Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 januari 2020, 19:02   #42221
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk is het vreemd hoe u in discussie over geschiedenis, Nederland en Limburg steevast de kant opgaat van het katholicisme. In de rubriek godsdienst echter doet u dan weer heel negatief over het katholicisme.
Onzin. Ik neem eigenlijk in deze geen stelling in. Ik ga door op de historische feiten. U moogt altijd proberen deze feiten te ontzenuwen. Zowel voor wat betreft de historische houding van het calvinisme tegenover de katholieken als wanneer het gaat over de ‘onfeilbaarheid van de paus’ in een andere draad, of de onverdraagzaamheid van het katholicisme door de eeuwen heen in weer een andere draad, of de op zijn minst merkwaardige uitspraak van de huidige paus wanneer hij oreert dat ‘God ook ook van slechte mensen houdt (en dus houdt God ook van Pol Pot).’

Nogmaals, ik hou me aan de feiten en de logica hieraan verbonden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 januari 2020 om 19:15.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 19:22   #42222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Onzin. Ik neem eigenlijk in deze geen stelling in.
Toch wel, onmiskenbaar. In draden als deze worden de protestanten door u onderkoeld voorgesteld als de onverdraagzamen, slechteriken, ontrouwen, huichelaars, dubbelhartigen... In de rubriek godsdienst gaat dat dan plotseling op voor de katholieken. Daar hebt u al meermaals uitgevaren "en UW kerk..." met daarna dan een litanie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 19:25   #42223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ga door op de historische feiten. U moogt altijd proberen deze feiten te ontzenuwen. Zowel voor wat betreft de historische houding van het calvinisme tegenover de katholieken ...
Wie de geschiedenis wil begrijpen, ziet alles in de grote verbanden van die tijd. De calvinistische benadering tegenover andersgelovigen isoleren om die vervolgens te beoordelen los van het breder historisch verband leidt tot een heel karikaturale kijk. Net alsof men de koloniale politiek van België zou beoordelen vanuit slechts onze normen en het breder perspectief van de Europese koloniale machten zou negeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 19:26   #42224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nogmaals, ik hou me aan de feiten en de logica hieraan verbonden.
U haalt eenzijdig feiten aan en plaatst die buiten hun historisch verband. Daar zit het gebrek aan logica in.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 19:31   #42225
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch wel, onmiskenbaar. In draden als deze worden de protestanten door u onderkoeld voorgesteld als de onverdraagzamen, slechteriken, ontrouwen, huichelaars, dubbelhartigen... In de rubriek godsdienst gaat dat dan plotseling op voor de katholieken. Daar hebt u al meermaals uitgevaren "en UW kerk..." met daarna dan een litanie.

Onverdraagzaam waren de calvinisten zeker. En de katholieken door de eeuwen heen maar evenzeer. Ik heb dat meermaals gesteld voor beiden. En waarom? Wel, omdat het de historische waarheid is Van den Berghe. Of dit nu te wijten was aan de tijdsgeest of niet: ze waren beiden zéér onverdraagzaam in religieuze zaken.

Waren alle calvinisten of alle katholieken ‘slechterikken en dergelijke’? Heb ik nooit geschreven. U schudt dit -weer eens- uit uw mouw.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 januari 2020 om 19:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 19:44   #42226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Onverdraagzaam waren de calvinisten zeker. En de katholieken door de eeuwen heen maar evenzeer. Ik heb dat meermaals gesteld voor beiden. En waarom? Wel, omdat het de historische waarheid is Van den Berghe. Of dit nu te wijten was aan de tijdsgeest of niet: ze waren beiden zéér onverdraagzaam in religieuze zaken.
Volgens u waren beiden dus "zéér onverdraagzaam in religieuze zaken".

- Onder calvinistisch bestuur werden andersgelovigen getolereerd, kregen de mogelijkheid om hun eredienst te houden zij het wel op een discrete manier en eigen boeken konden gedrukt en/of verspreid worden. Wel stonden de staatsambten niet open voor andersgelovigen.

- Onder Spaans katholiek bestuur werden andersgelovigen vervolgd, hun eredienst in alle vormen en uitingen verboden en boeken die niet door de Kerk werden goedgekeurd werden verbrand. Andersgelovigen werd de mogelijkheid geboden zich te bekeren dan wel te sterven voor hun overtuiging.

Eenieder zal de beide situaties wel op de weegschaal leggen en tot een eigen conclusie komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 20:20   #42227
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volgens u waren beiden dus "zéér onverdraagzaam in religieuze zaken".

- Onder calvinistisch bestuur werden andersgelovigen getolereerd, kregen de mogelijkheid om hun eredienst te houden zij het wel op een discrete manier en eigen boeken konden gedrukt en/of verspreid worden. Wel stonden de staatsambten niet open voor andersgelovigen.

- Onder Spaans katholiek bestuur werden andersgelovigen vervolgd, hun eredienst in alle vormen en uitingen verboden en boeken die niet door de Kerk werden goedgekeurd werden verbrand. Andersgelovigen werd de mogelijkheid geboden zich te bekeren dan wel te sterven voor hun overtuiging.

Eenieder zal de beide situaties wel op de weegschaal leggen en tot een eigen conclusie komen.
"Vrijwel meteen na het uitbreken van de Opstand werden de katholieke inwoners van de Republiek naar de zijlijn van de samenleving gedirigeerd. Hun rituelen en symbolen werden als ‘paapsche superstitien ende affgoderie’ uit het openbare leven geweerd, hun kerken en kloosters onteigend en hun priesters in de ban gedaan. Bovendien stond een bestuurlijke loopbaan niet langer voor hen open. Het verbod op de uitoefening van hun geloof en hun verbanning naar de maatschappelijke marges dwong ..."

Zeer onverdraagzaam die calvinisten. Daar kan niet de minste twijfel over bestaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 januari 2020 om 20:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 20:22   #42228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vrijwel meteen na het uitbreken van de Opstand werden de katholieke inwoners van de Republiek naar de zijlijn van de samenleving gedirigeerd. Hun rituelen en symbolen werden als ‘paapsche superstitien ende affgoderie’ uit het openbare leven geweerd, hun kerken en kloosters onteigend en hun priesters in de ban gedaan. Bovendien stond een bestuurlijke loopbaan niet langer voor hen open. Het verbod op de uitoefening van hun geloof en hun verbanning naar de maatschappelijke marges dwong ...

Zeer onverdraagzaam die calvinisten. Daar kan niet de minste twijfel over bestaan.
Stel: u bent een andersgelovige. Waar wilt u leven, in de Republiek of in de Spaanse Nederlanden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 20:27   #42229
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Stel: u bent een andersgelovige. Waar wilt u leven, in de Republiek of in de Spaanse Nederlanden?
Totaal naast de kwestie. U dekt steeds weer de onverdraagzaamheid van de calvinisten toe door steeds weer te herhalen dat de katholieken nog véél meer onverdraagzaam waren in het Zuiden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 januari 2020 om 20:28.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 20:32   #42230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Totaal naast de kwestie. U dekt steeds weer de onverdraagzaamheid van de calvinisten toe door steeds weer te herhalen dat de katholieken nog véél meer onverdraagzaam waren in het Zuiden.
Ik dek niets toe. Ik geef heel uitdrukkelijk een beschrijving van twee politieke systemen zoals ze zich toen hebben vertaald.

Daardoor is de vraag heel relevant. 't Is trouwens manifest duidelijk waarom u niet antwoordt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 20:45   #42231
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik dek niets toe. Ik geef heel uitdrukkelijk een beschrijving van twee politieke systemen zoals ze zich toen hebben vertaald.

Daardoor is de vraag heel relevant. 't Is trouwens manifest duidelijk waarom u niet antwoordt.
Niets van. U valt in herhaling. U hebt dezelfde vraag al eens gesteld in zoveel woorden. Dit is wat u toen vroeg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Vertel mij eventjes heel eerlijk: waar had u in die tijd als andersgelovige willen wonen? In de Spaanse Nederlanden? In het Duitse rijk? Op het Spaanse schiereiland? Of misschien in de Republiek?
Ik heb u geantwoord dat ik toen zou willen gewoond hebben in de 'Nieuwe Wereld', in Amerika. En dus noch in het Noorden, noch in het Zuiden.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 20:47   #42232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niets van. U valt in herhaling. U hebt dezelfde vraag al eens gesteld in zoveel woorden. Dit is wat u toen vroeg.

Ik heb u geantwoord dat ik toen zou willen gewoond hebben in de 'Nieuwe Wereld', in Amerika. En dus noch in het Noorden, noch in het Zuiden.
Nu was dat de vraag niet. U ontvlucht de laatste vraag. Het vraagt niet veel denkwerk om door te hebben waarom u dat doet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 20:50   #42233
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nu was dat de vraag niet. U ontvlucht de laatste vraag. Het vraagt niet veel denkwerk om door te hebben waarom u dat doet.
Helemaal niet. U stelt me de vraag of ik in het Noorden of in het Zuiden had willen wonen toen. Ik geef hetzelfde antwoord: noch in het Noorden, noch in het Zuiden, maar in Amerika.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 20:57   #42234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. U stelt me de vraag of ik in het Noorden of in het Zuiden had willen wonen toen. Ik geef hetzelfde antwoord: noch in het Noorden, noch in het Zuiden, maar in Amerika.
U bevestigt wat ik eerder al dacht: alwie als andersgelovige de afweging maakt, kiest onmiskenbaar voor de Republiek. En niet voor de Spaanse Nederlanden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 21:03   #42235
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bevestigt wat ik eerder al dacht: alwie als andersgelovige de afweging maakt, kiest onmiskenbaar voor de Republiek. En niet voor de Spaanse Nederlanden.
Of voor emigratie. Zoals velen in die tijd. Weg van de oorlog, honger, onverdraagzaamheid, ellende, en naar een nieuw begin. U zou toch wat ruimer moeten leren denken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 januari 2020 om 21:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 21:06   #42236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Of voor emigratie. Zoals velen in die tijd. Weg van de oorlog, honger, onverdraagzaamheid en naar een nieuw begin.
Ook in de Nieuwe Wereld werden ze met vervolging geconfronteerd. De naar het zuiden van Amerika gevluchte Hugenoten kregen ermee te maken. In hun nederzetting Fort de la Caroline kregen ze de Spanjaarden over de vloer. En het was niet om samen gezellig thee te drinken...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 januari 2020 om 21:07.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 21:14   #42237
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook in de Nieuwe Wereld werden ze met vervolging geconfronteerd. De naar het zuiden van Amerika gevluchte Hugenoten kregen ermee te maken. In hun nederzetting Fort de la Caroline kregen ze de Spanjaarden over de vloer. En het was niet om samen gezellig thee te drinken...
Ja maar dat viel toch best mee. Neem nu de Baptisten, waar u regelmatig naar refereert:


Baptisten
Het baptisme heeft zich vanaf 1639-1641 in Amerika los van een moederkerk ontwikkeld. Het belangrijkste kenmerk van het baptisme is de nadruk op de religieuze vrijheid. De vele groepen noemen zich liever ‘associations’ of ‘congregations’, dan kerken.


Een vrij verstandige instelling van die Baptisten: associations.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 23:05   #42238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja maar dat viel toch best mee. Neem nu de Baptisten, waar u regelmatig naar refereert:
Baptisten niet verwarren met anabaptisten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2020, 12:28   #42239
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Onzin. Ik neem eigenlijk in deze geen stelling in. Ik ga door op de historische feiten. U moogt altijd proberen deze feiten te ontzenuwen. Zowel voor wat betreft de historische houding van het calvinisme tegenover de katholieken als wanneer het gaat over de ‘onfeilbaarheid van de paus’ in een andere draad, of de onverdraagzaamheid van het katholicisme door de eeuwen heen in weer een andere draad, of de op zijn minst merkwaardige uitspraak van de huidige paus wanneer hij oreert dat ‘God ook ook van slechte mensen houdt (en dus houdt God ook van Pol Pot).’

Nogmaals, ik hou me aan de feiten en de logica hieraan verbonden.
Onzin, je noemt wel degelijk een stelling in, System uit Het Oosten. Jouw stelling is dat de protestanten en de Republiek onverdraagzaam waren. Die stelling heb je overigens al ettelijke malen geponeerd en al 12 jaar word je erop gewezen dat je gebeurtenissen in zijn historische context moet bekijken. De Republiek was ontzettend tolerant voor die tijd.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2020, 20:59   #42240
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
"Vrijwel meteen na het uitbreken van de Opstand werden de katholieke inwoners van de Republiek naar de zijlijn van de samenleving gedirigeerd. Hun rituelen en symbolen werden als ‘paapsche superstitien ende affgoderie’ uit het openbare leven geweerd, hun kerken en kloosters onteigend en hun priesters in de ban gedaan. Bovendien stond een bestuurlijke loopbaan niet langer voor hen open. Het verbod op de uitoefening van hun geloof en hun verbanning naar de maatschappelijke marges dwong ..."

Zeer onverdraagzaam die calvinisten. Daar kan niet de minste twijfel over bestaan.
Hoeveel schuil kerken voor anders gelovigen waren er in die tijd in de Vlaamse steden?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schuilkerk

http://www.bossche-encyclopedie.nl/o...on%20vogel.pdf

Laatst gewijzigd door cato : 21 januari 2020 om 21:01.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be