Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2020, 10:44   #101
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De scouts waar mijn zoon bij zit is gelukkig niet Flamingantisch.

Daar zal de Limburgse Vlag naast de Vlaamse en Belgische wel ook uithangen
Ja, de scouts zijn Belgisch gestructureerd, dacht ik, vroeger alleszins (anders had uw zoon er niet bij mogen gaan niet waar?).

Welnu, bij uw zoon zal de politie dan de Vlaamse vlag weghalen.
Oud 23 juli 2020, 10:46   #102
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het erg kleingeestig van die Waalse gemeente, maar soit.

Blijkbaar is de situatie niet zo uitzonderlijk. Op de Belgium-redditthread zijn er verschillende jeugdbewegingen die aangeven reeds geconfronteerd te zijn met gelijkaardige gemeentereglementen.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 10:49   #103
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht

Blijkbaar is de situatie niet zo uitzonderlijk. Op de Belgium-redditthread zijn er verschillende jeugdbewegingen die aangeven reeds geconfronteerd te zijn met gelijkaardige gemeentereglementen.
Ja, elke zomer krijgen we zulke berichten van Vlaming-haat uit Wallonie.

Gelukkig begrijpt de Vlaming dat de Waal baas is, want anders zouden ze er vroeg of laat iets tegen doen.
Oud 23 juli 2020, 11:17   #104
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht

Een Vlaamse vlag is in die gemeente niet verboden.

Citaat:
‘In het reglement voor de jeugdbewegingen staat dat een regionale vlag mag als de Belgische driekleur er maar bij hangt’, verdedigt burgemeester Francis Bairin zich.
Citaat:
Op pagina zestien van het 56 pagina’s tellende reglement voor de jeugdbewegingen staan, tussen de regels over alcohol en de waarschuwing voor een gevaarlijke plant, de bepalingen over de vlaggen. ‘De plek waar de vlag hangt is een belangrijke op het kamp, het is een verzamelplaats. We weten dat iedere dag daar wordt gestart met het hijsen van de vlag: dikwijls die van de afdeling zelf of van de jeugdbeweging in het algemeen, samen met die van het land. Er zijn verschillende manieren om die vlaggen te presenteren. Alles hangt af met de indruk die men wil geven aan de bezoekers en aan de bewoners! Als u dit wenst, bent u vrij om een regionale vlag te hijsen, op voorwaarde dat de nationale vlag erbij hangt.
bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200723_93381173
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 11:19   #105
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik moet mezelf corrigeren...

Uit het artikel in hln blijkt inderdaad dat er geen zekerheid bestaat of het om de echte Vlaamse Leeuw gaat, of om de collaborateursvlag...

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...onts~a6173289/
Er staat zwart-gele vlag...

En ik stoor mij niet aan vlaggen maar sommigen, vooral een bepaalde groep zijn vlaggenfetisjisten en zoeken daar wel iets achter.

Maar in dit concreet geval: de burgemeester had gewoon gevraagd om er ook een Belgische naast te hangen en dan was de kous af. Dat ze dat geweigerd hebben duidt op activisme van de kampleiding.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 23 juli 2020 om 11:20.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 11:20   #106
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De vraag is of het de wettelijke Vlaamse leeuw betreft of de collaborateursvlag. Men heeft het over de geel-zwarte vlag.
Dat maakt nu eens geen kloten uit.
Van een vlag blijf je af, zeker als ze op privé domein hangt.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 23 juli 2020 om 11:21.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 11:21   #107
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dit is de officiële vlag van REX:

De officiële vlag van het VNV was ook niet de zwart-gele Vlaamse leeuw hoor:

Moest er iemand met zo'n vlag rondlopen, mag men daar wat mij betreft heel veel kritiek op hebben.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 23 juli 2020 om 11:23.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 11:23   #108
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijt gij Dries Van Langenhoven? Die schreef enkele weken geleden identiek hetzelfde op zijn facebook. Mijn bedenking toen: uw voorvaders hebben gevochten om in ons land onder de Duitse overheerser te moeten leven.
Daar kiezen de huidige politiekers voor.
We liggen, via Europa, allemaal onder de Duitse knoet.
Oud 23 juli 2020, 11:23   #109
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Koenaard Depuydt's schermafbeelding

Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200...zTrYkyKRMPy7GM

"De lokale politie heeft woensdag in een scoutskamp in Basse-Bodeux (deelgemeente van Trois-Ponts) een Vlaamse leeuwenvlag naar beneden gehaald. Dat heeft burgemeester Francis Bairin (Lijst Ensemble, gelieerd aan MR) verklaard. Hij bevestigt daarmee een bericht in de krant La Meuse Verviers."

"Het is nochtans niet de eerste keer dat zich zoiets in de regio voordoet. Begin van de week was de politie ook al opgetreden in het centrum van Malmédy, waar een Vlaamse vlag aan de gevel van een gastenverblijf wapperde, en ook in Xhoffraix werd woensdag een zwart-gele leeuwenvlag naar beneden gehaald."

Voor de zoveelste keer blijkt dat de Belgische "solidariteit" eenrichtingsverkeer is.

De Vlaamse transfermiljarden zijn welkom in Wallonië ,de Vlaamse vlag daarentegen wordt door de politie weggehaald.
Geachte heren

Bij dezen zou ik u er graag nog op willen wijzen dat de aangehaalde Waalse woonplekken goede Duitse onderdanen in het Heilig Roomse Rijk waren.

Basse-Bodeux = Niederbaldau (1104 Baldau)
Malmedy = Malmder (gewestelijk: "Mallemder", 1288 Malmundier, 1367 Malmonder, 1388 Malmender, 1396 Malmundeir, 1451 Malmeder)
Stavelot = Stävel of Staweler (1472 Stavell)
Trois-Ponts = Dreibrücken (gewestelijk: "Dribrecke", 1472 die drey brücken under Stavell)
Verviers = Werwich (gewestelijk: "Verviesch", "Velviesch", "Velveesch" of "Velvösch")
Xhoffraix = Schoffrä (om. 1210 Scoffreit)

Trouwens de voorbije jaren wapperde tijdens de hooimaand (juli) de Waalse vlag steeds aan mijn voorgevel. Het "blauw gevaar" heeft me nooit aangemaand om deze te verwijderen.

Hoogachtend
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.

Laatst gewijzigd door Koenaard Depuydt : 23 juli 2020 om 11:24.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 11:24   #110
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wel aanstootgevend.
Voor wie is die aanstootgevend?
Voor het links tuig, zoals Anuna op Pukkelpop?

Laatst gewijzigd door reservespeler : 23 juli 2020 om 11:24.
Oud 23 juli 2020, 11:24   #111
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er staat zwart-gele vlag...

En ik stoor mij niet aan vlaggen maar sommigen, vooral een bepaalde groep zijn vlaggenfetisjisten en zoeken daar wel iets achter.

Maar in dit concreet geval: de burgemeester had gewoon gevraagd om er ook een Belgische naast te hangen en dan was de kous af. Dat ze dat geweigerd hebben duidt op activisme van de kampleiding.
Of activisme van de lokale overheid.

Het is immers de lokale overheid die zich wenst te bemoeien met welke vlaggen een scoutsafdeling hangt.
Oud 23 juli 2020, 11:24   #112
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
In uw eerste punt kan ik u eventueel volgen, maar niet wat betreft uw tweede punt.

In mijn ogen is het niet abnormaal om naast de vlag van uw deelstaat een afzonderlijke, afwijkende vlag te hebben die een beweging / een streven naar iets anders symboliseert.

Ik weet dat u niet hoog oploopt met Catalonië, maar naar mijn mening is het gebruik van de Estelada een perfect voorbeeld om mijn punt aan te tonen.

Naast de officiële vlag van de Spaanse deelstaat Catalonië, heeft men ook de vlag van een beweging (waarbij zowel radicalen als gematigden zitten) die streeft naar meer autonomie.
Het grote verschil is dat de Estelada de vlag is van een beweging die nooit iets te maken heeft gehad met collaboratie met nazi duitsland, in tegenstelling tot de VNV vlag. En door in Vlaandere -jarenlang na de oorlog- vanuit die hoek nog steeds mordicus te blijven beweren dat er 'goede redenen' waren om te collaboreren maakten die dwepers hun vlag definitief tot symbool van collaboratie verheerlijking.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 11:25   #113
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het grote verschil is dat de Estelada de vlag is van een beweging die nooit iets te maken heeft gehad met collaboratie met nazi duitsland, in tegenstelling tot de VNV vlag. En door in Vlaandere -jarenlang na de oorlog- vanuit die hoek nog steeds mordicus te blijven beweren dat er 'goede redenen' waren om te collaboreren maakten die dwepers hun vlag definitief tot symbool van collaboratie verheerlijking.
De VNV vlag is deze:

Als men hiermee zwaait, geeft men te kennen dat men de collaboratie toejuicht.
Oud 23 juli 2020, 11:27   #114
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad een groot probleem.

Vandaar dat men ook niet moet vragen om amnestie. Amnestie vraagt men voor handelingen die eigenlijk nooit strafbaar hadden mogen zijn. Door amnestie te vragen, vraag je eigenlijk om te erkennen dat de collaboratie geen misdrijf had mogen zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Amnestie

Dat is uiteraard onzin. De collaboratie was fout en de Vlaamse beweging moet dit gewoon erkennen. Men moet dus stoppen met om amnestie te vragen.
Oud 23 juli 2020, 11:27   #115
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en de Belgische vlag :
Bijgevoegde afbeelding(e)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 11:27   #116
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of activisme van de lokale overheid.

Het is immers de lokale overheid die zich wenst te bemoeien met welke vlaggen een scoutsafdeling hangt.
Openbare orde valt onder de bevoegdheid van de burgemeester. Hij heeft klachten gehad en dient dus iets te doen. Vragen om er ook de Belgische naast te hangen is toch niet extreem?

Moest hij gevraagd hebben om de Waalse haan ernaast te hangen dan was het wat anders.
Oud 23 juli 2020, 11:27   #117
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bron?

Indien het de officiële vlag was zie ik idd geen reden om die weg te halen.

Ik vraag me wel af wat de reactie zou zijn als er in Antwerpen bv de Waalse vlag zou wapperen.
Daar blijf je dan af.
Bij mij wappert die van tijd ook.

De Wever zal dat bevel nooit geven.
Oud 23 juli 2020, 11:28   #118
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De VNV vlag is deze:

Als men hiermee zwaait, geeft men te kennen dat men de collaboratie toejuicht.
Waalse burgemeesters van kleine dorpjes kennen die vlag niet.
Dus...
Eens proberen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 11:28   #119
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar in dat geval verwerpen we het gedrag van de Vriend van het Schild.

De S&V-ers worden in dat geval beschouwd als degenen die zich misdragen.

In Wallonië lijkt het het omgekeerde te zijn. Daar kiest de plaatselijke overheid de kant van de onverdraagzamen.
Voor alle duidelijkheid : het is volstrekt belachelijk, en uiterst kleinzielig dat een stadsbestuur zulke zaken opdraagt aan de politie.

Maar een goeie gelegenheid om nog eens te kunnen zeiken op de collaborateursvlag kan ik uiteraard niet laten liggen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2020, 11:29   #120
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zij misbruikten de vlag. Maar de Belgische vlag wordt door niemand gezien als symbool van collaboratie.
Hoe kun je een vlag misbruiken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be