Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2020, 09:23   #1601
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Voor alles is een reden.
Maar wat voor zin heeft het voor u om te weten wat de reden is voor alles en nog wat?
De reden is dat we het hier nooit echt nauw hebben genomen met hygiëne en nu komt dat tot uiting.
In vergelijking met Scandinavische landen en al zeker met veel Aziatische landen China te buiten gelaten zijn we enorme viespeuken. Veel westerse landen zijn niet beter. Ieder jaar zijn er in Spanje een paar honderdduizend toeristen die ziek worden;

Daarnet tijdens mijn ochtendwandeling kwam ik een klein artisanaal bakkerijtje tegen. Had na zoveel tijd zin in een lekker broodje en een croissant. Ik was alleen binnen en ik merkte dat de dienster handschoenen droeg...ik dacht dat ziet er goed uit.
De dienster neemt met handschoenen aan mijn broodjes en steekt ze in een zak. Ik kon cash betalen. Ze neemt het geld aan en geeft me terug.
Hoeveel geld is al door haar handen gegaan vandaag ?

Onderweg heb ik mijn broodjes in de vuilbak gegooid.Niet dat ik het risico heel hoog acht maar smaken zouden ze me toch niet meer.
We mogen niemand een hand geven maar geld dat door alle handen gaat en dan met uw handen etenswaren bedienen begrijp ik niet goed.
Waarom dienen handschoenen als je die voor alles gebruikt en niet vervangt na iedere handeling ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 09:25   #1602
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De reden is dat we het hier nooit echt nauw hebben genomen met hygiëne en nu komt dat tot uiting.
In vergelijking met Scandinavische landen en al zeker met veel Aziatische landen China te buiten gelaten zijn we enorme viespeuken. Veel westerse landen zijn niet beter. Ieder jaar zijn er in Spanje een paar honderdduizend toeristen die ziek worden;

Daarnet tijdens mijn ochtendwandeling kwam ik een klein artisanaal bakkerijtje tegen. Had na zoveel tijd zin in een lekker broodje en een croissant. Ik was alleen binnen en ik merkte dat de dienster handschoenen droeg...ik dacht dat ziet er goed uit.
De dienster neemt met handschoenen aan mijn broodjes en steekt ze in een zak. Ik kon cash betalen. Ze neemt het geld aan en geeft me terug.

Onderweg heb ik mijn broodjes in de vuilbak gegooid.Niet dat ik het risico heel hoog acht maar smaken zouden ze me toch niet meer.
We mogen niemand een hand geven maar geld dat door alle handen gaat en dan met uw handen etenswaren bedienen begrijp ik niet goed.
Waarom dienen handschoenen als je die voor alles gebruikt en niet vervangt na iedere handeling ?
Verbijsterend. Toonbeeld van een forummember dat doordraait in smetvrees. In tijden van schaarste en nood eten weggooien. Geweldig bezig.

Voor winkelpersoneel zijn handschoenen trouwens eerder af te raden. Je handen kan je keer op keer ontsmetten met een flesje handgel bij je. Je handschoenen niet. En aan een kassa of bij de bakker na elke klanten een nieuw paar handschoenen aandoen is ondoenbaar.

Maar de klap op de vuurpijl is vragen om cash te mogen betalen en dan achteraf lekker bah doen over cash geld.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 18 april 2020 om 09:33.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 09:26   #1603
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Waarom zou daar eens grondig naar gekeken moeten worden? Het is toch overduidelijk wat het probleem daar was en misschien nog steeds is: niet voldoende beschermingsmiddelen en kennis bij zowel de directie als het personeel.

In rusthuizen waar een medisch geschoolde directie zat en waar ze van in het begin voldoende PBM's gebruikten zijn weinig tot geen besmettingen. In rusthuizen waar ze dat niet deden zijn veel tot enorm veel besmettingen.
Er zitten daar duidelijk rotte appels tussen. De maatregelen tegen Corona zijn dezelfde als die voor griep, ziekenhuisbacterie, legionella,...
Sommige rusthuizen waren daarop voorbereid en andere niet en dat is te zien aan het aantal besmettingen.

Beke zegt het ook:

https://www.demorgen.be/nieuws/woute...icht~bf023660/

Citaat:
Minister Beke is er voorts van overtuigd dat er een betere kwaliteitscontrole moet komen in de sector. In sommige woon-zorgcentra zijn de hygiëne- en veiligheidsprincipes onvoldoende toegepast, waardoor het coronavirus er lelijk kon huishouden. “Vele leveren uitstekend werk”, zegt hij. “In andere hadden met een andere aanpak grote malheuren voorkomen kunnen worden. We zullen, zodra de brand geblust is, moeten kijken hoe we het kaf van het koren moeten scheiden. Er zijn vele lessen te trekken, voor de hele sector.”

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 18 april 2020 om 09:27.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 09:29   #1604
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Verbijsterend. Toonbeeld van een forummember dat doordraait in smetvrees. In tijden van schaarste en nood eten weggooien. Geweldig bezig.
Er is geen schaarste, ik zou die ook weggooien. Zo werken betekent dat je geen benul hebt. Die handschoenen dienen tussen elke klant met alcoholgel gereinigd.
Oud 18 april 2020, 09:29   #1605
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eerder beter. Er zijn nergens in de ziekenhuizen problemen geweest.

De rusthuizen, dat is wat anders, daar gaat eens grondig naar gekeken moeten worden.
Dat is maar één aspect van preventie. Het globaal plaatje van maatregelen en communicatie naar de bevolking dient bestudeert. De grootste flater tot nu toe lijkt me de poging van de overheid te verhinderen (jawel) dat de bevolking mondmaskers zou gebruiken. En de manipulatieve manier waarop men dit gedaan heeft.

Laatst gewijzigd door Bach : 18 april 2020 om 09:39.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 09:33   #1606
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Er moet toch een reden zijn waarom Duitsland bijv. het zo goed doet ?
Da's een kopbreker waarover experts zich buigen

Er worden verschillende mogelijke redenen naar voren geschoven.
- relatief lage gemiddelde leeftijd 45 ipv bv Italië 63
- meer testen en dus een realister beeld van de werkelijke situatie
Wat resulteer in een statistiek van meer besmette gevallen
- veel meer eerste niet risicogevallen die besmet geraakt zin -> dus hogere graad van groepsimmuniteit
- (nu) meer gedisciplineerd ...en dus meer waterdicht confinement betreft ouderen
- ruim voldoende ic-bedden
- beter uitgerust kwa basisbescherming

Ook hier weer...we zullen moten afwachten tot na de epidemie om de juiste concluisie te trekken
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 09:35   #1607
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dat is maar één aspect van preventie. Het globaal plaatje van maatregelen en communicatie naar de bevolking dient bestudeert. De grootste flater tot nu toe lijkt me de poging van de overheid te verhinderen (jawel) dat de bevolking mondmaskers zou gebruiken.
Met de lockdown zal dat weinig extra voordeel opleveren. Je ziet dat buiten de rusthuizen alles zoals gepland gaat. De R zit onder 1. En er zijn toch geen mondmaskers voor iedereen.

In de rusthuizen is het wat anders. Sommigen hebben daar hygiene onvoldoende in acht genomen.
Oud 18 april 2020, 09:39   #1608
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat valt mee hoor.

Landen tellen op een net iets andere manier. Groter dan een factor twee worden die verschillen niet. (tenzij de cijfers uit relatief "onbetrouwbare" en oncontroleerbare landen komen. Noord Korea, aantal Afrikaanse landen.)

Bij kleine verschillen tussen landen is die factor twee zeker iets om rekening mee te houden.
Voor ons land maakt dat weinig uit verder. Zijn we 2e of 3e ipv eerste.

Maar voor bv Hongarije en Finland kan die evt andere telling wel een serieus andere positie opleveren.

nogmaals waar wilt ge heen met zulke grafiekskes ?
Dit zijn het aantal doden...dat die curve nu sterk naar boven gaat zegt niks of weinig over de totale evolutie...dat zijn vooral doden uit nieuw aangeboorde 'populaties' met een sterftegraad die gigantisch hoger ligt
Oud 18 april 2020, 09:43   #1609
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met de lockdown zal dat weinig extra voordeel opleveren. Je ziet dat buiten de rusthuizen alles zoals gepland gaat. De R zit onder 1. En er zijn toch geen mondmaskers voor iedereen.

In de rusthuizen is het wat anders. Sommigen hebben daar hygiene onvoldoende in acht genomen.
Met een tijdige mondmasker strategie was het nooit zo ver gekomen vermoed ik gezien de resultaten in Azië. Maar dat is inderdaad niet aan ons om te berekenen op dit moment. Wat me voor de borst stoot hierbij is de houding van de overheid die vindt dat de bevolking een te manipuleren en te intimideren object is en geen verzameling van volwassen verantwoordelijke individuen.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 09:44   #1610
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

nu nog een grafiekje met de overheidsschuld
Oud 18 april 2020, 09:47   #1611
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

Je geeft nu wel een slecht voorbeeld hé
Dat van dat wisselgeld is NU aan de orde en misschien zijn Duitsers daar NU veel gedisciplineerder in
Maar gij had het over hygiëne in het algemeen...bij Duitser gaat wisselgeld ook door 1001 handen in een normale situatie.

Eerlijk gezegd ...ik heb Duitsers ( pas op hé er zijn verschillende soorten ) nooit echt, algemeen gesproken, als properder of meer hygiënisch ervaren.
Accenten liggen soms wel compleet anders, dat wel

Laatst gewijzigd door praha : 18 april 2020 om 09:48.
Oud 18 april 2020, 09:48   #1612
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met een tijdige mondmasker strategie was het nooit zo ver gekomen vermoed ik gezien de resultaten in Azië. Maar dat is inderdaad niet aan ons om te berekenen op dit moment. Wat me voor de borst stoot hierbij is de houding van de overheid die vindt dat de bevolking een te manipuleren en te intimideren object is en geen verzameling van volwassen verantwoordelijke individuen.
1. De informatie uit Azie was verre van alarmerend
2. Er is hier vrij snel een lockdown gekomen. En denk je dat die barbecuers en lockdownpartyers mondmaskers zouden gedragen hebben?
Oud 18 april 2020, 09:49   #1613
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Dat zou idd naïef zijn.
Je moet iets verder gaan kijken en dat is hoe men telt. (en wat bepaalde landen achterhouden ?? China bvb )
Simpel toch ?
Maw, geen appels met peren gaan vergelijken.
Klopt. Men vraagt zich zelfs af of de negenproef (verschil in aantal doden nu, met een vergelijkbare periode van verleden jaar) nog niet het meest objectieve beeld geven.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 09:50   #1614
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerder beter. Er zijn nergens in de ziekenhuizen problemen geweest.
Ik begrijp echt dat fetishisme niet om vooral ziekenhuizen niet te overbelasten. Sluit ziekenhuizen, dan zijn ze gegarandeerd niet overbelast he, als dat de doelstelling was.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 09:51   #1615
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

belgie doet het goed, want er zijn nog veel ic bedden vrij.
Oud 18 april 2020, 09:51   #1616
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de klap op de vuurpijl is vragen om cash te mogen betalen en dan achteraf lekker bah doen over cash geld.
Idd wilde ik net ook schrijven
Oud 18 april 2020, 09:53   #1617
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor winkelpersoneel zijn handschoenen trouwens eerder af te raden. Je handen kan je keer op keer ontsmetten met een flesje handgel bij je. Je handschoenen niet. En aan een kassa of bij de bakker na elke klanten een nieuw paar handschoenen aandoen is ondoenbaar.
Dat hangt ervan af hé
Bij een kassierster in een supermarkt is dat aan te raden
Zij of hij moet immers al die waren die door vele klanten zijn aangeraakt ook aanraken
Bij een bakker bv raakt de klant dat brood niet aan ...dat wordt wordt enkel overhandigd door het personeel

Citaat:
ja ...echt hé
Oud 18 april 2020, 09:53   #1618
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ook hier weer...we zullen moten afwachten tot na de epidemie om de juiste concluisie te trekken
Inderdaad, er zijn verschillende manieren om van een berg af te dalen, maar uiteindelijk is het voor iedereen allemaal hetzelfde hoogteverschil.

Ik geloof niet in "beschermde havens" in een wereld vol contaminatie. Dat gaat allemaal thermaliseren.
Oud 18 april 2020, 10:02   #1619
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is maar één aspect van preventie. Het globaal plaatje van maatregelen en communicatie naar de bevolking dient bestudeert. De grootste flater tot nu toe lijkt me de poging van de overheid te verhinderen (jawel) dat de bevolking mondmaskers zou gebruiken. En de manipulatieve manier waarop men dit gedaan heeft.
Complete onzin

Van meet af aan is gesteld dat in de context van de lockdown & maatregelen het niet echt zinvol was dat er bovenop te nemen als bescherming
Dat het misschien meer kwaad dan goed deed omwille van het niet juist gebruik of het valse gevoel van veiligheid.

Wie dat toch wou doen is perfect de vrijheid gelaten
Van meet af aan liepen er ook al mensen met mondmaskers rond.

Van meet af aan heeft men steeds gezegd dat er tekorten waren en dat dus nieuwe aanvoer van maskers in eerste instantie zou gaan naar diegenen die ze omwille van hun taak meer nodig zouden hebben.
Dus er zouden er toch sowieso te weinig geweest zijn om uit te gaan delen.

Laatst gewijzigd door praha : 18 april 2020 om 10:03.
Oud 18 april 2020, 10:05   #1620
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
nu nog een grafiekje met de overheidsschuld
Daar zitten we in elk geval nog altijd subkritisch, en zal het lang duren vooraleer we onderkritisch geraken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be