![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Net zoals de Franstaligen die in Vlaanderen wonen dan? Dat zou logisch zijn aangezien Vlaming en Franstalig elkaar niet uitsluiten alhoewel in de praktijk die twee categorieën mutueel exclusief tegenover elkaar geplaatst worden....een taal tegenover een administratieve regio.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat de Walen betreft onder de Vlaamse primitieven betwijfel ik sterk of daar veel Walen tussen zaten. Ik ken er één, nl. Rogier Van Der Weyden (echte naam Roger de la Pasture) die zijn naam vernederlandste omdat de Walen in deze periode weinig bekend waren. Een zeer geniale schilder trouwens die ik erg bewonder. Of er nog Walen onder de Vlaamse primitieven zijn weet ik niet, alleszins niet met de kunde van Van Der Weyden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet. Robert Campin, vermoedelijk de zogeheten 'Meester van Flemalle', was een belangrijke schilder die tot de zogenaamde 'Vlaamse Primitieven' behoorde. Welnu, hij werd geboren in Valenciennes (Frankrijk) en stierf te Doornik. Een Vlaming was hij dus niet. Dat is het minste wat we van hem kunnen zeggen.
![]() Robert Campin Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 september 2020 om 10:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Robert Campin was één van de Vlaamse Primitieven net zoals Matthias Schoenaerts meer en meer een Hollywood acteur aan het worden is. Zelfs indien hij ooit een echte Hollywood ster zou worden, betekent dat nog niet dat hij Amerikaan is. Aan de andere kant maakt het feit dat veel Hollywood sterren geen Amerikanen zijn, de Hollywood films niet minder Amerikaans. Net zoals Franse schilders de kunststroming van de Vlaamse Primitieven niet minder Vlaams maken. Doornik was trouwens Vlaams. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 30 september 2020 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, of Thor, the hammer of the Gods.
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ja, hij is ver gekomen. Bijna een Vlaamse Rutger.
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeet toch maar niet dat Limburg vele dialecten heeft, maar gelukkig ook AN.Het was ooit anders! Ik herinner mij alsof het gisteren was mijn verhuis als vier-jarige van Bree naar de Limburgse mijnstreek. Daar ligt een afstand van nog geen 30 km tussen, maar niet alleen verstond ons niemand, wij werden bovendien gediscrimineerd in de school omdat wij "vreemden" waren. Mijn zussen en ik werden onderworpen aan de plicht om AN te spreken op school. Wij werden daar tot op de speelplaats op aangesproken. De kinderen die het plaatselijke dialect spraken(toch ook Limburgs dialect?)niet. Vergeet ook niet dat het typische Limburgs dialect met "ich en dich" en "sjoon sjoenk sjang"eveneens verbasterd wordt onderdruk van het cités. Het dieventaaltje van onze multicultureleverrijkers. Ik herinnner mij hoe enthousiast VRT I niet gek lang geleden het "cités" aan de luisteraar verkocht. Eigen volk eerst= fout, dus eigen taal eerst ook. Weg met ons! Welkom ander volk! Verrijk ons!
![]() |
![]() |
#248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer werd Doornik Tournai, Luik Liège, Tielemont Tienen en Saint Tront Sint Truiden?
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 30 september 2020 om 10:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 september 2020 om 10:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het feit dat een Vlaming Hollywoodacteur wordt, maakt het genre Hollywoodfilms niet minder Amerikaans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 september 2020 om 11:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En toch maakt dat de school van de Vlaamse Primitieven niet minder Vlaams.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De term 'Vlaamse Primitieven' heeft maar weinig te maken met al dan niet 'Vlaams' zijn. Dat is de grote misvatting. En dat snappen heel wat mensen niet. Zo wordt Dirk Bouts ook beschouwd als behorende tot de Vlaamse Primitieven. Maar de man was afkomstig uit het Hollandse Haarlem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En die bassist Gary Thain......man man.
De Lee is onlangs overleden ....The bear RIP ![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 september 2020 om 11:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het was zeker niet moeilijker dan nu geweest en had vertaald wat de keizer gekozen had.
![]() |
![]() |
#259 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
Banneling
|
![]() Straf staaltje van cultural appropriation. U bent nog Fransdoller dan Maingain of Happart ooit kunnen zijn.
|
![]() |
![]() |