![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden. |
Bekijk resultaten enquête: Moet de vereniging gebaseerd zijn op gelijkwaardigheid? | |||
Ja, zowel NL als VL moet water in de wijn doen i.v.m. nationale symbolen. |
![]() ![]() ![]() |
9 | 64,29% |
Nee, NL mag zijn nationale symbolen houden. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 28,57% |
Ik ben tegen de vereniging en zou anders de stemming ten onrechte beïnvloeden. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 7,14% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Over de vereniging van Nederland en Vlaanderen bestaan duizenden meningen; vooral onder de voorstanders dan.
Laat ik hier nu twee tegenstellingen uitfilteren: de tegenstelling Dietsland t.o.v. Nederland. Enerzijds heb je Dietsland, met zijn oranje-blanje-bleu; de kernidee is voornamelijk het bundelen der krachten, het versmelten in één volk. Dat staat denk ik in contrast met de aanhangers van Nederland, Heel-Nederland of de Nederlanden. Deze naam, met bijbehorende rood-wit-blauw doet eerder denken aan een opslorping van Vlaanderen door Nederland. Vandaar de stelling: de vereniging moet gebaseerd zijn op gelijkwaardigheid.
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vooral niks forceren zou ik zeggen...
#3 |
Minister-President
|
![]() Wat is er verkeerd met de naam Nederland?
![]() Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 14 februari 2005 om 12:38. |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() naam : de Nederlanden
vlag : Sint-Andrieskruis (rechts-bovenaan) ![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook Vlaanderen is een vlak (neder) land. Bij de vlag heb ik wel een andere mening. Ik had dan gedacht aan het meeste logische gevolg van een confederatie: ![]() Als we echter alles van Nederland zonder meer gaan overnemen, zal dit waarschijnlijk kwaad bloed zetten bij veel Vlamingen en is de samenwerking al ten dode opgeschreven voor hij goed en wel begonnen is. |
|
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() We moeten teruggaan naar de oranje-blanje-bleu met eventueel een leeuw erop. Zeker geen rood-wit-blauw.
|
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() Ik gebruikte tot nog toe het rood-wit-blauw-geel-zwart van de Vereniging Nederland-Vlaanderen. Maar de oude Prinsenvlag, dat lijkt me wel iets. Laat ons echter niet vallen over symbolen. De samenleving op een heldere en efficiënte manier organiseren en besturen, daar komt het op aan.
Overigens, DaBlacky, is jouw vlag zelf-gemaakt, of ergens onder de vorm van afplakkers te verkrijgen?
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. Laatst gewijzigd door Leo : 15 februari 2005 om 08:17. |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Moeten de Friezen, Limburgers, Brabanders er dan ook zo maar de Leeuw erbij nemen? Of ga je hun symbolen er ook bij plakken? Onze vlag in 1815 was rood-wit-blauw, waarom kan ze dan niet terug de onze worden? |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() oranje-blanje-blauw
cfr. Willem de Spreker zijn onderschrift |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trouwens: dit is de Limburgse LEEUW: ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#13 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wil je dan toch symbolen veranderen, vind ik dat je eerder een combinatie moet gebruiken van de huidige symbolen, zoals een leeuw op een Nederlandse vlag. Ook het volkslied mag iets anders zijn dan het Wilhelmus, dat me veel te kerks aandoet.
![]() |
#14 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
[font=Times New Roman][font=Verdana] Citaat:
![]() Nu is iedereen het er over eens dat Caesar veel te intelligent was om zelf het woord `Belgae' te fabriceren. Hij luisterde naar wat de mensen zeiden, ook al verstond hij het niet. Het oorspronkelijk woord was voor hem dan ook niet moeilijk te vinden. [size=2]Uit het Keltische woord `bhelgh', opgeblazen, waren er veel woorden afgeleid die allen doorgaans te maken hadden met ronde voorwerpen gevuld met lucht. Zo noemde de Galliërs, iedere zak `bulga', en in het Bretoens werd dat `bolgh' een blaasbalg, bal, blaas, maag, buik, kussen, het was allemaal `Belg'.[/size] [size=2]Ons Nederlands heeft er het woord balg aan over gehouden, het Engels belly.[/size][size=1] [/size] [/font][/font] Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 15 februari 2005 om 17:43. |
||
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#17 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu goed, wat mij betreft gaan we in fases: dus confederaal beginnen (verdragrechtelijk) en dat geleidelijk aan implementeren in de grondwetten, zodat die gelijklopend worden en we naar een federatief verband kunnen gaan. Dan kan Nederland gerust een monarchie blijven van mij en wij een republiek. Maar het einddoel moet zijn: een federatie van Vlaanderen en Nederland. Of er ooit een eenheidsstaat komt, weet ik niet, maar dat lijkt me meer een werk van lange adem. |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat: