![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#4521 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @discuz
Dat de "maatregelen" niet werken is natuurlijk een direct gevolg van het gegeven dat die maatregelen, als ze al niet ronduit idioot zijn, meestal geinspireerd zijn op het "grote druppels" model van transmissie en niet op het aerosol model. In die onverluchte zwoele barakken waar ze met z'n 15 slapen zal er een geweldige opbouw geweest zijn van aerosol, waar de "maatregelen" van afstand houden en uw handen wassen natuurlijk noegabolle wat aan doet. Maw, dat zijn incubatoren. Er is trouwens een Koreaanse studie recent verschenen die aangeeft dat kinderen beneden de 10 jaar wel degelijk wat minder besmettelijk zijn, maar boven de 10 jaar is er niet echt een verschil met volwassenen ; wat maakt dat 10-15 jaar eigenlijk riskanter is omdat die zich niet gedragen. Het zou interessant geweest zijn om de besmettingen per leeftijdsgroep te kennen en te weten wie de besmetter was en wie besmet werd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4522 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Small (1–3) 13 5 38 Medium (7–13) 75 29 39 Large (16–26) 375 200 53 In de grootste slaapzalen waren het meeste besmettingen. De meeste jeugdkampen gebruiken tenten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4523 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daaraan zie je dat SIR achtige modellen niet werken: "elke zieke maakt gemiddeld R anderen ziek". Is gewoon helemaal niet waar. Naargelang de omstandigheden gaat een zieke 100 anderen ziek maken, of geen enkele. En we doen ons veel miserie aan met maatregelen die niet tegen die modus van contaminatie gericht zijn (maskers binnenskamers eventueel wel een beetje). Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2020 om 19:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4524 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De meeste besmettingen vielen bij de leiding die ondersteboven te slaap hing in een grot.
![]() |
#4525 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4526 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door discuz : 1 augustus 2020 om 20:18. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4527 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een op Van Ranst afgunstige gast... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4528 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, ja, over gekeken. Maar dat bewijst dus niet dat kinderen jonger dan 10 jaar erg besmettelijk zijn. Ze zijn zelf erg besmet geraakt, maar dat was de bewering niet. De bewering was dat ze zelf niet veel anderen besmetten.
Citaat:
Ah, maar nu zie ik het: Citaat:
Ik vind de laatste zin leuk: Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2020 om 20:32. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4529 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"enkel goed voor de hersenen" weet je nog ? Omdat boerenpummels van het volk niet weten hoe een masker te dragen, en daar gans de tijd aan frunikken was dat volgens Van Ranst zelfs gevaarlijk. Enfin, dat was zo tijdens de lockdown. Nadien is hij het omgekeerde gaan zeggen, dat maskers nodig waren als je geen 1.5 meter kon houden, maar dat het idioot was om die te dragen als je afstand kon houden. En dat is allemaal gebaseerd op een modus van overdracht waarvan het ondertussen duidelijk begint te worden (en voor sommigen allang duidelijk was, maar niet voor de WHO, die nu pas het licht begint te zien) dat het niet de voornaamste overdrachtsmechanisme is, namelijk ballistische druppels. Het is nu meer en meer duidelijk dat het aerosols zijn en dan verandert gans dat verhaal he. Dan zijn maskers filters die zowel bij het uitademen, maar vooral bij het inademen, de aerosol een beetje minder dens kunnen maken door filtereffect. Zwak filtereffect, maar misschien voldoende om het verschil te maken. Dus nee: het aantal maskers en de hoeveelheid verdunning tussen de bron en de besmetbare is wat "U beschermt". Uw eigen masker beschermt U een beetje, dat van de andere een beetje, en de turbulentie en verdunning (en dus inderdaad ook de afstand maar niet om de redenen die men aangaf) zijn de drie elementen die uw kans op ziek worden verminderen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2020 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4530 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoogstwaarschijnlijk hebben de -10 jarigen van de casus elkander besmet. Ze zijn dus hoog besmettelijk. Het zou me niet verbazen dat de jongste in de grootste gemeenschappelijke slaapzalen sliepen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4531 |
Minister
|
![]() Grootste hutten 26 personen in het kamp in de studie. Bij ons kampbubbels van 50 die in één ruimte mogen overnachten. Tel uit je winst...
Laatst gewijzigd door discuz : 1 augustus 2020 om 21:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4532 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=8L1ik0B4IzM of deze uitspraken, toen was hij blijkbaar nog een wetenschapper. Laatst gewijzigd door sbe4kdr : 1 augustus 2020 om 23:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4533 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, maar het is waarschijnlijk het zingen in koor dat voor de besmetting heeft gezorgd. Daar zijn een paar gedocumenteerde gevallen van. Een gans kerkkoor besmet van 500 man of zo door 1 zieke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4534 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
(zodat ieder zijn eigen snot bij zich houdt) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4535 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En die in de lucht blijven zweven gedurende minuten of zelfs uren. En nee, maskers zijn geen sponzen, maar wel degelijk filters. Ja, natuurlijk als ge er teveel in lebbert worden ze nat, dat wel... Het beeld dat jij hebt is inderdaad het transmissie proces dat men bij de WHO overal opgezadeld had, en waar het gros van de maatregelen op gericht zijn, en die niet de transmissie manier van deze ziekte zijn zoals ondertussen hoe langer hoe duidelijker wordt. Het ligt aan de basis van die 1 - 1.5 meter afstand, omdat ballistische druppeltjes (die, ik herhaal, niet de manier van overdacht zijn van vele virussen, zoals in de literatuur al sinds 1954 gekend is, maar niet bij de WHO) niet verder geraken, en het is het idee dat maskers uw speeksel bij houden, en het ligt aan de basis dat men denkt dat enkel mensen die je direct ontmoet hebt, U kunnen besmetten. Maar dat is niet de manier van overdracht van deze soort ziektes. Vandaar dat al die maatregelen ook niet veel doen, want ze beschermen U tegen iets dat niet de manier van deze ziekte overdragen is. Het is nu wel toevallig juist dat afstand houden als je niet in een te kleine ruimte geconfineerd bent, OOK helpt bij het verdunnen van de aerosol. Dus afstand houden is een goed idee ALS JE NIET IN EEN TE KLEINE RUIMTE ZIT en NIET TE LANG. Maar in koor gaan zingen en niet in open lucht maakt dat die regeltjes niet werken, want je produceert heel efficiënt een "rookwolk" van aerosol die gans het koor besmet. Je moet de besmettende deeltjes eerder zien als sigarette rook eerder dan druppeltjes speeksel. Je moet je afvragen: als een zieke hier zou staan roken, ga ik veel rook insnuiven ? Indien ja, dan ben je blootgesteld. Indien nee, of niet veel rook, dan is het OK. En maskers filteren een beetje die rook. FFP2 maskers doen dat goed, chirurgische maskers een beetje. In zo een koor moet je je inbeelden dat er daar ene tussenstaat die volop staat te paffen. De andere zangers gaan wel degelijk nogal wat rook inhalen. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 augustus 2020 om 06:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4536 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nadien pas komt het zelfregulerend effect in werking. Men merkt het stijgende aantal besmettingen en gaat het gedrag aanpassen. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4537 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is wel opmerkelijk dat die daling van de curve tussen mei en begin juli zowat algemeen is, ook in Zweden dus bvb. waat geen lockdown was en geen mondmaskerplicht. Ergens is er dus een bepalende factor of set van factoren die meespelen maar waarvan we de invloed niet doorhebben. Het is absoluut niet zeker dat dat met gedrag te maken heeft, vermoedelijk niet zelfs. En als dat bevestigd kan worden kan het coronabeleid in de vuilbak, waar het thuishoort Laatst gewijzigd door parcifal : 2 augustus 2020 om 08:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4538 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je een bijna-epidemische bevolking hebt (ttz, waar de R waarde net onder 1 zit), en je hebt daarin kleine groepen van wat ik superverspreiders noem (ttz groepen die een onderlinge R0 hebben die groter is dan 1, zeg maar, 2.5 of zo) en die twee gekoppeld zijn (ttz superverspreiders besmetten ook normaal volk), en men DENKT dat de ganse bevolking homogeen is, en men KIJKT dus naar gans de bevolking en kent daar een empirische R-waarde aan toe, dan: 1) hebben we dat in het begin die empirische waarde van gans de bevolking naar de R-waarde van de superverspreider groep neigt, hier dus 2.5. 2) bereikt men heel snel groepsimmuniteit zoals een normale evolutie in de kleine superverspreidergroep 3) valt de empirische R waarde van de grote bevolking langzaam van die 2.5 naar haar eigen R-waarde, dus lichtjes onder 1. Heeft men uiteindelijk een veel grotere besmetting in de bevolking dan gewoon maar de superverspreiders, maar veel kleiner dan de naieve hypothese van groepsimmuniteit met initiele R0 waarde van 2.5 (dus 60%). Ik heb daar simulaties van gedaan, en naargelang de koppelingen en zo, kom ik uit op groepsimmuniteiten van 15% tot 30%. Hoe moet je dat in de praktijk zien ? Bijvoorbeeld: "feestende jongeren". Een kleine fractie van de bevolking, zeg, 1000 man. Die feesten, worden ziek. Die hebben een hoge R0 waarde omdat ze feesten. Heel snel gaat de epidemie door gans die groep, en zij gaan hun familie en niet-feestende vrienden besmetten. Aanvankelijk lijkt GANS DE BEVOLKING een R0 waarde van 2.5 te hebben. Maar heel snel bereikt die groep van 1000 groepsimmuniteit (600 of zo worden ziek, meer misschien wegens overshoot). Hun aangestoken vrienden en familieleden, zeg, 2000, gaan nu als "bron" werken in de sub-epidemische bevolking, via werk en zo. Als R0 = 0.9 is in de bevolking, gaan die dus 20 000 mensen ziek maken alvorens dat uitgestorven is (1 / (1 - R)). Op het miljoen inwoners. Of het 10 miljoen inwoners, heeft geen belang, sub-epidemisch stopt. We hebben dus dat 1000 feestvierenden uiteindelijk 21 000 zieken maken, maar dan stopt het. Maar we hebben schrik gehad dat de R0 van gans de bevolking 2.5 was. Dat had moeten divergeren naar 600 000 zieken op dat miljoen, en het is mirakuleus gestopt bij 21 000. Ik denk dat dat het soort opflakkeringen is die we zullen krijgen. Ik denk dat dat ook is wat er massief gebeurd is in maart-april, waar de superspreiders de verzorgers waren, die een twintigvoud of zo van hun eigen aantal ziek gemaakt heeft. Plus de reizigers van besmette gebieden en zo. Let nu goed op: ik zeg NIET dat er geen gedragswijziging is geweest die gans de bevolking sub-epidemisch maakt. Maar we KENNEN die gedragswijziging niet. Wat ik zeg is dat het NIET WAS: mensen in hun huizen opsluiten. Misschien is het "geen handen meer geven". Weet ik veel. Geen kat weet het. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 augustus 2020 om 08:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4539 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.medrxiv.org/content/10.1....15.20103184v1 Het is wat naief (minder dan de modellen van biostatistiek proffen...), maar ik denk dat het de basis kan leggen van een meer gesofistikeerd model. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 augustus 2020 om 09:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4540 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De reden waarom ik geen foutenberekening ga doen, is de volgende. Ik zou de statistische significantie kunnen nagaan met een statistische test, maar dat moet ik niet, die gaat overduidelijk significant zijn. De reden daartoe is evident, je ziet dat de fluctuaties op de curves veel en veel kleiner zijn dan het effect dat men zou moeten zien. Als je dat niet inziet, is dat uw probleem. De echte foutenberekening is niet door te voeren, en kan niemand doorvoeren, want dan moet je de systematische bias op uw model meerekenen en dat is toch nattevingerwerk. Dat is wat Ferguson gedaan heeft, ervan uitgaande dat zijn model ongebiased was. Totaal idioot. |
|
![]() |
![]() |