Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2020, 18:55   #101
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het heeft ook helemaal geen zin om mondmaskers altijd en overal te verplichten. Loop nu eens op straat rond met een chirurgisch mondmasker (het comfortabelst). Dat doe je enkel als er veel volk is.

Handelaars zouden zelf actie moeten ondernemen als de winkel te klein is, mondmaskers verplichten en handgel voorzien.
De politie kan niet alle winkels voortdurend in het oog houden.
Een winkel is een privé-instelling met een publiekelijk karakter.
De winkelier kan dus normen opleggen waaraan je moet voldoen om de winkel binnen te mogen.

Maar leg te veel normen op en de klanten lopen je winkel gewoon voorbij.

De politie is enkel gemachtigd om op te treden in een winkel als er geweld word gepleegd, of als de eigenaar toelating tot optreden geeft of gerechtelijk bevel heeft.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 18:58   #102
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De winkelier kan dus normen opleggen waaraan je moet voldoen om de winkel binnen te mogen.

De politie is enkel gemachtigd om op te treden in een winkel als er geweld word gepleegd, of als de eigenaar toelating tot optreden geeft of gerechtelijk bevel heeft.
Neen, de politie kan nu ook optreden als ze denken dat door onverantwoordelijk gedrag Covid besmettingen ontstaan.

Probleem is dat je de politie niet in moeilijkheden moet brengen met interpretatieproblemen.
Oud 24 juni 2020, 19:07   #103
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, de politie kan nu ook optreden als ze denken dat door onverantwoordelijk gedrag Covid besmettingen ontstaan.

Probleem is dat je de politie niet in moeilijkheden moet brengen met interpretatieproblemen.
De politie heeft NOOIT kunnen optreden tegen Covid-19 overtredingen.
Dat is de reden waarom er GAS-boetes werden uitgeschreven, PV's zijn aanvechtbaar en de regels en bestraffing daarvan moeten opgenomen zijn in het strafwetboek, die van GAS-boetes niet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 19:10   #104
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De politie heeft NOOIT kunnen optreden tegen Covid-19 overtredingen.
Dat is de reden waarom er GAS-boetes werden uitgeschreven, PV's zijn aanvechtbaar en de regels en bestraffing daarvan moeten opgenomen zijn in het strafwetboek, die van GAS-boetes niet.
Fyi, de politie mag nu zelfs een huiszoeking doen als ze Covid overtredingen vermoeden.

Ik heb de link in een andere draad al eens gegeven.

Edit: voila

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200402_04910532

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 24 juni 2020 om 19:11.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 19:16   #105
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Verwittig jij Van Ranst en Van Gucht of moet ik het doen ? Zij weten nog van niks
Nu zegt de media geile Van Ranst dat hij mondmaskers zou verplichten terwijl hij maandenlang gezegd heeft dat mondmaskers dragen totaal zinloos is.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 20:39   #106
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bij de winkels van Decathlon kom je niet binnen zonder mondmasker. De keren ik er de laatste keer was was er heel veel volk.

Dus het kan. Aan de ingang stond iemand van het personeel die buiten het ontsmetten van de mandjes en karretjes je wees op het dragen van het masker.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 21:42   #107
elsina
Provinciaal Gedeputeerde

elsina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
V

Het draait MVR niet om volksgezondheid, maar om centen en macht.

Nu hij zijn lockdown niet meer kan opleggen en de mensen steeds meer en meer zijn bevelen negeren, zoekt hij een andere weg om zich te laten gelden binnen de maatschappij.

Een viroloog die tijdens een belangrijke vergadering wat zit te twitteren, die krijgt van mij ook weing respect

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...Yip0rjRSGx8VDQ
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 21:48   #108
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Een viroloog die tijdens een belangrijke vergadering wat zit te twitteren, die krijgt van mij ook weing respect

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...Yip0rjRSGx8VDQ
Klopt. Blijkbaar zitten ze nu overal meer op hun telefoontje te tokkelen dan te overleggen.
Geen wonder dat ze geen regering meer kunnen vormen.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2020, 07:09   #109
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Dit is absoluut lezenswaardig : https://www.greenmedinfo.com/blog/ma...ocial-policy-0

Pleiten voor mondmaskers is dus niet alleen dom, het is zelfs misdadig.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2020, 08:18   #110
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Dit is absoluut lezenswaardig : https://www.greenmedinfo.com/blog/ma...ocial-policy-0

Heb je die studies bekeken die daar opgelijst staan ? Die zeggen NIET dat maskers niet werken. De meeste studies tonen aan dat er geen significant verschil is in de praktijk tussen chirurgische maskers en FFP2 maskers.

De eerste studie die geciteerd wordt, doet dit:
Citaat:
Thirty-two health care workers completed the study, resulting in 2464 subject days. There were 2 colds during this time period, 1 in each group
Maw, op 32 personen heeft men in elke groep 1 gehad met een verkoudheid. Totaal insignificant. Zelfs al ware het 1 en 0 geweest, dat was OOK insignificant. Maw, dat experiment was gedoemd om geen significant resultaat te hebben.

De tweede studie zegt dit:
Citaat:
There is some evidence to support the wearing of masks or respirators during illness to protect others, and public health emphasis on mask wearing during illness may help to reduce influenza virus transmission. There are fewer data to support the use of masks or respirators to prevent becoming infected.
De derde studie zegt eigenlijk dat het bijzonder moeilijk is om een puur masker effect statistisch te scheiden van andere maatregelen zoals handen wassen en dergelijke, en dat de DATA onvoldoende zijn en de studies van te slechte kwaliteit. Die zegt NIET dat men eenduidig gevonden heeft dat maskers niet werken.

En de andere studies kunnen geen verschil aantonen tussen FFP2 en chirurgische maskers.

Maar nergens in 1 van die papers wordt aangetoond dat maskers niet werken. In feite is dat een review die aangeeft dat we maar bijzonder weinig goeie studies hebben over het effect van het dragen van een masker *in de praktijk*, en dat het enige dat min of meer vaststaat, is dat maskers dragen door zieken, anderen beschermt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juni 2020 om 08:20.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2020, 08:50   #111
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht

ik begrijp die weerzin tegen mondmaskers niet. is het egoisme? tegendraads zijn om maar tegendraads te zijn? want studie na studie na studie hebben aangetoond dat maskers WEL werken. en van alle maatregelen die een regering kan nemen om de epidemie een beetje in de hand te houden, is het verplichten van een mondmasker wel het minste van alle kwaad, een eenvoudige, efficiente en goedkope maatregel die ten hoogste een tijdelijk ongemak veroorzaakt

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 27 juni 2020 om 08:59.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2020, 09:18   #112
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ik begrijp die weerzin tegen mondmaskers niet. is het egoisme? tegendraads zijn om maar tegendraads te zijn? want studie na studie na studie hebben aangetoond dat maskers WEL werken. en van alle maatregelen die een regering kan nemen om de epidemie een beetje in de hand te houden, is het verplichten van een mondmasker wel het minste van alle kwaad, een eenvoudige, efficiente en goedkope maatregel die ten hoogste een tijdelijk ongemak veroorzaakt
Voor mensen met astma zoals ik is een mondmasker verschrikkelijk, ik vermijd het dan ook zoveel mogelijk, hoewel ik begrijp dat er omstandigheden zijn waarin het nodig is.

Openbaar vervoer gebruiken is dus momenteel geen optie.
Indien het verplicht zou geworden zijn in winkels dan zou ik ook niet meer winkelen, gelukkig zijn er voldoende online alternatieven en afhalingsdiensten bij supermarkten.

En ik denk dat wel meer mensen zo denken : met mondmasker kan wel nodig en nuttig zijn in slecht geventileerde binnenruimtes waar social distancing niet mogelijk is, maar anderzijds haalt het zowat elk comfort en plezier weg en als het niet verplicht is, is de standaard keuze om het niet te gebruiken.

Laatst gewijzigd door parcifal : 27 juni 2020 om 09:29.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2020, 09:57   #113
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Voor mensen met astma zoals ik is een mondmasker verschrikkelijk, ik vermijd het dan ook zoveel mogelijk, hoewel ik begrijp dat er omstandigheden zijn waarin het nodig is.

Openbaar vervoer gebruiken is dus momenteel geen optie.
Indien het verplicht zou geworden zijn in winkels dan zou ik ook niet meer winkelen, gelukkig zijn er voldoende online alternatieven en afhalingsdiensten bij supermarkten.

En ik denk dat wel meer mensen zo denken : met mondmasker kan wel nodig en nuttig zijn in slecht geventileerde binnenruimtes waar social distancing niet mogelijk is, maar anderzijds haalt het zowat elk comfort en plezier weg en als het niet verplicht is, is de standaard keuze om het niet te gebruiken.
Een chirurgisch mondmasker is ‘doenbaar’ als je het regelmatig eens kan afzetten.
Een FFP2, zeker zonder ventiel is een pest. Dat hou je niet lang vol.
Oud 27 juni 2020, 13:20   #114
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In feite is dat een review die aangeeft dat we maar bijzonder weinig goeie studies hebben over het effect van het dragen van een masker *in de praktijk*, en dat het enige dat min of meer vaststaat, is dat maskers dragen door zieken, anderen beschermt.
Als er al zo weinig goede studies zijn over de effectiviteit van chirurgische maskers en FFP2 maskers - welk bewijsmateriaal is er dan voor dat stuk oud laken of hemd waar oma een elastiekje aan genaaid heeft?

Als we spreken over druppels, ja, dan lijkt het best aannemelijk dat eender welk doekje dat je voor je mond houdt een verschil maakt. Als we spreken over aerosols van < 2.5 µm... not so much.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2020, 13:42   #115
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Heb je die studies bekeken die daar opgelijst staan ? Die zeggen NIET dat maskers niet werken. De meeste studies tonen aan dat er geen significant verschil is in de praktijk tussen chirurgische maskers en FFP2 maskers.

De eerste studie die geciteerd wordt, doet dit:

Maw, op 32 personen heeft men in elke groep 1 gehad met een verkoudheid. Totaal insignificant. Zelfs al ware het 1 en 0 geweest, dat was OOK insignificant. Maw, dat experiment was gedoemd om geen significant resultaat te hebben.

De tweede studie zegt dit:

De derde studie zegt eigenlijk dat het bijzonder moeilijk is om een puur masker effect statistisch te scheiden van andere maatregelen zoals handen wassen en dergelijke, en dat de DATA onvoldoende zijn en de studies van te slechte kwaliteit. Die zegt NIET dat men eenduidig gevonden heeft dat maskers niet werken.

En de andere studies kunnen geen verschil aantonen tussen FFP2 en chirurgische maskers.

Maar nergens in 1 van die papers wordt aangetoond dat maskers niet werken. In feite is dat een review die aangeeft dat we maar bijzonder weinig goeie studies hebben over het effect van het dragen van een masker *in de praktijk*, en dat het enige dat min of meer vaststaat, is dat maskers dragen door zieken, anderen beschermt.
Het zijn allemaal theoretische studies, wat nu vast staat is dat maskers helpen als die ziek persoon zou niezen en hoesten in je gezicht of 15 minuten dicht bij elkaar in gesprek zouden zijn.

Het simpele reglement van "blijf thuis als je ziek bent - let op bij ouderen" was dan voldoende. het constant gebombardeerd worden met kleine hoeveelheden besmetting zou zelfs positief zijn voor je immuunsysteem.

Dat het in rusthuizen zo erg was komt door besmetting via uitwerpselen, dat is moeilijk te vermijden tenzij met rigoreuze maatregelen qua ontsmetting.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2020, 17:20   #116
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Nu ik heb wel virologen en epidemiologen weten vertellen dat het dragen van een mondmasker geen zin had omdat er al andere maatregelen waren: samenscholingsverbod, verbieden van niet-essentiële verplaatsingen... en dat er verder een tekort van mondmaskers was in de zorg. Nu zijn de tijden wel anders. Mensen komen weer in grotere groepen bij elkaar, dus worden mondmaskers terug belangrijk.

Ik kan er nog ergens inkomen dat mensen met autisme of laaggeschoolden dit niet begrijpen , maar een gemiddelde mens met een voldoende ontwikkeld intellect zou toch wel een beetje de richtlijnen moeten kunnen snappen en vooral voor zichzelf denken, handelen en de beste keuzes maken...

Of zie ik dat verkeerd?
IJsboer is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2020, 18:49   #117
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Als er al zo weinig goede studies zijn over de effectiviteit van chirurgische maskers en FFP2 maskers - welk bewijsmateriaal is er dan voor dat stuk oud laken of hemd waar oma een elastiekje aan genaaid heeft?

Als we spreken over druppels, ja, dan lijkt het best aannemelijk dat eender welk doekje dat je voor je mond houdt een verschil maakt. Als we spreken over aerosols van < 2.5 µm... not so much.
Zoals 'patrickve' al aanhaalt zijn er veel studies die de effectiviteit van maskers aantonen via metingen in het labo over het percentage virus dat wordt tegengehouden door het materiaal waaruit het masker gemaakt is.

Er zijn ook een paar websites die proeven hebben gedaan op zelfgemaakte maskers met verschillende materialen. Sommige daarvan zijn zelfs zeer goed.

Probleem is het meten van de effectiviteit tijdens dagelijks gebruik.
Dit is afhankelijk door hoe de gebruiker zijn masker opzet, afzet, manipuleert tijdens gebruik, behandeling en afvoer na gebruik.

Dit is zeer moeilijk te bestuderen door de talrijke variabelen.
Je moet bij wijze van spreken constant de persoon moeten volgen via camera's en dan alle beelden naderhand analyseren.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2020, 19:09   #118
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Nu ik heb wel virologen en epidemiologen weten vertellen dat het dragen van een mondmasker geen zin had omdat er al andere maatregelen waren: samenscholingsverbod, verbieden van niet-essentiële verplaatsingen... en dat er verder een tekort van mondmaskers was in de zorg. Nu zijn de tijden wel anders. Mensen komen weer in grotere groepen bij elkaar, dus worden mondmaskers terug belangrijk.

Ik kan er nog ergens inkomen dat mensen met autisme of laaggeschoolden dit niet begrijpen , maar een gemiddelde mens met een voldoende ontwikkeld intellect zou toch wel een beetje de richtlijnen moeten kunnen snappen en vooral voor zichzelf denken, handelen en de beste keuzes maken...

Of zie ik dat verkeerd?
Jammer maar helaas. Het antwoord is neen.
Oud 27 juni 2020, 19:11   #119
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jammer maar helaas. Het antwoord is neen.
Ik heb ook die indruk. Context wordt niet begrepen. Het is alles (feesten) of niks (blijf in uw kot).

Daarom moest het land trouwens op slot... Daarom konden mensen met een gezond verstand niet naar een afgelegen plekje rijden om alleen in de natuur tot rust (in het hoofd) te kunnen komen.
IJsboer is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2020, 19:16   #120
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ik heb ook die indruk. Context wordt niet begrepen. Het is alles (feesten) of niks (blijf in uw kot).

Daarom moest het land trouwens op slot... Daarom konden mensen met een gezond verstand niet naar een afgelegen plekje rijden om alleen in de natuur tot rust (in het hoofd) te kunnen komen.
En wat met andere virale wetmatigheden zoals groepsimmuniteit en virus evolutie naar een zwakkere vorm, zijn we daar ook de dom voor?

Ze sluiten ons op in ons kot maar klagen dan wel dat we er niet gaan graken met de groepsimmuniteit, het blijkt dat gestudeerde mensen ook verdomd dom kunnen zijn.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be