Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2020, 10:49   #181
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U bent nog steeds in de caricatuur en de stereotypes.
Ik heb feiten benoemd. Niks karikatuur. Kan je de feiten weerleggen dan?

België is als een huwelijk tussen Nederlandstaligen en Franstaligen. De ene partij (Nederlandstaligen) doet veel inspanningen naar de andere partij toe, waarbij het leren van de taal een belangrijk symbolische teken van respect is.

Omgekeerd is dit niet het geval.

Blijft zo'n huwelijk dan duren, denk je ?

Ik zet nog even wat op een rijtje:

- Vlaanderen zorgt voor 83% van de Belgische export en is in grote mate verantwoordelijk voor de welvaart in dit land
- Vlaanderen betaalt jaarlijks miljarden aan Wallonie zodat ze een hogere levensstandaard kunnen aanhouden dan die overeenkomt met hun economisch gewicht
- Vlaanderen leert verplicht de Franse taal vanaf het 5de leerjaar
- Vlamingen die in Wallonie gaan wonen respecteren de plaatselijke taal/cultuur (ooit gehoord van spanningen in Waals-Brabant?, richten Vlamingen in Waals-Brabant taalnationalistische partijen op zoals het UF in Vlaams-Brabant? Nope)

En wat krijgt Vlaanderen hiervoor terug?

- Een al 200 jaar durende weigering om Nederlands te leren in Waals onderwijs
- Een compleet verfranste hoofdstad
- Een Franstalig staatshoofd/koningshuis
- Franstalige ministers die geen woord Nederlands spreken (in de huidige federale regering spreken 5(!) van de 6 MR ministers geen woord Nederlands: Clarinval, Becquelaine, Marghem, Bellot, Ducarme)
- Franstalig imperialisme in Vlaanderen (in Vlaams-Brabant zijn er gemeenten waar de Franstalige verovering al geslaagd is met Franstalige burgemeesters, scholen,...) Men stelt zelfs de aanhechting bij Bruxelles voor!

En zo kan ik nog even doorgaan.

Zien jullie (Franstaligen) nu zèlf niet dat hier iets fundamenteel niet klopt?

Een huwelijk is geen eenrichtingsverkeer waarbij de ene partij enorm veel inspanningen doet, terwijl hiervan bij de andere partij geen sprake is, erger nog: zelfs de middelvinger opsteekt. Want Vlamingen die hiervan iets durven zeggen zijn meteen "extremisten" en "racisten".

Het einde van wat nog van België overblijft nadert, en dat hebben jullie enkel en alleen aan jezelf te danken.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:50   #182
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Wat een dom geleuter zeg!
Brussel opgeven omdat het "verfranst" is?
Alsof een dergelijk proces onomkeerbaar is?
Ga je zo makkelijk voorbij aan het feit dat Brussel van oorsprong een Nederlandstalige stad is?
Ga je zo makkelijk voorbij aan het feit dat Brussel (behalve historisch) ook geografisch gezien gewoon aan Vlaanderen toebehoord?
Met types als jij is elke revolutie bij voorbaat al kansloos!
Brussel is de levensverzekering van België. Zolang Vlaanderen halsstarrig blijft vasthouden aan Brussel, zal er nooit een onafhankelijk Vlaanderen komen.

Jij kiest dus voor het voortbestaan van België, ik niet.
Oud 26 mei 2020, 11:07   #183
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Brussel is de levensverzekering van België. Zolang Vlaanderen halsstarrig blijft vasthouden aan Brussel, zal er nooit een onafhankelijk Vlaanderen komen
Ik vind het nogal een compromis eerlijk gezegd; Brussel inruilen voor onafhankelijkheid, alsof jullie al niet genoeg ingeleverd hebben.
De Vlaamse leeuw zou moeten pronken op het stadhuis van Brussel wat mij betreft.... niet meer en niet minder ; )
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 11:13   #184
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Hoe kan je iets afstoten, dat ge niet eens bezit of zeggenschap over hebt?
Hoezo geen bezit of zeggenschap?

Heeft het federaal parlement geen zeggenschap over het volledige grondgebied?

Het is nochtans hetzelfde parlement dat een stuk Limburg heeft afgestoten.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 11:16   #185
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Nooit geweten dat men zoveel Frans sprak in Ierland, Catalonië, Sicilië of Griekenland...
Op een paar uitzonderingen na, loopt de werkloosheidsgrens quasi perfect gelijk met de grens tussen Romaanse en Germaanse talen.

Zelfs in Zwitserland zie je mooi de grens tussen enerzijds Duits en anderzijds Frans en Italiaans.

Gek hé. Zou het iets cultureels zijn?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 26 mei 2020 om 11:18.
Oud 26 mei 2020, 11:20   #186
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vind het nogal een compromis eerlijk gezegd; Brussel inruilen voor onafhankelijkheid, alsof jullie al niet genoeg ingeleverd hebben.
De Vlaamse leeuw zou moeten pronken op het stadhuis van Brussel wat mij betreft.... niet meer en niet minder ; )
Tja, in een ideale wereld. Maar laten we aub realistisch blijven. Door in de romantiek te blijven hangen komen we er gewoon niet. Vergeet niet dat de 'Vlaamse beweging' al decennia bezig is.

Er komt gewoon een punt waarop het genoeg geweest is, en aan realpolitik moet gedaan worden. Gaan voor het hoogst haalbare ipv nog langer te blijven aanmodderen in het Belgisch moeras. Het is gewoon genoeg geweest! De tijd is op.

Brussel wordt als wapen gebruikt door Franstaligen tegen Vlaamse onafhankelijkheid (en het is effectief). Ze zeggen tegen Vlaamse politici: "als jullie onafhankelijk worden, verliezen jullie Brussel!". En wat doen de Vlaamse politici dan? Ze plooien en laten hun eisen vallen alsof Brussel het centrum van de wereld is. Alsof een land zonder Brussel niet kan bestaan.

Ik pleit ervoor om de Franstaligen dit wapen te ontnemen. Door te zeggen "wij hoeven Brussel niet meer" staat de overkant plots met lege handen.
Oud 26 mei 2020, 11:23   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Op een paar uitzonderingen na, loopt de werkloosheidsgrens quasi perfect gelijk met de grens tussen Romaanse en Germaanse talen.

Zelfs in Zwitserland zie je mooi de grens tussen enerzijds Duits en anderzijds Frans en Italiaans.

Gek hé. Zou het iets cultureels zijn?
Dat klopt niet over de hele lijn. Wallis heeft naar Zwitserse normen (nu ja, voor onze normen is dat bijzonder laag) een hoog werkloosheidscijfer, al is het kanton grotendeels Duitstalig. Over Wallis wordt in Zwitserland over het algemeen wat gesakkerd. Het is een kanton dat vrij laat bij de bond is gekomen en om een of andere reden heeft dat zo zijn reminiscenties...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 12:03   #188
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

België is als een huwelijk tussen Nederlandstaligen en Franstaligen. De ene partij (Nederlandstaligen) doet veel inspanningen naar de andere partij toe, waarbij het leren van de taal een belangrijk symbolische teken van respect is.

- Vlaanderen zorgt voor 83% van de Belgische export en is in grote mate verantwoordelijk voor de welvaart in dit land
- Vlaanderen betaalt jaarlijks miljarden aan Wallonie zodat ze een hogere levensstandaard kunnen aanhouden dan die overeenkomt met hun economisch gewicht
- Vlamingen die in Wallonie gaan wonen respecteren de plaatselijke taal/cultuur (ooit gehoord van spanningen in Waals-Brabant?, richten Vlamingen in Waals-Brabant taalnationalistische partijen op zoals het UF in Vlaams-Brabant? Nope)

- Franstalige ministers die geen woord Nederlands spreken (in de huidige federale regering spreken 5(!) van de 6 MR ministers geen woord Nederlands: Clarinval, Becquelaine, Marghem, Bellot, Ducarme)
- Franstalig imperialisme in Vlaanderen (in Vlaams-Brabant zijn er gemeenten waar de Franstalige verovering al geslaagd is met Franstalige burgemeesters, scholen,...) Men stelt zelfs de aanhechting bij Bruxelles voor!

Een huwelijk is geen eenrichtingsverkeer waarbij de ene partij enorm veel inspanningen doet, terwijl hiervan bij de andere partij geen sprake is, erger nog: zelfs de middelvinger opsteekt. Want Vlamingen die hiervan iets durven zeggen zijn meteen "extremisten" en "racisten".

Het einde van wat nog van België overblijft nadert, en dat hebben jullie enkel en alleen aan jezelf te danken.
Puik geformuleerd. Jammer genoeg zijn er bij ons nog veel te veel individuen die zich, als “Vlaming” (???) bij die wantoestanden neerleggen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 12:23   #189
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, ik verlang er niet achter. Wel komen er nostalgische gevoelens bij me op als ik eraan terug denk. Hoe aan de Franse grens de auto bijna ondersteboven werd gehaald... En hoe het altijd even afwachten was of we gecontroleerd zouden worden of niet. Aan de Nederlands grens viel dat meestal mee. De grens met Frankrijk was soms andere koek. Als de Fransen een slechte dag hadden, kun je het soms wel schudden.
Ik krijg de indruk dat u met een hoop vooroordelen zit.

Bij de Nederlandse grens moet je vroeg heel erg oppassen. Mijn opperde dat je misschien boter smokkelde in je reservewiel.
Kun je je zoiets überhaupt voorstellen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 12:24   #190
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja!!!! Daar zitten de Waalse politici op te wachten !!!
Hilarisch.
Tussen gezond verstand en waar vlaamse of waalse politici op zitten te wachten zijn 2 verschillende zaken hé Schoof.
Oud 26 mei 2020, 12:25   #191
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, waarom breekt de BUB dan niet door? Dat is immers een van hun programmapunten.
Dat vraag je best aan de BUB.
Oud 26 mei 2020, 12:26   #192
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er is geen pad naar Vlaamse onafhankelijkheid.
Volgens sommigen zouden we al sinds 05/2019 onafhankelijk zijn.
In de praktijk is daar weinig van te merken.
Oud 26 mei 2020, 12:34   #193
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het fundamentele dat fout zit, dat bestaat niet uit de Waalse weigering van Nederlands te verplichten in Waalse scholen, het bestaat uit de verplichting om Frans te moeten leren voor de Vlamingen.

De verplichting dient enkel om de Vlaamse knechtenmentaliteit in leven te houden.

O.a. de zuilen zijn daar grote voorstanders van, zo kan hun profitariaat nog lang blijven duren.
Oud 26 mei 2020, 12:36   #194
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt niet over de hele lijn. Wallis heeft naar Zwitserse normen (nu ja, voor onze normen is dat bijzonder laag) een hoog werkloosheidscijfer, al is het kanton grotendeels Duitstalig. Over Wallis wordt in Zwitserland over het algemeen wat gesakkerd. Het is een kanton dat vrij laat bij de bond is gekomen en om een of andere reden heeft dat zo zijn reminiscenties...
Ik heb nergens beweerd dat het perfect gelijkloopt. De tendens is er alleszins wel.
Oud 26 mei 2020, 13:02   #195
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zeggen tegen Vlaamse politici: "als jullie onafhankelijk worden, verliezen jullie Brussel!"
Dus omdat ze dat zeggen moeten wij ons daar maar bij neerleggen?
Waarom zou Brussel dan automatisch voor hun zijn???

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 26 mei 2020 om 13:03.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 13:06   #196
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus omdat ze dat zeggen moeten wij ons daar maar bij neerleggen?
Waarom zou Brussel dan automatisch voor hun zijn???
Inderdaad. Alsof dat zowaar een vaststaand feit is. Alsof het een wetenschappelijk, onbetwistbaar gevolg is. Broekzele ligt nu eenmaal in Vlaanderen. De vraag lijkt mij eerder, of Vlaanderen (zou het onafhankelijk worden), Brussel nog wel wil. En indien niet, wat met de omiggende gemeenten ten zuiden ervan?

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 13:54   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik krijg de indruk dat u met een hoop vooroordelen zit.

Bij de Nederlandse grens moet je vroeg heel erg oppassen. Mijn opperde dat je misschien boter smokkelde in je reservewiel.
Kun je je zoiets überhaupt voorstellen ?
Welke vooroordelen?

Ik had het over de douanecontrole in de tijd voor de Europese openstelling. En indertijd gingen we vaak richting Frankrijk en de Franse douane kon heel vervelend uit de hoek komen.
Oud 26 mei 2020, 13:55   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Inderdaad. Alsof dat zowaar een vaststaand feit is. Alsof het een wetenschappelijk, onbetwistbaar gevolg is. Broekzele ligt nu eenmaal in Vlaanderen. De vraag lijkt mij eerder, of Vlaanderen (zou het onafhankelijk worden), Brussel nog wel wil. En indien niet, wat met de omiggende gemeenten ten zuiden ervan?
Die blijven bij Vlaanderen, net zoals de geschiedenis van recent ontstane landen ook aantoont: binnengrenzen worden staatsgrenzen.
Oud 26 mei 2020, 14:33   #199
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hoezo geen bezit of zeggenschap?

Heeft het federaal parlement geen zeggenschap over het volledige grondgebied?

Het is nochtans hetzelfde parlement dat een stuk Limburg heeft afgestoten.
Niet waar. België heeft zich noodgedwongen bij die eis moeten neerleggen omdat de grote mogendheden enkel onder die voorwaarde België wilde erkennen. Net zoals een onafhankelijk Brussel een voorwaarde zou kunnen zijn om Vlaamse onafhankelijkheid te krijgen.

Dat Brussel in het verre verleden deel uitmaakte van het graafschap Brabant heeft totaal geen waarde voor een toekomstig Vlaanderen om dit op te eisen. Zo niet maakt Limburg geen deel uit van dat nieuwe Vlaanderen. Want historische gezien was het grootste deel van Limburg grondgebied van prinsbisdom Luik. En enkele kleine vorstendommen rechtstreeks afhankelijk van het Duitse keizerrijk.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 14:36   #200
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die blijven bij Vlaanderen, net zoals de geschiedenis van recent ontstane landen ook aantoont: binnengrenzen worden staatsgrenzen.
Europa zal dat in het uiterste geval enkel aanvaarden als Vlaanderen het Europese verdrag van minderheidstalen erkent en ratificeert. Hetgeen de deuren wagenwijd openzet voor verdere verfransing van Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 26 mei 2020 om 14:37.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be