Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2020, 09:24   #61
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Belgen zijn niet zo een nationalisten als de Hollanders. Wij maken daar zo geen punt van. Vergeet niet dat België (en dus ook Vlaanderen) kunstmatig is, ontstaan op een tekentafel van machthebbers die hun eigen land wilden beschermen.
Als ik het artikeltje zo lees was de vlag an sich niet het probleem, maar werd er een punt gemaakt dat de Nationale vlag niet naast de gemeenschapsvlag hing.

wat natuurlijk een vreemde redenering is in Nederlandse ogen, want wij kennen geen wetgeving die dat bepaalt. Er is wel een etiquette, maar dat is toch iets anders als politie ingrijpen. Ik zou hier wel meer van willen weten want het lijkt me dat hier grondrechten met de voeten worden getreden.

Laatst gewijzigd door Hollander : 23 juli 2020 om 09:24.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 09:25   #62
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Als ik het artikeltje zo lees was de vlag an sich niet het probleem, maar werd er een punt gemaakt dat de Nationale vlag niet naast de gemeenschapsvlag hing.

wat natuurlijk een vreemde redenering is in Nederlandse ogen, want wij kennen geen wetgeving die dat bepaalt. Er is wel een etiquette, maar dat is toch iets anders als politie ingrijpen. Ik zou hier wel meer van willen weten want het lijkt me dat hier grondrechten met de voeten worden getreden.
Bij ons bestaat hier ook geen wetgeving over. Enkel eigen regels/gebruiken.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 09:26   #63
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Het is nochtans niet de eerste keer dat zoiets is gebeurd
Dus...
Een storm in een glas water ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 09:28   #64
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
.

Ik vraag me wel af wat de reactie zou zijn als er in Antwerpen bv de Waalse vlag zou wapperen.
Ik denk dat er niks zou gebeuren.
Oud 23 juli 2020, 09:33   #65
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De politie mag geen vlaggen van een privé-domein zo maar weghalen.
Hier is de wet duidelijk overtreden .
Als de eigenaar van het terrein dat vraagt, dan wel. En de gemeente kan altijd zo’n verordening opleggen voor de openbare veiligheid.

Men had trouwens gewoon gevraagd om er de Belgische naast te hangen zoals gebruikelijk was.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/r...eck=1595493025
Oud 23 juli 2020, 09:33   #66
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Ik denk dat er niks zou gebeuren.
En gij gelooft dat.
Oud 23 juli 2020, 09:39   #67
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als de eigenaar van het terrein dat vraagt, dan wel. En de gemeente kan altijd zo’n verordening opleggen voor de openbare veiligheid.
Het is me niet duidelijk of dat is gebeurd. Ik vermoed van niet, anders zou dit wel worden vermeld.

Citaat:
Men had trouwens gewoon gevraagd om er de Belgische naast te hangen zoals gebruikelijk was.

Vragen staat uiteraard vrij, maar moest de scouts hier verplicht op ingaan (indien het gemeentelijk reglement dit niet vereist)?

In het artikel op Knack lees ik:

''In Wallonië vinden veel mensen de Vlaamse leeuw provocerend,' zegt jeugdkampcoördindator Charles Seynhaeve van Jalhay. 'Het uithangen van die vlag kan de openbare orde verstoren.'

Wauw, hoe onverdraagzaam kan men zijn.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 23 juli 2020 om 09:40.
Oud 23 juli 2020, 09:42   #68
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hoogstwaarschijnlijk niet.

Aan de andere kant kan je toch ook niet ontkennen dat de zwart-gele versie door veel meer groepen wordt gebruikt dan louter de Blokkers?

De zwart-gele versie wordt al decennia gebruikt door de hele Vlaamse beweging en niet enkel door extreemrechts.

Het gebruik is wat mij betreft perfect vergelijkbaar met het gebruik van de 'Estelada' in Catalonië.

Enerzijds heeft men de officiële vlag van Catalonië (gele en rode strepen), senyera genaamd.

Anderzijds heeft men de vlag die wordt gebruikt door bewegingen die ofwel meer bevoegdheden voor Catalonië ofwel de totale onafhankelijkheid wensen. Dat is de blag met de blauwe ster (Estelada).

Beide vlaggen kunnen m.i. perfect naast elkaar bestaan, zonder dat de ene vlag per se moet worden afgekeurd.

Hetzelfde voor de Vlaamse vlag. Enerzijds heeft men de officiële vlag van het Vlaams Gewest, anderzijds de vlag van de Vlaamse beweging.
Dat klopt. Maar extreem rechts, en de collaboratieaanhangers hebben zich die vlag vandaag als symbool toegeëigend.

Ter verduidelijking. Kinderen van collaborateurs hebben niks misdaan. Maar als ze zich verbinden met die collaborateursvlag is dat een symbool om te zeggen: ik sta achter dat gedachtengoed van mijn voorouders. En daar heb ik wel een probleem mee.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 09:43   #69
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Openbare veiligheid ???
Een vlag op een kampeerterrein in een dorpje ?

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 09:46   #70
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt. Maar extreem rechts, en de collaboratieaanhangers hebben zich die vlag vandaag als symbool toegeëigend.

Ter verduidelijking. Kinderen van collaborateurs hebben niks misdaan. Maar als ze zich verbinden met die collaborateursvlag is dat een symbool om te zeggen: ik sta achter dat gedachtengoed van mijn voorouders. En daar heb ik wel een probleem mee.
Ik ben het daar niet mee eens. Ook vandaag de dag wordt de zwart-gele vlag veel ruimer gebruikt dan enkel door extreemrechts.

Hypothese: Stel dat er vandaag een extreemrechtse maar Belgicistische partij zou ontstaan die verkondigt dat de kolonisatie van Congo een zeer goed idee was en tegelijkertijd liefst alle Congolezen die in België wonen terug naar Congo zou sturen. Die partij zou met trots de Belgische vlag tonen.

In zo'n geval zou u toch ook niet aanvaarden dat de Belgische vlag wordt gekaapt door die extreemrechtse Belgicistische partij?

Waarom moet ik me anderzijds wel neerleggen bij het feit dat de zwart-gele vlag zou zijn gekaapt door extreemrechts?

Idioten als Philip Dewinter misbruiken inderdaad de Vlaamse leeuw. Maar waarom moet ik mij daar als niet-racistische Vlaams-nationalist bij neerleggen?
Oud 23 juli 2020, 09:47   #71
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoogstwaarschijnlijk niet.

Aan de andere kant kan je toch ook niet ontkennen dat de zwart-gele versie door veel meer groepen wordt gebruikt dan louter de Blokkers?

De zwart-gele versie wordt al decennia gebruikt door de hele Vlaamse beweging en niet enkel door extreemrechts.

Het gebruik is wat mij betreft perfect vergelijkbaar met het gebruik van de 'Estelada' in Catalonië.

Enerzijds heeft men de officiële vlag van Catalonië (gele en rode strepen), senyera genaamd.

Anderzijds heeft men de vlag die wordt gebruikt door bewegingen die ofwel meer bevoegdheden voor Catalonië ofwel de totale onafhankelijkheid wensen. Dat is de blag met de blauwe ster (Estelada).

Beide vlaggen kunnen m.i. perfect naast elkaar bestaan, zonder dat de ene vlag per se moet worden afgekeurd.

Hetzelfde voor de Vlaamse vlag. Enerzijds heeft men de officiële vlag van het Vlaams Gewest, anderzijds de vlag van de Vlaamse beweging.
Had de Vlaamse beweging het een beetje slimmer aangepakt, dan hadden ze na WO II een ander symbool gekozen dan een vlag die sinds de greep naar de macht van het VNV en later de collaboratie onlosmakelijk verbonden was met extreem rechts + collaboratie.

Na 1973 de officiële Leeuwevlag nog negeren, is al helemaal grotesk.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 09:47   #72
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
de Vlaamse ook niet, tenzij je vindt dat De Wever dat ook al doet :
Het is niet voor niks dat De Wever die vlag ostentatief in zijn bureau hangt. Waarom hangt hij de officiële vlag daar niet? Omdat die zwarte vlag voor hem een symbool is. Het symbool dat er vandaag de dag aan plakt. Het symbool: ik vertegenwoordig niet alle Vlamingen, ik vertegenwoordig enkel de Vlaams-nationalisten. En eerlijk zijn, die komen hoofdzakelijk uit kringen met een anti-Belgisch oorlogsverleden.
Oud 23 juli 2020, 09:48   #73
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is me niet duidelijk of dat is gebeurd. Ik vermoed van niet, anders zou dit wel worden vermeld.

Vragen staat uiteraard vrij, maar moest de scouts hier verplicht op ingaan (indien het gemeentelijk reglement dit niet vereist)?

In het artikel op Knack lees ik:

''In Wallonië vinden veel mensen de Vlaamse leeuw provocerend,' zegt jeugdkampcoördindator Charles Seynhaeve van Jalhay. 'Het uithangen van die vlag kan de openbare orde verstoren.'

Wauw, hoe onverdraagzaam kan men zijn.
Ter verduidelijking: dat artikel is van 2012. Er werd toen ook gevraagd om er de Belgische vlag naast te hangen. Waarschijnlijk hebben ze dat dit jaar niet (willen doen) gedaan.

En inderdaad, ik kan mij voorstellen dat de Vlaamse vlag daar provocerend kan overkomen. Ik vraag mij af hoelang de Waalse haan in Vlaanderen zou wapperen vooraleer er een Vriend van het Schild langskomt.
Oud 23 juli 2020, 09:49   #74
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Had de Vlaamse beweging het een beetje slimmer aangepakt, dan hadden ze na WO II een ander symbool gekozen dan een vlag die sinds de greep naar de macht van het VNV en later de collaboratie onlosmakelijk verbonden was met extreem rechts + collaboratie.

In uw eerste punt kan ik u eventueel volgen, maar niet wat betreft uw tweede punt.

In mijn ogen is het niet abnormaal om naast de vlag van uw deelstaat een afzonderlijke, afwijkende vlag te hebben die een beweging / een streven naar iets anders symboliseert.

Ik weet dat u niet hoog oploopt met Catalonië, maar naar mijn mening is het gebruik van de Estelada een perfect voorbeeld om mijn punt aan te tonen.

Naast de officiële vlag van de Spaanse deelstaat Catalonië, heeft men ook de vlag van een beweging (waarbij zowel radicalen als gematigden zitten) die streeft naar meer autonomie.
Oud 23 juli 2020, 09:50   #75
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ter verduidelijking: dat artikel is van 2012. Er werd toen ook gevraagd om er de Belgische vlag naast te hangen. Waarschijnlijk hebben ze dat dit jaar niet (willen doen) gedaan.

En inderdaad, ik kan mij voorstellen dat de Vlaamse vlag daar provocerend kan overkomen. Ik vraag mij af hoelang de Waalse haan in Vlaanderen zou wapperen vooraleer er een Vriend van het Schild langskomt.
Maar in dat geval verwerpen we het gedrag van de Vriend van het Schild.

De S&V-ers worden in dat geval beschouwd als degenen die zich misdragen.

In Wallonië lijkt het het omgekeerde te zijn. Daar kiest de plaatselijke overheid de kant van de onverdraagzamen.
Oud 23 juli 2020, 09:51   #76
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik ben het daar niet mee eens. Ook vandaag de dag wordt de zwart-gele vlag veel ruimer gebruikt dan enkel door extreemrechts.

Hypothese: Stel dat er vandaag een extreemrechtse maar Belgicistische partij zou ontstaan die verkondigt dat de kolonisatie van Congo een zeer goed idee was en tegelijkertijd liefst alle Congolezen die in België wonen terug naar Congo zou sturen. Die partij zou met trots de Belgische vlag tonen.

In zo'n geval zou u toch ook niet aanvaarden dat de Belgische vlag wordt gekaapt door die extreemrechtse Belgicistische partij?

Waarom moet ik me anderzijds wel neerleggen bij het feit dat de zwart-gele vlag zou zijn gekaapt door extreemrechts?

Idioten als Philip Dewinter misbruiken inderdaad de Vlaamse leeuw. Maar waarom moet ik mij daar als niet-racistische Vlaams-nationalist bij neerleggen?
Niemand verplicht u om u daar bij neer te leggen. Maar dat een bepaalde kliek die vlag misbruikt, een andere symboolwaarde gegeven heeft, is enkel een feit dat ik moet vaststellen. Waar gij ook niet langs kunt kijken.

Zoals ik al meerder keren heb aangetoond is de vlag met rode tong en klauwen historisch gezien verbonden met Vlaanderen (graafschap).
Oud 23 juli 2020, 09:51   #77
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

ge kunt dat ook zeggen van de Belgische vlag, die door REX en het Belgische Koningshuis werd besmeurd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 09:53   #78
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar in dat geval verwerpen we het gedrag van de Vriend van het Schild.

De S&V-ers worden in dat geval beschouwd als degenen die zich misdragen.

In Wallonië lijkt het het omgekeerde te zijn. Daar kiest de plaatselijke overheid de kant van de onverdraagzamen.
Omdat het niet aan Schild en Vriend is om dat de doen uiteraard. Dat is de taak van de burgemeester.
Oud 23 juli 2020, 09:53   #79
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand verplicht u om u daar bij neer te leggen. Maar dat een bepaalde kliek die vlag misbruikt, een andere symboolwaarde gegeven heeft, is enkel een feit dat ik moet vaststellen. Waar gij ook niet langs kunt kijken.
Ik ontken niet dat een kliek de vlag misbruikt.

Mijn punt was echter het volgende: als er morgen een kliek ontstaat die de Belgische vlag misbruikt, gaat men niet iedereen die met de Belgische vlag wappert associëren met die kliek.

Dit doet men wel met de zwart-gele variant van de Vlaamse Leeuw.

Citaat:
Zoals ik al meerder keren heb aangetoond is de vlag met rode tong en klauwen historisch gezien verbonden met Vlaanderen (graafschap).
Klopt eveneens.

Zowel de rode als de zwarte versie worden al lang gebruikt.

Ik heb dan ook helemaal geen bezwaren tegen het gebruik van de rode versie. Zoals hierboven vermeld, vind ik de rode versie zelfs heel wat mooier.
Oud 23 juli 2020, 09:54   #80
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het niet aan Schild en Vriend is om dat de doen uiteraard. Dat is de taak van de burgemeester.
Dat zou de taak van niemand mogen zijn.

Een plaatselijke overheid hoort niet toe te geven aan enkele onverdraagzamen.

Een burgemeester gaat toch ook niet toegeven als een hoop VB-ers zich onverdraagzaam opstellen tegenover hoofddoeken? De burgemeester gaat dan toch ook niet om de openbare orde te garanderen eisen dat de hoofddoeken worden afgenomen?

Ik vind het zeer verontrustend dat de onverdraagzamen worden beloond.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be