Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2020, 18:25   #561
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

De hoop op Weyts stellen is hetzelfde als uw hoop stellen op een ongeboren kalf.

Ipv een zinnige argumentatie komt hij af met juridische onzin recht uit de NVA debatfiches.

https://www.demorgen.be/nieuws/onver...-hof~bfddefda/

Citaat:
Weyts zegt dat hij er “alles aan zal doen om het verbod op onverdoofd slachten te handhaven”. De minister trekt daarbij openlijk de bevoegdheid van het Europees Hof in twijfel. Volgens Weyts is het ongehoord dat de rechtbank een beslissing zou terugdraaien die destijds met een grote parlementaire meerderheid werd gestemd. “We leven in een democratische rechtsstaat, en die woorden staan in de juiste volgorde: de democratie komt eerst.”

FINAAL OORDEEL
Die uitspraak kwam Weyts evenwel meteen op kritiek te staan, omdat ze rechtsstatelijk onjuist is. De democratie gaat niet voor op rechterlijke uitspraken – de rechterlijke macht maakt net een essentieel deel uit van de democratische architectuur. De rechterlijke, wetgevende en uitvoerende macht houden elkaar daarbij in evenwicht. Op die manier worden ook de fundamentele rechten van minderheden in de samenleving beschermd.
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2020, 19:41   #562
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
In een goed werkend systeem zou een verbod op onverdoofd slachten uiteraard moeten worden gekoppeld aan een verbod op het invoeren van vlees afkomstig van dieren die onverdoofd werden geslacht.

Het zou nogal absurd zijn moest men het produceren van bepaalde drugs in België verbieden maar dan wel de invoer ervan toelaten.
Beschouw het als een gedoogbeleid. Maar als je ook koosjer en halal vlees wil verbieden te verkopen en te consumeren, wat nu niet het geval is, dan krijgt die rechter uiteraard gelijk en wordt dat een fundamenteel ingrijpen in hun godsdienst beleving. In mijn alternatief is dat niet zo.
Oud 10 september 2020, 19:51   #563
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Beschouw het als een gedoogbeleid. Maar als je ook koosjer en halal vlees wil verbieden te verkopen en te consumeren, wat nu niet het geval is, dan krijgt die rechter uiteraard gelijk en wordt dat een fundamenteel ingrijpen in hun godsdienst beleving. In mijn alternatief is dat niet zo.
De kern van de zaak is hier uiteraard dat in dit geval Advocaat-generaal Gerard Hogan oordeelt dat er voor religieuze mensen uitzonderingen dienen gemaakt te worden op algemene wetten.

Dat is uiteraard ongehoord en een aanfluiting op het gelijkheidsbeginsel,

Dat Weyts daar een zaak van maakt ipv idiote uitspraken te doen over democratie.
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Oud 10 september 2020, 20:14   #564
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De kern van de zaak is hier uiteraard dat in dit geval Advocaat-generaal Gerard Hogan oordeelt dat er voor religieuze mensen uitzonderingen dienen gemaakt te worden op algemene wetten.

Dat Weyts daar een zaak van maakt ipv idiote uitspraken te doen over democratie.
Vrijheid van godsdienst is een grondrecht, Belgische grondwet art.19 tot 21.
daarbij is het een deel van het UVRM art.18 en van het EVRM art.9

Elke burger mag halal of koosjer vlees aankopen en consumeren daarin is er geen overtreding van het gelijkheidsbeginsel. En aangezien dat men die mogelijk heeft kan het ook onmogelijk een beknotting zijn van de religieuze vrijheid.
Oud 10 september 2020, 20:22   #565
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Het zou nogal absurd zijn moest men het produceren van bepaalde drugs in België verbieden maar dan wel de invoer ervan toelaten.
Een absurde vergelijking, er zijn geen grondwettelijke rechten verbonden aan drugs. Bepaalde religieuze praktijken worden grondwettelijk beschermd.
Oud 10 september 2020, 20:52   #566
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Elke burger mag halal of koosjer vlees aankopen en consumeren daarin is er geen overtreding van het gelijkheidsbeginsel. En aangezien dat men die mogelijk heeft kan het ook onmogelijk een beknotting zijn van de religieuze vrijheid.
Inderdaad. Zo een simpel dossier verkloten.

Freilich heeft Ben Weyts in zijn onderbroek gezet.
Oud 10 september 2020, 21:09   #567
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Is het nodig om elke draad te verkloten met uw verslavende hobby, nl. N-VAers afzeiken ???

Citaat:
De hoop op Weyts stellen is hetzelfde als uw hoop stellen op een ongeboren kalf.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan zet De Crem Jambon in zijn onderbroek:

Wat een leugenachtige lullen die Jambon en Francken.
Citaat:
Een doofpotaktie van het kabinet Jambon?
Citaat:
Het lijkt erop dat het inderdaad zuiver incompetentie is en nu heeft de Vlaamse Regering ‘I know nothing’ Jambon als MP.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2020, 21:12   #568
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Is het nodig om elke draad te verkloten met uw verslavende hobby, nl. N-VAers afzeiken ???
Francken (NVA) heeft een analoge zaak (Syrische asielzoekers) goed afgehandeld. Tot mijn grote voldoening. Heb ik meermaals gezegd.

Edit: ik zie dat ik ook al in de database zit.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 10 september 2020 om 21:17.
Oud 10 september 2020, 21:15   #569
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Godsdienstvrijheid kan en mag nooit absoluut zijn. Dus als bepaalde religieuze rites in strijd zijn met de door het Parlement gestemde wetten, dienen die religies zich daar naar te schikken.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Zipper : 10 september 2020 om 21:16.
Oud 11 september 2020, 06:38   #570
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Weer blijkt maar eens dat 'linkse' 'progressieve' extremisten alle instellingen en instituties waarvoor ze niet verkozen hoeven te worden hebben geïnfiltreerd. De theorie van het cultuurmarxisme blijkt toch niet op drijfzand te zijn gebouwd. Van de nieuwe Belgische instelling voor 'mensenrechten' met een top vol 'groenen' die voor boerka's zijn tot de hoogste wettelijke instellingen van de EU tot de VN die stelt dat COVID de schuld is van het patriarchaat en marrakeshpacten schrijft waarin drie miljard mensen worden uitgenodigd om naar Europa te komen waar ze zich niet hoeven aan te passen en waar de plaatselijke bevolking voor alle kosten zal opdraaien .... WAANZIN WAANZIN WAANZIN ondemocratische fascistische WAANZIN die in feite neerkomt op een langgerekte onzichtbare GENOCIDE op de oorspronkelijke Europese bevolking!!

Gaza 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 06:45   #571
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
De Europese lidstaten mogen geen verbod op onverdoofd slachten invoeren dat ook geldt voor de slacht in het kader van een religieuze rite, oordeelt Hogan. Voor religieuze slachtingen moeten ze in een alternatief verdovingsprocedé voorzien, waarbij de verdoving omkeerbaar is en niet de dood van het dier tot gevolg heeft.
Een alternatief verdovingsprocedé. Wat is me dat.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 07:24   #572
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Zo een simpel dossier verkloten.

Het zijn uw 'matekes' van links die het onverdooft slachten massaal ingevoerd hebben samen met hun absurde religie...
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 08:11   #573
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Als ik morgen een bijgeloof bedenk waarin ik Mercurius, de god van de snelheid, aanbid, houdt dat evenmin in dat ik me in het kader van mijn godsdienstvrijheid Über alles niet meer aan de algemene snelheidsbeperkingen hoef te houden, toch?
Oud 11 september 2020, 08:15   #574
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat dan nog, godsdienstvrijheid dient niet absoluut te zijn. Religieuze riten die indruisen tegen de burgerlijke wetten dienen ten allen tijde verboden te worden.
De keuze van godsdienst is vrij, niet van de beleving.
Als de beleving in botsing komt met de heersende wetgeving is het de wetgeving die telt, niet de godsdienstvrijheid.

Zo zal geen enkele Europese rechter het in zijn hoofd halen om te bepalen dat het verbod op kinderhuwelijke in strijd zijn met de godsdienstvrijheid.
Zo zal geen enkele Europese rechter het in zijn hoofd halen om te bepalen dat het verbod op discrimineren en onderwerpen van mensen in strijd is met de godsdienstvrijheid.
Zo zal geen enkele Europese rechter het in zijn hoofd halen om te bepalen dat het verbod op meervoudige huwelijken in strijd is met de godsdienstvrijheid.
Zo zal geen enkele Europese rechter het in zijn hoofd halen om te bepalen dat het verbod op verminken en doden van mensen in strijd is met de godsdienstvrijheid.

En wees er maar van overtuigd, dat als de Joodse gelovingen niet mee naar het Europees hof waren gestapt, geen enkele rechter had bepaald dat het onverdoofd slachten in strijd is met de godsdienstvrijheid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 08:40   #575
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
joods, islamitisch of katholiek.....mij om het even. Als het in Nieuw-Zeeland mogelijk is, hier dan ook. Rabijnen of imams hebben hier niks te protocollen.
2!
Oud 11 september 2020, 10:19   #576
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
joods, islamitisch of katholiek.....mij om het even. Als het in Nieuw-Zeeland mogelijk is, hier dan ook. Rabijnen of imams hebben hier niks te protocollen.
Wat is er in Nieuw-Zeeland mogelijk ?
U weet toch dat Oceänie de grootste exporteur is van (halal) schapenvlees ?
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 10:21   #577
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De keuze van godsdienst is vrij, niet van de beleving.
Als de beleving in botsing komt met de heersende wetgeving is het de wetgeving die telt, niet de godsdienstvrijheid.
Het gaat hier wel om een lokaal Vlaams decreet versus grondwettelijk recht en internationaal recht. De vraag is of er hier wel spraken is van een conflict. Die religieuze spijswetgeving bepaalt enkel wat men wel of niet mag eten. De enige correcte juridische oordeel hierbij is dat de inwoners altijd de mogelijkheid moet hebben om halal of koosjer voedsel te verkrijgen. Aangezien het Vlaams gewest als nu ook Wallonië een verbod op onverdoofd slachten heeft maar niet het Brusselse gewest zie ik geen belemmering om van daaruit zich te bevoorraden.
Hierbij zie ik geen enkele beperking in de beleving van hun zogezegd 'religieuze plichten'. Religieuze plichten bepaald waar elke gelovige zich aan moet houden, onverdoofd slachten behoord daar niet toe.

Laatst gewijzigd door koppijn : 11 september 2020 om 10:39.
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 11:59   #578
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier wel om een lokaal Vlaams decreet versus grondwettelijk recht en internationaal recht. De vraag is of er hier wel spraken is van een conflict. Die religieuze spijswetgeving bepaalt enkel wat men wel of niet mag eten. De enige correcte juridische oordeel hierbij is dat de inwoners altijd de mogelijkheid moet hebben om halal of koosjer voedsel te verkrijgen. Aangezien het Vlaams gewest als nu ook Wallonië een verbod op onverdoofd slachten heeft maar niet het Brusselse gewest zie ik geen belemmering om van daaruit zich te bevoorraden.
Hierbij zie ik geen enkele beperking in de beleving van hun zogezegd 'religieuze plichten'. Religieuze plichten bepaald waar elke gelovige zich aan moet houden, onverdoofd slachten behoord daar niet toe.
DE BELGISCHE GRONDWET

TITEL II
DE BELGEN EN HUN RECHTEN

Art. 19

De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede de vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die vrijheden worden gepleegd.

Art. 20

Niemand kan worden gedwongen op enigerlei wijze deel te nemen aan handelingen en aan plechtigheden van een eredienst of de rustdagen ervan te onderhouden.

Art. 21

De Staat heeft niet het recht zich te bemoeien met de benoeming of de installatie der bedienaren van enige eredienst of hun te verbieden briefwisseling te houden met hun overheid en de akten van deze overheid openbaar te maken, onverminderd, in laatstgenoemd geval, de gewone aansprakelijkheid inzake drukpers en openbaarmaking.

Het burgerlijk huwelijk moet altijd aan de huwelijksinzegening voorafgaan, behoudens de uitzonderingen door de wet te stellen, indien daartoe redenen zijn.

Art. 22

Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven en zijn gezinsleven, behoudens in de gevallen en onder de voorwaarden door de wet bepaald.

De wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel waarborgen de bescherming van dat recht.

Art. 39

De wet draagt aan de gewestelijke organen welke zij opricht en welke samengesteld zijn uit verkozen mandatarissen de bevoegdheid op om de aangelegenheden te regelen welke zij aanduidt met uitsluiting van die bedoeld in de artikelen 30 en 127 tot 129 en dit binnen het gebied en op de wijze die zij bepaalt. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in artikel 4, laatste lid.

Art. 39bis

Met uitsluiting van de aangelegenheden die betrekking hebben op de financiën of op de begroting of de aangelegenheden die met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen worden geregeld, kan over de uitsluitend aan de gewestelijke organen opgedragen aangelegenheden, in het betrokken gewest, een volksraadpleging worden gehouden.

De in artikel 134 bedoelde regel bepaalt de nadere regels en de organisatie van de volksraadpleging, en wordt aangenomen met een meerderheid van twee derden van de uitgebrachte stemmen, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van het betrokken Parlement aanwezig is. Een wet, aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bedoelde meerderheid voorziet in bijkomende meerderheidsvereisten voor het Parlement van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest.

Art. 39ter

De wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel die de verkiezingen voor de Kamer van volksvertegenwoordigers of voor een Gemeenschaps- of Gewestparlement regelt, en die minder dan een jaar voor de voorziene datum van het einde van de zittingsperiode wordt afgekondigd, treedt in werking ten vroegste een jaar na de afkondiging ervan.

Overgangsbepaling

Dit artikel treedt in werking op de dag van de eerste verkiezingen voor het Europese Parlement die volgen op de bekendmaking van dit artikel in het Belgisch Staatsblad.

Onderafdeling II
De gewestbevoegdheden

Art. 134

De wetten ter uitvoering van artikel 39 bepalen de rechtskracht van de regelen die de organen, welke zij oprichten, uitvaardigen in de aangelegenheden, welke zij aanduiden.

Zij kunnen aan deze organen de bevoegdheid toekennen om decreten met kracht van wet uit te vaardigen op het gebied en op de wijze die zij bepalen.

https://www.senate.be/doc/const_nl.html
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 12:09   #579
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar en door wie wordt bepaald dat verdoofde dieren geen halal/koosjer vlees kunnen opleveren ???

Citaat:
Oud 11 september 2020, 12:15   #580
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar en door wie wordt bepaald dat verdoofde dieren geen halal/koosjer vlees kunnen opleveren ???
Maar in de ME door de profeet...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be