Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hollanderhaat?
Nederlanders zijn onze broeders en zusters! 54 54,00%
Nederlanders zijn buren net als Duitsers en Fransen 41 41,00%
Kaaskoppen zijn arrogant en neerbuigend, ik mag ze niet 3 3,00%
Ik heb echt een diepgewortelde schijthekel aan dat tuig in het Noorden 2 2,00%
Aantal stemmers: 100. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 juli 2020, 11:49   #601
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En de vrekkige vier landen met Mark Rutten op kop, heeft er ook geen goed aan gedaan. 'Déconfiture totale' tussen Noord en Zuid. Nu let wel , ooit komt het nog goed. Wanneer? Wel, misschien eens vragen aan meneer Godot.
Rutte als premier van Nederland evenals de afgevaardigden van Oostenrijk, Denemarken, Zweden (en reken er Finland ook maar bij) hebben groot gelijk. U neemt onder het begrip “Zuid” er blijkbaar ook Vlaanderen bij, maar daarmee ben ik het volstrekt oneens. Vlaanderen behoort economisch bij de noordelijke helft van Europa en maar goed ook! Het is reeds erg genoeg dat wij Vlamingen via de transfers door eentje uit “Zuid” worden uitgemolken, laat staan dat dergelijk parasitisme nog eens zou uitgebreid worden tot de club-med staten. Rutte heeft zijn slag thuis gehaald door te bekomen een groter gedeelte van de 750 miljard euro hulp wordt toegekend onder vorm van leningen i.p.v. subsidies. Economisch denkend Vlaanderen is daar zeker niet rouwig om.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 11:53   #602
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is nooit echt 'goed' geweest tussen Noord en Zuid, dat vergat u effe.
Denk het wel, vooral ten tijde van het Heilige Roomse Rijk waren er goede tijden en ook nog in de Bourgondische tijd.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 11:55   #603
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk het wel, vooral ten tijde van het Heilige Roomse Rijk waren er goede tijden en ook nog in de Bourgondische tijd.
In de Bourgondische tijd? Toch maar eens uw geschiedenis nalezen Monsieur Quercus. Onmiddellijk na de dood van de laatste Bourgondische hertog werden de Vlamingen die toen de hertog vertegenwoordigden en zijn politiek uitvoerden, letterlijk weggejaagd uit de Hollandse steden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2020 om 11:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 12:10   #604
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In de Bourgondische tijd? Toch maar eens uw geschiedenis nalezen Monsieur Quercus. Onmiddellijk na de dood van de laatste Bourgondische hertog werden de Vlamingen die toen de hertog vertegenwoordigden en zijn politiek uitvoerden, letterlijk weggejaagd uit de Hollandse steden.
Monsieur Quercus? Ik beschouw Edwin2 als een goede vriend-forummer. Maar dat maakt toch niet dat wij “twee personen in één God” zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 12:20   #605
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Rutte als premier van Nederland evenals de afgevaardigden van Oostenrijk, Denemarken, Zweden (en reken er Finland ook maar bij) hebben groot gelijk. U neemt onder het begrip “Zuid” er blijkbaar ook Vlaanderen bij, maar daarmee ben ik het volstrekt oneens. Vlaanderen behoort economisch bij de noordelijke helft van Europa en maar goed ook! Het is reeds erg genoeg dat wij Vlamingen via de transfers door eentje uit “Zuid” worden uitgemolken, laat staan dat dergelijk parasitisme nog eens zou uitgebreid worden tot de club-med staten. Rutte heeft zijn slag thuis gehaald door te bekomen een groter gedeelte van de 750 miljard euro hulp wordt toegekend onder vorm van leningen i.p.v. subsidies. Economisch denkend Vlaanderen is daar zeker niet rouwig om.

Als er één land economisch profijt heeft gehad van Europa, dan is het zeker ook Nederland.

En als er een land is dat ook beschouwd wordt als een Europees belastingparadijs waar heel wat zwart geld geparkeerd werd, dan is het Nederland.

Rutten zou beter niet zo hoog van de toren blazen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2020 om 12:22.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 17:54   #606
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Hollandse Gezelligheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Portugal treedt op tegen feestende Nederlanders.
De Portugese politie treedt hard op tegen feestende Nederlandse jongeren in Albufeira. Ze geven overlast en drinken op straat. Ook houden ze geen afstand, waarmee de plaatselijke coronamaatregelen worden overtreden.[/i]
(RTL-nieuws, 10 juli 2020)
Dank u voor het reisadvies. Ik wil die wereldwijd geroemde Hollandse Gezelligheid als amateurgrootstadantropoloog ook wel eens persoonlijk proeven.
Misschien zijn de Nederlanders wel de échter Bourgondiërs.....

(Alleen ga ik wachten met mijn koffers te pakken tot ik ben ingeënt. )
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 juli 2020 om 17:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 18:08   #607
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De eeuwige eenzijdigheid en subjektiviteit van Het Oosten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Gedrag Nederlanders in buitenland schrijnend.
Nederlandse toeristen hebben zich de afgelopen weken ernstig misdragen in bekende Europese badplaatsen. Vakantiegangers op het Griekse eiland Kreta en in het Spaanse Lloret de Mar raakten betrokken bij massale vechtpartijen, terwijl een groep Nederlanders in Salou wegens wangedrag hun appartement werd uitgezet en een andere groep een hotel in brand stak. De autoriteiten in Salou gaan harder optreden tegen jongeren die zich misdragen. Deze strengere aanpak is vooral gericht op Nederlandse jongeren, die de meeste overlast veroozaken.[/i]
[/i]

Ik stel dit gewoon vast.
Wat ik op mijn beurt vaststel, is dat ge door uw eenzijdigheid en subjektiviteit alle geloofwaardigheid verliest en uzelf dikwalificeert als debater.

Ik tipte namelijk gewoon enkele woorden in Google en kwam tot dezelfde zoekresultaten omtrent de Britten:
https://www.google.com/search?client...enland+dronken

Maar ook de Duitsers hebben bij velen een zeer kwalijke reputatie....
http://www.mallorcavandaag.com/wie-m...ich-in-spanje/
En om dan nog maar te zwijgen van de Scandinaven. Alleen drukken die niet zo hard hun stempel door hun geringer demografisch getal.

En misschien spannen de Russen met hun gedrag wel de vakantiekroon op hun dronken hoofd....
https://www.zoover.nl/blog/nieuws-on...vakantie-2010/

En als het geschiedkundige onderwerpen betreft, geldt uw tunnelvisie als een vorm van geschiedenisvervalsing, om een straf woord te gebruiken, jawel....!

Kortom, het volledige en objektieve plaatje ontgaat u steeds en op elk vlak.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 juli 2020 om 18:28.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 18:32   #608
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is nooit echt 'goed' geweest tussen Noord en Zuid, dat vergat u effe.
Nu die bewering nog effe aantonen....

Tenzij ge het zoudt hebben over België , dan is alles natuurlijk pompwaterklaar en duidelijk....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 juli 2020 om 19:00.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 18:33   #609
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In de Bourgondische tijd? Toch maar eens uw geschiedenis nalezen Monsieur Quercus. Onmiddellijk na de dood van de laatste Bourgondische hertog werden de Vlamingen die toen de hertog vertegenwoordigden en zijn politiek uitvoerden, letterlijk weggejaagd uit de Hollandse steden.
Waren dat geen Franstalige Vlamingen ?

Maar ook hier wilt ge weer met 1 feitje iets zeggen over de ganse Bourgondische tijd waarin Huizinga een (Heel-)Nederlands nationaal bewustzijn zag ontkiemen.
(Trouwens in de Bourgondische tijd was er nog geen noord en zuid.)

Maar andermaal is ook hier het volledige plaatje niet aan U besteed.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 juli 2020 om 19:01.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 20:08   #610
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waren dat geen Franstalige Vlamingen ?

Maar ook hier wilt ge weer met 1 feitje iets zeggen over de ganse Bourgondische tijd waarin Huizinga een (Heel-)Nederlands nationaal bewustzijn zag ontkiemen.
(Trouwens in de Bourgondische tijd was er nog geen noord en zuid.)

Maar andermaal is ook hier het volledige plaatje niet aan U besteed.


Of Huizinga nu in alles zaligmakend is, is nog maar zeer de vraag.

Er was in die tijd inderdaad geen Noord en Zuid zoals wij dit nu verstaan, maar de Vlamingen waren niet geliefd in het Noorden. Ze werden in die tijd beschouwd als 'vreemdelingen'. En zeker niet als 'bloedbroeders' en nog minder als 'taalbroeders'. Vergeet trouwens niet dat de strijd tussen de graven van Vlaanderen en deze van Holland begon in de 11de eeuw en duurde tot in ... 1323 (Vrede van Parijs). En dat laatste mis ik dan weer in uw plaatje.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2020 om 20:20.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 22:33   #611
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het leven is een strijd.....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er was in die tijd inderdaad geen Noord en Zuid zoals wij dit nu verstaan, maar de Vlamingen waren niet geliefd in het Noorden. Ze werden in die tijd beschouwd als 'vreemdelingen'. En zeker niet als 'bloedbroeders' en nog minder als 'taalbroeders'.
Mijn vraag was of dat niet Franstalige Vlamingen betrof ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vergeet trouwens niet dat de strijd tussen de graven van Vlaanderen en deze van Holland begon in de 11de eeuw en duurde tot in ... 1323 (Vrede van Parijs). En dat laatste mis ik dan weer in uw plaatje.
Hoe zou ik dat nu kunnen vergeten wetende dat 15 jaar later de wijze man uit Gent zijn buitenlandse politiek er onder andere in bestond van alle neuzen - eindelijk - in dezelfde richting te plaatsen naar de Franse aartsvijand.
Maar helaas niet voor lang, want dik 10 jaar na zijn dood herbegon met de Brabantse Successieoorlog de oude rivaliteit tussen Vlaanderen en Brabant.
Gaat ge nu beweren dat er nooit een eenheid tussen de voorlopers der Belgen is geweest ?
Wat voert gij toch aan op steriele dikussies, zeg...
Citaat:
En dat laatste mis ik dan weer in uw plaatje.
Welneen, ik wees herhaaldelijk op die tragische en waanzinnige tegenstellingen van destijds:
Hier bijvoorbeeld: https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=39563
- de strijd tussen de vorstendommen onderling
- de steden onderling binnen hetzelfde vorstendom
- tussen de Leliaerts en de Klauwaerts
- de bijzonder tragische strijd tussen de ambachten onderling binnen eenzelfde vorstendom;de armen (wervers) en de allerarmsten ( de volders)
- ....
Dat is iets waaruit we kunnen leren, maar dat wij niet dezelfde lering trekken is duidelijk....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 22:58   #612
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Er is een hoop kapot gemaakt in 1830, twijfel er aan of dit ooit nog goed komt.
Ik zie dat zeer goed komen. Het betrof gewoon één Tokkie. En ik had het hem vast kunnen uitleggen dat ik één km verderop werk en er vrij nodig ben. Verder is het zo dat Nederlanders zich vaak superieur wanen of eerder hun land. Dat is ook ergens logisch, gezien Nederland een hogere HDI heeft dan België en meer structuur kent als land. Al bij al houden de meeste Nederlanders wel van Vlamingen hoor, met onze minpuntjes erbij. Misschien zijn sommigen wat argwanend, maar dat slaat snel over.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 23:01   #613
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dank u voor het reisadvies. Ik wil die wereldwijd geroemde Hollandse Gezelligheid als amateurgrootstadantropoloog ook wel eens persoonlijk proeven.
Misschien zijn de Nederlanders wel de échter Bourgondiërs.....

(Alleen ga ik wachten met mijn koffers te pakken tot ik ben ingeënt. )
Nederlanders en vooral Hollanders zijn zeker gezellige mensen over het algemeen. Plat en onbehouwen ja. Brutaal direct ook. Dat is ook waar hun charme ligt. Ze zijn ook veel eerlijker. En ook accepterender. In Nederland kan je beter jezelf ontplooien. Althans, zo ervaar ik dat zelf. Michiel De Swaen bedoelde ook juist dat wanneer hij schreef dat in Holland de vrijheid leeft.

Belgen trakteren over het algemeen wel rianter. Het ene rondje na het andere als een Belg je trakteert. Voor je hem op hebt staat er al een nieuwe pint voor je neus. Dat gezellige is iets minder tot een Belg openbloeit voor je. We zijn nu eenmaal een ietwat melancholischer volk dan Nederlanders.

Ook op het werk zijn mijn traktaties vaak het duurst en ik doe dat niet bewust. Ik trakteer zoals ik op een Belgisch bedrijf gewoon ben.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 juli 2020 om 23:18.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2020, 07:15   #614
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nederlanders en vooral Hollanders zijn zeker gezellige mensen over het algemeen. Plat en onbehouwen ja. Brutaal direct ook. Dat is ook waar hun charme ligt. Ze zijn ook veel eerlijker. En ook accepterender. In Nederland kan je beter jezelf ontplooien. Althans, zo ervaar ik dat zelf. Michiel De Swaen bedoelde ook juist dat wanneer hij schreef dat in Holland de vrijheid leeft.

Belgen trakteren over het algemeen wel rianter. Het ene rondje na het andere als een Belg je trakteert. Voor je hem op hebt staat er al een nieuwe pint voor je neus. Dat gezellige is iets minder tot een Belg openbloeit voor je. We zijn nu eenmaal een ietwat melancholischer volk dan Nederlanders.

Ook op het werk zijn mijn traktaties vaak het duurst en ik doe dat niet bewust. Ik trakteer zoals ik op een Belgisch bedrijf gewoon ben.
En dat heeft wellicht te maken met de ethische codes van weleer. Calvinisten moesten zuinig leven. Niet verkwisten. En vermits zij beroep deden op het geweten om hun (godsdienstig) leven in te vullen, bepaalden zij ook zelf hoe ze moesten leven. Vandaar die brutale mond van veel Hollanders.

Vlamingen zijn meer onderdanig. Men (katholieke kerk) dacht voor hen en in hun plaats hoe ze moesten leven. Maar het had ook zijn goede kant: hun onderdanigheid compenseerden ze op materieel vlak: goed eten en drinken en royaal leven als het effe kon. Bovendien is natuurlijk de Zuiderse invloed veel groter in Vlaanderen dan in Nederland. Wij liggen in een overgangsgebied tussen Noord en Zuid. De Hollanders hebben meer weg van de Denen en van de Duitsers. Eigenlijk is er een hemelsbreed verschil tussen een Vlaming en een Hollander. Vlamingen hebben zo te zien qua levensopvatting meer gemeen met Walen dan met Nederlanders. Ook al hebben we een gelijkaardige taal als de Nederlanders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 augustus 2020 om 07:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2020, 07:36   #615
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Mijn vraag was of dat niet Franstalige Vlamingen betrof ?
Hoe zou ik dat nu kunnen vergeten wetende dat 15 jaar later de wijze man uit Gent zijn buitenlandse politiek er onder andere in bestond van alle neuzen - eindelijk - in dezelfde richting te plaatsen naar de Franse aartsvijand.
Maar helaas niet voor lang, want dik 10 jaar na zijn dood herbegon met de Brabantse Successieoorlog de oude rivaliteit tussen Vlaanderen en Brabant.
Gaat ge nu beweren dat er nooit een eenheid tussen de voorlopers der Belgen is geweest ?
Wat voert gij toch aan op steriele dikussies, zeg...

Welneen, ik wees herhaaldelijk op die tragische en waanzinnige tegenstellingen van destijds:
Hier bijvoorbeeld: https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=39563
- de strijd tussen de vorstendommen onderling
- de steden onderling binnen hetzelfde vorstendom
- tussen de Leliaerts en de Klauwaerts
- de bijzonder tragische strijd tussen de ambachten onderling binnen eenzelfde vorstendom;de armen (wervers) en de allerarmsten ( de volders)
- ....
Dat is iets waaruit we kunnen leren, maar dat wij niet dezelfde lering trekken is duidelijk....

Een volstrekt irrelevante vraag. Wat wil dat nu zeggen? U denkt veel te veel in de politieke termen van nu. Of die Vlamingen nu Frans spraken of niet, dat doet niets ter zake. Trouwens we weten dit niet. Wat we wel weten, is dat deze Vlamingen de vertegenwoordigers waren van de Bourgondische hertogen in het Noorden en niet geliefd vermits ze stante pede weggejaagd werden na de dood van de laatste hertog. En dat was zeker niet wegens deze of gene taal die ze spraken, maar omdat de Bourgondische hertogen eigenlijk bezetters waren die met geweld, huwelijken, afkoopsommen, de gebieden in het Noorden (lees: slechts een gedeelte van die gebieden, want het was Keizer Karel die de verovering en een precaire eenheid van die gebieden afrondde) in hun bezit kregen daar hun wil oplegden. Daarover gaat het.

Merk dus op dat tijdens de Bourgondische periode er nog geen echte, of beter, een volledige Verenigde Nederlanden waren. Dit in tegenstelling met wat sommige geschiedenisboekjes ons willen wijsmaken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 augustus 2020 om 07:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2020, 10:50   #616
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een volstrekt irrelevante vraag. Wat wil dat nu zeggen? U denkt veel te veel in de politieke termen van nu. Of die Vlamingen nu Frans spraken of niet, dat doet niets ter zake. Trouwens we weten dit niet.
Dat is wel van belang want ook in de middeleeuwen lag het taalgebruik gevoelig.
We hadden dat thema reeds, en een forummer merkte op dat het Franstaligen waren.
Citaat:
Wat we wel weten, is dat deze Vlamingen de vertegenwoordigers waren van de Bourgondische hertogen in het Noorden en niet geliefd vermits ze stante pede weggejaagd werden na de dood van de laatste hertog. En dat was zeker niet wegens deze of gene taal die ze spraken, maar omdat de Bourgondische hertogen eigenlijk bezetters waren die met geweld, huwelijken, afkoopsommen, de gebieden in het Noorden (lees: slechts een gedeelte van die gebieden, want het was Keizer Karel die de verovering en een precaire eenheid van die gebieden afrondde) in hun bezit kregen daar hun wil oplegden. Daarover gaat het.

Merk dus op dat tijdens de Bourgondische periode er nog geen echte, of beter, een volledige Verenigde Nederlanden waren. Dit in tegenstelling met wat sommige geschiedenisboekjes ons willen wijsmaken.
Ge stelt dus: De Bourgondische Hertogen waren niet geliefd en dus waren er geen volledige Verenigde Nederlanden. Ge beseft toch dat dit twee verschillende dingen zijn.

Welke vorsten waren wel geliefd in de Zuidelijke Nederlanden ? Dat zou betekenen dat hier geen gemeenschappelijk streven bestond boven de rivaliteit tussen de vorstendommen onderling ?
Zoals met de akte van Verlatinge kon men net mekaar vinden in de oppositite tegen de gemeenschappelijke vorst en dat over de vorstendommengrenzen heen.
Bovendien, zoals ik hierboven stelde, staat onderlinge lokale rivaliteit geen gemeenschappelijk belang in de weg. Men wist wat mekaar scheidde, maar zeker ook wat mekaar verbond.
Nogmaals, gelaagd denken en het ruimere plaatje bekijken !

Bovendien zijn alle nationale staten verenigd met geweld. We moeten niet verder kijken dan onze buurlanden ! Betekent dit dan dat we daarom die tot stand gebrachte eenheid niet wenselijk achten en verwerpen ? Wel, dat hangt ervan af.
Soms ging dat gepaard met kultuurimperialisme zoals in Frankrijk en Groot-Britannië. Maar niet in de Nederlanden en Duitsland.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 augustus 2020 om 11:09.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2020, 11:04   #617
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is wel van belang want ook in de middeleeuwen lag het taalgebruik gevoelig.
We hadden dat thema reeds, en een forummer merkte op dat het Franstaligen waren.


Ge stelt dus: De Bourgondische Hertogen waren niet geliefd en dus waren er geen volledige Verenigde Nederlanden. Ge beseft toch dat dit twee verschillende dingen zijn.
Welke vorsten waren wel geliefd in de Zuidelijke Nederlanden. Dat zou betekenen dat hier geen gemeenschappelijk streven bestond boven de rivaliteit tussen de vorstendommen onderling ?
Bovendien, zoals ik hierboven stelde, staat onderlinge lokale rivaliteit geen gemeenschappelijk belang in de weg. Men wist wat mekaar scheidde, maar zeker ook wat mekaar verbond.
Nogmaals, gelaagd denken en het ruimere plaatje bekijken !
Albrecht en Isabella.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2020, 11:11   #618
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Albrecht en Isabella.
Inderdaad, een paar witte raven.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2020, 13:07   #619
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad, een paar witte raven.

U stelde me een vraag.

Ik gaf u een antwoord.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 08:42   #620
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In de Bourgondische tijd? Toch maar eens uw geschiedenis nalezen Monsieur Quercus. Onmiddellijk na de dood van de laatste Bourgondische hertog werden de Vlamingen die toen de hertog vertegenwoordigden en zijn politiek uitvoerden, letterlijk weggejaagd uit de Hollandse steden.
Monsieur Quercus, sorry ik ben Edwin en niet iemand anders. Laat geen spelletje spelen met mij. Neem aan dat het een vergissing is.

Verder, de Graaf van Holland was ook Graaf van Henegouwen en Zeelanf. Verder had de Graaf ook warme banden met het Hertogdom Brabant en was gerelateerd aan de Vlaamse Graven.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be