![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#341 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ook al overvleugelt Vlaanderen economisch met brio de andere deelstaten toch is dat “Bruxelles” voor ons verloren. Als wij er in slagen een Vlexit uit België te realiseren (wat ik hoop) zal het zonder de Beulemansstad zijn. |
|
|
|
|
|
|
#342 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
die anderen roepen dan wel "vive la belgique", maar spreken de beide landstalen niet. Ah nee, want het Nederlands is voor de meesten van "die anderen" une langue facho.
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 14 mei 2020 om 19:17. |
|
|
|
|
|
#343 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja, maar als iedere Nederlandstalige zo redeneert (u bent trouwens niet de enige Nederlandstalige in Brussel die voor deze pragmatische oplossing koos of kiest), dan blijft alles zoals het is. En is omdat het Brussels ketje altijd zo'n Brabants Brussels tussentaaltje sprak van gemengd Frans en Nederlands (dat was zijn natuurlijke biotoop waar hij zich niet al te veel vragen bij stelde, noch stelt de dag van vandaag), dat alles ook zo lang bleef in Brussel zoals het was.
|
|
|
|
|
|
#344 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 14 mei 2020 om 19:31. |
|
|
|
|
|
|
#345 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De horeca? Die past zich op termijn altijd aan a’ la tête du client. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 mei 2020 om 19:47. |
|
|
|
|
|
|
#346 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#347 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
In mijn tijd was de Midi een wat verloederd kwartier, wat louche, arm, en niet erg kosjer, vooral na een bepaald nachtelijk uur. Blijkbaar is er daar dan niet zoveel veranderd. Maar de Midi was al berucht, lang voor mijn tijd. In de jaren ‘30 al, zo las ik ooit.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 mei 2020 om 19:59. |
|
|
|
|
|
#348 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#349 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Brussel was nooit een Vlaamse stad. Het was een Brabantse stad. |
|
|
|
|
|
|
#350 |
|
Minister
|
Stel dat we vandaag opnieuw talentellingen zouden houden; welke gemeenten zouden dan veranderen van taalstatuut?
|
|
|
|
|
|
#351 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#352 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#353 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#354 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#355 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#356 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
En dat is niet niks ! Dat is een solide basis om te Taalreconquista te voltrekken die mogelijk is door een massale investering in het NL-onderwijs. Uw defaitisme is gewoon hemeltergend, mijn waarde Quercus !
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 mei 2020 om 00:16. |
|
|
|
|
|
|
#357 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
De Nederlandstaligheid mag niets inleveren als prijs voor Vlaamse onafhankelijkheid. Het Leitmotiv bij elke staatshervorming dient te zijn: Gaat de Nederlandstaligheid vooruit of achteruit tov van de Francophonie? En als dat laatste het geval is dan verwerp ik die staatshervorming. Zoals bijvb. de allerlaatste. Die 22/78-verhouding zal, als Vlaanderen onafhankelijk wordt, en Brussel een derde gewest ?* part entière een 0/100-verhouding worden, terwijl de uitdaging erin bestaat van het omgekeerde, 100-0 te bewerkstellingen ! Het beeld dat ge hebt van Brussel is trouwens voltooid verleden tijd ! De transitie van de bevolking is u blijkbaar ontgaan. Als ik te Brussel in de Panos nabij de Grote Markt een broodje bestel, en ik richt mij daarbij tot een blanke, dan wenkt die zijn Marokkaanse kollega die me wel te woord staat in het Nederlands ! En dat is bijlange geen uitzondering, hoor ! Die Arabieren die zijn niet zo taalfanatiek als de blanke FDF-ers. Voor hen is Frans slechts een tweede taal waarmee ze zich maar matig identificeren in tegenstelling tot die Fils Des Flamands. Die vreemdelingen moet ONZE vreemdelingen en niet de HUNNEN. Zie mijn onderschrift. Dat is een tweede belangrijke strategie in de Taalreconquista. Maar goed, maak dat maar eens extreem-rechtse Vlaamsnationalist wijs.... Onze vriend Jay-P is dat trouwnes ook niet ontgaan, al stelt hij het wel kru en op zijn manier: https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=228
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 mei 2020 om 00:35. |
|
|
|
|
|
|
#358 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zeg gewoon dat men moeilijk Nederlandstalige verpleegkundigen in Brussel vindt. Zelfs tweetaligen zijn al moeilijk te vinden. |
|
|
|
|
|
|
#359 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Betaal ze dan meer.
|
|
|
#360 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En er komt evenmin een Catalaanse onafhankelijkheid. Noch een Baskische. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 mei 2020 om 06:50. |
|
|
|
|