerprijs aan onderhoud en slijtage die een grotere inzet van het voertuig met zich meebrengt.

Dan nog een element dat u niet meeneemt in het geheel: gaat het om een diesel, dan is een ritje van tien kilometer alvast niet echt een aanrader.
Toch wel, ik schat die 55000 km op 1 extra onderhoudsbeurt. Dat zijn een paar honderd euro. Hangt af van het merk natuurlijk.
Als je die fiets niet voor woon-werk verkeer gebruikt maar voor je "korte ritjes" naar de tandarts, de supermarkt enz... heb je dan wel recht op een werkgever vergoeding ?
En jij hebt niet geantwoord op de vraag hoe lang zo'n fiets meegaat en wat de onderhoudskosten ongeveer bedragen. Die zal af en toe toch ook wel wat onderdelen moeten laten nazien en vervangen ?
Oud 11 januari 2020, 18:43   #128
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Anuna, Greta en co hebben er ten minste voor gezorgd dat de klimaatverandering het grote publiek bereikt heeft en ondertussen op de meeste agenda's staat.

Alleen daarvoor al verdienen ze mijn respect.

Veel minder respect heb ik voor degenen - meestal ouderen met weinig voeling voor de realiteit - die veilig vanachter hun laptop schampere opmerkingen maken over Anuna, Greta en co.

Anuna, Greta en co lopen ten minste in de frontlinies. Maar ja, haters gonna hate.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 19:44   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel, ik schat die 55000 km op 1 extra onderhoudsbeurt. Dat zijn een paar honderd euro. Hangt af van het merk natuurlijk.
Onvolledig, want banden slijten ook. U zult dus sneller nieuwe banden moeten opleggen. Niet meegenomen in uw prijsberekening.
Oud 11 januari 2020, 19:49   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je die fiets niet voor woon-werk verkeer gebruikt maar voor je "korte ritjes" naar de tandarts, de supermarkt enz... heb je dan wel recht op een werkgever vergoeding ?
En jij hebt niet geantwoord op de vraag hoe lang zo'n fiets meegaat en wat de onderhoudskosten ongeveer bedragen. Die zal af en toe toch ook wel wat onderdelen moeten laten nazien en vervangen ?
Een fiets kan heel lang meegaan. Hier staat bijvoorbeeld nog mijn oude collegefiets. Stokoude fiets, maar gaat nog steeds mee. Natuurlijk moet er af en toe eens iets vervangen worden: rem- en versnellingskabels, banden... Er zit ondertussen ook een nieuw zadel op, nieuwe bel en verlichting. Frame, vork, stuur, velgen, versnellingsnaaf... zijn nog allemaal origineel en in prima staat.

Voor het overige: we hadden het hier heel duidelijk over woon-werkverkeer. Natuurlijk spreekt het voor zich dat een elektrische fiets algauw voor nog allerlei zaken wordt gebruikt. Dat hoor ik genoeg bij mijn collega's. Zodra ze zo'n fiets in huis halen om naar het werk te rijden, gaan ze ook bij andere gelegenheden fietsen. En de auto blijft veel langer in de garage.

Voor iedereen een win-winsituatie. Alleen voor de garagist niet.
Oud 11 januari 2020, 20:06   #131
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Anuna, Greta en co hebben er ten minste voor gezorgd dat de klimaatverandering het grote publiek bereikt heeft en ondertussen op de meeste agenda's staat.

Veel minder respect heb ik voor degenen - meestal ouderen met weinig voeling voor de realiteit - die veilig vanachter hun laptop schampere opmerkingen maken over Anuna, Greta en co.

Anuna, Greta en co lopen ten minste in de frontlinies. Maar ja, haters gonna hate.

Mijn eigen mening en keuzevrijheid is mij meer waard dan uw respect.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 11 januari 2020 om 20:06.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 20:24   #132
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht

Mijn eigen mening en keuzevrijheid is mij meer waard dan uw respect.
Wie in een debat een meme gebruikt, probeert zijn totaal gebrek aan dossierkennis en argumenten te verbergen achter een grappige - nou ja - afbeelding.

Blijven proberen jong.
Oud 11 januari 2020, 20:31   #133
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zo is dat. De nagel op de kop!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 20:37   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zo is dat. De nagel op de kop!
Ja, ze hebben het grote publiek bereikt, maar hetzelfde publiek ook nadien gedegouteerd.
Oud 11 januari 2020, 20:39   #135
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie in een debat een meme gebruikt, probeert zijn totaal gebrek aan dossierkennis en argumenten te verbergen achter een grappige - nou ja - afbeelding.

Blijven proberen jong.
Ik zou kunnen beginnen over het natuurlijke verloop van klimaatschommelingen, de mogelijkheid om statistieken en klimaatmodellen te manipuleren, de doemscenario's die zich nooit voltrekken enz. maar ik hou het gewoon op "fuck off". Jullie hebben al veel te lang de media en de politiek gedomineerd en het volk begint stilaan zijn maatschappij terug te eisen. Het debatteren is gedaan: tijd voor andere politici.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 20:48   #136
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ze hebben het grote publiek bereikt, maar hetzelfde publiek ook nadien gedegouteerd.
Dat zal wel. Het publiek beseft ook wel dat het het een en het ander zal moeten inleveren en we wat anders zullen moeten gaan leven willen we mogelijks tot een beter klimaat en zuiverder milieu komen . En dat doet het publiek niet zo graag. Daarom steken heel wat mensen onder het publiek maar hun kop in het zand. Dat is gemakkelijker.
Oud 11 januari 2020, 20:49   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zal wel. Het publiek beseft ook wel dat het het een en het ander zal moeten inleveren en we wat anders zullen moeten gaan leven willen we mogelijks tot een beter klimaat en zuiverder milieu komen . En dat doet het publiek niet zo graag. Daarom steken heel wat mensen onder het publiek maar hun kop in het zand. Dat is gemakkelijker.
U start met "dat zal wel" hiermee mijn repliek relativerend om dan op het einde toch te bevestigen dat ik stel, nl. het publiek wil er niet van weten.
Oud 11 januari 2020, 20:54   #138
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U start met "dat zal wel" hiermee mijn repliek relativerend om dan op het einde toch te bevestigen dat ik stel, nl. het publiek wil er niet van weten.
‘Dat zal wel’ betekent hier ‘begrijpelijk’.
Oud 11 januari 2020, 20:57   #139
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou kunnen beginnen over het natuurlijke verloop van klimaatschommelingen, de mogelijkheid om statistieken en klimaatmodellen te manipuleren, de doemscenario's die zich nooit voltrekken enz. maar ik hou het gewoon op "fuck off". Jullie hebben al veel te lang de media en de politiek gedomineerd en het volk begint stilaan zijn maatschappij terug te eisen. Het debatteren is gedaan: tijd voor andere politici.
Sorry, maar je zult eraan moeten wennen: het klimaat staat op de agenda, en de maatschappij verandert: veel jongeren groeien op met een steeds meer toenemend besef van de ernst van de situatie. En die jongeren van vandaag zijn de politici van morgen.

Ouderen trekken zich niet veel aan van de milieuproblematiek, want die zijn binnen een generatie of zo toch de pijp uit. Après nous le déluge.
Oud 11 januari 2020, 21:18   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Gores "documentaire" werd er van alles voorspeld. Er zouden meer stormen komen, maar uit de waarnemingen de afgelopen vijftien jaar blijkt geen noemenswaardige toename. Gore verklaarde in de film ook doodleuk dat er heel binnenkort geen sneeuw meer zou liggen op de Kilimanjora. Niets van aan gebleken. Enzovoort.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be