Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2020, 14:20   #4261
MakingProgress
Schepen

MakingProgress's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Er zijn wel degelijk enkele absolute rechten.
Toch niet.
Er zijn geen rechten zonder dwang.
Zonder VN verdrag van de rechten van de mens en een rechtshof om die rechten af te dwingen geen rechten.
MakingProgress is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 14:27   #4262
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Nee hoor, daar moet maatschappelijk draagvlak voor zijn.
Dat kan dus zeker niet voor elk excuus en elk moment.
...
Een 'maatschappelijk draagvlak' zou snel gevonden kunnen zijn.
Autoriteit , gepresenteerd met een wetenschappelijk sausje volstaat :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram
https://www.youtube.com/watch?v=yr5cjyokVUs
Oud 22 juli 2020, 14:33   #4263
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MakingProgress Bekijk bericht
Toch niet.
Zonder VN verdrag van de rechten van de mens en een rechtshof om die rechten af te dwingen geen rechten.
Dat is niet waar. Liberty rights hoeven niet afgedwongen te worden. Het zijn vrijheden ten aanzien van de wetgever, niet "rechten op iets dat iemand U moet geven" (claim rights).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 14:33   #4264
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Een 'maatschappelijk draagvlak' zou snel gevonden kunnen zijn.
Autoriteit , gepresenteerd met een wetenschappelijk sausje volstaat :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram
https://www.youtube.com/watch?v=yr5cjyokVUs
Heb ik altijd onnozel gevonden. Je hebt toch geen autoriteit nodig om eens iemand mogen te folteren zonder dat je daarvoor gestraft zal worden he
Oud 22 juli 2020, 15:09   #4265
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MakingProgress Bekijk bericht
Toch niet.
Dat is helemaal niet wat ik bedoel met absolute rechten.

Ik heb het over rechten die ons door wetgeving, verdragen,... worden toegekend en die niet kunnen worden ingeperkt.

Verbod op folteren is er zo één. Er zijn geen situaties waarin het toegelaten is te folteren. Geen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 15:26   #4266
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn wel degelijk enkele absolute rechten.
Juridisch wel, maar ik bedoel het breder dan dat.

Elk recht is conditioneel,bvb. aan het bestaan van een functionele rechtstaat.
In een mad-max maatschappij ga je met je absolute recht niet ver komen, dan is er enkel het recht van de sterkste en dat is dan ook weer conditioneel aan wat het betekent om de sterkste te zijn.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 15:30   #4267
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juridisch wel, maar ik bedoel het breder dan dat.

In een mad-max maatschappij ga je met je absolute recht niet ver komen, dan is er enkel het recht van de sterkste en dat is dan ook weer conditioneel aan wat het betekent om de sterkste te zijn.
Uiteraard is elk recht afhankelijk van de afdwingbaarheid ervan.

Ik had uit uw reactie echter begrepen dat u argumenteerde dat alle rechten (binnen een functionele rechtstaat) relatief zijn vermits ze kunnen worden ingeperkt door andere rechten.

Binnen een functionele rechtstaat bestaan er wel degelijk absolute rechten.

De vraag naar de afdwingbaarheid van die absolute rechten is uiteraard een andere discussie.
Oud 22 juli 2020, 16:28   #4268
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het over rechten die ons door wetgeving, verdragen,... worden toegekend en die niet kunnen worden ingeperkt.
Als dat echte liberty rights zijn, dan zijn dat enkel beperkingen op de wettelijke beperkingen, dan is daar niks "afdwingbaars" aan. Het wil gewoon zeggen dat wetten nooit die vrijheid mogen schenden.

Citaat:
Verbod op folteren is er zo één. Er zijn geen situaties waarin het toegelaten is te folteren. Geen.
Eigenlijk is het geen "verbod op folteren", het is een "verbod op het opleggen van folteringen". Strikt genomen komt het er gewoon op neer dat er geen wet mag zijn die U dwingt van folteringen te ondergaan. Het wil niet zeggen dat men moet garanderen dat niemand U zal folteren. Dat zou immers betekenen dat men gans een apparaat moet opzetten om uw eventuele folteraars tegen te werken, en eventueel op te sporen en te straffen, en dat laatste is eigenlijk een claim right: het recht om *beschermd* te worden tegen folteren.
Oud 22 juli 2020, 16:29   #4269
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In een mad-max maatschappij ga je met je absolute recht niet ver komen
Maar je hebt daar wel alle denkbare liberty rights. Omdat er juist geen wet is, en dus schendt de niet-bestaande wet geen enkele liberty right. Je hebt wel geen enkel claim right, je moet je plan trekken ! Min of meer mijn ideaal...

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 juli 2020 om 16:29.
Oud 22 juli 2020, 16:32   #4270
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als dat echte liberty rights zijn, dan zijn dat enkel beperkingen op de wettelijke beperkingen, dan is daar niks "afdwingbaars" aan. Het wil gewoon zeggen dat wetten nooit die vrijheid mogen schenden.

Eigenlijk is het geen "verbod op folteren", het is een "verbod op het opleggen van folteringen". Strikt genomen komt het er gewoon op neer dat er geen wet mag zijn die U dwingt van folteringen te ondergaan. Het wil niet zeggen dat men moet garanderen dat niemand U zal folteren. Dat zou immers betekenen dat men gans een apparaat moet opzetten om uw eventuele folteraars tegen te werken, en eventueel op te sporen en te straffen, en dat laatste is eigenlijk een claim right: het recht om *beschermd* te worden tegen folteren.
Zo wordt het wel geïnterpreteerd hoor.

België mag - in principe - geen illegalen terugsturen naar landen waar zij het risico lopen te worden gefolterd.
Oud 22 juli 2020, 16:36   #4271
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

België mag - in principe - geen illegalen terugsturen naar landen waar zij het risico lopen te worden gefolterd.
Juist, maar Belgie moet niet ervoor zorgen dat ze niet gefolterd worden. Indien wel, dan heeft men daar een claim right van gemaakt.

Een claim right is ambetant, omdat er altijd ergens moeite en middelen moeten genomen worden om die claims te realiseren. Terwijl pure liberty rights niks kosten: zij zijn gewoon een beperking op wat de wetten mogen zeggen, meer niet.
Oud 22 juli 2020, 19:38   #4272
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ze gewoon niet meer binnenhalen, een oplossing?

Op huidig ogenblik in Covid-19 tijden lijkt het mij ook de beste oplossing in 'ons' land de EU om de grenzen te sluiten voor illegalen/vluchtelingen en anderen ...

Ik vind dat de EU meer dan zijn best gedaan heeft om binnen het mogelijke hulp te bieden.

Maar de toestroom blijft aanhouden ...

Raar dat zij altijd folteringen aanhalen maar die staan niet echt in de weg voor hun kweekgedrag die folteringen?

U mag het mij niet kwalijk nemen maar ik geloof van héél die migrantencrisis géén bal meer dat heeft een héél andere reden.

Van het volgende artikel geloof ik zo ¾ niet.

Vluchtelingen en migranten in de klem van corona en falend beleid.

Ik denk dat wij op huidig ogenblik met het terug in aantal stijgende Corona patiënten al meer dan 'onze handen' vol hebben.

En die handen, laten wij die wassen in de onschuld dat wij niemand meer willen toelaten tot 'ons' land inde EU uit andere hoeken en kanten van de wereld.

Mijn respect gaat dan ook uit naar die mensen die daar met bezig zijn, artsen, verpleging, ziekenhuizen, hulpcentra, mensen die zelf hulp bieden aan familie/vrienden ... dan naar vluchtelingen of asielzoekers.

Laatst gewijzigd door Universalia : 22 juli 2020 om 19:47.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 20:51   #4273
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is niet waar. Liberty rights hoeven niet afgedwongen te worden. Het zijn vrijheden ten aanzien van de wetgever, niet "rechten op iets dat iemand U moet geven" (claim rights).
Het zijn de vrijheden waarmee iedereen geboren wordt, de onvervreemdbare rechten. Recht op leven, recht op mening en meningsuiting, recht op godsdienstvrijheid (verwant aan het voorgaande), recht op de eigendom van zijn werk en handel, ieder individu heeft universele rechten.
Deze onvervreemdbare rechten mogen alleen worden ingeperkt als de nationale of openbare orde in gevaar is (zoals in geval van oorlog of burgeroorlog).
De primaire functie van de overheid is deze rechten te beschermen. Politieke instituties als een parlement moeten de overheid daarop controleren.
Oud 23 juli 2020, 05:27   #4274
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Het zijn de vrijheden waarmee iedereen geboren wordt, de onvervreemdbare rechten.
Niet echt he. Je kan geboren worden als mijn stuk vee. Ik zie het fundamentele verschil niet tussen koeien te houden, of mensen. Alles hangt gewoon af van machtsverhoudingen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 juli 2020 om 05:27.
Oud 23 juli 2020, 05:46   #4275
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet echt he. Je kan geboren worden als mijn stuk vee. Ik zie het fundamentele verschil niet tussen koeien te houden, of mensen. Alles hangt gewoon af van machtsverhoudingen.
Alles hangt af van de machtsverhoudingen.
Want hoewel er weinig over bekend is er er weinig over te vinden is, heeft de VN in het verleden zelfs ziekenhuizen bombardeerd.

In het verleden heeft de VN de zware wapens ingezet gehad om haar zin te krijgen en zich gemoeid met de interne politiek van een soevereine staat.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2020, 00:24   #4276
Big Slick
Provinciaal Gedeputeerde

Big Slick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van al die dingen is absoluut geen sprake.
Hoe verzin je het eigenlijk?

Teveel naar China gekeken?
Euh neen. Ik zat in Belgie, niet in China.
En aangezien je mijn opmerking een beetje in het belachelijke wil trekken, wil ik even toelichten wat me is overkomen. Jij hebt mss geen last gehad van al de maatregelen, ik wel.

Ik heb bijna 3 maanden lang mijn vriendin, waarmee ik 7 jaar een relatie heb en die 120 km bij mij vandaan woont, niet mogen zien.
Ik heb na een maand één poging ondernomen en dat heeft me 250 Euro gekost. Daar bovenop ben ik beledigd, vernederd en in mn privacy geschonden door een overijverige arrogante politieagent.
Herinner je dat er nogal wat verwarring is ontstaan ivm die essentiele verplaatsingen? Was uw lief bezoeken één daarvan? Ne puber van 17, dat was geen ernstige relatie, dus dat mocht niet. Maar wat volwassenen betrof, wel, als het een 'ernstige' en 'serieuze' relatie betrof, dan zou het wel kunnen.
Enfin, al bij al was het verre van duidelijk.
Wel, die flik heeft persoonlijk mogen oordelen over hoe 'ernstig' mijn relatie is, en heeft na het stellen van een aantal intieme vragen waarop ik weigerde te antwoorden, geoordeeld dat mijn relatie niet voldeed aan de normen van een 'ernstige' relatie. Na wat tegengepruttel van mij heeft hij me gewaarschuwd m'n bek dicht te houden, want dat een boete voor smaad aan een bevoegd persoon me wel wat meer ging kosten dan 250 Euro.
Ik heb dan maar wijselijk m'n auto gekeerd en ben terug naar huis gereden.

Ik ben niet meer van de jongsten, je zou zelfs kunnen stellen dat ik een 'risicopatient' ben. Maar dat ik dat het nog ging meemaken dat de regering van het land waar ik woon beslist of ik m'n geliefde mag zien of niet, dat had ik niet gedacht. En toch is het zover gekomen.
En ja, je kan argumenteren dat we nog niet defacto in een dictatuur zitten, ik ga u daarin niet tegenspreken. Een democratie veranderd niet op één nacht in een dictatuur. Zoiets is meestal een proces van weken, maanden, jaren,.....
Wat nu gaande is, de maatregelen die ze nemen, zijn wel degelijk dictatoriaal van aard. En zo begint het altijd. En 't zal nu van de bevolking afhangen of we zulke praktijken tijdig aan de kaak stellen voor we echt is een dictatuur zitten, of dat we ze slaafs gaan volgen?
Ik ben een pokerspeler, ik hou wel van een berekend gokje.
Maar eerlijk gezegd, hierop durf ik niet te wedden. Ik vrees dat nogal wat mensen rondlopen vandaag de dag die vanwege hun angst hun limbisch brein gebruiken ipv hun neocortex.
Aan welke kant JIJ gaat meelopen, daar weet ik wél waarop ik m'n geld moet zetten.
Big Slick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2020, 06:23   #4277
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Big Slick Bekijk bericht
Ik heb bijna 3 maanden lang mijn vriendin, waarmee ik 7 jaar een relatie heb en die 120 km bij mij vandaan woont, niet mogen zien.
Dat was zo een van die ongelofelijke dictatoriale zaken, die, zoals 99% van de dictatoriale maatregelen trouwens, niks te maken hadden met een eventueel bestrijden van een epidemie.

Inderdaad, dat zulke dingen mogelijk waren in een "vrij land", had men enkele maanden daarvoor als waanzinnig beschouwd.
Oud 25 juli 2020, 12:38   #4278
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Grappig moest het niet zo tragisch zijn, dokters zijn dodelijker dan Covid-19

https://www.cnbc.com/2018/02/22/medi...AHK0c6yxNrusEI
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2020, 12:42   #4279
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was zo een van die ongelofelijke dictatoriale zaken, die, zoals 99% van de dictatoriale maatregelen trouwens, niks te maken hadden met een eventueel bestrijden van een epidemie.

Inderdaad, dat zulke dingen mogelijk waren in een "vrij land", had men enkele maanden daarvoor als waanzinnig beschouwd.
Inderdaad. Nu zien we hoe snel een democratie kan veranderen in een dictatuur. 1 al dan niet verzonnen vijand en plots gelden wetten niet meer en heb je een politiestaat met een totale willekeur.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2020, 12:10   #4280
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Weer een bijzonder interessant interview van Maurice de Hond in Café Weltschmerz, waarin hij de huidige evolutie bespreekt van de corona-epidemie. Een groot deel van de huidige besmettingen zijn te wijten aan aerosolen (clusters) en de bijna verdubbeling van het aantal testen. In Nederland testte men aan het tempo van 50.000 per dag in begin juni en nu aan 80.000 per dag. En steeds kreeg men ongeveer 1 % besmetten en ging men van 500 naar 800. De huidige hype is deels daar aan toe te schrijven.

Men dient ook het huidige besmettingspercentage te vergelijken met het dagelijkse besmettingspercentage van begin april 2020, toen het 50.000 gevallen betrof. Ook vele andere inzichten komen aan bod.
https://youtu.be/lJfWfhgo7B4

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be