Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2020, 12:48   #3241
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En hup we zitten terug boven de 100.
132 om precies te zijn.
Wat bijzonder weinig is met alle versoepelingen van de laatste weken. Scholen, winkels, werk, .... allemaal plaatsen waar mensen met elkaar in contact komen, en toch maar 132 besmettingen. Gingen de mensen niet bij bosjes doodvallen zonder die lockdown ?
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 12:49   #3242
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hup we zitten terug boven de 100.
132 om precies te zijn.
Hoera, slechts 132!

Absoluut verwaarloosbaar. Opnieuw een teken dat het versoepelen van de maatregelen geen grote gevolgen heeft.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 10 juni 2020 om 12:49.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 12:51   #3243
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ja, het slaat een beetje door. Als je nu een expert gelooft, dan ben je voor sommigen d'office een kuddedier.
Experten spreken elkaar continu tegen. Als je dus de experten die hier de dienst uitmaken zomaar gelooft, zonder de mening van anderen te horen dan ben je inderdaad een kuddedier. Als je daarenboven nog eens vertrouwt op experten die bewezen leugenaars zijn, dan is het zelfs nog veel erger.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 13:05   #3244
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als de hoeveelheid zo klein is dat ze niet kan worden vastgesteld door een verhoging van de wittebloedcellen, dat word het virus bij de eerste niesbui terug uitgestoten.
In dat geval spreekt men dus niet over een infectie, maar over een oppervlakkige vervuiling.

Als ik jou stelling dus volg, word het hoog tijd om alle scholen, speelpleinen, bedrijven, winkels, zelfs woningen te ontruimen, want daar gebeuren dagelijks enkele miljoenen oppervlakkige vervuilingen.
Ik sprak ook niet over een infectie dat deed jij.

Inderdaad want op alles wat we aanraken en inademen zit er wel een of andere bacterie of virus dat schadelijk kan zijn. Je kan van zowat elk oppervlak in je leefomgeving wel een bacteriekweek maken. (virus niet natuurlijk)
Mocht dat niet zo zijn dan stond ons immuunsysteem op zo'n laag niveau dat elke behoorlijk epidemie gemakkelijk 10000de doden zou maken.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 13:20   #3245
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erra555 Bekijk bericht
Na 25j had je gerust een doctoraat in de reuma wetenschappen kunnen behalen. Het is gewoon omdat je er geen moeite in wil steken dat je je dokter blindelings volgt.
neen, ik ben niet slim genoeg daarvoor.
Oud 10 juni 2020, 13:29   #3246
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hoera, slechts 132!

Absoluut verwaarloosbaar. Opnieuw een teken dat het versoepelen van de maatregelen geen grote gevolgen heeft.
Het stijgt.
+ 40 op 24 uur.

En de voorwaarden was; minder dan 100 of Lockdown.

Zijn ze hun voorwaarde al vergeten?

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 juni 2020 om 13:31.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 13:33   #3247
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het stijgt.
+ 40 op 24 uur.

Ik denk dat het nuttiger is te kijken naar langere tendensen dan naar momentopnames (aantal besmetting op één dag).

Hoe dan ook kunnen 100 besmettingen met een ziekte waar slechts 2% aan overlijdt, niet verantwoorden dat men een land economisch plat legt.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 10 juni 2020 om 13:35.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 13:33   #3248
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het stijgt.
+ 40 op 24 uur.

Nog zoiets. Vanwaar die fixaties op 'ronde' getallen? Waarom niet 97 of 133?

Precies of dat virus kan tellen.
Erra555 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 13:35   #3249
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord. Wat heeft dit nog te maken met het gebruik van gezagsargumenten?...

Ik zeg niet "mainstream-argumenten" he...
Omdat de legitimiteit binnen experts vaak via de mainstream verloopt natuurlijk. Die experts moeten hun prestige bijeenscharrelen via elkaars goedkeuring; het spreekt voor zich dat dat conformisme bevordert. En door de tunnelvisie van de expertise wordt dat zeer moeilijk vanuit een meta-niveau ontmaskerd. Het meta-denken zelf wordt vaak net als 'onwetenschappelijk' gediscrediteerd omdat je daarvoor meer 'bravoure' - om zo te zeggen - nodig hebt dan wat denkbaar is in de enge sluizen van de bestaande gewoonten en procedures (in een systeem van peers is heel vaak ook het formalisme - een artikel schrijven 'zoals het hoort', met referenties, direct bevattelijk voor een reviewer binnen diens aangeleerde verwachtingen etc. - belangrijk omdat dat met 'objectiviteit' wordt verward, versterkt door de auto-referentiële status van 'expert' zelf; het in vraag stellen van de procedures zelf en een vaak impliciete communis opinio vergt Denken en een denker is in veel opzichten het tegendeel van een expert).

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 10 juni 2020 om 13:36.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 14:01   #3250
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik heb reuma, al meer dan 25 jaar vertrouw ik blind op mijn dokter om de therapie dat hij voorstelt, uit te voeren. Ik heb namelijk te weinig kennis van biologie, immuniteitsziektes en TNF.
Dat heeft me nog niet teleurgesteld.
Je kan misschien de moeite doen om de basiskennis op te doen.
Nu reuma is iets waar je weinig fout bij kan doen, maar eens het ergeer is geworden, kan je er ook niets meer aan doen.

Citaat:
daarentegen zie ik wel mensen die hun therapie niet volgen want "ik zal mijn lichaam toch wel beter kennen zeker" en die dan kwaad op diezelfde dokter zijn als ze terug ontstekingen hebben over gans hun lichaam.
Eigengereidheid en negeren van de problemen is iets anders dan zeggen dat de lockdown een zinloos iets was en is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 14:01   #3251
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Omdat de legitimiteit binnen experts vaak via de mainstream verloopt natuurlijk. Die experts moeten hun prestige bijeenscharrelen via elkaars goedkeuring; het spreekt voor zich dat dat conformisme bevordert. En door de tunnelvisie van de expertise wordt dat zeer moeilijk vanuit een meta-niveau ontmaskerd. Het meta-denken zelf wordt vaak net als 'onwetenschappelijk' gediscrediteerd omdat je daarvoor meer 'bravoure' - om zo te zeggen - nodig hebt dan wat denkbaar is in de enge sluizen van de bestaande gewoonten en procedures (in een systeem van peers is heel vaak ook het formalisme - een artikel schrijven 'zoals het hoort', met referenties, direct bevattelijk voor een reviewer binnen diens aangeleerde verwachtingen etc. - belangrijk omdat dat met 'objectiviteit' wordt verward, versterkt door de auto-referentiële status van 'expert' zelf; het in vraag stellen van de procedures zelf en een vaak impliciete communis opinio vergt Denken en een denker is in veel opzichten het tegendeel van een expert).
Denk ook dat het mainstream-denken de uitspraken van de experten beheersen. Het is niet veilig uit de toon te vallen.
Interessant kan misschien ook onderliggende link zijn. Het is van studium generale van de universiteit van Groningen.

https://sggroningen.nl/blog/travelling-diseases

Het geeft aandacht aan de ervaringen in de geschiedenis. Ook vroeger bestond er Fake News.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 14:04   #3252
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Denk ook dat het mainstream-denken de uitspraken van de experten beheersen. Het is niet veilig uit de toon te vallen.
Interessant kan misschien ook onderliggende link zijn. Het is van studium generale van de universiteit van Groningen.

https://sggroningen.nl/blog/travelling-diseases

Het geeft aandacht aan de ervaringen in de geschiedenis. Ook vroeger bestond er Fake News.
Betere link

https://sggroningen.nl/blog/watchlist-fighting-disease
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 10 juni 2020, 14:23   #3253
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je kan misschien de moeite doen om de basiskennis op te doen.
Nu reuma is iets waar je weinig fout bij kan doen, maar eens het ergeer is geworden, kan je er ook niets meer aan doen.

Eigengereidheid en negeren van de problemen is iets anders dan zeggen dat de lockdown een zinloos iets was en is.
Spek eten.
Veel spek.
Oud 10 juni 2020, 14:32   #3254
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Experten spreken elkaar continu tegen. Als je dus de experten die hier de dienst uitmaken zomaar gelooft, zonder de mening van anderen te horen dan ben je inderdaad een kuddedier. Als je daarenboven nog eens vertrouwt op experten die bewezen leugenaars zijn, dan is het zelfs nog veel erger.
Conversly, als je experts systematisch wantrouwt, dan verarm je jezelf van kennis.

Hebt gij persoonlijk onderzocht of 5G schadelijk is, of "vertrouw" je op de experts die zeggen dat dat niet zo is? Heb je de studie's gereproduceerd die tot die conclusie komen?
Vertrouw je je dokter als die jou een medicijn voorschrijft waar je nog nooit van gehoord en niet weet hoe het werkt, of ga je dan studeren om het te begrijpen vooraleer je het neemt?

Ik neem aan van niet? Blijkbaar aanvaard je dan wel degelijk de autoriteit van de expert

Natuurlijk moet je niet kritiekloos de "autoriteit" van een expert aanvaarden als die niet betrouwbaar blijkt te zijn en het daarbij laten.

Maar je ziet toch ook dat het redelijk zinloos is om enkel van verworven kennis te spreken als je hetzelfde denkproces doormaakt als de expert.
Oud 10 juni 2020, 14:34   #3255
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Wat bijzonder weinig is met alle versoepelingen van de laatste weken. Scholen, winkels, werk, .... allemaal plaatsen waar mensen met elkaar in contact komen, en toch maar 132 besmettingen. Gingen de mensen niet bij bosjes doodvallen zonder die lockdown ?
Toch maar..... jongens toch....

Iedere dag komen er (weliswaar minder) doden bij.

En jij komt doodleuk verklaren .... toch maar.....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 14:34   #3256
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Welk punt wilt ge maken?

Wat is er fout in deze redenering?:

Citaat:
De autoriteit moet expert zijn in zijn domein. Het gaat niet om de titel of het aura van de expert.
De gemaakte claim moet in het domein liggen van de autoriteit. Van Ranst moet niet afkomen met economische impact analyse's.
De autoriteit moet objectief zijn, geen impliciete wens of voorkeur voor deze of gene conclusie.
En dan, het belangrijkste, de expert moet zijn bewering kunnen onderbouwen met feiten, onderzoek en waarnemingen en moet die delen.

Al deze voorwaarden zijn voldaan voor de paper van Imperial college. Ik mag dus, na een oppervlakkige lezing, waarbij ik kan vaststellen dat die voorwaarden voldaan zijn, de conclusies van de expert aanvaarden ZONDER dat ik zelf het intellectuele proces van de expert zelf heb doorgemaakt. Ik spaar hiermee waardevolle tijd.
Oud 10 juni 2020, 15:29   #3257
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Conversly, als je experts systematisch wantrouwt, dan verarm je jezelf van kennis.

Hebt gij persoonlijk onderzocht of 5G schadelijk is, of "vertrouw" je op de experts die zeggen dat dat niet zo is? Heb je de studie's gereproduceerd die tot die conclusie komen?
Vertrouw je je dokter als die jou een medicijn voorschrijft waar je nog nooit van gehoord en niet weet hoe het werkt, of ga je dan studeren om het te begrijpen vooraleer je het neemt?

Ik neem aan van niet? Blijkbaar aanvaard je dan wel degelijk de autoriteit van de expert

Natuurlijk moet je niet kritiekloos de "autoriteit" van een expert aanvaarden als die niet betrouwbaar blijkt te zijn en het daarbij laten.

Maar je ziet toch ook dat het redelijk zinloos is om enkel van verworven kennis te spreken als je hetzelfde denkproces doormaakt als de expert.

Ik aanvaard authoriteitsargumenten tot het moment dat ze elkaar tegenspreken of tot ze betrapt worden op leugens. Ik ben dus initieel wel willen meegaan in het lockdown principe, maar het voortschrijdend inzicht doet me daarop terugkomen.

Ik ben geen expert op het vlak van epidemiologie maar ik durf wel te zeggen dat ik 1 en ander van economie, begroting en de impact daarvan op de gezondheidszorg ken en daar durf ik dus te stellen dat de lockdown een economische waanzin was die niet voor herhaling vatbaar is. Als experts mij dan vertellen dat er een 2e golf komt, dan is er maar 1 conclusie mogelijk. De lockdown was zinloos.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 10 juni 2020, 15:30   #3258
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Toch maar..... jongens toch....

Iedere dag komen er (weliswaar minder) doden bij.

En jij komt doodleuk verklaren .... toch maar.....
Ja toch maar. Dat klopt, uw emo gewauwel over elke dode is er 1 teveel is irrelevant in een rationeel debat.
Oud 10 juni 2020, 15:58   #3259
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Is de vraag geloven of niet geloven niet te kort door de bocht.
Het principe van Paracelsus : "Dosis sola venenum" geldt voor elke aanval/belasting van het organisme. Een lichte druk op de arm zal geen bedreiging vormen. Wanneer het 5 ton is zal het nadelig zijn voor het organisme. Bij straling geldt eenzelfde analogie. Voor ioniserende straling en ook voor andere stralingen bestaat een dosis die als een verwaarloosbaar risico wordt beschouwd. Bij de straling van 5G geldt waarschijnlijk iets gelijkaardigs. Het gaat niet om gevaarlijk of niet gevaarlijk maar om de dosis. Er zijn situaties waarbij 5G wel degelijk gevaarlijk is zoals dat ook 4G het geval is. Maar - en hier kan ik je volgen - je moet vertrouwen hebben in de risicoanalyse en uitvoering van de vakmensen.
Voor infecties zijn dosis van bacterie of virus ook belangrijk maar is het antwoord van de receptor complexer dan bij mechanische of stralingsrisico's.

Mijn irritatie is dat men in België de Gemeenschappen voor preventie (en normen) verantwoordelijk maakt. Dit baseren op taal is niet verstandig.
Oud 10 juni 2020, 16:09   #3260
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als ik hier wat lees, is de kritiek meestal samen te vatten tot: "het zijn mensen die de materie gestudeerd hebben die iets beweren wat mij niet aanstaat, ik geloof hen niet".

op experten betrouwen is toch net iets anders dan een gezagsargument gebruiken.
Toch wel, het is exact dat. Een gezagsargument bestaat erin de geloofwaardigheid van een uitspraak te koppelen aan het gezag dat je toekent aan de auteur van de boodschap, in plaats van door onderzoek van de inhoud van de boodschap.

Een gezagsargument is geen redeneringsvorm. Een gezagsargument is de *afwezigheid* van redeneringsvorm, maar is een vorm van meta-argument om *geloof* te plaatsen in een of andere redenering.

Een argument is normaal gezien totaal onafhankelijk van zijn bron, en staat op zichzelf. Valabele redeneringsvormen spelen zich af BINNEN het argument, niet OVER het argument, en wat er zich binnen de redeneringsvorm afspeelt hangt niet af van zijn auteur.

Zoals ik reeds stelde: een berekening, of een wiskundig bewijs hangt niet af van wie er de auteur van is: de validiteit ervan is puur INTERN na te gaan. Als alle stappen juist zijn "volgens de regels van de kunst", dan is dat bewijs of die berekening juist ; als er daar een stap zondigt tegen de regels van de kunst, dan is dat een fout. En dan hangt het niet af of het Einstein is of Jef met de Klak die die berekening of dat bewijs neerpootte.

Zeggen "het bewijs zal wel juist zijn want Einstein heeft het geschreven" is een gezagsargument en geen vorm van redenering.

Natuurlijk is er wel een a priori, maar die gaat buiten het kader van de redenering zelf. "zou een genie als Einstein zo een domme fouten maken ?" is geen juiste vorm van argumentatie betreffende het al dan niet juist zijn van een berekening of een bewijs.

Met verdere wetenschappelijke argumenten is het in principe van 't zelfde. Het is zelfs de hoeksteen van het wetenschappelijke denken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be