Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2020, 11:45   #81
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Ik zou onze Koenaard nog op een paar dikke historische fouten kunnen wijzen. Maar ik ga mijn familiegeschiedenis niet openbaar te maken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 11:51   #82
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht

Er werd mij (mich) in het verleden op gewezen om hier het Algemeen Nederlands te gebruiken. De voornaamwoorden "Gij" of "Ge" zijn geen Algemeen Nederlands. Algemeen Nederlands is wel "Jij" en "Je". Het gebruik van "gij" en "ge" dient daarom afgeraden te worden. De beleefdheid eist trouwens het gebruik van het voornaamwoord "U".

Ik kreeg vroeger verschillende lappen om de oren toen ik in het bijzijn van mijn ouders schunnige woorden (bv. gelul) durfde uit te spreken.
Gij lult uit uw nek.

Gij: https://woordenlijst.org/#/?q=gij
GE: https://woordenlijst.org/#/?q=ge
Oud 31 juli 2020, 12:13   #83
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Koenaard Depuydt's schermafbeelding

Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Standaard

Geachte heren

De Vlaamse veldtocht verloopt uitstekend. De gemeente Feiteler (Fauvillers) is inmiddels bereikt.

Hieronder kan u de tweetalige dorpsnamen binnen het gemeentegebied met tussen haakjes de gewestelijk (Waals en Lettenburgs) uitgesproken benamingen aantreffen:

Bodange (Bodindje) = Bödingen (Biedeg, Biedemeg), vernederlandst: Boedingen
Burnon (Bœrnon) = Burno
Fauvillers (Fêviè) = Feiteler (Fätler, Fetteler, Fauschteler)
Hollange (Holindje) = Hollingen (Hollen)
Honville (Honvèye) = Hanf, samentrekking van "Honhof" (Hauneref, Honneref, Hunneref), vernederlandst: Honhove
Hotte (a Hote) = Hotten (Hatten)
Malmaison = Ndl. Kwaadhuizen
Menufontaine (a m'nufontainne) = Munerhof (Munnerëf, Munrëf)
Romeldange = Romeldingen (Romel)
Sainlez (Sinlé) = Saner, Sauner, vernederlandst: Zaner
Strainchamps (Strintchamp) = Sauerfeld, vernederlandst: Zuurveld
Tintange (Tîtindje) = Tintingen (Tënnen)
Warnach (Warnech, Warech, Warich), Waals: Wârni, vernederlandst: Warnaken
Wisembach (ontaarde spelling), beter: Wiesenbach (Wiisbech), Waals: Wîzanba = Wezembeek

In de vier vetgedrukte dorpen wordt Lettenburgs nog steeds gesproken. Het Lettenburgs taalgebied was vroeger groter en omvatte ook Feiteler zelf. Hierop wijzen de onderstaande tweetalige en oorspronkelijk Duitstalige veldnamen:

À le Voge = Ob der Fôscht (Fauscht)
Au Vieux Château = âlt Schlass
Bois Habâru = Thomesbesch
Bombois = Bannbusch
Buchelle = Bichel
(Chemin de )Helbru = Helbruch
Harchlette = Hartschleckt
La Haubelle = Op der Häubelle (Hübel)
La Lore = Loor, Lahr
Lasglaide = Lachschleide
Le Changre = Schanck
Le Cheslot = Schlehe
Le Kaner
Ranzelbois = Ranzelbaach
Salchette = Salschett (Salscheid)
Sur Buvelange = Büwelingen
Sur Geyet = Gellet
Sur les Heules = Höhlen
Tomschette = Tomschett (Tommscheid)
Traquebois = 't Rachebuch
Wattich (verwaalste uitspraak: sur Wâty)

Leve de landbrug over Driebruggen richting Aarlen ofte Arel!
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 12:26   #84
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik zou onze Koenaard nog op een paar tweetal dikke historische geschiedkundige fouten vergissingen kunnen wijzen. Maar ik ga mijn familie maagschapsgeschiedenis niet openbaar te maken.
Ik ben geen bezit. Een vrouw is het bezit van de man. Dit is de betekenis van het woord "vrouw". Daarom is het vrouwvriendelijker om het woord wijf te gebruiken.

Citaat:
Geachte heren

Jammer genoeg lijkt Leraar Jos in de onmogelijkheid om opbouwende berichten inzake het onderwerp van deze draad te kunnen opstellen. Het wordt hoogtijd om een rijwieltochtje te maken. Uw aantijgingen met schunnig woordgebruik zijn niet nodig. Ik wed dat hij bij koud en/of regenachtig weer zijn rijwiel voor een vervuilende wagen inwisselt. De ware aard van de zogezegde trouwe rijwielers.

Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Oud 31 juli 2020, 13:30   #85
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
..........................

Er werd mij (mich) in het verleden op gewezen om hier het Algemeen Nederlands te gebruiken. De voornaamwoorden "Gij" of "Ge" zijn geen Algemeen Nederlands. Algemeen Nederlands is wel "Jij" en "Je". Het gebruik van "gij" en "ge" dient daarom afgeraden te worden. De beleefdheid eist trouwens het gebruik van het voornaamwoord "U".

Ik kreeg vroeger verschillende lappen om de oren toen ik in het bijzijn van mijn ouders schunnige woorden (bv. gelul) durfde uit te spreken.
Nu heb ik toevallig gisteren naar een film uit 1935 gekeken op Eclips.
Vraag me de naam niet, ik was aan het zappen en bleef een half uurtje plakken. De film ging over een Vlaamse jongedame die een tijdje in Londen woonde en terugkeerde naar Antwerpen met haar gouvernante.
Die jongedame sprak heel netjes Nederlands maar "je" en "jij" heb ik haar niet horen zeggen. In mijn ogen zijn dat opgedrongen modewoorden die de volksaard en zeker onze volkstaal aantasten.

P.S. Ergens is die film een aanrader al was het verhaal niet veel bijzonders. Er kwamen namelijk enkele prachtige beelden van het toenmalige Antwerpen in.

P.P.S. Gaven uw ouders u geen draai om de oren als u zo plat en gemeen over vrouwen durfde praten zoals u het hier voortdurend doet? Neen? Dan scheelt er toch echt wat aan uw opvoeding!
Oud 31 juli 2020, 13:31   #86
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2
Oud 31 juli 2020, 13:34   #87
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben geen bezit. Een vrouw is het bezit van de man. Dit is de betekenis van het woord "vrouw". Daarom is het vrouwvriendelijker om het woord wijf te gebruiken.

Geachte heren

Jammer genoeg lijkt Leraar Jos in de onmogelijkheid om opbouwende berichten inzake het onderwerp van deze draad te kunnen opstellen. Het wordt hoogtijd om een rijwieltochtje te maken. Uw aantijgingen met schunnig woordgebruik zijn niet nodig. Ik wed dat hij bij koud en/of regenachtig weer zijn rijwiel voor een vervuilende wagen inwisselt. De ware aard van de zogezegde trouwe rijwielers.

Schaam u om zoiets te durven zeggen! Bent u wel een Vlaming? U praat als een onbeschaafde geitenherder van een primitieve nomadenstam
Oud 31 juli 2020, 13:41   #88
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Nu heb ik toevallig gisteren naar een film uit 1935 gekeken op Eclips.
Vraag me de naam niet, ik was aan het zappen en bleef een half uurtje plakken. De film ging over een Vlaamse jongedame die een tijdje in Londen woonde en terugkeerde naar Antwerpen met haar gouvernante.
Die jongedame sprak heel netjes Nederlands maar "je" en "jij" heb ik haar niet horen zeggen. In mijn ogen zijn dat opgedrongen modewoorden die de volksaard en zeker onze volkstaal aantasten.

P.S. Ergens is die film een aanrader al was het verhaal niet veel bijzonders. Er kwamen namelijk enkele prachtige beelden van het toenmalige Antwerpen in.

P.P.S. Gaven uw ouders u geen draai om de oren als u zo plat en gemeen over vrouwen durfde praten zoals u het hier voortdurend doet? Neen? Dan scheelt er toch echt wat aan uw opvoeding!
Ik heb het even opgezocht. De film heette "Alleen voor u".
Die u staat er niet als beleefdheidsvorm. Nee, die komt uit een zin als "Gij zijt mijn grootste schat, alleen voor u is de lucht blauw".
Oud 31 juli 2020, 20:29   #89
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Geachte heren

Op het onderstaande beeld worden

- Ten eerste de Germaanse nederzettingsnamen in het Waals gedeelte van Lettenburg aangeduid.
- Ten tweede wordt de oude Duits-Waalse scheidingslijn afgebeeld hoe ze volgens wijlen G. Kurth tijdens de dertiende eeuw verlopen zou hebben.

Bij dit laatste werd door een andere heer, de Lettenburgse taalkundige Roger, een verbetering aan gebracht. Feitweiler (later afgesleten tot Feiteler) was vroeger Duitstalig. De gemeente verschijnt schuin gestreept op de afbeelding. De dorpen Deutschmeer ofte Diets-Meer (Meix-le-Tige), Wanen (Vance), Lamerscher ofte Lommerslaar met Steinbach ofte Steenbeek waren volgens die afbeelding eveneens Duitstalig.

De naamgeving op de afbeelding is redelijk goed:

Arel, Bastnach en Hohenfels verschijnen zonder de Waalse nevenbenaming.

Voor Altsalm/Vielsalm wordt ook de Duitse nevenbenaming gebezigd: Sankt Gangolf / Beide namen zijn in de Duitse tongval van de naburige lieden uit Recht nog gekend: "Salem" en "Zemjanglof".

Aanvullingen:

Bouillon = Beulen
Etalle = Stall
La Roche = Fels im Ösling
Marche = Mark
Neufchâteau = Neuerburg, in het Middelnederlands: "Nieucasteel"
Paliseul = Pfälzel
Saint-Hubert = Sankt Haupert, eertijds: Andach
Virton = Wirten

Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Lützenburg.jpg‎ (136,1 KB, 130x gelezen)
Oud 1 augustus 2020, 06:05   #90
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou onze Koenaard nog op een paar dikke historische fouten kunnen wijzen. Maar ik ga mijn familiegeschiedenis niet openbaar te maken.
Gebruik anders fictieve namen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2020, 06:06   #91
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Charles d'Arlon = Karel van Arel
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2020, 09:14   #92
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Gebruik anders fictieve namen.
Dat gaat niet. Die echte namen zijn essentieel.

Daarbuiten weten we genoeg. Het komt hierop neer dat volgens hem alle gemeenten die een naam van Germaanse oorsprong hebben 'Vlaams' gebied zouden zijn.

Wie een beetje opzoeking doet naar de herkomst van (gemeente-)namen zal in bijna elk wetenschappelijk werk 2,3, of meer verschillende verklaringen vinden. M.a.w. dikwijls is het gokwerk, en is er weinig wetenschappelijk bewijs. Je kan natuurlijk altijd enkel die ene verklaring er uithalen die jouw 'idee-fixe' staaft.

Sommige namen zijn gelinkt aan Noormannen die hier een burcht of versterkte vesting bouwden. Andere namen zien hun oorsprong bij de Romeinen (vb Maastricht). Maar die zal hij natuurlijk links laten liggen.

De benaming München is ook van Germaanse oorsprong. Dat zou dus ook Vlaams gebied zijn?

PS Iemand die stelt dat vrouwen bezit van mannen zijn lijkt me geestelijk niet erg gezond te zijn.
Oud 1 augustus 2020, 09:50   #93
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al eens een psychiater overwogen?
Om te consulteren eh, niet om op te eten ofzo...
Oud 1 augustus 2020, 10:49   #94
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daarbuiten weten we genoeg. Het komt hierop neer dat volgens hem alle gemeenten die een naam van Germaanse oorsprong hebben 'Vlaams' gebied zouden zijn.

Wie een beetje opzoeking doet naar de herkomst van (gemeente-)namen zal in bijna elk wetenschappelijk werk 2,3, of meer verschillende verklaringen vinden. M.a.w. dikwijls is het gokwerk, en is er weinig wetenschappelijk bewijs. Je kan natuurlijk altijd enkel die ene verklaring er uithalen die jouw 'idee-fixe' staaft. Sommige namen zijn gelinkt aan Noormannen die hier een burcht of versterkte vesting bouwden. Andere namen zien hun oorsprong bij de Romeinen (vb Maastricht). Maar die zal hij natuurlijk links laten liggen.

De benaming München is ook van Germaanse oorsprong. Dat zou dus ook Vlaams gebied zijn?

PS Iemand die stelt dat vrouwen bezit van mannen zijn lijkt me geestelijk niet erg gezond te zijn.
Laat je niet op stang jagen Pajoske.
Ons aller K.D. zit gewoon plezier te hebben met zich en hemzelf tout court.
Citaat:
Mental Masturbation: "The act of engaging in useless yet intellectually stimulating conversation, usually as an excuse to avoid taking constructive action in his/her life."
Nov 16, 2009; volgens den Huf

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 1 augustus 2020 om 10:54.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2020, 12:02   #95
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Het probleem is natuurlijk dat de tweede regel niet helemaal klopt.
Jij drinkt alleen maar t(hee) als jij voor het werkwoord staat. Kom- je erachter, dan krijg- je geen t(hee).
Gij vergist zich echter niet!

Maar die smurfenregel is inderdaad ook handig.
Je hebt gelijk want dat geldt ook voor de smurfenregel.
Jij smurft = jij wordT
Smurf jij = word jij.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2020, 12:05   #96
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wie een beetje opzoeking doet naar de herkomst van (gemeente-)namen zal in bijna elk wetenschappelijk werk 2,3, of meer verschillende verklaringen vinden. M.a.w. dikwijls is het gokwerk, en is er weinig wetenschappelijk bewijs. Je kan natuurlijk altijd enkel die ene verklaring er uithalen die jouw 'idee-fixe' staaft.

Sommige namen zijn gelinkt aan Noormannen die hier een burcht of versterkte vesting bouwden. Andere namen zien hun oorsprong bij de Romeinen (vb Maastricht). Maar die zal hij natuurlijk links laten liggen.

Dank je Pajoske!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2020, 12:28   #97
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het einddoel is een rein Nederlandstalig Heel-Nederland. De landbrug over Driebruggen richting Arel is maar een begin. De Nederlandstalige benaming "Aarlen" lijkt een vernederlandsing van een oude Duitse spelling "Arle" of misschien zelfs van het Waalse "Arlon" te zijn.

Citaat:
Wie een beetje opzoeking doet naar de herkomst van (gemeente-)namen zal in bijna elk wetenschappelijk werk 2,3, of meer verschillende verklaringen vinden.
Dit klopt! Toch zijn er ook pogingen ondernomen om ontegensprekelijk Germaanse (Oudnederlandse of Oudhoogduitse) nederzettingsnamen uit het Latijn, Keltisch of Waals te verhelderen. Bij dit laatste valt vanuit Belsgezinde kringen minder verzet op te merken.

Citaat:
De oude benaming van Nieuwpoort was "Sandeshoved", d.i. Zandshoofd. Dit lijkt inderdaad met een Deense nederzetting verbonden te zijn. Het bestanddeel "-hoved" komt vaak in de Sleeswijkse naamkunde voor. Hopelijk weet u waar deze landstreek ligt en bent u met de oorspronkelijke taaltoestand vertrouwd. Zo niet, ik heb hierover een bericht opgesteld.

https://forum.politics.be/showthread...3235&page=1604

Ik laat, als liefhebber in de naamkunde, uiteraard geen Latijnse en Waalse benamingen links liggen. Er zijn genoeg berichten hier waar ik de geschiedkundige, gewestelijke of zelfs uitgestorven Waalse benaming voor Nederlandstalige oorden vermeld heb.
Maastricht (Trajectum ad Mosam) wordt ter plekke "Mestreech" genoemd en de naburige Walen zeggen "Måstrék". Vroeger werd een echte Waalse nevenbenaming gebezigd: "Tré-sur-Meuse" (geschiedkundig), "Li Tré" (uitgestorven). Vanaf de Vrankrijkse Omwenteling werd Maastricht op verkeerde wijze soms met deelteken gespeld: "Maëstricht". In de Spaanse tijd werd de stadsnaam in een Spaans jasje gestoken: "Mastrique". Vergelijkbaar is Utrecht (Ultra Trajectum) = Utreit (1187).

Nieuwpoort wordt nu door de Walen als "Nieuport" gespeld. Dit is eigenlijk zoals "Coxyde" (Koksijde) een oude Nederlandstalige spelling. In de late middeleeuwen werd Nieuwpoort door de Waalssprekende hofhouding der Vlaamse graven als "Neufport" vertaald.

Citaat:
Het is een (Hoog)duitse stad. In Nederlandstalig verband dient de stadsnaam als "Munken" gespeld te worden. U zou verrast zijn waar men Germaanse nederzettingsnamen kan aantreffen.

Citaat:
Wat heet de Waalse maatschappelijke beleidsvereniging (= Parti Sociale) zo ook de Belasting over de Toegevoegde Waarde met deze draad te maken?

Het oorspronkelijke betekenis van het woord "vrouw" was "bezit van de man". Het woord vrouw deelt dezelfde wortel met het woord "vroon" (= het land die de heer toebehoord), vgl. in uw buurt Vroenhoven. Ik kan dus aan die oude betekenis zelf niets doen. Het is wat het is.
Oud 1 augustus 2020, 12:30   #98
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Uiteraard: welke zichzelf respecterende vent wil er nu een vrouw bezitten?
Zulk 'bezit' is de rapste weg om failliet te gaan!
Oud 1 augustus 2020, 12:34   #99
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Al eens een psychiater overwogen?
Om te consulteren eh, niet om op te eten ofzo...
Nee, sinds de wereldwijde uitbraak van de oosterse ziekte, zijn geneesheren en ook zielenknijpers te druk bezet. Raadpleging is voorlopig niet meer mogelijk.

Is het mogelijk om een zinvolle bijdrage inzake het onderwerp van deze draad te brengen? Zo niet, blijf in uw smoorkot en vergas uzelf. Gelieve peuken, assen, aanstekers, verpakkingen niet door het raam te gooien.
Oud 1 augustus 2020, 13:10   #100
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het mogelijk om een zinvolle bijdrage inzake het onderwerp van deze draad te brengen?
Ik vond mijn bijdrage één van de meest zinvolle bijdrages in deze draad.
Als u mijn raad zou opvolgen gaat dat uw gezondheid ten goede komen.
Als we uw gezever over taal, vrouwen en Vlaamsche dorpen serieus gaan nemen wordt er niet één mens beter van. Integendeel.

Citaat:
Zo niet, blijf in uw smoorkot en vergas uzelf.
Waarom gaat u er van uit dat ik naar uw geboden ga luisteren?

Citaat:
Gelieve peuken, assen, aanstekers, verpakkingen niet door het raam te gooien.
Als ik ze uit het raam gooi, gooi ik ze nog steeds in mijn eigen tuin.
Wat is uw probleem daarmee?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be