Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2020, 14:50   #141
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
en ik begin hoe langer hoe meer Maurice De Wilde te volgen hierin.
Leeft die nog?
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 15:14   #142
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Het probleem is dat onze overheden zwaar geinvesteerd hebben in totaal foute dingen, ....
1. Konden ze dit op voorhand geweten hebben ? Ik denk het niet.
2. Zijn de Aziatische en de Europese Corona-varianten identiek wat dat betreft ? Ik vrees ook van niet.

Dat zijn gewoon vragen waar we het antwoord niet op wisten en deels zelfs nog altijd niet weten.
Oud 19 juni 2020, 15:36   #143
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
1. Konden ze dit op voorhand geweten hebben ? Ik denk het niet.
Wel, ik heb een toch wel sterk argument gegeven waarom de gekozen aanpak in elk geval niet KON werken (tenzij mirakel).

Als je die maatregelen immers nodig had om de epidemie doen te dalen, dan kon je ze niet opheffen zonder verantwoordelijk te WORDEN voor duizenden nieuwe slachtoffers. Mijn argument is daar nog altijd van kracht he. Herinner U "we kunnen het niet stoppen (we gaan dus voor groepsimmuniteit), we gaan enkel de curve afvlakken voor de ziekenhuizen, weet ge wel". En dan kwamen we uit op onmogelijke afvlak oefeningen die jaren moesten duren als die 60% waar was.

Blijkt nu dat die maatregelen niet nodig waren (en misschien zelfs niks gedaan hebben). Ja, dan is het niet moeilijk om ze weer op te heffen.

Citaat:
2. Zijn de Aziatische en de Europese Corona-varianten identiek wat dat betreft ? Ik vrees ook van niet.
Er is niet een aziatische en Europese variant. Er is een ganse hutsepot van mutanten. Er is geen kijk op of die andere ziekteverschijnselen veroorzaken, noch of die cross immuniteit geven. Men neemt in het algemeen aan dat het nog om dezelfde ziekte gaat. Maar uiteindelijk heeft dat geen belang: elke variant gaat overal terecht komen als het blijft doorgaan, tenzij de minst virulente waar we het rapste vanaf zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 15:37   #144
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Leeft die nog?
Eh, Maurice De Hond is het
Oud 19 juni 2020, 15:47   #145
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Blijkt nu dat die maatregelen niet nodig waren (en misschien zelfs niks gedaan hebben). ...
Daar hebben we het al over gehad hé.
Raar blijft wel dat men wereldwijd ongeveer dezelfde maatregelen genomen heeft, maar soit.

Citaat:
...
Er is niet een aziatische en Europese variant. Er is een ganse hutsepot van mutanten. Er is geen kijk op of die andere ziekteverschijnselen veroorzaken, noch of die cross immuniteit geven. Men neemt in het algemeen aan dat het nog om dezelfde ziekte gaat. Maar uiteindelijk heeft dat geen belang: elke variant gaat overal terecht komen als het blijft doorgaan, tenzij de minst virulente waar we het rapste vanaf zijn.
Ik kan het artikel nu niet dadelijk terugvinden maar daar sprak men van de Aziatische & Europese variant. Dat er nog een ganse hutsepot van andere zijn, dat is natuurlijk een feit maar er zijn die 2 grote groepen. Mss ondertussen al meer dan 2 ook (grote groepen hé)
In je link die je hier opgaf kan je die trouwens ook goed zien. (eerste afbeelding)
De Europese zou trouwens ook kwaadaardiger zijn dan de Aziatische.
't is allemaal Corona, maar toch zijn er blijkbaar verschillen.
Oud 19 juni 2020, 18:00   #146
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar hebben we het al over gehad hé.
Ja, en ?

Citaat:
Raar blijft wel dat men wereldwijd ongeveer dezelfde maatregelen genomen heeft, maar soit.
Helemaal niet raar. Het fenomeen is gekend: groupthink en kartel vorming. Ik zou bijna zeggen: spel theorie. Op een zeker ogenblik is het voor een bestuurder veel opportuner om mee te doen met de hoop (vooral dat die allemaal braaf de richtlijnen van de WHO volgen, WHO die staat te roepen dat er nog veel meer gelockdowned moet worden en dat het gevaarlijk is om daarmee op te houden) dan om tegen de stroom in te zwemmen, gewoon uit een rationele kosten-baten analyse voor zichzelf.

Wat heeft een politicus zich te verwijten van met de anderen mee te doen (of dat nu werkt of niet) ?

Wat heeft een politicus zich te verwijten van met de anderen niet mee te doen (of dat nu werkt of niet) ?

Kijk naar de shitstorm die Zweden op zijn dak krijgt, en ze hebben geluk gehad dat ze gelijk hadden. Stel nu eens dat het in Zweden gaan divergeren was en ze daar 100 000 doden hadden gehad ?

Citaat:
Ik kan het artikel nu niet dadelijk terugvinden maar daar sprak men van de Aziatische & Europese variant. Dat er nog een ganse hutsepot van andere zijn, dat is natuurlijk een feit maar er zijn die 2 grote groepen. Mss ondertussen al meer dan 2 ook (grote groepen hé)
Lees dit:

https://nextstrain.org/narratives/nc...rep/2020-05-15

Daar wordt uitgelegd dat dat *hoogstwaarschijnlijk* niet waar was dat er twee varianten waren (met twee verschillende ziektepatronen).

Edit: ik zie nu pas de post van morte vivante. Blijkbaar is die mutatie toch actief.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 juni 2020 om 18:13.
Oud 19 juni 2020, 22:20   #147
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

In Zuid-Amerika gaat het hard: 50.000 nieuwe gevallen in 1 dag in Brazilië.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 22:39   #148
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Brazilie is ook een énorm land met meer dan 200.000.000 inwoners.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 05:00   #149
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergelijken met Europa. De curve gaat ginder veel "afgevlakter". Maar ze hebben ginder ook min of meer de piek bereikt.

Je zou bijna zeggen dat die zotte Europeanen het laten waaien hebben, en die Brazilianen veel maatregelen hebben genomen om de curve af te vlakken
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  coronavirus-data-explorer(14).png‎
Bekeken: 763
Grootte:  268,7 KB
ID: 112456  

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 juni 2020 om 05:01.
Oud 20 juni 2020, 05:43   #150
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vorige plot in lineaire schaal en per miljoen inwoners:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  coronavirus-data-explorer(15).png‎
Bekeken: 777
Grootte:  291,6 KB
ID: 112457  

Oud 20 juni 2020, 08:31   #151
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergelijken met Europa. De curve gaat ginder veel "afgevlakter". Maar ze hebben ginder ook min of meer de piek bereikt.

Je zou bijna zeggen dat die zotte Europeanen het laten waaien hebben, en die Brazilianen veel maatregelen hebben genomen om de curve af te vlakken
Zijn die cijfers betrouwbaar ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 09:38   #152
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Zijn die cijfers betrouwbaar ???
Dodencijfers zijn overal in landen waar het geen totale dictaturen zijn, op een factor 2 of 3 na, correct. Je kan er dus wel degelijk van uit dat de TENDENZEN aangegeven door die dodencijfers, evenals hun orde van grootte, juist is.

Dat is bijlange niet het geval met het aantal "vastgestelde gevallen" als meting voor 'echte gevallen'. Maar op dodencijfers kan in landen waar het geen totale dictatuur is, niet gelogen worden met factoren 10 of zo, en vooral, is het VERLOOP ervan min of meer volgens dezelfde wetmatigheden geteld.

Een andere aanwijzing dat die dodencijfers min of meer correct zijn, is dat die in vele landen van dezelfde orde van grootte zijn. Enkel China is een totaal buitenbeentje.

Nog een andere aanwijzing is dat men in Peru heel gelijkaardige cijfers vindt.

Het is waarschijnlijk waar dat Brazilie met een factor 3 onderschat, en Peru met een factor 4, als je naar de oversterfte kijkt. Maar dat zijn kleine factoren.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 juni 2020 om 09:40.
Oud 21 juni 2020, 08:15   #153
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

ER is een uitbraak bij personeel van een slachthuis in Duitsland. Liefst 600 van de 1000 werknemers testten positief.

Dat is nu al de zoveelste keer dat er in een slachthuis een lokale uitbraak is. Ik herinner me gelijkaardige gevallen in Frankrijk en Nederland. Voor een verklaring wordt soms gewezen naar de lage temperatuur waar moet gewerkt worden. Maar waarom hoor je nooit van een uitbraak bij een fabriek van ijsroom of zo? Een andere verklaring is dat die werknemers vaak slecht behuisd zijn. Maar daar vraag ik me dan weer af of er niet veel andere soorten werknemers bestaan die dicht opeen werken.

Ik heb geen idee wat hier de verklaring dan wel voor is, maar het is een onderzoek waard.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2020, 08:54   #154
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dodencijfers zijn overal in landen waar het geen totale dictaturen zijn, op een factor 2 of 3 na, correct. Je kan er dus wel degelijk van uit dat de TENDENZEN aangegeven door die dodencijfers, evenals hun orde van grootte, juist is.

Dat is bijlange niet het geval met het aantal "vastgestelde gevallen" als meting voor 'echte gevallen'. Maar op dodencijfers kan in landen waar het geen totale dictatuur is, niet gelogen worden met factoren 10 of zo, en vooral, is het VERLOOP ervan min of meer volgens dezelfde wetmatigheden geteld.

Een andere aanwijzing dat die dodencijfers min of meer correct zijn, is dat die in vele landen van dezelfde orde van grootte zijn. Enkel China is een totaal buitenbeentje.

Nog een andere aanwijzing is dat men in Peru heel gelijkaardige cijfers vindt.

Het is waarschijnlijk waar dat Brazilie met een factor 3 onderschat, en Peru met een factor 4, als je naar de oversterfte kijkt. Maar dat zijn kleine factoren.
???
Oud 21 juni 2020, 09:28   #155
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
???
Eh, ja, he. Dat zijn kleine factoren, die hoogstwaarschijnlijk min of meer constant blijven. Dat zijn veel kleinere factoren dan bijvoorbeeld tussen Belgie en Duitsland, waar het over een factor van bijna 8 gaat.

Bovendien maakt dat, dat er tussen Peru en Brazilie een goede vergelijking mogelijk is vanwege uiteindelijk vergelijkbare factoren.

Uit het min of meer constante van die factoren volgt dan ook dat de tendenzen vrij juist beschreven worden en dat is het enige wat telt om de propagatie uit af te leiden.

Het "aantal vastgestelde besmettingen" zit er veel verder naast (factoren 10 en meer) en is veel fluctuerender ten aanzien van de werkelijke waarde.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 juni 2020 om 09:29.
Oud 21 juni 2020, 09:30   #156
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ER is een uitbraak bij personeel van een slachthuis in Duitsland. Liefst 600 van de 1000 werknemers testten positief.

Dat is nu al de zoveelste keer dat er in een slachthuis een lokale uitbraak is. Ik herinner me gelijkaardige gevallen in Frankrijk en Nederland. Voor een verklaring wordt soms gewezen naar de lage temperatuur waar moet gewerkt worden. Maar waarom hoor je nooit van een uitbraak bij een fabriek van ijsroom of zo? Een andere verklaring is dat die werknemers vaak slecht behuisd zijn. Maar daar vraag ik me dan weer af of er niet veel andere soorten werknemers bestaan die dicht opeen werken.

Ik heb geen idee wat hier de verklaring dan wel voor is, maar het is een onderzoek waard.
Inderdaad zijn er heel specifieke omstandigheden waar enorme propagaties plaatsvinden. De nieuwe uitbraak in Peking zou trouwens ook aan zo een soort omgeving te wijten zijn.
Oud 22 juni 2020, 03:11   #157
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En in Rio is het alle dagen 30°C.

Het virus weet blijkbaar niet zoveel van de hitte als gedacht en gehoopt door de virologen.

Dit laat vermoeden dat voor de megasteden in Afrika en Azië nog een en ander op komst is.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 22 juni 2020 om 03:34.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 05:25   #158
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Het virus weet blijkbaar niet zoveel van de hitte als gedacht en gehoopt door de virologen.
Zou eerder goed nieuws zijn voor ons: als het zomerweer niet speciaal "deugd" doet, dan is de kans op een tweede golf in de herfst kleiner. Dan zitten we wel met de puzzel waarom het in Zuid-Amerika zo een heel uitgerekte platte curve is in vergelijking met Europa en de USA.
Oud 22 juni 2020, 07:35   #159
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er zijn hier heel veel mogelijke verklaringen voor.
Om te beginnen is een slachterij een warme vochtige omgeving.
Enkel de koelruimte is een koude omgeving.

Binnen een slachterij is er ook veel beweging en luchtdoorstroming.
En gek genoeg staan de werknemers in een slachterij niet dicht op elkaar, maar vaak meer dan 3 meter van elkaar.
Een slachterij is immers een bandwerk bedrijf.
En de werknemers komen continu in contact met het vochtige warme vlees.

In een ijsroom fabriek zit het product vanaf begin tot einde in een afgesloten ruimte, en hebben de werknemers weinig tot geen contact met dat product.
De werkhal is een droge omgeving, want de computers van de machines kunnen niet tegen vocht.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 07:36   #160
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou eerder goed nieuws zijn voor ons: als het zomerweer niet speciaal "deugd" doet, dan is de kans op een tweede golf in de herfst kleiner. Dan zitten we wel met de puzzel waarom het in Zuid-Amerika zo een heel uitgerekte platte curve is in vergelijking met Europa en de USA.
De levensomstandigheden?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be