![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zou onze Koenaard nog op een paar dikke historische fouten kunnen wijzen. Maar ik ga mijn familiegeschiedenis niet openbaar te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
|
![]() Citaat:
Gij: https://woordenlijst.org/#/?q=gij GE: https://woordenlijst.org/#/?q=ge |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Staatssecretaris
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
|
![]() Geachte heren
De Vlaamse veldtocht verloopt uitstekend. De gemeente Feiteler (Fauvillers) is inmiddels bereikt. Hieronder kan u de tweetalige dorpsnamen binnen het gemeentegebied met tussen haakjes de gewestelijk (Waals en Lettenburgs) uitgesproken benamingen aantreffen: Bodange (Bodindje) = Bödingen (Biedeg, Biedemeg), vernederlandst: Boedingen Burnon (Bœrnon) = Burno Fauvillers (Fêviè) = Feiteler (Fätler, Fetteler, Fauschteler) Hollange (Holindje) = Hollingen (Hollen) Honville (Honvèye) = Hanf, samentrekking van "Honhof" (Hauneref, Honneref, Hunneref), vernederlandst: Honhove Hotte (a Hote) = Hotten (Hatten) Malmaison = Ndl. Kwaadhuizen Menufontaine (a m'nufontainne) = Munerhof (Munnerëf, Munrëf) Romeldange = Romeldingen (Romel) Sainlez (Sinlé) = Saner, Sauner, vernederlandst: Zaner Strainchamps (Strintchamp) = Sauerfeld, vernederlandst: Zuurveld Tintange (Tîtindje) = Tintingen (Tënnen) Warnach (Warnech, Warech, Warich), Waals: Wârni, vernederlandst: Warnaken Wisembach (ontaarde spelling), beter: Wiesenbach (Wiisbech), Waals: Wîzanba = Wezembeek In de vier vetgedrukte dorpen wordt Lettenburgs nog steeds gesproken. Het Lettenburgs taalgebied was vroeger groter en omvatte ook Feiteler zelf. Hierop wijzen de onderstaande tweetalige en oorspronkelijk Duitstalige veldnamen: À le Voge = Ob der Fôscht (Fauscht) Au Vieux Château = âlt Schlass Bois Habâru = Thomesbesch Bombois = Bannbusch Buchelle = Bichel (Chemin de )Helbru = Helbruch Harchlette = Hartschleckt La Haubelle = Op der Häubelle (Hübel) La Lore = Loor, Lahr Lasglaide = Lachschleide Le Changre = Schanck Le Cheslot = Schlehe Le Kaner Ranzelbois = Ranzelbaach Salchette = Salschett (Salscheid) Sur Buvelange = Büwelingen Sur Geyet = Gellet Sur les Heules = Höhlen Tomschette = Tomschett (Tommscheid) Traquebois = 't Rachebuch Wattich (verwaalste uitspraak: sur Wâty) Leve de landbrug over Driebruggen richting Aarlen ofte Arel!
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Jammer genoeg lijkt Leraar Jos in de onmogelijkheid om opbouwende berichten inzake het onderwerp van deze draad te kunnen opstellen. Het wordt hoogtijd om een rijwieltochtje te maken. Uw aantijgingen met schunnig woordgebruik zijn niet nodig. Ik wed dat hij bij koud en/of regenachtig weer zijn rijwiel voor een vervuilende wagen inwisselt. De ware aard van de zogezegde trouwe rijwielers. Leve de landbrug over Driebruggen richting Aarlen ofte Arel!
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vraag me de naam niet, ik was aan het zappen en bleef een half uurtje plakken. De film ging over een Vlaamse jongedame die een tijdje in Londen woonde en terugkeerde naar Antwerpen met haar gouvernante. Die jongedame sprak heel netjes Nederlands maar "je" en "jij" heb ik haar niet horen zeggen. In mijn ogen zijn dat opgedrongen modewoorden die de volksaard en zeker onze volkstaal aantasten. P.S. Ergens is die film een aanrader al was het verhaal niet veel bijzonders. Er kwamen namelijk enkele prachtige beelden van het toenmalige Antwerpen in. P.P.S. Gaven uw ouders u geen draai om de oren als u zo plat en gemeen over vrouwen durfde praten zoals u het hier voortdurend doet? Neen? Dan scheelt er toch echt wat aan uw opvoeding!
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die u staat er niet als beleefdheidsvorm. Nee, die komt uit een zin als "Gij zijt mijn grootste schat, alleen voor u is de lucht blauw".
![]() |
![]() |
#89 |
Staatssecretaris
|
![]() Geachte heren
Op het onderstaande beeld worden - Ten eerste de Germaanse nederzettingsnamen in het Waals gedeelte van Lettenburg aangeduid. - Ten tweede wordt de oude Duits-Waalse scheidingslijn afgebeeld hoe ze volgens wijlen G. Kurth tijdens de dertiende eeuw verlopen zou hebben. Bij dit laatste werd door een andere heer, de Lettenburgse taalkundige Roger, een verbetering aan gebracht. Feitweiler (later afgesleten tot Feiteler) was vroeger Duitstalig. De gemeente verschijnt schuin gestreept op de afbeelding. De dorpen Deutschmeer ofte Diets-Meer (Meix-le-Tige), Wanen (Vance), Lamerscher ofte Lommerslaar met Steinbach ofte Steenbeek waren volgens die afbeelding eveneens Duitstalig. De naamgeving op de afbeelding is redelijk goed: Arel, Bastnach en Hohenfels verschijnen zonder de Waalse nevenbenaming. Voor Altsalm/Vielsalm wordt ook de Duitse nevenbenaming gebezigd: Sankt Gangolf / Beide namen zijn in de Duitse tongval van de naburige lieden uit Recht nog gekend: "Salem" en "Zemjanglof". Aanvullingen: Bouillon = Beulen Etalle = Stall La Roche = Fels im Ösling Marche = Mark Neufchâteau = Neuerburg, in het Middelnederlands: "Nieucasteel" Paliseul = Pfälzel Saint-Hubert = Sankt Haupert, eertijds: Andach Virton = Wirten Leve de landbrug over Driebruggen richting Aarlen ofte Arel!
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
|
![]() Dat gaat niet. Die echte namen zijn essentieel.
Daarbuiten weten we genoeg. Het komt hierop neer dat volgens hem alle gemeenten die een naam van Germaanse oorsprong hebben 'Vlaams' gebied zouden zijn. Wie een beetje opzoeking doet naar de herkomst van (gemeente-)namen zal in bijna elk wetenschappelijk werk 2,3, of meer verschillende verklaringen vinden. M.a.w. dikwijls is het gokwerk, en is er weinig wetenschappelijk bewijs. Je kan natuurlijk altijd enkel die ene verklaring er uithalen die jouw 'idee-fixe' staaft. Sommige namen zijn gelinkt aan Noormannen die hier een burcht of versterkte vesting bouwden. Andere namen zien hun oorsprong bij de Romeinen (vb Maastricht). Maar die zal hij natuurlijk links laten liggen. De benaming München is ook van Germaanse oorsprong. Dat zou dus ook Vlaams gebied zijn? PS Iemand die stelt dat vrouwen bezit van mannen zijn lijkt me geestelijk niet erg gezond te zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om te consulteren eh, niet om op te eten ofzo...
![]() |
![]() |
#94 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ons aller K.D. zit gewoon plezier te hebben met zich en hemzelf tout court. ![]() Citaat:
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 1 augustus 2020 om 10:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij smurft = jij wordT Smurf jij = word jij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
https://forum.politics.be/showthread...3235&page=1604 Ik laat, als liefhebber in de naamkunde, uiteraard geen Latijnse en Waalse benamingen links liggen. Er zijn genoeg berichten hier waar ik de geschiedkundige, gewestelijke of zelfs uitgestorven Waalse benaming voor Nederlandstalige oorden vermeld heb. Maastricht (Trajectum ad Mosam) wordt ter plekke "Mestreech" genoemd en de naburige Walen zeggen "Måstrék". Vroeger werd een echte Waalse nevenbenaming gebezigd: "Tré-sur-Meuse" (geschiedkundig), "Li Tré" (uitgestorven). Vanaf de Vrankrijkse Omwenteling werd Maastricht op verkeerde wijze soms met deelteken gespeld: "Maëstricht". In de Spaanse tijd werd de stadsnaam in een Spaans jasje gestoken: "Mastrique". Vergelijkbaar is Utrecht (Ultra Trajectum) = Utreit (1187). Nieuwpoort wordt nu door de Walen als "Nieuport" gespeld. Dit is eigenlijk zoals "Coxyde" (Koksijde) een oude Nederlandstalige spelling. In de late middeleeuwen werd Nieuwpoort door de Waalssprekende hofhouding der Vlaamse graven als "Neufport" vertaald. Citaat:
Citaat:
Het oorspronkelijke betekenis van het woord "vrouw" was "bezit van de man". Het woord vrouw deelt dezelfde wortel met het woord "vroon" (= het land die de heer toebehoord), vgl. in uw buurt Vroenhoven. Ik kan dus aan die oude betekenis zelf niets doen. Het is wat het is.
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard: welke zichzelf respecterende vent wil er nu een vrouw bezitten?
Zulk 'bezit' is de rapste weg om failliet te gaan! ![]()
![]() |
#99 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Is het mogelijk om een zinvolle bijdrage inzake het onderwerp van deze draad te brengen? Zo niet, blijf in uw smoorkot en vergas uzelf. Gelieve peuken, assen, aanstekers, verpakkingen niet door het raam te gooien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u mijn raad zou opvolgen gaat dat uw gezondheid ten goede komen. Als we uw gezever over taal, vrouwen en Vlaamsche dorpen serieus gaan nemen wordt er niet één mens beter van. Integendeel. Citaat:
Citaat:
Wat is uw probleem daarmee?
![]() |