Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 maart 2020, 20:04   #2961
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kzou zeggen, probeer jij dan maar eentje te bouwen in die design envelope en met de eisen die een Model Y er aan stelt.

Niet evident.
Echt ? Even 5 minuten rekenen,

Een dergelijke warmtepomp werkt op R-134a (in de VS, in de EU is dat R-1234yf, beter voor het klimaat maar wel brandbaar spul in tegenstelling tot R-134a).

Hoeveel moet je kunnen koelen feitelijk, misschien continu maximaal 20 kW aan warmte (pieken worden gebufferd in water/ethyleenglycol) ? Met R-134a/R-1234yf en een verdamper op ~1 bar zal de specifieke verdampingsenthalpie zo'n 120 kJ/kg bedragen (dampkwaliteit na expansie ~ 0,5 voor inlaat verdamper). Dus die compressor moet 0,16 kg of 30 L/s rondpompen.

Dit is nu niet echt onmogelijk om te overkomen met een axiale zuigercompressor of scrollcompressor. Ter vergelijking, dat is het dubbele tot driedubbele van wat een standaard AC-compressor in een auto verwerkt (slagvolume 100 a 150 cc, max. 5000 rpm).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 20:09   #2962
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Echt ? Even 5 minuten rekenen,

Een dergelijke warmtepomp werkt op R-134a (in de VS, in de EU is dat R-1234yf, beter voor het klimaat maar wel brandbaar spul in tegenstelling tot R-134a).

Hoeveel moet je kunnen koelen feitelijk, misschien continu maximaal 20 kW aan warmte (pieken worden gebufferd in water/ethyleenglycol) ? Met R-134a/R-1234yf en een verdamper op ~1 bar zal de specifieke verdampingsenthalpie zo'n 120 kJ/kg bedragen (dampkwaliteit na expansie ~ 0,5 voor inlaat verdamper). Dus die compressor moet 0,16 kg of 30 L/s rondpompen.

Dit is nu niet echt onmogelijk om te overkomen met een axiale zuigercompressor of scrollcompressor. Ter vergelijking, dat is het dubbele tot driedubbele van wat een standaard AC-compressor in een auto verwerkt (slagvolume 100 a 150 cc, max. 5000 rpm).
^^

Iemand komt zijn les thermodynamica opzeggen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 21:11   #2963
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Echt ? Even 5 minuten rekenen,
Dus Musk heeft het hier alvast over een poepsimpele warmtepomp die bij de eerste de beste leverancier verkrijgbaar is.

Citaat:
https://interestingengineering.com/t...een-in-a-while

Elon Musk himself is in awe of the device as he clearly demonstrated through his tweet which stated "Model Y heat pump is some of the best engineering I’ve seen in a while. Team did next-level work."

As someone who sees and experiences many incredible engineering feats, this comment does not come lightly.

Musk even went into some short detail about the heat pump "PCB design techniques applied to create a heat exchanger that is physically impossible by normal means.
Heat pump also has a local heating loop to spool up fast & extend usable temperature range.
Octavalve is pretty special too
. Team did great work. No credit to me."
Elon Musk zelf is onder de indruk van het apparaat, zoals hij duidelijk liet zien in zijn tweet waarin stond: "Model Y-warmtepomp is een van de beste technieken die ik in een tijdje heb gezien. Team heeft werk van het hoger niveau gedaan."

Als iemand die veel ongelooflijke technische hoogstandjes ziet en ervaart, komt deze opmerking niet licht op.

Musk ging zelfs in op een paar korte details over de warmtepomp "PCB-ontwerptechnieken toegepast om een warmtewisselaar te creëren die fysiek onmogelijk is met normale middelen. Warmtepomp heeft ook een lokale verwarmingslus om snel op te warmen en het bruikbare temperatuurbereik uit te breiden. Octavalve is ook bijzonder. Team heeft geweldig werk geleverd. Geen eer voor mij. "

Laatst gewijzigd door Micele : 30 maart 2020 om 21:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 22:30   #2964
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.095
Standaard

Micele

serieus ???

het zou mij nu echt verwonderen dat er een autofabrikant effe voor zijn automodel een scrollcompressor begint te ontwikkelen... als er zo een 10tal fabrikanten zijn die scrollcompressoren produceren voor alle airco's van alle automobielfabrikanten en aircofabrikanten en frigofabrikanten in de wereld

dus elk gezin heeft moeiteloos 4 scrollcompressoren in huis of je spreekt van 20miljard scroll in de wereld, en daar gaat één autofabrikant in zijn eentje zo'n ding effe verbeteren ???

https://www.marketwatch.com/press-re...024-2019-03-05

wat ik begrepen heb is=

1° de sturing is iets speciaal
2° de klep is iets unieks

dus voor zover ik airco's ken heb je tweeweg en drieweg airco's
tweeweg is dus gewoon koelen
drieweg is koelen en verwarmen

en hé hij spreekt van achtweg ? (zeg het vanbuiten)
dus het enige dat je moet begrijpen is dat die standaard scroll compressor met een speciale sturiing ering slaagt om alle koeling/warmte in één systeem te stoppen. Dus één centrale airco /verwarming voor gans de auto ipv meerdere
en eentje met softwaresturing zodat ze die nog verder kunnen optimaliseren...

dus die 'bus' of hoe noem je dat ook weer wordt een airco die als een octopus de warmte efficient herverdeelt ofwel afvoert ofwel zelfs tijdelijk opslaat

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 maart 2020 om 22:36.
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 23:40   #2965
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
^^

Iemand komt zijn les thermodynamica opzeggen.
Inderdaad mijn 'les'. Vandaar dat dergelijke berekeningen uit de losse pols kunnen, en het niet zo indrukwekkend als men beweert.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 23:52   #2966
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.223
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En het integreren van onderdelen is mij ook niet onbekend. Ik heb "De Splinter in Gods Oog" gelezen, en ik trek die filosofie door in mijn eigen ontwerpen/bouwsels. Waarom zou een onderdeel maar 1 functie mogen hebben?

Tough As Nails (google maar) is een machine die pantser, frame en wapen verenigde. Zelfs de stang van de zuiger was een aparte lagedruktank.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 09:20   #2967
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Inderdaad mijn 'les'. Vandaar dat dergelijke berekeningen uit de losse pols kunnen, en het niet zo indrukwekkend als men beweert.
Met alle respect, maar die fysica omzetten in een daadwerkelijk product is nog heel andere koek.

Toen ik aan de unief werkte dacht ik ook dat het ophield bij de berekeningen. Tot ik te maken kreeg met budgetten, design envelopes, massa budgetten, en dergelijke.

Nu is de fysica het eenvoudige gedeelte....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 15:04   #2968
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Volgens Volkswagen zou de helft van de bestelde Ups een E-Up! zijn...

Citaat:
https://electrek.co/2020/03/31/vw-e-...orders-demand/

Volkswagen claims to have received 20,000 e-up! electric car orders in Germany over the past 3 months – rivaling the demand for its gas-powered version.

However, when it comes to the former, the little e-up! (yes, there’s an exclamation point in the name), VW had some impressive data to share.

The e-up! is the electric version of the up! model series and now VW says that every other customer buying an up! model series vehicle in Germany is ordering the electric one.

The automaker claims to have received over 20,000 orders for the e-up! electric car in Germany this year:

“Even before the launch of the new ID.304 this summer, the demand for electric mobility has considerably increased in Germany: already every second order for the up! model series is for the fully electric version, around 20,000 orders have been received. […] Around 20,000 vehicles have been ordered already over the first three months of this year.”

The increased demand comes after VW updated the e-up! for the 2020 model year last year with a much longer range:

“The e-up! generates 61 kW (83 PS) has been launched in November 2019 and represents the new entry-level model to Volkswagen’s electric world. Compared with the predecessor, it offers a significantly increased range (up to 260 km in the WLTP cycle).”

VW attributes the increase in demand in Germany partly to the low cost of the vehicle after incentives in the market:

“The low running costs are the crucial purchasing argument: In Germany, its manufacturer suggested retail price (€21,975) is reduced by an environmental bonus (€6,570, both gross amounts) and the German insurance categories are favourable (liability category: 12, fully comprehensive category: 16). And no charges are incurred for road tax or engine oil changes for the e-up!.”

As we reported last week, the e-up! might not have long to live despite its success since VW says it’s working on entry-level ID.1 electric car that would replace the e-up!.
Leuk karretje, zeker als 2e wagen.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 maart 2020 om 15:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 17:30   #2969
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.095
Standaard

Micele heeft niet geantwoord op die,vijf opmerkingen van de forumers
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 22:29   #2970
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.223
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Een Up als 2de wagen? Da's niet veel beter dan een Twizzy.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 22:32   #2971
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een Up als 2de wagen? Da's niet veel beter dan een Twizzy.
Ik ken bommas die daarmee van en naar de carrefour rijden, en eventueel nog naar de coiffeur.

Dat is het zowat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 06:47   #2972
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ken bommas die daarmee van en naar de carrefour rijden, en eventueel nog naar de coiffeur.

Dat is het zowat.
Ik vrees dat de coronacrisis een dikke streep gaat trekken door de de EV business.
Er zal geen geld meer zijn voor premies te geven voor luxe producten zoals de EV.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 11:28   #2973
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ken bommas die daarmee van en naar de carrefour rijden, en eventueel nog naar de coiffeur.

Dat is het zowat.
Dat is meestal voldoende. En ze hoeven ook nooit meer te tanken, gewoon af en toe thuis inpluggen zoals de smartphone. En niet meer schakelen, ook niet te onderschatten, en duidelijk vlotter inhalen. lol.

De 20.000 bestellingen tijdens amper 3 (corona)maanden bewijzen het.
(ze hebben natuurlijk gewacht tot de premie 2k steeg in 2020, van gisteren zijn die bommas niet, dus voor € 16k ben je eigenaar)

En die Duitse bommas lezen wslk zelfs het kostenplaatje waaruit blijkt dat een automatische (61 kW) E-Up 0,3 cent/km goedkoper is dan een handgeschakelde benzineversie (44 kW), en dit bij 15.000 km/jaar. Bij 20.000 km/jaar 1 cent/km goedkoper. Bij 10.000 km/j wel 0,4 cent/km duurder.

Bron ADAC: https://www.adac.de/_mmm/pdf/e-autos...ich_260562.pdf p 12 van 12

Vergeleken met de benzine UP is dat een sportkarretje 212 Nm instantkoppel, en tot 300 km rijbereik aan stadssnelheden:
Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...le/vw/vw-e-up/
Reichweite: In der Stadt sind 300 km drin

Das unbefriedigende Preis-Leistungsverhältnis hat sich nun erledigt. Der Grundpreis wurde um fast 5000 auf 21.975 Euro gesenkt, dank neuer E-Auto-Förderung kostet der e-Up weniger als 16.000 Euro. Und dafür gibt es noch eine deutlich vergrößerte Batterie: Der Akku hat nun 32,3 kWh Kapazität und ermöglicht nach realitätsnaher WLTP-Norm nun 260 Kilometer Reichweite. Unsere ersten Testfahrten im überwiegend städtischen Bereich belegen: Es geht sogar noch mehr.

Im zügigen Stadt- und Landstraßenbetrieb hat der e-Up laut Bordcomputer gerade einmal 9,5 kWh verbraucht, wenn auch ohne Einsatz der serienmäßigen Klimaautomatik. Reichweiten von rund 300 Kilometer sind in diesem Umfeld also durchaus realistisch. Erst bei flotter Fahrt auf der Autobahn – bei 130 km/h wird abgeregelt – gehen die Verbrauchswerte Richtung 18 kWh. Aber das ist ja nicht die Domäne des Kleinen.

In der Stadt macht der e-Up richtig Spaß. Dank 212 Newtonmetern Drehmoment aus dem Stand verblüfft das Elektroauto sogar die Pizza-Boten auf ihren Vespas an der Ampel. Jenseits städtischen Tempos mischt der Elektro-Up auch noch munter mit, selbst wenn 11,9 Sekunden von null auf 100 km/h nicht allzu sportlich sind. Gefühlt geht es aber angemessen zügig voran – wer es darauf anlegt, bringt in der Kurve sogar die Reifen zum Quietschen.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 april 2020 om 11:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 14:51   #2974
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.806
Standaard

Een afbeelding zegt veel meer dan duizend woorden. LOL

__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 11:40   #2975
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Is eigenlijk geen verrassing voor Ijsland... (nauwelijks 365k inwoners)

Tesla nu best verkocht automerk in Ijsland, het eerste kwartaal van 2020.

415 Teslas zijn daarvoor voldoende, tweede Toyota 396, derde VW met 257.

In het totaal 871 BEV (31,7% aandeel) werden verkocht na dieselvoertuigen (994) de 2e best verkochte aandrijving. Dan benzine (797), dan plug-in-hybride-benzine (494). Grafiek met alle details heb ik bijgeplakt.

PEV dus incl plug-in haalde bijna 58% aandeel van de inschrijvingen Q1-2020.

Citaat:
https://electrek.co/2020/04/01/tesla...-brand-iceland

Tesla becomes the best-selling car brand in Iceland

- Apr. 1st 2020

There have been Tesla vehicles in Iceland for years, but the automaker officially launched in the market in September of last year and now Tesla has already become the best-selling car brand in the country.
Iceland is perfect for massive adoption of electric vehicles. The island’s electricity generation is already almost 100% renewable, which makes EVs super clean, and being a remote island, petrol is expensive.

Albeit being sparsely populated with only ~350,000 people, there’s a significant concentration of population around Reykjavik and people have relatively short commutes that can be covered with most electric vehicles.

It helped the country increase EV sales over the last few years and while we are only talking about a few thousand plug-in sales in 2018, it represents over 15% of total car sales in the country, which is higher than in most other markets around the world.

Also, that was all before Tesla entered the market.

Some people were independently importing Tesla vehicles in Iceland, but the automaker wasn’t officially selling there or offering service.

That changed in September 2019 when Tesla officially launched in Iceland and started taking orders for Model S, Model X, and Model 3.

Tesla has since opened a store and service center in the country and the first shipment of vehicles arrived in March.

The automaker ended up delivering enough vehicles to make Tesla the best-selling car brand in Iceland so far this year (thanks to Arnór Kristjánsson for the translation):

Tesla delivered 415 vehicles in the first quarter – beating more established brands like Toyota and Volkswagen.

The first Tesla shipment also greatly helped accelerate electric vehicle adoption in the country with it marking all-electric vehicles representing 31.7% of passenger car sales. Meanwhile, electric vehicles (PHEV AND BEV) represented 57.6% of car sales in the first quarter of 2020.

Iceland is expecting another large shipment of Tesla vehicles in the next 2-3 months.

The automaker is also planning to deploy 4 Supercharger stations around the country to enable Tesla owners to drive all around the coast of Iceland on renewable Icelandic electricity.

As we previously reported, Iceland also seems to have a strong interest in the Tesla Cybertruck.

Ijsland kwam nog positief in het nieuws wg corona:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03...t-coronavirus/

Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2020 om 11:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 06:02   #2976
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ik vrees dat de coronacrisis een dikke streep gaat trekken door de de EV business.
Er zal geen geld meer zijn voor premies te geven voor luxe producten zoals de EV.
nul euro BIV, nul euro VB en 100% fiscaliteit blijft wel voor een EV dus wat verandert er? Zie jij een particulier een EV van 100000 - 200000 euro kopen? Neen maar wel op naam van zijn bedrijf. Op leasing en die leasing is dan uiteindelijk een volledige aftrekpost.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 19:15   #2977
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Ook Zuid-Korea haat op grote schaal laadstations zetten in vervanging van bestaande tankstations, duizenden gaan omgebouwd worden:

Citaat:
http://www.ajudaily.com/view/20200401103452638

SEOUL -- The Korea Electric Power Corporation (KEPCO), a state electricity company, will support the operators of small electric vehicle charging service stations with a cloud-based management system to boost the expansion of charging infrastructure for eco-friendly cars.

The environment ministry said in December last year that it will deploy about 20,000 public electric vehicle chargers including some 1,500 fast chargers in 2020. The ministry will ease regulations so that anyone can participate in EV charging services to create a solid market ecosystem.

KEPCO said in a statement on Wednesday that it will provide a cloud-based one-stop EV charging service station management system that includes features such as payment, customer management, service webpage and operating application. The service will be provided at about 10 percent of the cost required for individual operators.

The move is aimed at easing the financial burden of EV charging station operators. The high cost has hindered new business operators from entering the market that is considered to be a blue ocean in South Korea. Currently, there are about 40,470 EV chargers.
Citaat:
https://electrek.co/2020/04/03/korea...-and-counting/

Korea plans thousands of fast EV charging at gas stations, now 76 and counting

Bradley Berman - Apr. 3 2020

There will come a day when ultra-fast, electric-vehicle charging stations are as ubiquitous as gas stations. South Korea is making progress toward that goal with thousands on the roadmap and at least 76 gas stations already equipped for rapid EV pit stops.

Hyundai is reportedly now renovating mega-sized gas stations into EV charging stations. According to Aju Daily, an Asian business publication, Hyundai plans to open an EV charging station with eight ultra-fast chargers in a remodeled gas station in eastern Seoul later this year.

Hyundai told Electrek that the company is “considering gas stations as one of several outlet options for fast chargers.” The automaker is considering other types of locations as well.

In December, Hyundai forged a partnership with Korea Expressway Corp., South Korea’s expressway operator, to establish a network of fast-charging stations in 11 expressway service stops by the end of 2020.

We asked Hyundai if it will manage its own charging network, a strategy pioneered by Tesla with its Supercharger network. The Korean automaker responded:

Hyundai Motor is striving to expand its EV charging capacity through diverse channels, but the details of our plan have not been finalized yet.

Last year, Hyundai Oilbank, along with GS Caltex and SK Innovation, formed an agreement to install and operate at EV charging at dozens of gas stations throughout the country.

Following the pilot project, they plan to apply the business model to Hyundai Oilbank’s approximately 2,300 gas stations nationwide, according to the Korea Herald. The oil refiner also plans to install chargers at large retail stores, cafes, and drive-thrus.

SK Energy, an oil refining unit of SK Innovation, installed at least 12 chargers at its gas stations nationwide. It purportedly plans to deploy fast-charging at its 3,570 gas stations and 3,500 post offices in collaboration with state-run Korea Post.

GS Caltex launched EV charging at its 7 gas stations in Seoul.

Hyundai informed us that Seoul alone already has 47 gas stations with fast charging. There is also a handful in Daegu and Busan. The locations are primarily run by energy companies, including GS Caltex, SK Energy, and SK Networks.

Hyundai currently has two ultra-fast 350-kW chargers installed at the Hyundai Motorstudio, a visitor center. A Hyundai spokesperson said:

EV chargers that will be installed in the future will have similar charging capabilities. We plan to install several chargers at each charging station.

Hyundai Motor and Kia Motors jointly secured a 20 percent stake in Ionity, a German provider of charging infrastructure. So the companies will likely rely on Ionity for managing charging services. Ionity was founded by BMW, Daimler, Volkswagen Group, and Ford.

Meanwhile, in the US, the use of gas stations for EV fast charging is in its infancy. There are currently several DC fast-charging stations at US stations operated by Chevron, Circle K, Love’s, Sheetz, and WaWa.

Total, BP, and Shell are among the oil companies making major investments in EV charging.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2020 om 19:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2020, 09:56   #2978
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De koers stond idd te vet.
Tussen $300 en $400 zal nog een tijdje zo zijn.

Ik vrees wel voor Q2 (< $300 mogelijk), maar dan enkel omdat de fabrieken deels niet meer produceren.
Ik heb Tesla onderschat hoe goed het "rond corona fietst", ook De Tijd is het opgevallen: contactvrije leveringen onder andere. (#post 2939)

Natuurlijk speelt Giga Shanghai ook een significante rol, na een corona-onderbreking werken ze terug sinds 10 februari, en stores gaan terug open in Wuhan, waar de oorsprong was van het virus.

Het aandeel staat sinds 19 maart ruim boven de symbolische $420.
Sinds 23 maart is het niet onder $450 geweest.

Ook mijn laatste zin zal wel niet uitkomen, Q2 zal relatief slecht zijn maar om de koers onder $300 te krijgen?

De bouw van Giga Berlijn staat zelfs voor op schema...
Citaat:
https://www.elektroauto-news.net/202...in-gruenheide/

Tesla hatte zuletzt Anfang März erklärt, dass der Zeitplan für den Bau des Werkes wegen der Corona-Krise aktuell noch nicht gefährdet sei. Für Mitte April wäre der erste Spatenstich vorgesehen, so Brandenburgs Wirtschaftsminister Jörg Steinbach (SPD). Kleiner Wermutstropfen: Wegen der weltweiten Corona-Reiseverbote wird Tesla-Chef Elon Musk wahrscheinlich nicht wie versprochen zum ersten Spatenstich die Schaufel schwingen können.
Musk zal wslk niet mogen komen voor de ceremonie van de eerstesteenlegging, half april gepland.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2020 om 10:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2020, 23:19   #2979
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.095
Standaard

Dat epa gedoe is toch iets raars, vande ene klopt de cijfers en van de andere overtreffen de cijfers, en nog andere halen langs geen kanten die cijfers...


The list is as follows:


1. Hyundai Kona Electric, 259 miles (258 EPA miles)

2. Jaguar I-Pace, 253 miles (234 EPA miles)

2. Kia Niro EV, 253 miles (239 EPA miles)

4. Tesla Model 3 Performance, 239 miles (299 EPA miles)

5. Tesla Model X P100D, 233 miles (289 EPA miles)

6. Nissan LEAF e+, 217 miles (226 EPA miles)

7. Mercedes-Benz EQC, 208 miles (259 WLTP miles - anticipated 220 EPA miles)

8. Tesla Model S 75kWh, 204 miles (259 EPA miles)

9. Audi e-tron, 196 miles (204 EPA miles)

10. Renault ZOE R135, 192 miles (238 WLTP miles)

11. Tesla Model 3 Standard Range Plus, 181 miles (250 EPA miles)

12. BMW i3 120Ah, 165 miles (153 EPA miles)
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 09:33   #2980
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat epa gedoe is toch iets raars, vande ene klopt de cijfers en van de andere overtreffen de cijfers, en nog andere halen langs geen kanten die cijfers...


The list is as follows:


1. Hyundai Kona Electric, 259 miles (258 EPA miles)

2. Jaguar I-Pace, 253 miles (234 EPA miles)

2. Kia Niro EV, 253 miles (239 EPA miles)

4. Tesla Model 3 Performance, 239 miles (299 EPA miles)

5. Tesla Model X P100D, 233 miles (289 EPA miles)

6. Nissan LEAF e+, 217 miles (226 EPA miles)

7. Mercedes-Benz EQC, 208 miles (259 WLTP miles - anticipated 220 EPA miles)

8. Tesla Model S 75kWh, 204 miles (259 EPA miles)

9. Audi e-tron, 196 miles (204 EPA miles)

10. Renault ZOE R135, 192 miles (238 WLTP miles)

11. Tesla Model 3 Standard Range Plus, 181 miles (250 EPA miles)

12. BMW i3 120Ah, 165 miles (153 EPA miles)
Waar haal je die cijfers? Wtf list van café pol?
Kzal het maar zelf geven: https://www.autocar.co.uk/car-news/b...al-world-range

Welke IDENTIEKE rijomstandigheden van de 12 EV en minstens een 10-tal parameters graag, NIETS van te vinden namelijk.

En de wagens 1,2,3,6,7,9,10,12 wijken volgens "die list" minder dan 10% van de EPA waarde af. De WLTP omrekening naar EPA is delen door 1,12.
Dus waar maak je druk over?
Dat Tesla meer afwijkt in die list zal hoofzakelijk aan de bandenbreedte en aerovelgen wel of niet liggen. Dat is simpel aan te tonen.




En wat is er raar aan de EPA-testen?

Niets raar aan de epa-test met 5 voldoende lange cyclussen.

Je bent in de verkeerde draad bezig als je geloofwaardige kritiek op de EPA wilt hebben.

De EPA Test is eigenlijk de enige geloofwaardige, die de dagelijkse praktijk het beste benaderd. Talrijde vakbladen bevestigen dat (ook ADAC)

Want in de regel identiek voor alle voertuigen in standaarduitvoering in proefondervindelijke labotesten, vooral temperaturen die het gemiddelde van het hele jaar simuleren van -7 C° tot +35 C°

En niet één ritje van pier of pol bij temperatuur x met wind y voor/tegen en reliëf z op een bepaalde dag, met airco of of aan of verwarming af of aan, of optie blabla allemaal uit of aan.

In deze draad: https://forum.politics.be/showthread.php?t=250158
kun je precies de zwakheden van de EPA uit de doekjes doen.

(de zwakheden van de WLTP test heb daar trouwens al vermeld)

Laatst gewijzigd door Micele : 5 april 2020 om 10:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be