Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2019, 09:28   #421
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Helemaal niet, het is net het omgekeerde. Vandaag is het geen probleem om uw Vlaamse identiteit te combineren met Belgische identiteit. Dat geldt eveneens voor combinaties met de Brusselse of Waalse identiteit.

Dus is er geen enkele reden om een van die identiteiten te laten verdwijnen.
“Belgische” identiteit is een volstrekt inhoudloos begrip dat afgeleid wordt van een louter juridisch item, namelijk de Belgische nationaliteit. Het enige wat Walen en Vlamingen verbindt is die nationaliteit, dat is al.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 09:51   #422
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
“Belgische” identiteit is een volstrekt inhoudloos begrip dat afgeleid wordt van een louter juridisch item, namelijk de Belgische nationaliteit. Het enige wat Walen en Vlamingen verbindt is die nationaliteit, dat is al.
ik voel ook weinig van een Belgische identiteit maar dat wil niet zeggen dat er geen mensen bestaan die dat wel voelen.

Een identiteit is per definitie héél individueel en gaat erover met wie je je identificeert, tot welke gemeenschap(pen) jij vindt dat je behoort.

Allé, dat beweert toch Bart De Wever in zijn boek "Over identiteit" toch. Ik geloof hem trouwens.

Dat er dus mensen zijn die vinden dat België mee hun identiteit bepalen, dat kan perfect en daar heeft niemand iets over te zeggen. Net zoals er niemand kan zeggen dat je Vlaming voelen als Limburger niet kan, omdat Limburg in het verleden niet tot het graafschap Vlaanderen behoorde.
Oud 27 augustus 2019, 10:08   #423
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
In het Arabisch misschien wil je zeggen???

Ik had het wat de Walen betreft niet over jou maar in het algemeen...
En wat dat bekakt zijn betreft, indien jij de Belgische geschiedenis, de Belgische ingesteldheid, de Belgische bekaktheid tegen het Vlaamse deel van haar bevolking weigert te zien... is dat jouw zaak en niet de mijne...

Waar zeg ik dat de Vlamingen beter, hoger... zijn dan de Walen... maar ze zijn anders en leggen andere klemtonen. Meer economische indien je wil; maar voor mij kan je zonder economisch gestaafd te zijn onmogelijk een blijvende sociale politiek voeren... en zij die beweren dat ze dat wel kunnen zijn in mijn ogen enkel in handen van het grootkapitaal waar ze zogezegd zo op afgeven...

Ten andere hoe kunnen de Vlamingen uitwassen in de Vlaamse politiek, waar ik niet blind voor ben, tegenwerken, afremmen, uitroeien, als bovendien die uitwassen dikwijls een gevolg zijn van het Belgische gedoogbeleid ten aanzien van die uitwassen en de uiteindelijke financiële macht nog altijd bij la Belgique ligt... en ook de gesubsidieerde Vlaamse media Belgisch is en zelfs regelrecht anti-Vlaams, die dan ook meestal haar ogen dichtknijpt...
Verdeel en heers.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 10:21   #424
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Verdeel en heers.
Inderdaad de leuze van la Belgique...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 11:03   #425
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt, we hebben tot op heden allemaal, Vlamingen, WalloBruxers en Oostkantonezen slechts één en dezelfde nationaliteit. Nationaliteit is dan ook een louter juridisch begrip. Maar we hebben niet allemaal dezelfde identiteit. En het is nu net die Vlaamse identiteit die de belgicisten doet steigeren. Het maakt hen ongerust. Belgicisten zijn erg grappig.
Een identiteit is ook een eigen gevoel en niets anders dan dat.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 11:06   #426
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een identiteit is ook een eigen gevoel en niets anders dan dat.
Gevoel schaal ik toch hoger in dan een kil juridisch begrip dienaangaande.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 12:54   #427
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Gevoel schaal ik toch hoger in dan een kil juridisch begrip dienaangaande.
Heel goed, maar dan niet komen janken dat het gevoel in Limburg zegt dat ze Limburgers zijn.

Want het argument dat jullie gebruiken tegen de Belgische nationaliteit gebruiken, mag door een Limburger niet gebruikt worden tegen de Vlaamse. Maargoed, zo kennen we jullie weer: twee maten en gewichten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 12:56   #428
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik voel ook weinig van een Belgische identiteit maar dat wil niet zeggen dat er geen mensen bestaan die dat wel voelen.

Een identiteit is per definitie héél individueel en gaat erover met wie je je identificeert, tot welke gemeenschap(pen) jij vindt dat je behoort.

Allé, dat beweert toch Bart De Wever in zijn boek "Over identiteit" toch. Ik geloof hem trouwens.

Dat er dus mensen zijn die vinden dat België mee hun identiteit bepalen, dat kan perfect en daar heeft niemand iets over te zeggen. Net zoals er niemand kan zeggen dat je Vlaming voelen als Limburger niet kan, omdat Limburg in het verleden niet tot het graafschap Vlaanderen behoorde.
Heel mooi en juist verwoord.
Oud 27 augustus 2019, 15:38   #429
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik beschouw mezelf een 'Zuidelijke Nederlander' als verklaart men mij gek. Vlaanderen is een naam die niet bij ons past in Antwerpen en een grove vergissing. De naam die buitenlanders ons gaven officieel gemaakt. Officieus een goede naam, maar niet om in een wet te gieten. Eigenlijk ook maar een salonfähige creatie, omdat te pro-Nederlands zijn niet paste in het vroege België.

Vlaanderen is geen strohalm om aan vast te klampen hoor.

Trouwens, de provincie Antwerpen zou gewoon tot Midden-Brabant moeten omgedoopt worden. Ooit werd dat voorgesteld, maar meteen van de kaart geveegd. Gewoon doen, zou ik zeggen. Goed idee. Wij heten Antwerpen omdat de nep-Fransen van het vroege België dat zo gemaakt hebben indertijd. Kutbeslissing.

Mensen hebben alleen schrik kop van Jut te zijn met zulke meningen als de mijne.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 augustus 2019 om 15:49.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 15:52   #430
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals de Joegoslavische identiteit dit gedurende 74 jaar deed.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 18:12   #431
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Heel goed, maar dan niet komen janken dat het gevoel in Limburg zegt dat ze Limburgers zijn.

Want het argument dat jullie gebruiken tegen de Belgische nationaliteit gebruiken, mag door een Limburger niet gebruikt worden tegen de Vlaamse. Maargoed, zo kennen we jullie weer: twee maten en gewichten.
wie ontkent een Limburger het recht te zeggen dat hij Limburger is en daar fier op is???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 07:59   #432
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Er bestaat dus geen Vlaamse natie....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Territorium is van de natie die ze verovert. Daarom is het ook zo dat als men wil weten of de Vlaamse natie "bestaat", men moet nagaan of de wil bestaat om zij die het Vlaamse territorium betwisten, te extermineren. Zoals ik al stelde, zou het zelfs slimmer zijn om de rest van het Belgische territorium ook te veroveren, en allen die daar niet mee akkoord zijn, ook te elimineren. Pas als die wil sterk bestaat, heeft de Vlaamse natie reden tot bestaan: de wens om een territorium op anderen te veroveren, en het "uit te kuisen" van zij die zich daar niet bij aansluiten.
Volgens uw definitie bestaat er dus geen Vlaamse natie, maar des te meer een natie der Franstaligen.
Wat die veroverden binnen België is indrukwekkend:
- de Platdietse Streek
- de Jekervallei
- 80 % van Brussel
- de zes faciliteitengemeenten daarrond
- de oude Vlaamse stad Edingen
- de streek van Komen
- een flinke hap uit Vlaams-Brabant dat nu bij Waals-Brabant hoort ( Sint-Jans-Geest, Neerheylisssem, Opheylisem, Waterloo...)
- en ik vergeet er nog wel enkele....
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 08:10   #433
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik beschouw mezelf een 'Zuidelijke Nederlander' als verklaart men mij gek. Vlaanderen is een naam die niet bij ons past in Antwerpen en een grove vergissing. De naam die buitenlanders ons gaven officieel gemaakt. Officieus een goede naam, maar niet om in een wet te gieten. Eigenlijk ook maar een salonfähige creatie, omdat te pro-Nederlands zijn niet paste in het vroege België.

Vlaanderen is geen strohalm om aan vast te klampen hoor.

Trouwens, de provincie Antwerpen zou gewoon tot Midden-Brabant moeten omgedoopt worden. Ooit werd dat voorgesteld, maar meteen van de kaart geveegd. Gewoon doen, zou ik zeggen. Goed idee. Wij heten Antwerpen omdat de nep-Fransen van het vroege België dat zo gemaakt hebben indertijd. Kutbeslissing.

Mensen hebben alleen schrik kop van Jut te zijn met zulke meningen als de mijne.
Ik werd dan ook weggehoond op een Leuvense ledenvergadering van de NVA toen men het verkiezingsprogramma van de partij kon amenderen...
(Ik ben nu een ex-lid.)

"Belgique" zou men ook best vertalen met "de Zuidelijke Nederlanden". In een niet zo ver verleden was dat trouwens zo.
Tot in de tijd van de annexatie door Frankrijk noemden wij ons Nederlanders. Pas in de tijd van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden - merkwaardig genoeg - hebben de benamingen "Belg" en "België" in het Nederlands echt ingang gevonden.
Oud 9 augustus 2020, 08:13   #434
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Volgens uw definitie bestaat er dus geen Vlaamse natie, maar des te meer een natie der Franstaligen.
Daar lijkt het wel op. Ik denk dat er wel een Vlaamse natie bestaat, maar die is vrij klein, en verdund door velen die niet echt tot die natie behoren, maar op het door die natie ingebeelde territorium leven.

De Franstalige natie heeft maar weinig symboliek, maar heeft een natuurlijke onderlinge affiniteit die veel en veel sterker is en inderdaad aan territorium (Lebensraum) expansie doet, op een spontane en natuurlijke wijze. Zonder vlaggen, toeters, bellen of "leiders", maar spontaan, door evidente zelf-affiniteit die evident groter is dan ten aanzien van de "anderen" (de Nederlandstaligen bvb).

Een franstalige heeft een automatische, spontane, niet symbool of leider-gedreven evidente grotere affiniteit voor een andere franstalige dan voor de rest. Dat kan je eigenlijk maar van relatief weinig Vlamingen zeggen - die maken dan de Vlaamse natie uit, maar die is stukken kleiner. Voor een franstalige moet dat niet eens gezegd worden, moet daar niet over nagedacht worden, moet daar niet over gezongen worden, dat is gewoon een evidentie die vanzelf gebeurt. Voor een Vlaming is dat stukken moeilijker blijkbaar.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 08:24   #435
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla Bekijk bericht
moa neeje, alsof taal absoluut is, als vlaeming zoude toch beter moeten weten.

En toch, als ik over de grens in frans vlaanderen, op cafe een ouw madameke plat west vlaems hoor klappen, dan denk ik (en weet ik), das ter ene van ons, tis een vlaemsche, al is ze geboren, opgeleerd int frans en getogen in "frankrijk".
Ik schat dat gij iemand een op gezegende leeftijd zijt en het hebt over uw kinderjaren.....
Oud 9 augustus 2020, 08:42   #436
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik schat dat gij iemand een op gezegende leeftijd zijt en het hebt over uw kinderjaren.....
Het is juist van pia zegt: in de weekends worden er in op verschillende plaatsen lessen gegeven in Nederlands
Dit is interessant voor de Frans-Vlamingen die in het Kortrijkse alle dagen gaan werken.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 09:01   #437
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
De meerderheid in dit land wou ook geen verenigd Europa maar ze hebben het zonder het ons te vragen door onze strot geduwd.
Bron ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 09:02   #438
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet niet persé hoor.

Ik heb andersgekleurden ontmoet die perfect westvlaams spreken.
Alleen aan de kleur zie je dat ze niet van hier zijn.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 09:03   #439
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Bron ?
Kijk gewoon om u heen.
De Europese gemeenschap, hoe ze oorspronkelijk bedoelt was, was best te pruimen.

Dit Europa wilde dus niemand.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 09:05   #440
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Kijk gewoon om u heen.
De Europese gemeenschap, hoe ze oorspronkelijk bedoelt was, was best te pruimen.

Dit Europa wilde dus niemand.
Ik vroeg naar een bron dat de meerderheid van de Belgen tegen een verenigd Europa was.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be