Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 januari 2020, 13:20   #121
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Hij ging gewoon voort op de testen die bewijzen dat de diesel properder is dan een benzine auto.
Die bewijzen helemaal niets.

De omgevingslucht was ook vuiler dan die dieselwagen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:02   #122
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die bewijzen helemaal niets.
En zo houd elke discussie op.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:03   #123
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
En zo houd elke discussie op.
²

dat is al lang duidelijk hé
Micele is enkelrichting, geen discussie.

Laatst gewijzigd door Anna List : 14 januari 2020 om 14:03.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:12   #124
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die bewijzen helemaal niets.

De omgevingslucht was ook vuiler dan die dieselwagen.
Door die benzinewagen
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:14   #125
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht
Door die benzinewagen
en die EV's die geladen worden met stroom van steenkoolcentrales hé, die zijn nog vervuilender dan in volgorde van proper naar vuil : diesel, cng, naft.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:16   #126
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht
Door die benzinewagen
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:17   #127
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
²

dat is al lang duidelijk hé
Micele is enkelrichting, geen discussie.
Inderdaad.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:39   #128
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en die EV's die geladen worden met stroom van steenkoolcentrales hé, die zijn nog vervuilender dan in volgorde van proper naar vuil : diesel, cng, naft.
Ik heb een EV maar aangezien onze mix nog grotendeels kern is,....
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:45   #129
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
En zo houd elke discussie op.
Inderdaad.

Zolang men niet leest op wat het onderzoek baseert leert men niet veel hé.

Kijk eens onderaan de link van de vrt.be vooral de 2e link.

Citaat:
Dit onderzoek is gebaseerd op meerdere gesprekken met experten, eigen metingen, datawebsites van de EU en onderzoeken van meetinstanties, onder meer:

https://caremissionstestingfacts.eu/...BoClsYQAvD_BwE

https://www.acea.be/press-releases/a...tant-emissions
En als je daarop verder en verder klikt kom je altijd bij de ADAC uit:
(en net die ADAC-links heb ik gegeven)

Citaat:
https://www.acea.be/press-releases/a...tant-emissions

Brussels, 5 November 2018 – New data released today by the European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) provides evidence that latest-generation diesel cars emit low pollutant emissions on the road. This data was measured in real-driving conditions by the drivers of the various national type approval authorities.

Some 270 new types of diesel cars type-approved against the latest Euro 6d-TEMP standard were introduced on the European market over the past year. The new data shows that all of these diesel cars performed well below the NOx threshold of the real driving emissions (RDE) test, which applies to all new car types since September 2017. What is more, already today most of these vehicles show results that are below the stricter NOx threshold that will be mandatory from January 2020.

RDE measures key pollutants, such as NOx and particles, emitted by cars while driven on public roads over a wide range of conditions. RDE therefore ensures that pollutant emission levels measured during the laboratory test (WLTP) are confirmed on the road, and that the legal thresholds are not exceeded during day-to-day driving.

Each of these 270 RDE-compliant diesel vehicle types represents a whole ‘family’ of similar cars of differing variants, so a multitude of low-emitting diesel cars are now available on the market. The German automobile club, ADAC, estimates that there are more than 1,200 different RDE-compliant cars available today1. Moreover, their availability is increasing rapidly.

Erik Jonnaert, ACEA Secretary General, said: “These new findings prove that modern diesel cars, supported by fleet renewal policies and combined with alternative powertrains, will play a strong role in helping cities move towards compliance with air quality targets. In parallel, diesel vehicles will continue to remain important for reducing CO2 emissions in the short and medium term, even though all manufacturers are expanding their offer of electrically-chargeable cars.”

Jonnaert: “Auto makers have made major investments to quickly deliver these massive reductions in NOx emissions. It is important that we stop demonising diesel technology as a whole. Instead, we need to differentiate between the old diesel fleet and the latest generation of vehicles.”

These findings are supported by third parties. ADAC recently performed independent on-road testing of RDE-compliant diesel vehicles and found that modern diesels emit 85% less NOx on average than Euro 5 cars, concluding that the latest diesels are “very clean”2. Their additional testing demonstrated that the best-performing RDE-compliant Euro 6 diesels emit as much as 95-99% less NOx than Euro 5 vehicles.

Notes for editors

The type-approval results for the 270 RDE-compliant diesel vehicle types are available here: https://www.acea.be/uploads/press_re...ember_2018.pdf
RDE results for individual vehicles can be found at: https://www.acea.be/publications/art...onitoring-data
1 ADAC overview of RDE-compliant cars available on the market (counting 1,206 different vehicles on 30 October 2018): https://www.adac.de/infotestrat/umwe..._euro_6d_temp/
2 ADAC Ecotest, Moderne Diesel sind sehr sauber, https://presse.adac.de/meldungen/ada...hr-sauber.html

Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2020 om 14:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:46   #130
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en die EV's die geladen worden met stroom van steenkoolcentrales hé, die zijn nog vervuilender dan in volgorde van proper naar vuil : diesel, cng, naft.
Zelfs die zijn schoner naar CO2 toe dan diesels, benzines of CNG's.

Zie EV LCA in Polen (kolenland bij uitstek).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:49   #131
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zelfs die zijn schoner naar CO2 toe dan diesels, benzines of CNG's.

Zie EV LCA in Polen (kolenland bij uitstek).
Anna List verdraait graag de al lang bewezen feiten.
Of ze trolt weer, ik tip het laatste.




"Polenstroom" anno 2016? is de EV nog altijd 25% minder CO2 zelfs na beperkte 200.000 km LCA van die studie.

Moest het 300.000 km zijn was de CO2-uitsparing nog ~50% beter.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2020 om 14:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:51   #132
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zelfs die zijn schoner naar CO2 toe dan diesels, benzines of CNG's.

Zie EV LCA in Polen (kolenland bij uitstek).
in De Afspraak werd dat tegengesproken, een EV geladen op steenkoolelektriciteit (het voorbeeld van Polen werd erbij gegeven) is t slechtst van al voor t milieu.

Laatst gewijzigd door Anna List : 14 januari 2020 om 14:51.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:53   #133
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Anna List verdraait graag de al lang bewezen feiten.
Of ze trolt weer, ik tip het laatste.
kijk mss eens eerst voor ge weer begint te krijsen.

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-afsp...pot_WP00167548
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:54   #134
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
in De Afspraak werd dat tegengesproken, een EV geladen op steenkoolelektriciteit (het voorbeeld van Polen werd erbij gegeven) is t slechtst van al voor t milieu.


Vooraleer het dieselschuim komt.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2020 om 14:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 14:55   #135
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht


Vooraleer het dieselschuim komt.
Alle naar Polen om bij te laden.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2020 om 14:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 15:05   #136
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
kijk mss eens eerst voor ge weer begint te krijsen.

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-afsp...pot_WP00167548
2 !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 15:07   #137
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
in De Afspraak werd dat tegengesproken, een EV geladen op steenkoolelektriciteit (het voorbeeld van Polen werd erbij gegeven) is t slechtst van al voor t milieu.
Die mensen zijn fout.

De elementaire kennis van zaken en het kunnen "rekenen" is afwezig bij opiniemakers & mensen die op tv komen lijkt het mij.

650 gr/CO2 per kWh (bij de klant, dus inclusief netverliezen), wagen verbruikt 15 kWh/100 km (plug to wheel) geeft 97,5 gr CO2/km voor een EV in Polen.

Stel dat er toch nog meer verbruikt wordt (verliezen...), dan nog moet je al een zeer zuinige Diesel hebben om dat te verslaan.

5 liter diesel verstookt hebt ge ook 13,5 kg/100km oftewel 135 gr CO2/km.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 15:08   #138
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die mensen zijn fout.

De elementaire kennis van zaken en het kunnen "rekenen" is afwezig bij opiniemakers & mensen die op tv komen lijkt het mij.

650 gr/CO2 per kWh (bij de klant, dus inclusief netverliezen), wagen verbruikt 15 kWh/100 km (plug to wheel) geeft 97,5 gr CO2/km voor een EV in Polen.

Stel dat er toch nog meer verbruikt wordt (verliezen...), dan nog moet je al een zeer zuinige Diesel hebben om dat te verslaan.

5 liter diesel verstookt hebt ge ook 13,5 kg/100km oftewel 135 gr CO2/km.
stuur een mailtje hé, wie ben ik om iemand tegen te spreken die in De Afspraak als onafhankelijke expert prof wordt opgevoerd...

Laatst gewijzigd door Anna List : 14 januari 2020 om 15:08.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 15:12   #139
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die mensen zijn fout.

De elementaire kennis van zaken en het kunnen "rekenen" is afwezig bij opiniemakers & mensen die op tv komen lijkt het mij.

650 gr/CO2 per kWh (bij de klant, dus inclusief netverliezen), wagen verbruikt 15 kWh/100 km (plug to wheel) geeft 97,5 gr CO2/km voor een EV in Polen.

Stel dat er toch nog meer verbruikt wordt (verliezen...), dan nog moet je al een zeer zuinige Diesel hebben om dat te verslaan.

5 liter diesel verstookt hebt ge ook 13,5 kg/100km oftewel 135 gr CO2/km.
Wat gebruiken ze? Het thermisch vermogen of de KWh's aan geproduceerde elektriciteit? Bovendien is 15KWh per honderd km serieus optimistisch hoor. Zelf zit ik momenteel aan een gemiddelde van 13KWh per 100 km. Een tesla x zit op meer dan het dubbele.
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 15:19   #140
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht
Wat gebruiken ze? Het thermisch vermogen of de KWh's aan geproduceerde elektriciteit? Bovendien is 15KWh per honderd km serieus optimistisch hoor. Zelf zit ik momenteel aan een gemiddelde van 13KWh per 100 km. Een tesla x zit op meer dan het dubbele.
Een Model 3, het gros van de Teslas nu, zit rond de 15 kWh/100 km. Als ge wat wilder rijdt kan dat inderdaad naar 18-20 kWh. Een Model S en X gaan gemakkelijk richting 20-25 kWh/100 km (araneus bevestigde dat op dit forum).

Maargoed, de equivalenten van die zware wagens in ICE voertuigen zitten ook snel aan 7-8 liter/100 km hé.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be