Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2020, 09:58   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Het gaat wel heel ver nu ...

Bijlage 112335

Mag de burger nog zelf uitmaken, hoe zij een Tweet wensen te interpreteren?
Heel merkwaardige reactie van Twitter. Als dit echt een overduidelijke overtreding is van de gebruiksvoorwaarden, dan moet Twitter handelen en het bericht verwijderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 09:58   #102
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En misschien kijken heel veel mensen niet naar VTM omdat er dit of dat wordt aangeboden, en niet iets anders.

Twitter is volgens mij niet de aanbieder van de informatiestroom, maar faciliteert wel de stroom. Toch een belangrijk verschil.
Akkoord. Maar ik volg Vlijmscherp ergens wel. Geheel anders zou het zijn, als Twitter bijvoorbeeld een maandelijkse bijdrage zou vragen, voor het faciliteren van de mogelijkheid om leden hun mening over allerhande te laten ventileren.
In dat scenario zouden zij dan hooguit kunnen stellen dat wat wettelijk niet is toegestaan (bijvoorbeeld: oproepen tot geweld), ook op hun platform niet is toegestaan.

Blijkbaar heeft Twitter nu een keuze gemaakt, om naar eigen goeddunken om te gaan met de inhoud van geplaatste tweets. Strikt genomen, hun goed recht. Niemand die Trump juridisch verplicht om lid te blijven.

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 10:01   #103
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Heel merkwaardige reactie van Twitter. Als dit echt een overduidelijke overtreding is van de gebruiksvoorwaarden, dan moet Twitter handelen en het bericht verwijderen.
Het is interpretatie natuurlijk. En dat is de (voor mij toch) gevoelige nuance in het hele gebeuren. Ik vind dit bijvoorbeeld niet meteen een 'verheerlijking van geweld'. Echter, is het wel het recht van Twitter, om dat wel zo te interpreteren. En dat is wat ze doen.

Het verheerlijken van geweld is niet strafbaar, dacht ik (?)
Oproepen tot geweld, dan weer wel.

— Jeremy Clarkson
Oud 29 mei 2020, 10:25   #104
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het strafste is dat President Trump,in zijn eigen weinig omfloerste stijl,exact aangekondigd heeft wat een President van de VS MOET doen indien lokale autoriteiten riskeren het niet aan te kunnen of indien het "federale materie" zou kunnen worden...

Recent heeft de President overigens een aantal uitzonderingsmaatregelen voor de sociale media,van wat men in de VS "artikel 230" noemt bij presidentieel decreet ingetrokken.Het betekent dat "sociale media" zich nu inderdaad als "openbaar plein" dienen te gedragen en dus NIET gerechtigd zijn een of ander graad van censuurmiddel in te zetten tenzij het gaat om een gerechtelijk/wettelijk aantoonbaar feit!

Vuilmuilerij is in alle Westerse stijl democratieen toegelaten.ook hier in Belgie,in onze "langetenenmaatschappij", dreigen we dat ondertussen te vergeten!

Sociale Media hebben een grote verantwoordelijkheid,inderdaad,maar ze hebben zich aan wetten te houden.Censuur moet door de overheid gebeuren,niet door privé-firmas.Of ze moeten zich maar strikt prive houden...(hetgeen natuurlijk hun businessmodel in ernstig gevaar brengt)

Er is aan de sociale media uitdrukkelijk en meermalens gevraagd en opgelegd om hun platforms NIEt te laten gebruiken door buitenlandse haatzaaiers,als communicatiemiddel tussen terroristen, of voor (al dan niet extern gestuurde-)aanvallen op het democratisch bestel.NIET als discriminerend platform van een of ander (momenteel poco-woke) maatschappijvisie....

Dit is overigens een bijna onmogelijke oefening maar hee,als sociale media letterlijk jan en alleman toelaten op hun platforms omdat de gebruiker en dienst bijdragen feitelijk het te verhandelen product zijn,en alles met iedereen "verbinden",dan zijn DIT soort dingen de consequenties daarvan.

Laatst gewijzigd door kelt : 29 mei 2020 om 10:37.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 10:40   #105
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het strafste is dat President Trump,in zijn eigen weinig omfloerste stijl,exact aangekondigd heeft wat een President van de VS MOET doen indien lokale autoriteiten riskeren het niet aan te kunnen of indien het "federale materie" zou kunnen worden...

Recent heeft de President overigens een aantal uitzonderingsmaatregelen voor de sociale media,van wat men in de VS "artikel 230" noemt bij presidentieel decreet ingetrokken.Het betekent dat "sociale media" zich nu inderdaad als "openbaar plein" dienen te gedragen en dus NIET gerechtigd zijn een of ander graad van censuurmiddel in te zetten tenzij het gaat om een gerechtelijk/wettelijk aantoonbaar feit!

Vuilmuilerij is in alle Westerse stijl democratieen toegelaten.ook hier in Belgie,in onze "langetenenmaatschappij", dreigen we dat ondertussen te vergeten!

Sociale Media hebben een grote verantwoordelijkheid,inderdaad,maar ze hebben zich aan wetten te houden.Censuur moet door de overheid gebeuren,niet door privé-firmas.Of ze moeten zich maar strikt prive houden...(hetgeen natuurlijk hun businessmodel in ernstig gevaar brengt)

Er is aan de sociale media uitdrukkelijk en meermalens gevraagd en opgelegd om hun platforms NIEt te laten gebruiken door buitenlandse haatzaaiers,als communicatiemiddel tussen terroristen, of voor (al dan niet extern gestuurde-)aanvallen op het democratisch bestel.NIET als discriminerend platform van een of ander (momenteel poco-woke) maatschappijvisie....

Dit is overigens een bijna onmogelijke oefening maar hee,als sociale media letterlijk jan en alleman toelaten op hun platforms omdat de gebruiker en dienst bijdragen feitelijk het te verhandelen product zijn,en alles met iedereen "verbinden",dan zijn DIT soort dingen de consequenties daarvan.
ook privé-firma's hebben het recht, en soms zelfs de plicht, om te censureren.
Oproepen tot geweld bv zijn strafbaar. Hier in Europa redelijk ruim zelf, maar ook in de USA mag je niet iemand rechtstreeks met de dood bedreigen.

Daar mag dus bv Twitter tegen optreden. meer zelf, als Trump dat befaamd artikel gaat veranderen, kan het zelf zijn dat Twitter verplicht wordt om dergelijke zaken te verwijderen anders zijn ze mee strafbaar.
Oud 29 mei 2020, 11:12   #106
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die vraag kan je evenzeer stellen over alle politici hier bij ons natuurlijk.
Misschien drukte ik me verkeerd of onvolledig uit. Een minister die iets op sociale media zet over zijn beleid of dat van zijn collega's; dat is geen probleem vind ik.

Maar een president die tweet dat minister X of Y van zijn eigen regering toch maar zwak is of een verkeerde beslissing heeft genomen, dat is wat anders. Trump heeft dat regelmatig gedaan met zijn justitieministers, niet zelden ivm zaken waarin hij als persoon deel van het onderzoek was. Dat kan absoluut niet.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 11:24   #107
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Oproepen tot geweld bv zijn strafbaar. Hier in Europa redelijk ruim zelf, maar ook in de USA mag je niet iemand rechtstreeks met de dood bedreigen.

Daar mag dus bv Twitter tegen optreden. meer zelf, als Trump dat befaamd artikel gaat veranderen, kan het zelf zijn dat Twitter verplicht wordt om dergelijke zaken te verwijderen anders zijn ze mee strafbaar.
Ik wil me niet uitspreken over zijn methoden (heb daar zo ook mijn gedachten over) maar de President van de VS kan eigenlijk niet strafbaar zijn door het "dreigen met geweld" (dat is niet "oproepen tot geweld").....Hij staat in deze kompleet recht in zijn schoenen want het is zijn PLICHT!

Het is overigens de overheid die het wettelijk monopolie heeft tot het gebruik van (dodelijk) geweld.....

Twitter werkt natuurlijk supersnel en "compact" vergeleken en met aanplakbiljetten of regeringsmededelingen in de persvodden....

Laatst gewijzigd door kelt : 29 mei 2020 om 11:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 11:32   #108
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Enorm grappig dat Trump zijn favoriete communicatiemiddel hem nu boycot met dergelijke factchecking en waarschuwingen. Trump heeft vooral graag dat niemand hem tegenspreekt en dat er niet aan factchecking wordt gedaan want dan staat hij met zijn broek op zijn enkels. En nu maar spartelen, dreigen en dingen uitvinden om er toch maar van onder te komen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 11:51   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Er is nochtans een heel eenvoudige vraag te beantwoorden: deed Trump een oproep tot geweld of verheerlijkte hij geweld?
Oud 29 mei 2020, 11:52   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Misschien drukte ik me verkeerd of onvolledig uit. Een minister die iets op sociale media zet over zijn beleid of dat van zijn collega's; dat is geen probleem vind ik.

Maar een president die tweet dat minister X of Y van zijn eigen regering toch maar zwak is of een verkeerde beslissing heeft genomen, dat is wat anders. Trump heeft dat regelmatig gedaan met zijn justitieministers, niet zelden ivm zaken waarin hij als persoon deel van het onderzoek was. Dat kan absoluut niet.

Dat kan absoluut niet...
volgens u? Of volgens de wet? Of volgens...?
Oud 29 mei 2020, 11:55   #111
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat kan absoluut niet...
volgens u? Of volgens de wet? Of volgens...?
Stel je voor dat Jambon op zijn persoonlijke tweetpagina zou schrijven dat Beke er ivm die rusthuizen een janboel van heeft gemaakt en dat het een zwak minister is.

Wat zou je daarvan vinden, los van de mogelijke trolantwoorden die je hierop ongetwijfeld weet te verzinnen?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 29 mei 2020, 11:55   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heeft Twitter nu een keuze gemaakt, om naar eigen goeddunken om te gaan met de inhoud van geplaatste tweets. Strikt genomen, hun goed recht. Niemand die Trump juridisch verplicht om lid te blijven.
Hun goed recht? Als dat volgens de gebruiksvoorwaarden gebeurt? Ja. Niet als het willekeur is, ingegeven door een politieke visie op Trump en zijn beleid.

Trek eens de vergelijking met dit forum. Stel dat een moderator plotseling iemand bant omdat die in zijn berichten lovend spreekt over de PvdA. Is dat het goed recht van de moderator vanuit de redenering dat dit een forum is dat gratis wordt aangeboden? Niet echt: er is immers een reglement waarin duidelijk staat beschreven om welke redenen men geband kan worden.
Oud 29 mei 2020, 11:58   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel je voor dat Jambon op zijn persoonlijke tweetpagina zou schrijven dat Beke er ivm die rusthuizen een janboel van heeft gemaakt en dat het een zwak minister is.

Wat zou je daarvan vinden, los van de mogelijke trolantwoorden die je hierop ongetwijfeld weet te verzinnen?
U vraagt naar mijn appreciatie. U schreef echter iets anders: "Dat kan absoluut niet." Daarom stelde ik u daarbij een vraag.

Volgens wie of wat kan dat absoluut niet?

Eerder stelde ik ook al een gelijkaardige vraag die u uiteindelijk onbeantwoord liet:

Citaat:
dalibor goochelt "vanuit constitutioneel oogpunt". Constitutie? Staat er dan iets in de Amerikaanse grondwet dat Trumps twittergebruik laakbaar maakt? En voor alle duidelijkheid: ideologisch was ik geen voorstander van president Obama, maar naar stijl heb ik het meer voor die president dan Trump.
Oud 29 mei 2020, 11:59   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is interpretatie natuurlijk. En dat is de (voor mij toch) gevoelige nuance in het hele gebeuren. Ik vind dit bijvoorbeeld niet meteen een 'verheerlijking van geweld'. Echter, is het wel het recht van Twitter, om dat wel zo te interpreteren. En dat is wat ze doen.

Het verheerlijken van geweld is niet strafbaar, dacht ik (?)
Oproepen tot geweld, dan weer wel.
Ik heb de indruk dat Twitter het nogal heel ruim interpreteert en dat iedere objectiviteit zoek is geraakt. Daarom stelde ik trouwens al eerder de vraag wie zich eigenlijk schuilhoudt achter dat censuuroptreden van Twitter.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 29 mei 2020 om 12:01.
Oud 29 mei 2020, 12:06   #115
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jan, je hebt toch enige kaas gegeten van staatsrecht? Een VS-president stelt zelf zijn ministers aan en ontslaat ze. En hij legt verantwoording af voor het beleid dat ze voeren. Ze maken dat beleid als administratie (president + ministers).

Daarin via de media of de sociale media een signaal geven in de zin dat je het ergens niet mee eens bent zet dat principe in de wind. Als het waar is wat hij zegt rijst de vraag waarom het niet vooraf tussen president en minister is besproken. Als het niet waar is is het probleem dat hij buiten de formele taak als uitvoerende macht andere dingen zegt dan hij zelf mee beslist.

Wat uw andere vraag betreft: het is examenperiode maar u dient te beseffen dat we uw leerlingen niet zijn.

Ik overweeg om eventueel uw vraag te beantwoorden als u uw achterstand van honderden onbeantwoorde vragen wegwerkt.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 29 mei 2020, 12:36   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, je hebt toch enige kaas gegeten van staatsrecht? Een VS-president stelt zelf zijn ministers aan en ontslaat ze. En hij legt verantwoording af voor het beleid dat ze voeren. Ze maken dat beleid als administratie (president + ministers).

Daarin via de media of de sociale media een signaal geven in de zin dat je het ergens niet mee eens bent zet dat principe in de wind. Als het waar is wat hij zegt rijst de vraag waarom het niet vooraf tussen president en minister is besproken. Als het niet waar is is het probleem dat hij buiten de formele taak als uitvoerende macht andere dingen zegt dan hij zelf mee beslist.
Ik lees een bericht vol veronderstellingen en het woordje "als". Dat zegt me voldoende over de ongegrondheid van de beschuldiging.
Oud 29 mei 2020, 14:48   #117
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik lees een bericht vol veronderstellingen en het woordje "als". Dat zegt me voldoende over de ongegrondheid van de beschuldiging.
Veronderstellingen? Je bent misschien vergeten wat hij allemaal heeft getweet over Jeff Sessions toen die minister van Justitie was.

https://nymag.com/intelligencer/2018...ions-feud.html
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 29 mei 2020, 14:58   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veronderstellingen? Je bent misschien vergeten wat hij allemaal heeft getweet over Jeff Sessions toen die minister van Justitie was.
U verwijst naar Amerikaans staatsrecht. Ik durf betwijfelen dat u daar enige kennis van hebt om de Twittergewoontes van Trump vanuit die wetgeving af te wegen.

Los daarvan: ik heb het niet voor die vorm van communicatie, al zeker niet door een staatshoofd. Alleen doe ik niet mee met de lynchpartij waarbij de politiek correcten bijna over elkaar struikelen door de haast waarmee ze Trump willen aanvallen.
Oud 29 mei 2020, 15:46   #119
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb de indruk dat Twitter het nogal heel ruim interpreteert en dat iedere objectiviteit zoek is geraakt. Daarom stelde ik trouwens al eerder de vraag wie zich eigenlijk schuilhoudt achter dat censuuroptreden van Twitter.
https://t.co/hyZcl5VIe0

— Jeremy Clarkson
Oud 29 mei 2020, 18:10   #120
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een fact check doet enkel leugenaars pijn.
Het is bijzonder moeilijk om een fact check systematisch toe te passen. Wat zijn "feiten" ? Publicaties en peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften ? Welke tijdschriften ? Want er zit onder de wetenschappelijke tijdschriften ook "rommel" en de "peers" hangen af van de kwaliteit van het tijdschrift.

Dus wat zijn toegelaten "facts" om tegen te checken ?

Gaat men bij elke tweet die ergens over "god" spreekt, ook een fact check zetten, om te zeggen dat die niet bestaat ?

En als men niet systematisch dingen gaat fact checken, dan zou "fact checken" (onafhankelijk van het gegeven dat de facts, of de check zelf, wel eens fake zouden kunnen zijn) wel eens een cherry-pickend wapen kunnen zijn om sommige leugenaars meer te pesten dan anderen die men laat doen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be