Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2020, 06:03   #121
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Damesfiets ?
Ja hoor.
Is veel gemakkelijker om op en af te stappen.

Moet ik niet steeds mijn been over die buis smijten en loop ik minder gevaar mijn mijn klokkenspel op die buis terecht te komen als ik een drempel op of af moet, of ergens een put tegen kom op de Belgische wegen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 08:13   #122
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.650
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja hoor.
Is veel gemakkelijker om op en af te stappen.

Moet ik niet steeds mijn been over die buis smijten en loop ik minder gevaar mijn mijn klokkenspel op die buis terecht te komen als ik een drempel op of af moet, of ergens een put tegen kom op de Belgische wegen.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom men bij gewone stadsfietsen ook voor mannenfietsen niet zo'n systeem voorziet.

Bij een stadsfiets heeft zo'n horizontale buis toch geen enkel voordeel, of vergis ik me?

Ik heb al eens mijn kostuumbroek gescheurd door telkens mijn been over mijn zadel te moeten zwieren. Nu zet ik mijn zadel bewust iets te laag om dat te vermijden.

Een model zoals bij een damesfiets zou dat oplossen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 09:02   #123
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik begrijp eigenlijk niet waarom men bij gewone stadsfietsen ook voor mannenfietsen niet zo'n systeem voorziet.

Bij een stadsfiets heeft zo'n horizontale buis toch geen enkel voordeel, of vergis ik me?

Ik heb al eens mijn kostuumbroek gescheurd door telkens mijn been over mijn zadel te moeten zwieren. Nu zet ik mijn zadel bewust iets te laag om dat te vermijden.

Een model zoals bij een damesfiets zou dat oplossen.
De horizontale buis maakt de fiets sterker en lichter.
Daarnaast kunnen met die buis lasten verplaatst worden.
Je moet dus niet spreken van een dames en een herenfiets, maar van een fiets om jezelf te verplaatsen en een fiets om lasten te vervoeren.
In het verleden maakte het ook nog een verschil uit in de productieprijs, er was immers minder materiaal nodig om een fiets met een horizontale buis te maken dan met een schuine 2de buis.

De damesfiets was dus een luxe product, de herenfiets een werktuig.


Daarom dat de schuine buis op dames-koersfietsen hoger steekt dan op dames-stadsfietsen

Laatst gewijzigd door Jantje : 15 juni 2020 om 09:04.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 09:07   #124
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.650
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De horizontale buis maakt de fiets sterker en lichter.
Daarnaast kunnen met die buis lasten verplaatst worden.
Je moet dus niet spreken van een dames en een herenfiets, maar van een fiets om jezelf te verplaatsen en een fiets om lasten te vervoeren.
In het verleden maakte het ook nog een verschil uit in de productieprijs, er was immers minder materiaal nodig om een fiets met een horizontale buis te maken dan met een schuine 2de buis.

De damesfiets was dus een luxe product, de herenfiets een werktuig.


Daarom dat de schuine buis op dames-koersfietsen hoger steekt dan op dames-stadsfietsen
Daarom dat ik het ook bewust had over stadsfietsen.

Voor koersfietsen begrijp ik de horizontale buis, maar voor stadsfietsen gaat dat toch niet zo veel uitmaken?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 09:12   #125
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Daarom dat ik het ook bewust had over stadsfietsen.

Voor koersfietsen begrijp ik de horizontale buis, maar voor stadsfietsen gaat dat toch niet zo veel uitmaken?

Stadsfietsen worden gebruik om te winkelen.
Aan de buis kan je dus een zak hangen bij een herenfiets, word wat moeilijker bij en damesfiets.

Maar de basis lag dus in de aankoopprijs.
De naam, omdat in het verleden voor beter begoede dames zich een fiets konden veroorloven en de horizontale buis in de weg zat voor hun kledij.
De fiets met de horizontale buis werd vooral gebruikt door de mannelijke arbeiders, vrouwen gebruikte die niet, juist vanwege die buis en hun kledij.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 09:23   #126
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.650
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Stadsfietsen worden gebruik om te winkelen.
Aan de buis kan je dus een zak hangen bij een herenfiets, word wat moeilijker bij en damesfiets.

Maar de basis lag dus in de aankoopprijs.
De naam, omdat in het verleden voor beter begoede dames zich een fiets konden veroorloven en de horizontale buis in de weg zat voor hun kledij.
De fiets met de horizontale buis werd vooral gebruikt door de mannelijke arbeiders, vrouwen gebruikte die niet, juist vanwege die buis en hun kledij.
Ik begrijp uw historische verklaring hoor.

Ik stel me gewoon de vraag waarom er vandaag de dag zo weinig herenstadsfietsen worden verkocht met een lage buis.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit iemand de horizontale buis zien gebruiken om zakken aan te hangen. Als men veel goederen wil vervoeren, gebruikt men meestal een fietstas achteraan.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 09:31   #127
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik begrijp uw historische verklaring hoor.

Ik stel me gewoon de vraag waarom er vandaag de dag zo weinig herenstadsfietsen worden verkocht met een lage buis.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit iemand de horizontale buis zien gebruiken om zakken aan te hangen. Als men veel goederen wil vervoeren, gebruikt men meestal een fietstas achteraan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Haha...en mij maar verwijten naar het hoofd slingeren.

Toch toevallig niks gedronken ?

Weet je wie je tegenkwam? Nerds die je een dinosaurus noemen.
Terwijl ze zelf met hun apenverstand tegen de vlakte gingen
Kiekens op wielen.
The rolling chickens club.
Ach, het is zoals Mambo post.
Je word dan voor een dinosaurus uitgemaakt.

En iemand die gaat trekken, gerbuikt zowel zakken van voor als van achter en aan de horizontale buis. En vaak dan nog een fietskar er achter.

En ze worden verkocht als dames-stadsfietsen, maar ook gebruikt door veel heren.

Laatst gewijzigd door Jantje : 15 juni 2020 om 09:39.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 10:21   #128
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Het heeft te maken met stijfheid van het frame. Zo een damesfiets is een pak minder stijf en voor sportieve doeleinden dus zo goed als onbruikbaar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 10:26   #129
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.650
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het heeft te maken met stijfheid van het frame. Zo een damesfiets is een pak minder stijf en voor sportieve doeleinden dus zo goed als onbruikbaar.
Ja dat weet ik. Ik had het bewust over stadsfietsen.

Bij stadsfietsen lijkt het snel en gemakkelijk op- en afstappen toch te moeten primeren op stijfheid van het frame?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 15:54   #130
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

De vorm van een herenkader is beter geschikt voor de stevigheid. Er moet dus minder metaal of ander materiaal in, voor dezelfde stevigheid.

Maar er zit ook wat weerstand in de mannelijke geesten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 16:02   #131
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.747
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als men pure logica zou gebruiken , dan is een herenfiets met diamantframe zowat het laatste wat gekozen zou worden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 16:28   #132
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.650
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De vorm van een herenkader is beter geschikt voor de stevigheid. Er moet dus minder metaal of ander materiaal in, voor dezelfde stevigheid.

Maar er zit ook wat weerstand in de mannelijke geesten.
Ja, dat is hier nu al enkele keren gezegd geweest.

Mijn punt was echter dat dit voor stadsfietsen helemaal niet zo belangrijk is en dat comfort dan toch zou moeten primeren op dat beetje extra stevigheid.

Dat een koersfiets een horizontale buis heeft, is logisch.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 16:30   #133
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 42.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik begrijp eigenlijk niet waarom men bij gewone stadsfietsen ook voor mannenfietsen niet zo'n systeem voorziet.

Bij een stadsfiets heeft zo'n horizontale buis toch geen enkel voordeel, of vergis ik me?

Ik heb al eens mijn kostuumbroek gescheurd door telkens mijn been over mijn zadel te moeten zwieren. Nu zet ik mijn zadel bewust iets te laag om dat te vermijden.

Een model zoals bij een damesfiets zou dat oplossen.

Wanneer die scheur zich voordoet ter hoogte van het "kruis" kan dat wel aanleiding geven tot een hilarische situatie. En het kan nog erger wanneer ook nog eens de onderbroek mee scheurt. Dan sta je daar met de frisse wind rond uw scrotum...
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 16:33   #134
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.650
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Wanneer die scheur zich voordoet ter hoogte van het "kruis" kan dat wel aanleiding geven tot een hilarische situatie. En het kan nog erger wanneer ook nog eens de onderbroek mee scheurt. Dan sta je daar met de frisse wind rond uw scrotum...
Was ter hoogte van het kruis, maar ietsje aan de achterkant (dus eerder ter bij mijn achterwerk).

Ik had nog wel geluk dat:
1) mijn onderbroek niet mee was gescheurd
2) het gebeurde toen ik thuis wou vertrekken naar mijn werk. Ik kon dus gelukkig subtiel terug naar binnen om een andere broek aan te doen
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 16:51   #135
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.747
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Met een kilt geen enkel probleem.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 16:56   #136
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 42.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met een kilt geen enkel probleem.
Laten we een politicus overtuigen om een bijzonder wetsvoorstel daaromtrent in te dienen: bij het gebruik van een herenfiets met horizontale buis is het dragen van een rokje wettelijk verplicht bij fietsers van het mannelijk geslacht.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 16:57   #137
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.747
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Laten we een politicus overtuigen om een bijzonder wetsvoorstel daaromtrent in te dienen: bij het gebruik van een herenfiets met horizontale buis is het dragen van een rokje wettelijk verplicht bij fietsers van het mannelijk geslacht.
Eerder verbieden, dan wordt het leuker.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 22:37   #138
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.402
Standaard

Feit is dat ik vandaag weer een pak meer auto's zag op de wegen en al heel wat minder fietsen dan pakweg een maand geleden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2020, 00:25   #139
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.747
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Feit is dat ik vandaag weer een pak meer auto's zag op de wegen en al heel wat minder fietsen dan pakweg een maand geleden.
Helaas is rijden niet meer zo leuk als 2 maand geleden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2020, 00:36   #140
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.897
Standaard

Ongelooflijk hoe tijdens de coronacrisis de drukte binnendoor groter schijnt te zijn wegens die toename aan fietsers. Soms had ik vertraging richting mijn werk erdoor die ik niet zo zou ervaren vóór corona.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be