Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2020, 19:37   #361
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Inderdaad, en om de 5 a 10 jaar komt er zo'n virus bij, dus het wordt een blijvende situatie.

Hoe hebben we dat al zo lang uitgehouden zonder lockdown? We zouden allemaal al dood moeten zijn.
Sinds wanneer hebben we nog zo een virus gehad dat op 1 maand tijd de ganse wereld heeft besmet ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2020, 20:04   #362
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In tropische landen is er nauwelijks sprake van seizoenen. Brazilië Ecuador Indië.
Maar wel griepseizoenen en ik heb dat al eens gepost maar we weten al dat je alleen leest wat je wil lezen.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2020, 20:31   #363
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Wat je ziet is daarom niet de hele situatie. Of denkt ge dat ze u als verpleegkundige de volledige procedure voor prikincidenten gaan komen vertellen?
Ze moet mij die niet vertellen en uitleggen.
Ik heb als verpleegkundige in Afrika gewerkt.

Citaat:
Meestal weet de zorkgundige op voorhand al het een en ander over het risico van de patient die ze gaan verzorgen:
Geel bolletje bij patient => Bijkomende voorzorgsmaatregelen nodig
Met links naar de fiches welke maatregels er moeten worden getroffen voor bezoeker, arts, verpleegkundige, tot de kuisploeg toe.

't Is ni omdat ge een paar dagen op een iz hebt gelegen dat ge de werking ervan kent hoor.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2020, 21:01   #364
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer hebben we nog zo een virus gehad dat op 1 maand tijd de ganse wereld heeft besmet ?
Varkensgriep in 2009, 700 miljoen tot 1,4 miljard besmettingen. Er waren geen tests maar men schat tot 550.000 doden wereldwijd naargelang hoe je ze wil tellen natuurlijk.

De slachtoffers waren daarbij gemiddeld een stuk jonger dan bij Covid-19.
80% van de doden waren jonger dan 65, het is nu onderdeel van 1 van de vele seizoen-griep varianten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Swine_influenza

Volgende varkensgriep staat al klaar om de volgende te worden

https://www.aappublications.org/news...swineflu070820

The "Swine flu" A/H1N1pdm09 virus is now one of the seasonal flu viruses that circulate each winter. If you've had flu in the last few years, there's a chance it was caused by this virus.

https://www.nhs.uk/conditions/swine-flu/
.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 12 juli 2020 om 21:10.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2020, 21:12   #365
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Varkensgriep in 2009, 700 miljoen tot 1,4 miljard besmettingen. Er waren geen tests maar men schat tot 550.000 doden wereldwijd naargelang hoe je ze wil tellen natuurlijk.

De slachtoffers waren daarbij gemiddeld een stuk jonger dan bij Covid-19.
80% van de doden waren jonger dan 65, het is nu onderdeel van 1 van de vele seizoen-griep varianten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Swine_influenza

Volgende varkensgriep staat al klaar om de volgende te worden

https://www.aappublications.org/news...swineflu070820

The "Swine flu" A/H1N1pdm09 virus is now one of the seasonal flu viruses that circulate each winter. If you've had flu in the last few years, there's a chance it was caused by this virus.

https://www.nhs.uk/conditions/swine-flu/
.
Ik had het over zowat de ganse wereldbol die op paar weken tijd met miljoenen besmettingen heeft te maken

Terwijl de varkensgriep ? Ik heb er hier trouwens niemand mee geweten.

Varkensgriep werd in 2009 vooral bekend door een serie uitbraken onder mensen in Mexico, de Verenigde Staten en Spanje.

fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2020, 21:23   #366
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar lopen Nederlanders corona op?

Nederlanders raken vooral besmet met het coronavirus op plekken waar men nauw contact heeft met elkaar, zoals thuis, op het werk of in het verpleeghuis. Dat blijkt uit cijfers van het contactonderzoek van het RIVM, schrijft de Volkskrant vrijdag.
Van de besmettingen sinds 22 juni vond zo'n 55 procent thuis plaats. Eén op de tien op het werk en een op de vijf in de omgang met de familie. Uit de cijfers van het RIVM blijkt ook dat drie gevallen waarschijnlijk het virus hebben opgelopen in het openbaar vervoer. Zeven patiënten op de sportclub en drie gevallen op school of op de kinderopvang.
De afgelopen twee weken waren er minder dan vijftig besmettingen terug te voeren op een verpleeghuis of woonzorgcentrum. "We zitten nu even goed.", aldus hoogleraar acute ouderenzorg Bianca Buurman van het Amsterdam UMC in de Volkskrant. Volgens haar komt dat vooral door het lage landelijke aantal besmettingen.
Geen besmettingen buiten
Hoewel er sinds mei toch behoorlijk veel buitenactiviteiten plaatsvonden, lijkt geen enkele besmetting buiten gebeurd te zijn.Er moet wel een slag om de arm genomen worden, want ruim 4000 mensen met het virus had geen idee waar het te hebben opgelopen.

Opvallend is dat de cijfers geen aanwijzingen bevatten voor besmetting door zogeheten 'aerosolen', langdurige zwevende deeltjes in de lucht die het virus zouden kunnen overdragen.

https://www.msn.com/nl-be/gezondheid...rtan-ntp-feeds

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vals gevoel van veiligheid. Toch maar uitkijken.
Het virus lijkt zich in Nederland dus anders te gedragen dan in België

Want volgens de Belgische experten lopen de Belgen de meeste besmettingen op in de winkels en bij buitenactiviteiten.

Laatst gewijzigd door Jantje : 12 juli 2020 om 21:31.
Oud 12 juli 2020, 21:30   #367
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het over zowat de ganse wereldbol die op paar weken tijd met miljoenen besmettingen heeft te maken

Varkensgriep werd in 2009 vooral bekend door een serie uitbraken onder mensen in Mexico, de Verenigde Staten en Spanje.

Citaat:
Griep en het influenzavirus

Influenza virussen zijn RNA virussen behorende tot de familie Orthomyxoviridae en zijn opgedeeld in 3 verschillende types (influenza A, influenza B en influenza C).
Influenzavirussen worden overgedragen door de lucht via infectieuze druppels en direct contact. Mensen met griep zijn reeds besmettelijk van 1 dag voor het verschijnen van symptomen tot 5-7 dagen erna (ref). De incubatietijd bedraagt 0,5 tot 1,5 dagen (ref).

Influenzavirussen veroorzaken influenza of griep, een aandoening die wordt gekenmerkt door het plots opzetten van koorts, hoofdpijn, spierpijn en hoest, keelpijn, rhinitis. Soms zijn ook buikpijn, overgeven, misselijkheid en diarree geassocieerd met influenza infectie.

Het influenza virus is wereldwijd een belangrijke oorzaak van morbiditeit en mortaliteit. Gemiddeld wordt globaal jaarlijks 5 tot 10% van de volwassenen en 20% tot 30% van de kinderen besmet met influenza, met als resultaat 3-5 miljoen gevallen van ernstige ziekte en 1 miljoen overlijdens per jaar (ref 1;ref 2). Vooral bij jonge kinderen, bejaarden en specifieke risicogroepen (b.v.b. hoogzwangere vrouwen, mensen met chronische ziekte of immunodeficiëntie) is er kans op ernstige verwikkelingen (ref)

Jaarlijks doet zich een epidemie voor, gewoonlijk tijdens de winter. Sinds 1918 is er bovendien vier keer een nieuw influenza virus opgedoken dat een pandemie veroorzaakte. De ernst van de epidemieën en pandemieën is enerzijds afhankelijk van kenmerken van het circulerend virus en anderzijds afhankelijk van de kwetsbaarheid van de getroffen populatie.

https://epidemio.wiv-isp.be/ID/disea...Influenza.aspx
Oud 12 juli 2020, 22:20   #368
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Want volgens de Belgische experten lopen de Belgen de meeste besmettingen op in de winkels en bij buitenactiviteiten.
met 10.000 doden zullen we het wel beter weten dan de rest van de wereld zeker?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2020, 22:23   #369
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het enige verschil is de berichtgeving in de media, het is evengoed de wereld rondgegaan waaronder Europa. Het werd echter voorgesteld als een onderdeel van de gewone griep.

Begrijp je het nu?

.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2020, 23:01   #370
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Voor de bange hazen ea goedgelovigen, hear, hear (achter betaalmuur):

“Knuffelen in rusthuizen mag weer: “De veiligheidscultuur was op sommige plaatsen beetje doorgeslagen”

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...agen~a2da4871/

Eerder de politieke group think was doorgeslagen naar paniekmodus.
Amateurs, dus.
En nog van datte:

Nijmeegse hoogleraar heeft nog steeds felle kritiek op lockdown: ‘Die was totaal onnodig, het was pure paniek’

https://www.gelderlander.nl/nijmegen...niek~afc9ce7f/

Amateurs bis.
Oud 13 juli 2020, 04:54   #371
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet in het hier en nu ook niemand met deze corona.
Moest de wèl alomtegenwoordige Commie propaganda er niet (geweest) zijn, 97.6% van de bevolking ging niet eens geweten hebben dat er een "pandemie" was.

Ik heb eergisteren een "mondmasker" gemaakt: van zwarte stof met hoog percentage elastaan. Ik kan er genoeg doorheen zien, zelfs om te betalen aan de kassa, dus om dwangarbeid (daar komen die boetes voor diegenen met echt werk, geen nep zoals onze Commies, op neer) te voorkomen, trek ik dat over heel mijn hoofd. Het is allicht compleet nutteloos als filter maar het is een "doek".
Het zal een leuk statement zijn morgen of zo, als ik weer eten moet gaan kopen.
Idee voor anderen
Kunnen ze hun staatsblad voor de zevendertigste keer wijzigen naar zoiets als "erkend of gekeurd" mondmasker.
Ik ben hiertoe ook genoopt om een andere reden: als brildrager en met een dichtere stof komt er condensatie/damp op de glazen en zie ik niks. Dat vind ik veel onveiliger agent, kun jij even mijn dingetjes gaan kopen hier is mijn lijstje en de pasmunt dankoewel!
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 13 juli 2020 om 04:55.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 05:55   #372
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is daar zo overdreven aan ? Half maart zei men dat we het tot 3 April gingen moeten uitzingen.....mensen vonden dat toen al bijna overdreven. Ondertussen zijn we al bijna 4 maanden verder en worden er alweer dingen teruggeschroefd.
Omdat men de doelpalen verzet. Eerst was het paniek voor de ziekenhuizen. Nu weet ik niet waar er paniek voor is: ik denk dat er nu paniek is dat er wel eens paniek zou kunnen komen. Op die manier blijf je zoet he.

We zijn heel ver van "we gaan dit virus natuurlijk niet tegenhouden, maar we moeten die piek afvlakken, zodat onze ziekenhuizen niet overbelast geraken". (dat was trouwens, zoals ik vaak voorgerekend heb, niet compatiebel met de voorspellingen van hoe men dacht dat dit virus ging gaan, weet je nog, 40 miljoen doden in de wereld en 120 000 doden in Belgie, en 300 000 mensen in Belgie die ICU nodig zouden hebben: zo een curve 'afvlakken' zou jaren gevraagd hebben, maar de ziekenhuizen liggen nu niet vol, en de curve is helemaal niet afgevlakt, maar helemaal ingestort).

We zijn nu bij honderd vastgestelde (en waarschijnlijk 1000 echte) besmettingen per dag, waarvan bijna niemand nog naar het ziekenhuis gaat, en toch panikeert men nog steeds, want het zou wel eens erger kunnen worden. Men zou misschien, wie weet, binnen een maand, een tiende van de ziekenhuis capaciteit nodig hebben. Oeioeioei wat een drama.

De epidemie heeft 12 keer minder doden veroorzaakt dan gedacht ; de curve is niet afgevlakt maar gewoon ingestort, de ziekenhuizen staan leeg terwijl ze voor jaren vol hadden moeten liggen. Maar 't is nog niet goed.

En vooral: de zogezegde maatregelen hebben niks uitgehaald, want we konden ze opheffen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juli 2020 om 05:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 07:39   #373
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En om het gevoel is het te doen he

Nog eens: ik ben een voorstander van maskers dragen op zulke plekken, maar wel enkel op vrijwillige basis. Het goed gevoel van Jefke moet niet gebaseerd zijn op het gevoel van nutteloos ongemak bij Marie.
Nutteloos ongemak bij Marie ?
Oh, ik snap het.
Wat vind je van dit Marieke ?
"Vier personeelsleden Lidl gewond nadat vrouw amok had gemaakt over mondmasker"
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07...t-over-mondma/
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 07:54   #374
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat men de doelpalen verzet. Eerst was het paniek voor de ziekenhuizen. Nu weet ik niet waar er paniek voor is: ik denk dat er nu paniek is dat er wel eens paniek zou kunnen komen. Op die manier blijf je zoet he.

We zijn heel ver van "we gaan dit virus natuurlijk niet tegenhouden, maar we moeten die piek afvlakken, zodat onze ziekenhuizen niet overbelast geraken". (dat was trouwens, zoals ik vaak voorgerekend heb, niet compatiebel met de voorspellingen van hoe men dacht dat dit virus ging gaan, weet je nog, 40 miljoen doden in de wereld en 120 000 doden in Belgie, en 300 000 mensen in Belgie die ICU nodig zouden hebben: zo een curve 'afvlakken' zou jaren gevraagd hebben, maar de ziekenhuizen liggen nu niet vol, en de curve is helemaal niet afgevlakt, maar helemaal ingestort).

We zijn nu bij honderd vastgestelde (en waarschijnlijk 1000 echte) besmettingen per dag, waarvan bijna niemand nog naar het ziekenhuis gaat, en toch panikeert men nog steeds, want het zou wel eens erger kunnen worden. Men zou misschien, wie weet, binnen een maand, een tiende van de ziekenhuis capaciteit nodig hebben. Oeioeioei wat een drama.

De epidemie heeft 12 keer minder doden veroorzaakt dan gedacht ; de curve is niet afgevlakt maar gewoon ingestort, de ziekenhuizen staan leeg terwijl ze voor jaren vol hadden moeten liggen. Maar 't is nog niet goed.

En vooral: de zogezegde maatregelen hebben niks uitgehaald, want we konden ze opheffen.
Men heeft de doelpalen niet verzet, die zijn er gewoon nooit geweest.
Toch geen doelstellingen rond volksgezondheid.

Maar zoals ik vanaf het begin heb gezegd, het gaat hier over een virus dat bij de grote massa niet bekend is.
Het gaat over een virus dat de naam Sars-Cov draagt, en virus waarvoor er reeds 20 jaar grote angst heerst onder de Chinese bevolking.
En dat virus is dankzij de mondialisering en het vrijverkeer van mensen wereldwijd, in Italië geraakt.
Een land met overbevolkte steden, met een ondermaatse gezondheidszorg en een nijpend te kort aan medische infrastuctuur.

En de media kreeg een pracht kans om te verkopen.
Want hoewel elk jaar opnieuw, in de Italiaanse ziekenhuizen dezelfde situatie plaats heeft, kon met dit jaar er wel winst uit halen.
De oorzaak was immers niet het zeer bekende Influenza-virus, maar het voor de bevolking onbekende Covid-virus.

En buiten EU-lidstaten is men eigenlijk nergens overgegaan tot de landelijke opsluiting van de bevolking.

En hoewel alle Europese landen een pandemie-plan hebben, zijn die plannen over heel de EU naar de vuilbak gewezen en is men overgestapt naar de maatschappelijke en economische vernieling en hervorming.

En kijk;
Mensen die op 28/02/2020 nog stodnen te roepen dat het een schandeis dat mensen met een hoofddoek rondlopen, staan nu te roepen dat men zelfs met een smoelenvod moet rondlopen.
Mensen die op 28/02/2020 nog stonden te roepen dat het een schande is dat ze 10 minuten moeten wachten om bediend te in een winkel, staan nu vaak meer dan 30 minuten buiten in weer en wind aan te schuiven om in de winkel binnen te mogen.
Mensen die op 28/02/2020 nog stonden te klagen dat onze maatschappij a-sociaal is geworden en dat de mensen niet meer met elkaar spreken en omgaan.
Dat ze vaak zelfs de naam van hun buur niet meer kennen, blijven nu zelfs op meer dan 1.5 meter van hun buur, terwijl ze van de buur eisen dat die zijn gelaat bedekt.
Oud 13 juli 2020, 07:58   #375
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Oh, ik snap het.
Wat vind je van dit Marieke ?
"Vier personeelsleden Lidl gewond nadat vrouw amok had gemaakt over mondmasker"
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07...t-over-mondma/
't Ja, Marieke zal vinden dat iedereen van haar schoonheid mag genieten en ze die niet vanwege enkele dwazen moet verbergen achter een smoelenvod.
Oud 13 juli 2020, 08:27   #376
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, ik snap het.
Wel, als je schrijft dat dat masker moet gedragen worden "om een gevoel te veroorzaken" en dus geen sanitaire functie heeft, dan is dat inderdaad nutteloos ongemak bij zij voor wie dat gevoel de pot op kan he.

Stel dat ik "voor mijn goed gevoel" zou willen dat mensen een loden bol aan hun been hebben, gewoon omdat dat "herinnert aan de plichten die wij allemaal hebben" of dergelijke zever. Is het dan ook maar 10 seconden gerechtvaardigd om te eisen dat iedereen zo een loden bol aan zijn been MOET hebben ?
Oud 13 juli 2020, 08:43   #377
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, als je schrijft dat dat masker moet gedragen worden "om een gevoel te veroorzaken" en dus geen sanitaire functie heeft, dan is dat inderdaad nutteloos ongemak bij zij voor wie dat gevoel de pot op kan he.

Stel dat ik "voor mijn goed gevoel" zou willen dat mensen een loden bol aan hun been hebben, gewoon omdat dat "herinnert aan de plichten die wij allemaal hebben" of dergelijke zever. Is het dan ook maar 10 seconden gerechtvaardigd om te eisen dat iedereen zo een loden bol aan zijn been MOET hebben ?
Ja, maar ik wil ook dat de vrouwen terug brede hoepelrokken dragen, zodat ze wel 2 meter van iedereen vandaan moeten blijven.
Oud 13 juli 2020, 09:52   #378
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, maar ik wil ook dat de vrouwen terug brede hoepelrokken dragen, zodat ze wel 2 meter van iedereen vandaan moeten blijven.
Oud 13 juli 2020, 10:37   #379
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Patrick. Voor alle duidelijkheid, ik twijfel niet aan de sanitaire functie van die mondmaskers in winkels.
Maar, ik twijfel ook niet aan het veiligheidsgevoel dat bij de klanten speelt. Of dit nu een vals gevoel van veiligheid is laat ik in het midden.
Deze morgen was ik in de Spar in Oostende. Een man met een kind werd aan de deur gezet omdat de man geen mondmasker droeg. Toen de man werd aangesproken gingen onmiddellijk twee klanten verontwaardigd minstens een meter uit de weg alsof de man een potentiële besmettingsgevaar vormde. Grappig om te zien eigenlijk omdat dergelijke toestand vrijdag nog ondenkbaar was.
Dan heb ik het nog niet over de twee dames die er niets beters op hadden gevonden dan de bovenkant van hun kleed tot boven hun neus trokken. Ze kregen een opmerking en werden door de klanten scheef bekeken.
En dat allemaal op een maandagmorgen.
Toch vreemd dat mensen plots anders reageren. Zouden mensen plots het sanitair belang hoger inschatten ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 10:49   #380
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch vreemd dat mensen plots anders reageren. Zouden mensen plots het sanitair belang hoger inschatten ?
Nee, dat is de "meester meester, Jantje heeft de regeltjes overtreden" reflex die je bij brave burgers terugvindt. Het stiekeme plezier van iemand gestraft te zien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be