Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2020, 16:32   #301
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Het was duidelijk wel tegen te houden, in afwachting van een vaccin.
Nee, ik denk dat niet. Ik denk dat wij ten eerste niks tegengehouden hebben, maar dat de epidemie gewoon een eerste keer gewoon lossendoor de bevolking is gegaan, lockdown of gene lockdown. Maar zelfs indien die lockdown dat 2 maanden zou tegengehouden hebben, je wil toch geen lockdown voor een jaar ? De meeste landen zijn nu al half failliet. 6 keer harder en 't is de moeite niet.

En nee, dat moest niet eens tegengehouden worden. Had men het laten waaien, dan was dat even goed geweest. Ik denk trouwens dat men het laten waaien heeft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 16:33   #302
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Niet mee eens.

Wachten op een vaccin betekent totale instorting van ons economisch systeem. Onze sociale zekerheid kan enkel blijven verder draaien indien de economie goed draait.

Er is dus helemaal geen sprake van kiezen tussen economie en gezondheid. Zonder een goed draaiende economie, kan men de gezondheidszorg eenvoudigweg niet meer betalen wat op middellange termijn tot een veelvoud aan slachtoffers zal leiden.
Inderdaad, en het erge is dat er nu "goed nieuws" is van het vaccin front ; wat wil zeggen dat de verleiding om het toch maar te trekken tot aan dat vaccin (ergens in februari of maart of zo) groter zal worden, en dus ook de verleiding om de maatschappij omzeep te helpen om een paar tienduizend levens te trachten te redden, wat totaal idioot is. Dat zijn futiliteiten die ge niet moet proberen tegen te houden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 juli 2020 om 16:34.
Oud 22 juli 2020, 16:34   #303
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Niet mee eens.

Wachten op een vaccin betekent totale instorting van ons economisch systeem. Onze sociale zekerheid kan enkel blijven verder draaien indien de economie goed draait.

Er is dus helemaal geen sprake van kiezen tussen economie en gezondheid. Zonder een goed draaiende economie, kan men de gezondheidszorg eenvoudigweg niet meer betalen wat op middellange termijn tot een veelvoud aan slachtoffers zal leiden.
Klopt alle 2 maar of men dan geen jaartje wat kan "intomen" met feesten zodat iedereen een kans krijgt vind ik jammer en egoïstisch.
Oud 22 juli 2020, 16:36   #304
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt alle 2 maar of men dan geen jaartje wat kan "intomen" met feesten zodat iedereen een kans krijgt vind ik jammer en egoïstisch.
Feesten is uiteraard totaal iets anders. Bij fuiven kan men niet vermijden dat mensen tegen elkaar staan aan te schuren. Met op bepaalde plaatsen een mondmasker dragen, heb ik (indien het werkt) ook geen probleem mee.

Het is in mijn ogen echter totaal onverantwoord om nogmaals de maatschappij stil te leggen op een wijze zoals gebeurde in de periode eind maart tot begin mei. De nadelen overtreffen de voordelen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 16:51   #305
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoveel jonge jaren heb je niet he. Ik denk trouwens niet dat het van 'feesten' komt. Het komt van samen eens iets eten of zo, met de familie ergens heen gaan en dergelijke dingen.
Oud 22 juli 2020, 16:52   #306
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is in mijn ogen echter totaal onverantwoord om nogmaals de maatschappij stil te leggen op een wijze zoals gebeurde in de periode eind maart tot begin mei. De nadelen overtreffen de voordelen.
Dus gaat men dat zeker overdoen ! Omdat men overal zegt dat het een groot succes was.

Als de besmettingen en doden en zo nu weer gaan stijgen, en cijfers gaan benaderen zoals toen, zal men moeilijk anders kunnen dan dezelfde stunt uithalen he.
Oud 22 juli 2020, 17:02   #307
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat ik niet begrijp wat u bedoelt met uw eerste zin.
Waarom denkt U dat België niettegenstaande zijn hoge schuldenlast nog zo goedkoop kan lenen op de internationale markt?
Door het spaarboekje van de Belgen en wie zijn die Belgen met een gevuld
spaarboekje denk je?
De "oude Belgen" waren werkers en spaarders, daar draagt het huidige België "voorlopig nog" de vruchten van.
Oud 22 juli 2020, 17:11   #308
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zoveel jonge jaren heb je niet he. Ik denk trouwens niet dat het van 'feesten' komt. Het komt van samen eens iets eten of zo, met de familie ergens heen gaan en dergelijke dingen.
Je hebt effectief weinig "jonge" jaren maar je kan wel veel mooie jaren hebben.
Ik ben zelfs in de quarantaine bij mijn familie geweest maar ik weet wel zeker dat die zijn zoals ik, voorzichtig en respectvol naar anderen toe.
Niemand is onaantastbaar maar hier is niemand ziek geweest.
Het principe van ikke laat de anderen maar stikke is in deze crisis al zeker geen oplossing.
Oud 22 juli 2020, 17:13   #309
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het principe van ikke laat de anderen maar stikke is in deze crisis al zeker geen oplossing.
Dat is nochtans de universele oplossing voor alle problemen.
Oud 22 juli 2020, 17:16   #310
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat 'stikken' betreft: dat is naar het schijnt dus ook wat er vaak gebeurt als je veel last hebt van Covid. Stel nu dat er te weinig beademingstoestellen zijn, zoals in Italië, wordt er dan eigenlijk euthanasie voorzien om daadwerkelijk stikken te vermijden? Weet iemand hoe dat zit? Stikken lijkt me niet zo tof.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 17:20   #311
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Wat 'stikken' betreft: dat is naar het schijnt dus ook wat er vaak gebeurt als je veel last hebt van Covid. Stel nu dat er te weinig beademingstoestellen zijn, zoals in Italië, wordt er dan eigenlijk euthanasie voorzien om daadwerkelijk stikken te vermijden? Weet iemand hoe dat zit? Stikken lijkt me niet zo tof.
Je hebt dan nog stikken en stikken.
Het ene is kort en hard, het andere is heel langzaam wurgen, voort blijven asemen met heel veel moeite, je moe voelen worden, je krachten achteruit gaan ... heel langzaam, gedurende een volle week of zo.

Je zou dan zeggen dat ze je beter in coma kunnen brengen, maar ... dan heb je zeker een beademingsmachientje nodig.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 17:24   #312
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Feesten is uiteraard totaal iets anders. Bij fuiven kan men niet vermijden dat mensen tegen elkaar staan aan te schuren. Met op bepaalde plaatsen een mondmasker dragen, heb ik (indien het werkt) ook geen probleem mee.

De maatschappij lag natuurlijk niet helemaal stil.
Op wat toiletpapier na, konden we nog alles vinden: de winkels waren bevoorraad.

Maar inderdaad, het was niet niks. Ik denk wel dat veel (of bijna alle) bedrijven nu weten hoe ze toch verder kunnen draaien in relatieve veiligheid.

Welke bedrijven zitten in de lastigste papieren? Diegenen die werken voor festiviteiten en co (handelsbeurzen ...) waar grote massa's volk voor komen opdagen.
Andere nog?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 17:40   #313
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op wat toiletpapier na, konden we nog alles vinden: de winkels waren bevoorraad.

Maar inderdaad, het was niet niks. Ik denk wel dat veel (of bijna alle) bedrijven nu weten hoe ze toch verder kunnen draaien in relatieve veiligheid.

Welke bedrijven zitten in de lastigste papieren? Diegenen die werken voor festiviteiten en co (handelsbeurzen ...) waar grote massa's volk voor komen opdagen.
Andere nog?
Theaters, concertzalen, grote sportmanifestaties, congressen en al wat daar mee samenhangt qua catering, onthaal, vervoer, podiumbouw, makeup

De horeca die wel open is maar met de handrem op en met een bange bevolking.

Feestzalen, dancings

Toerisme.

Mode.

En ik vergeet er waarschijnlijk nog.
De brede sector van allerhande events (teambuiding voor bedrijven, congressen
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 17:49   #314
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom denkt U dat België niettegenstaande zijn hoge schuldenlast nog zo goedkoop kan lenen op de internationale markt?
Door het spaarboekje van de Belgen en wie zijn die Belgen met een gevuld
spaarboekje denk je?
De "oude Belgen" waren werkers en spaarders, daar draagt het huidige België "voorlopig nog" de vruchten van.
Neen, vanwege onze goed draaiende economie waardoor de internationale markt er vertrouwen in heeft dat de Belgische Staat haar schulden ook kan aflossen.

Of suggereert u dat onze spaarboekjes onderpand zijn voor de overheidsschulden?
Oud 22 juli 2020, 17:49   #315
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Andere nog?
Onze economie bestaat uit meer dan supermarkten en hun toeleveranciers.
Oud 22 juli 2020, 18:14   #316
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, vanwege onze goed draaiende economie waardoor de internationale markt er vertrouwen in heeft dat de Belgische Staat haar schulden ook kan aflossen.

Of suggereert u dat onze spaarboekjes onderpand zijn voor de overheidsschulden?
Natuurlijk tellen die spaarboekje mee wees daar maar héél zeker van.
Het is tevens de vaststelling dat dit land kan zolang de bevolking meedoet en dat dit land de nodige veerkracht heeft "spijts haar overheid".
Er zijn zelfs niet veel landen waar er zo veel op het spaarboekje van de inwoners staat, ook de overheid lonkt daar reeds lang naar.

Laatst gewijzigd door lamenielachen : 22 juli 2020 om 18:18.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 18:31   #317
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Het zal niet want ik stop wel tijdig maar moest er maar 1 toestel zijn en we waren met 2 behoeftigen zou ik de voorkeur aan de jongere geven.
Voor zover ik niet zou weten dat hij een week voordien nog alles aan zijn laars lapte .....
Stikken, je krijgt te weinig zuurstof en je begint zwakker te worden.
Je voelt geen "pijn" maar je valt in zwijm, daarna weet ik het niet meer want ik lag op de spoed met zuurstof toen ik terug wakker werd.
Oud 22 juli 2020, 18:39   #318
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Andere nog?
Daar zit het hem juist velen missen de tour de France en hun festivals maar is dat nu belangrijker dan het leven van heel veel mensen?
En we hebben stil gelegen omdat we nog niet wisten wat op ons af kwam en de grote overrompeling in de ziekenhuizen.
Nu staan we verder en mits wat gezond verstand konden we langzaam terug op dreef komen, maar nee het moest "vandaag" en volle charge.
Oud 22 juli 2020, 18:43   #319
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is nochtans de universele oplossing voor alle problemen.
Wedden voor wie eerst gaat bleiten?
Oud 22 juli 2020, 18:47   #320
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wedden voor wie eerst gaat bleiten?
De wereld is al zo. Toch bleiten we niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be