Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2020, 10:20   #241
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Jij VOELT je overduidelijk geen Vlaming. Jammer genoeg ben je er een.
Net zoals de Franstaligen die in Vlaanderen wonen dan? Dat zou logisch zijn aangezien Vlaming en Franstalig elkaar niet uitsluiten alhoewel in de praktijk die twee categorieën mutueel exclusief tegenover elkaar geplaatst worden....een taal tegenover een administratieve regio.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2020, 10:23   #242
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat weten ze zelf niet. Bovendien als men hun vraagt : “Wat is nu Vlaamse cultuur?? “ Of: ”Geef een een paar voorbeelden van Vlaamse cultuur??”, dan krijgt men geen antwoord. En als men sporadisch dan toch een antwoord krijgt, dan is het steevast “de Vlaamse Primitieven”. Alleen weten ze niet dat tussen die schilders ook Walen zaten.
Jij hebt destijds verklaard dat P.P. Rubens geen Vlaamse schilder was maar een Duitse schilder omdat de man in het Duitse Siegen geboren is. Gelukkig zijn er duizenden experten om jouw onzin tegen te spreken. Deze mensen spreken zonder uitzondering over "the great Flemish painter Peter Paul Rubens", nooit over Rubens als "German painter". Of hij nu de grootste was laat ik in het midden, echter bezoek de OLV-cathedraal in Antwerpen en je wordt reeds geconfronteerd met twee meesterwerken.

Wat de Walen betreft onder de Vlaamse primitieven betwijfel ik sterk of daar veel Walen tussen zaten. Ik ken er één, nl. Rogier Van Der Weyden (echte naam Roger de la Pasture) die zijn naam vernederlandste omdat de Walen in deze periode weinig bekend waren. Een zeer geniale schilder trouwens die ik erg bewonder. Of er nog Walen onder de Vlaamse primitieven zijn weet ik niet, alleszins niet met de kunde van Van Der Weyden.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2020, 10:25   #243
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
'n Witte raaf dus.
Helemaal niet. Robert Campin, vermoedelijk de zogeheten 'Meester van Flemalle', was een belangrijke schilder die tot de zogenaamde 'Vlaamse Primitieven' behoorde. Welnu, hij werd geboren in Valenciennes (Frankrijk) en stierf te Doornik. Een Vlaming was hij dus niet. Dat is het minste wat we van hem kunnen zeggen.

Robert Campin

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 september 2020 om 10:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2020, 10:34   #244
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Robert Campin, vermoedelijk de zogeheten 'Meester van Flemalle', was een belangrijke schilder die tot de zogenaamde 'Vlaamse Primitieven' behoorde. Welnu, hij werd geboren in Valenciennes (Frankrijk) en stierf te Doornik.
Omdat de 'Vlaamse Primitieven' een kunststroming is.

Robert Campin was één van de Vlaamse Primitieven net zoals Matthias Schoenaerts meer en meer een Hollywood acteur aan het worden is. Zelfs indien hij ooit een echte Hollywood ster zou worden, betekent dat nog niet dat hij Amerikaan is.

Aan de andere kant maakt het feit dat veel Hollywood sterren geen Amerikanen zijn, de Hollywood films niet minder Amerikaans. Net zoals Franse schilders de kunststroming van de Vlaamse Primitieven niet minder Vlaams maken.

Doornik was trouwens Vlaams.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 30 september 2020 om 10:35.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2020, 10:35   #245
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Je kan evengoed Limburger zijn....Genkenaar.....Europeaan.....Parochiaan.... .wereldburger......Je kan je zelfs gewoon een sterveling voelen of een reiziger door de tijd.
Ja, of Thor, the hammer of the Gods.
Oud 30 september 2020, 10:38   #246
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Robert Campin was één van de Vlaamse Primitieven net zoals Matthias Schoenaerts meer en meer een Hollywood acteur aan het worden is. Zelfs indien hij ooit een echte Hollywood ster zou worden, betekent dat nog niet dat hij Amerikaan is.

Aan de andere kant maakt het feit dat veel Hollywood sterren geen Amerikanen zijn, de Hollywood films niet minder Amerikaans. Net zoals Franse schilders de kunststroming van de Vlaamse Primitieven niet minder Vlaams maken.
Heb er gisteren een film van gezien, of alleszins een film waarin hij meespeelt, "The Old Guard." Ik begrijp niet wat men er in ziet, hij beweegt alsof hij een lange houten jas aan heeft.

Maar ja, hij is ver gekomen. Bijna een Vlaamse Rutger.
Oud 30 september 2020, 10:39   #247
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat Pajoske geen aparte schrijftaal heeft. Er bestaan geen gemeenschappelijke (dus over heel het gebied waar men het Limburgs dialect spreekt) grammaticaregels voor wat hij de Limburgse taal noemt.

Het is zoals ik zou proberen om in het Antwerps te schrijven. Dat gaat gewoon niet.
Pajoske laat duidelijk verstaan dat zijn taal geen "politieke" taal is maar het Limburgs dialect. Met "politieke" taal bedoelt hij allicht het AN.

Vergeet toch maar niet dat Limburg vele dialecten heeft, maar gelukkig ook AN.Het was ooit anders!

Ik herinner mij alsof het gisteren was mijn verhuis als vier-jarige van Bree naar de Limburgse mijnstreek. Daar ligt een afstand van nog geen 30 km tussen, maar niet alleen verstond ons niemand, wij werden bovendien gediscrimineerd in de school omdat wij "vreemden" waren. Mijn zussen en ik werden onderworpen aan de plicht om AN te spreken op school. Wij werden daar tot op de speelplaats op aangesproken. De kinderen die het plaatselijke dialect spraken(toch ook Limburgs dialect?)niet.

Vergeet ook niet dat het typische Limburgs dialect met "ich en dich" en "sjoon sjoenk sjang"eveneens verbasterd wordt onderdruk van het cités. Het dieventaaltje van onze multicultureleverrijkers.
Ik herinnner mij hoe enthousiast VRT I niet gek lang geleden het "cités" aan de luisteraar verkocht. Eigen volk eerst= fout, dus eigen taal eerst ook. Weg met ons! Welkom ander volk! Verrijk ons!
Oud 30 september 2020, 10:44   #248
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan de naam te horen toch.

Wanneer werd Doornik Tournai, Luik Liège, Tielemont Tienen en Saint Tront Sint Truiden?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 30 september 2020 om 10:49.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2020, 10:51   #249
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In Doornik sprak men Frans. Ook in die tijd. Daarom heette 'Van der Weyden' ook 'de la Pasture'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 september 2020 om 10:51.
Oud 30 september 2020, 10:52   #250
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Doornik sprak men Frans. Ook in die tijd. Daarom heette 'Van der Weyden' ook 'de la Pasture'.
En Matthias Schoenaerts spreekt Vlaams.

Het feit dat hij meespeelt in Hollywoodfilms maakt het genre Hollywoodfilms niet minder Amerikaans.
Oud 30 september 2020, 10:54   #251
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Heb er gisteren een film van gezien, of alleszins een film waarin hij meespeelt, "The Old Guard." Ik begrijp niet wat men er in ziet, hij beweegt alsof hij een lange houten jas aan heeft.

Maar ja, hij is ver gekomen. Bijna een Vlaamse Rutger.
Over zijn acteerprestaties spreek ik me niet uit. Het was gewoon een voorbeeld om mijn punt te maken.

Het feit dat een Vlaming Hollywoodacteur wordt, maakt het genre Hollywoodfilms niet minder Amerikaans.
Oud 30 september 2020, 10:57   #252
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Jij hebt destijds verklaard dat P.P. Rubens geen Vlaamse schilder was maar een Duitse schilder omdat de man in het Duitse Siegen geboren is. Gelukkig zijn er duizenden experten om jouw onzin tegen te spreken. Deze mensen spreken zonder uitzondering over "the great Flemish painter Peter Paul Rubens", nooit over Rubens als "German painter". Of hij nu de grootste was laat ik in het midden, echter bezoek de OLV-cathedraal in Antwerpen en je wordt reeds geconfronteerd met twee meesterwerken.

Wat de Walen betreft onder de Vlaamse primitieven betwijfel ik sterk of daar veel Walen tussen zaten. Ik ken er één, nl. Rogier Van Der Weyden (echte naam Roger de la Pasture) die zijn naam vernederlandste omdat de Walen in deze periode weinig bekend waren. Een zeer geniale schilder trouwens die ik erg bewonder. Of er nog Walen onder de Vlaamse primitieven zijn weet ik niet, alleszins niet met de kunde van Van Der Weyden.
Zelfs de gebroeders Van Eyck kan men strikt genomen niet beschouwen als Vlamingen. Tenminste, indien ze geboren werden in Maaseik. Immers Maaseik maakte deel uit in hun tijd van het Prinsdom Luik. Jan van Eyck was dus eigenlijk een Luikenaar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 september 2020 om 11:00.
Oud 30 september 2020, 10:58   #253
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, of Thor, the hammer of the Gods.
We are just travellers in time my friend.......

https://www.youtube.com/watch?v=vg7zEmX09Us
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2020, 11:06   #254
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs de gebroeders Van Eyck kan men strikt genomen niet beschouwen als Vlamingen. Tenminste, indien ze geboren werden in Maaseik. Immers Maaseik maakte deel uit in hun tijd van het Prinsdom Luik. Jan van Eyck was dus eigenlijk een Luikenaar.
En toch maakt dat de school van de Vlaamse Primitieven niet minder Vlaams.
Oud 30 september 2020, 11:09   #255
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
We are just travellers in time my friend.......

https://www.youtube.com/watch?v=vg7zEmX09Us
David Byron, nogal een zanger he.
Oud 30 september 2020, 11:12   #256
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En toch maakt dat de school van de Vlaamse Primitieven niet minder Vlaams.
De term 'Vlaamse Primitieven' heeft maar weinig te maken met al dan niet 'Vlaams' zijn. Dat is de grote misvatting. En dat snappen heel wat mensen niet. Zo wordt Dirk Bouts ook beschouwd als behorende tot de Vlaamse Primitieven. Maar de man was afkomstig uit het Hollandse Haarlem.
Oud 30 september 2020, 11:17   #257
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
David Byron, nogal een zanger he.
En die bassist Gary Thain......man man.

De Lee is onlangs overleden ....The bear RIP

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 september 2020 om 11:18.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2020, 11:28   #258
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Bij Gert, na de eigenlijke uitzending, liet Bart zich ontvallen: "We maken ze kapot, hé Theo."

Dat Bart daarmee bedoelde dat hij keihard oppositie ging voeren, had de (s)linkse media blijkbaar niet begrepen.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200921_...t-de-oppositie

Het is blijkbaar een term die in het voetbal veel gebruikt wordt.
Ze hadden beter wat minder hoogmoed en praatjes gehad en doorgezet met het VB, de anderen volgden wel voor de poen.
Het was zeker niet moeilijker dan nu geweest en had vertaald wat de keizer gekozen had.
Oud 30 september 2020, 11:42   #259
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat is dat zich Vlaming voelen?
Wat is dat zich Limburger voelen?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2020, 11:44   #260
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Straf staaltje van cultural appropriation. U bent nog Fransdoller dan Maingain of Happart ooit kunnen zijn.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be