Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2020, 18:28   #321
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Ik denk van wel

Tenzij u ook hiervoor bewijzen hebt lees ik hier :

De "hoop" dat Vlaanderen anders zou behandeld worden dan Schotland.
De "hoop" dat het standpunt van Barosso zou aangepast worden, wat u dan "realpolitik" wil noemen.
De niet bewezen "beschuldiging" dat het standpunt van Barosso een "ideologische a priori" is
Ik "hoop" niets, want er is op dit ogenblik geen enkel perspectief op zo'n ontwikkeling op Vlaams of Belgisch niveau. Alleen is het nu eenmaal eigen aan politiek dat straffe verklaringen in werkelijkheid wel eens heel anders uitpakken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 18:47   #322
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Het is niet mijn intentie om hier eindeloos over door te zaniken hoor.
Grenzen zijn mensenwerk; niet meer dan denkbeeldige lijnen die door de eeuwen heen al heel vaak zijn verlegd.
Als we de grenzen van 52 voor Christus zouden hanteren zouden jij en ik allebei inwoners zijn van de Romeinse provincie Gallia Belgica.

Er is echter een tijd geweest dat het Nederlands gesproken werd tot ver over de (huidige) Franse grens.
De verfransing van Brussel is slechts het meest recente voorbeeld van een proces dat al ruim 200 jaar gaande is.
En wij (de Nederlandstaligen) laten het gewoon gebeuren.

Hier laat ik het bij, prettige avond.....
Citaat:
De grootste Germaanse taal is het Engels, moedertaal van enkele honderden miljoenen mensen en tegenwoordig de lingua franca van de wereld. Duits is een taal die door meer dan honderd miljoen Europeanen wordt gesproken. Deze talen zijn tevens beide wereldtalen. Nederlands wordt gesproken door 23 miljoen mensen[1] en zijn dochtertaal Afrikaans door ca. 16 miljoen (waarvan het merendeel als tweede en derde taal). Kleinere Germaanse talen zijn Zweeds (9,3 miljoen), Deens (5,5 miljoen), Noors (5 miljoen), Jiddisch (3 miljoen), Limburgs (1,3 miljoen), Fries (500 duizend), Luxemburgs (390 duizend), IJslands (320 duizend) en Faeröers (70 duizend). Er zijn ook veel kleine Germaanse talen en dialecten gesproken in verscheidene landen door heel weinig volken, zoals Wymysöry?, Hutterisch, Mark-Brannenborger Platt, Sranan Tongo onder meer. In totaal spreken circa 559 miljoen mensen een Germaanse taal als eerste taal.
Mijnmoedertaal is (centraal-)Limburgs. Pas vanaf het eerste leerjaar kwam ik in contact met AN. Het is niet omdat de standaardtaal in bet Vlaamse gewest Nederlands is dat je kan stellen dat wij allemaal Nederlandstalig zijn.

Citaat:
Het Limburgs vormt zodoende strikt genomen een groep van overgangsdialecten tussen het Nederfrankisch en Middelfrankisch (dat onder meer het Ripuarisch omvat). In oudere literatuur over dit onderwerp werd het Zuid-Nederfrankisch daarom ook wel tot het Middelduits gerekend.
bron: wikipedia

M.a.w. Nederlandstaligen is een vaag begrip. Talen en taalgebieden zijn niet scherp afgelijnd. Ik bedoel daarmee de echte moedertalen. Nederlands is een standaardtaal.
Welke (historische) band zou ik en mijn streekgenoten met Brussel moeten hebben? Met uw woorden dat 'Nederlandstaligen laten dat gebeuren' meent gij een beschuldigende vinger naar ons te wijzen. Gij geeft aan dat wij (ik ook) enige verantwoordelijkheid hebben om de verfransing van Brussel te helpen tegenhouden.
Als er taalkundig erfgoed is dat ik wens te verdedigen is het mijn Limburgse moedertaal. De grootste vijand daarvan zijn nu net de Nederlandstalig leiders.
Eeuwenlange Franstalige overheersing (Land van Loon binnen prinsbisdom Luik) is minder nadelig geweest voor onze moedertaal dan enkele decennia Vlaamse overheersing.

https://youtu.be/RpjI2LZ2-9Q

Laatst gewijzigd door pajoske : 27 mei 2020 om 18:49.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 18:59   #323
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijnmoedertaal is (centraal-)Limburgs. Pas vanaf het eerste leerjaar kwam ik in contact met AN. Het is niet omdat de standaardtaal in bet Vlaamse gewest Nederlands is dat je kan stellen dat wij allemaal Nederlandstalig zijn.
Welke bovenliggende cultuurtaal wenst u dan, daar het AN u blijkbaar moeilijk valt en u niet wilt gezien worden als Nederlandstalig?
Oud 27 mei 2020, 19:05   #324
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
M.a.w. Nederlandstaligen is een vaag begrip. Talen en taalgebieden zijn niet scherp afgelijnd. Ik bedoel daarmee de echte moedertalen. Nederlands is een standaardtaal.
U verwart AN met Nederlands. Niet de eerste maal trouwens.

Daarnaast stel ik mij de vraag of uw kritische benadering ook geldt voor anderstaligen. Is de benaming "Duitstaligen" ook een vaag begrip? "Deenstaligen", even vaag? Hoe kijkt u aan tegen de omschrijving "Hongaarstaligen"? "Franstaligen"?
Oud 27 mei 2020, 19:11   #325
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er taalkundig erfgoed is dat ik wens te verdedigen is het mijn Limburgse moedertaal. De grootste vijand daarvan zijn nu net de Nederlandstalig leiders.
Eeuwenlange Franstalige overheersing (Land van Loon binnen prinsbisdom Luik) is minder nadelig geweest voor onze moedertaal dan enkele decennia Vlaamse overheersing.
Aha. U toont weer het achterste van uw tong. Liever Frans dan Nederlands. Was de geschiedenis anders verlopen en had België grote broer Frankrijk gevolgd, dan sprak heel Vlaanderen, Limburg erbij, nu Frans en liepen er nog enkele grijsaards rond die zich enkele woordjes en zinnetjes herinnerden als een echo uit een ver verleden.

De dialecten overleven door de wil van de sprekers om hun dialect door te geven. Ik zie het bij mijn Oostenrijkse familie waar standaardtaal en dialect moeiteloos naast elkaar kunnen leven. Enkel in de steden gaat het dialect sterk achteruit, omdat men door interne mobiliteit elkaars dialect zelf afvlakt en vaker de toevlucht neemt tot de standaardtaal. Hierdoor kent de stedelijke jeugd in Oostenrijk soms de typische Oostenrijks-Duitse woorden niet meer. Die ontwikkeling heeft niets met "dwingen" of "overheersing" te maken, maar wel met heel andere sociologische verschijnselen. Net zo in Limburg of de rest van Vlaanderen waar de interne mobiliteit nu eenmaal heel groot is. Om dan nog maar te zwijgen over de influx van anderstaligen die de taal nu eenmaal ook beïnvloeden.
Oud 27 mei 2020, 19:24   #326
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Waar bemoeit de Franse gemeenschap zich mee? Zij vallen toch niet onder bevoegdheden waarvoor Ben Weyts verantwoordelijk is?
Zich hatelijk maken zit ingebakken in het N-VA dna ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 19:31   #327
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zich hatelijk maken zit ingebakken in het N-VA dna ?
Doe eens moeite, beste Henri/Hendrik/Heinrich:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, waarom is dat niet het juiste pad? De gemeenschappen zijn verantwoordelijk voor het onderwijs. Als Vlaanderen het anders wil invullen dan de Franstalige gemeenschap, dan is dat volkomen binnen de krijtlijnen.

Leer leven met de eigenheden van een federale staat.
Oud 27 mei 2020, 22:07   #328
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De huidige crisis toont aan dat Vlaanderen toch wel heel dringend meer autonomie en bevoegdheden nodig heeft. Vlaanderen heeft nu iets te zeggen over de zachte bevoegdheden als onderwijs, cultuur en slechts een deel van de zorg en gezondheidszorg. Maar belangrijke bevoegdheden als veiligheid, justitie, migratie, defensie, financien zitten allemaal nog federaal.

Het is zelfs zo dat het graafschap Vlaanderen in de middeleeuwen meer autonomie had dat het huidige Vlaamse gewest. Het had ook veel meer macht en invloed en men had geen schrik om geweld te gebruiken als de belangen van het graafschap Vlaanderen ernstig geschonden werden.

Het wordt dus hoog tijd om een tandje bij te steken.

Je hebt in feite twee paden naar Vlaamse onafhankelijkheid :

De weg via evolutie : dat is het pad die Bart Dewever wil volgen en dat is Belgische staat uithollen tot er niets meer van overblijft. Voordeel is van deze weg dat dit op een vreedzame manier kan gebeuren, nadeel is dat Vlaanderen nog voor vele jaren vast zit aan communautair gekibbel en slecht bestuur.

De weg via revolutie: dit is de weg waarin Vlaanderen eenzijdige stappen onderneemt. Vlaanderen kan bevoegdheden buiten de Belgische grondwet nemen of eenzijdig de onafhankelijkheid verklaren. Het grote voordeel van dit is dat Vlaamse onafhankelijkheid veel sneller bereikt kan worden en we veel sneller beter bestuur zullen krijgen waar de mensen recht op hebben. Het nadeel is dat deze eenzijdige stappen fysiek zullen moeten afgedwongen worden. Het Catalonië referendum van 2017 heeft dit duidelijk aangetoond. Dit betekent dat geweld een reële mogelijkheid moet zijn om autonomie of volledige onafhankelijkheid af te dwingen. Dit kan via een volksopstand of de oprichting van een Vlaams leger. Sowieso als het Belgische regime actie zou ondernemen tegen de Vlaamse regering, moet men klaar zijn om zich te verdedigen. Net zoals het graafschap Vlaanderen dit in de geschiedenis meerdere malen ook heeft gedaan.

Je zou ook een combinatie van de twee kunnen doen, proberen om op Belgisch niveau meer autonomie voor Vlaanderen binnen te halen, maar met de oprichting van een gewapende militie/geweld als stok achter de deur.

Wat is jullie mening hierover ?
Waarom geweld ?

virtueel hebben VBL en NVA samen al de laatste opiniepeilingen een meerderheid aan zetels

het federaal niveau staat buitenspel

enkel het Vlaams niveau telt met parlementaire meerderheid

Waarom geweld ? even geduld tot 2024.

de kaarten liggen goed . Stel u voor dat ze een federale regering vormen met Waalse meerderheid en Vlaamse minderheid

om met Waalse meerderheid- die hun eigen Waalse economie hebben kapot gemaakt - een herstelplan uitwerken in België waar 80 % van de economie in Vlaanderen ligt

Dit wordt Waalse dictaat om veel Europese subsidie naar Wallonië te krijgen voor hun werklozen en Vlaanderen te laten stikken

even geduld tot 2024

laat ons de nobelprijs voor vrede binnenhalen
zonder geweld onafhankelijk kunnen worden
------- als Schotland ons niet voor is

Laatst gewijzigd door MORPHEUS : 27 mei 2020 om 22:16.
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 22:22   #329
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben voorstander van een dubbele strategie, politiek als het kan, militair als het moet. Ieder volk heeft recht op zelfverdediging als haar rechten ernstig onderdrukt worden, ook het Vlaamse volk heeft dat.

Ik zou ook liever een politieke oplossing hebben, maar als je Magnette en Bouchez hoort lijkt die kans bijna onbestaande.

Dewever als traditioneel conservatief politicus steekt constant de hand uit naar de overkant van de taalgrens en iedere keer spuwen ze in zijn hand. Dat kan niet blijven duren. Er is gewoon geen respect.
laat ons niet met een minderheid " militair" denken dat we meerderheid zijn

dan zitten we in het straatje van ABVV. Die denken ook dat ze met 30.000 mensen in betogingen in Brussel de meerderheid zijn van België

er zijn twee belangrijke straten in Belgie
de wetstraat
de stemhokstraat

de dorpstraat kom in elk dorp voor, en iedere dorpstraat denk locaal anders
Oud 27 mei 2020, 22:25   #330
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Een belangrijke hamvraag is eigenlijk via welk orgaan de verdere uitholling van België zal plaatsvinden.

Uit het verleden hebben we geleerd dat de Franstaligen niet bereid zijn om in een federale regering samen met N-VA te stappen. Daarbij moeten we nog eens opmerken dat N-VA enkel in de federale regering mocht op voorwaarde dat het communautaire luik volledig in de koelkast ging.

Er is dus maar één weg waarop we snel en drastisch Vlaamse autonomie kunnen bewerkstellingen, nl via het Vlaams Parlement. Er is hier geen Franstalige inmenging noch een Franstalige coalitiepartner. Het enige wat je eigenlijk nodig hebt is een Vlaams-Nationalistische meerderheid aan zetels in dit parlement.

Dan zou het wel eens snel kunnen gaan. De aanpak van de coronacrisis - en de bugettaire gevolgen hiervan - zullen Vlaanderen en Franstalig België verder uiteen drijven.
en daar gaat Magnette voor zorgen

men juicht om hen in Wallonië

u moest eens weten hoe we in ons vuistje lachen

Go Go Magnette
Oud 27 mei 2020, 22:27   #331
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
De enige grondstof die er in het Vlaamse gewest beschikbaar zijn is zand en maasgrind.
en deze op 1.5 meter van de grond …….. hersens
Oud 27 mei 2020, 22:49   #332
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Waarom geweld ?

virtueel hebben VBL en NVA samen al de laatste opiniepeilingen een meerderheid aan zetels

het federaal niveau staat buitenspel

enkel het Vlaams niveau telt met parlementaire meerderheid

Waarom geweld ? even geduld tot 2024.

de kaarten liggen goed . Stel u voor dat ze een federale regering vormen met Waalse meerderheid en Vlaamse minderheid

om met Waalse meerderheid- die hun eigen Waalse economie hebben kapot gemaakt - een herstelplan uitwerken in België waar 80 % van de economie in Vlaanderen ligt

Dit wordt Waalse dictaat om veel Europese subsidie naar Wallonië te krijgen voor hun werklozen en Vlaanderen te laten stikken

even geduld tot 2024

laat ons de nobelprijs voor vrede binnenhalen
zonder geweld onafhankelijk kunnen worden
------- als Schotland ons niet voor is
Als het er op aankomt zal het Belgische regime geweld gebruiken tegen een Vlaamse meerderheid in Vlaanderen, ik ben daar van overtuigd. Dan moeten we klaar zijn om ons te verdedigen. We kunnen niet toelaten dat de Belgische justitie of de federale regering de Vlaamse regering gaat arresteren als die eenzijdige stappen buiten de Belgische grondwet zet.

Wat we gezien hebben in Catalonië in oktober 2017 zal ook hier gebeuren als we niet voorbereid zijn.

Dus vreedzaam als het kan, strijdvaardig als het moet.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 27 mei 2020 om 22:50.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 22:55   #333
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het fascineert me nu wel te weten wie of wat in godsnaam manu militari zal proberen te beletten dat Vlaanderen zich afscheurt. Er is een wereld van verschil tussen een Spanje waarbinnen Catalonië slechts een minderheid vertegenwoordigt en een België waarvan Vlaanderen de meerderheidsaandeelhouder is.
Er is een elite in Brussel (voornamelijk links en liberaal), wiens politieke overleven afhangt van het voortbestaan van België. Zij zullen alles maar dan ook alles doen om België te laten overleven. En ze hebben machtige bondgenoten.

Zelfs met een meerderheid in zetels in het Vlaamse parlement zullen we dus op alle scenario's moeten voorbereid zijn om te winnen.

Oud 27 mei 2020, 22:57   #334
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft zou dit de Vlaams nationale agenda moeten zijn tot 2024:

- politieke onderhandelingen op Belgisch niveau voor een zo ruim mogelijke autonomie voor Vlaanderen, ten laatste tegen 2024. Dit in een regering van nationale eenheid met een ruime 2/3 meerderheid in de Kamer.

- voorbereidingen treffen moesten de onderhandelingen mislukken en Vlaanderen genoodzaakt wordt eenzijdige stappen te zetten in 2024. Dit zijn defensieve maatregelen die ervoor moeten zorgen dat een Vlaamse regering in alle veiligheid kan werken zonder bedreigingen vanuit justitie of vanuit federaal niveau.

- die eenzijdige stappen kunnen zijn: bevoegdheden buiten de Belgische grondwet toe-eigenen, een referendum uitschrijven of eenzijdig de onafhankelijkheid van Vlaanderen uit te roepen
Dit is wat er in concreto moet gebeuren.

Oud 28 mei 2020, 05:38   #335
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het er op aankomt zal het Belgische regime geweld gebruiken tegen een Vlaamse meerderheid in Vlaanderen, ik ben daar van overtuigd. Dan moeten we klaar zijn om ons te verdedigen. We kunnen niet toelaten dat de Belgische justitie of de federale regering de Vlaamse regering gaat arresteren als die eenzijdige stappen buiten de Belgische grondwet zet.

Wat we gezien hebben in Catalonië in oktober 2017 zal ook hier gebeuren als we niet voorbereid zijn.

Dus vreedzaam als het kan, strijdvaardig als het moet.

Probleem is wel dat je geen Stormtroopers hebt om de wapens op te nemen tegen het gezag hee Max. Bij Voorpost zijn het bijna allemaal ouwe knakkers, en de jongere versies zoals 'Pis & Vrienden' gaat liever op een illegaal Lockdown feestje aan skinny dipping doen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 08:02   #336
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is wat er in concreto moet gebeuren.
En eventueel steun/bemiddeling vanuit Nederland tijdens (en misschien ook na) dit ingrijpende proces?
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 08:29   #337
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

bron: wikipedia

Welke (historische) band zou ik en mijn streekgenoten met Brussel moeten hebben? Met uw woorden dat 'Nederlandstaligen laten dat gebeuren' meent gij een beschuldigende vinger naar ons te wijzen. Gij geeft aan dat wij (ik ook) enige verantwoordelijkheid hebben om de verfransing van Brussel te helpen tegenhouden.

https://youtu.be/RpjI2LZ2-9Q
Dat is gewoon nonsens... Eeuwenlang was Latijn de taal van de top en hadden die mensen geen enkele maar dan ook geen enkele interesse voor de taal van het plebs en dat gold evenzeer voor de grote francofonie; alhoewel het wel zij, de francofonie, is die als een van de eerste het belang van een eigen populaire eenheidstaal heeft ingezien...
Daarbij zolang het plebs ongeschoold bleef en niet verder kwam dan handenarbeid mochten ze van de elite praten, wauwelen wat ze wilden...
Waarom heeft la Belgique zich afgescheurd van de Noordelijke Nederlanden??? Tuurlijk omdat Parijs zijn eigen invloedsgebied wilden uitbreiden; een eeuwenoude droom; maar vooral omdat de francofone elite in het zuiden van het land absoluut een tweetaligheid in hun gebied niet konden verdragen... Hoogopgeleiden die Nederlands zouden moeten leren...
Een regelrechte aanslag op hun francofone grootheid...
En dan komt zo iemand hier wauwelen dat zijn gebied geen nadeel zou ondervonden hebben van de francofonie maar wel van de reactie van de Nederlandstalige op de francofone hegemonie...
Ten andere betaalt jij misschien niet veel te veel belastingen of komt jouw loon misschien regelrecht uit de staatskas??? Dat is anders wel een overgroot geschenk wat wij van die grote francofonie ongewild en ongevraagd op ons bord gestort krijgen en waar we verdomme, als echte gevangenen, absoluut niet onderuit kunnen...

Maar Joske weet het beter, zijn dialect wordt onderdruk door de Vlamingen en niet door de francofonie... Alhoewel ik geen enkele Vlaamse wet ken die iemand verbiedt om zijn dialect te spreken... en ten andere blijkt het op de Vlaamse TV nu zelfs een grote troef te zijn, toch vooral zijn Nederlandse taal met dialectklanken te doorzeven, tot afbraak van dat zo gehate algemeen beschaafd Nederlands waar Joske zo op afgeeft...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 09:08   #338
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een elite in Brussel (voornamelijk links en liberaal), wiens politieke overleven afhangt van het voortbestaan van België. Zij zullen alles maar dan ook alles doen om België te laten overleven. En ze hebben machtige bondgenoten.

Zelfs met een meerderheid in zetels in het Vlaamse parlement zullen we dus op alle scenario's moeten voorbereid zijn om te winnen.
Moderne elites schakelen vlot, hoor. België, Vlaanderen, Europa of andere machtscenakels dan de zuiver politieke - wie voldoende connecties heeft, vindt nog wel een leuk postje. Daar hebben ze heus geen leger voor nodig.

Dus laat die romantiek van Vlaamse boerenjongens die zich ontpoppen tot partizanen en dapper sneuvelen in de strijd - hun namen worden jaarlijks voorgedragen aan een nieuwe op te richten IJzertoren, drie keer hoger dan de vorige - maar varen. De ontrafeling van België wordt een doodsaaie, ambtelijke aangelegenheid, met veel handjesschudden, nachtelijke vergaderingen, boekhoudkundig gesteggel en diplomatiek gespin.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 11:19   #339
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Moderne elites schakelen vlot, hoor. België, Vlaanderen, Europa of andere machtscenakels dan de zuiver politieke - wie voldoende connecties heeft, vindt nog wel een leuk postje. Daar hebben ze heus geen leger voor nodig.

Dus laat die romantiek van Vlaamse boerenjongens die zich ontpoppen tot partizanen en dapper sneuvelen in de strijd - hun namen worden jaarlijks voorgedragen aan een nieuwe op te richten IJzertoren, drie keer hoger dan de vorige - maar varen. De ontrafeling van België wordt een doodsaaie, ambtelijke aangelegenheid, met veel handjesschudden, nachtelijke vergaderingen, boekhoudkundig gesteggel en diplomatiek gespin.
Zolang Belgie maar kapot gaat.
Oud 28 mei 2020, 11:22   #340
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik ben in ieder geval geen voorstander van een wilde, eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring.
Vlaamse onafhankelijkheid zal altijd éénzijdig zijn. Ik denk niet dat we uit francofone hoek kunnen verwachten dat zij ons spontaan en hoffelijk onafhankelijkheid zullen presenteren. Ook al zijn er op dit forum ettelijke belgicisten die de mening zijn toegedaan dat wij van WalloBrux eerst de toelating moeten krijgen om ons onafhankelijk te verklaren. De slaafsheid zit er bij sommigen stevig ingebakken. De francofonen correct op de hoogte brengen van onze intentie is meer dan voldoende. Besprekingen over de boedelscheiding kan daarna perfect gebeuren met een Vlaanderen dat zich reeds onafhankelijk verklaard heeft.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be