Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2020, 22:14   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Ik kan het nog altijd niet geloven dat het realistisch voorstel vanaf 2023 -nieuwe inschrijvingen salariswagens enkel EV- naar 2026 opgeschoven werd.

Niet naar 2024 en ook niet naar 2025 maar 2026!

Want 2023 dat was het afgewogen voorstel van de socialisten of beter PS:

Citaat:
Hoe haalbaar is plan van informateur Magnette om alleen nog e-wagens fiscaal aftrekbaar te maken?

Over de juiste startdatum moet nog onderhandeld worden maar mogelijk zou de nieuwe regeling al vanaf 2023 ingaan. Voor bedrijven zouden dan auto’s met een verbrandingsmotor niet meer fiscaal interessant zijn. *Nu zijn *12.000 van alle 660.000 bedrijfs- en salariswagens aangedreven door elektriciteit.

Zullen de nodige (geschikte) e-wagens er tijdig zijn?

“Een omschakeling vanaf 2023 – binnen drie jaar dus – is kort dag”, meent Frank Van Gool, directeur van de beroepsfederatie van leasemaatschappijen Renta. “Momenteel is het aantal aangeboden elektrische leasewagens nog vrij beperkt. Het gaat slechts om 20 tot 25 modellen, grotendeels uit het hogere segment.” Daar is Avere, de federatie van de elektromobiliteit, het niet helemaal mee eens. “Voor een kleine markt als de Belgische is het een absoluut realistisch plan”, zegt voorzitter Jochen De Smet. “De volgende jaren komen er een honderdtal nieuwe modellen op de markt en bovendien gaat de productie van die wagens toenemen. Het aanbod zal dus voldoende groot zijn.”

https://www.hln.be/auto/alle-660-000...politics.be%2F
Dan heb je nog Ecolo en-of de Groenen en de Vlaamse Socialisten die zullen 2023 toch ook wel OKé vinden.

Daar tegenover de Liberalen en de Tjeven.
En De Croo is premier.

Rood-Groen heeft zeker redelijk veel ministerpostjes gekregen?

*btw enkel in Noorwegen (1,2 miljoen minder inwoners dan Vlaanderen) hebben ze enkel in afgelopen september 10.528 pure EVs ingeschreven inclusief bestelwagens en lichte vrachtwagens.

België heeft na al die jaren slechts 12.000 "electrisch aangedreven" bedijfswagens? Ik hoop dat daar de plug in hybrides niet meegeteld worden.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2020 om 22:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 22:39   #62
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Polestar gezien.

Vette kar. En voor velen te betalen kwa leasewagen (650-700 euro pm, veel kaders hebben dat budget).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 22:47   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Polestar gezien.

Vette kar. En voor velen te betalen kwa leasewagen (650-700 euro pm, veel kaders hebben dat budget).
Komt ook goed aan in Noorwegen, 928 inschrijvingen enkel september.

Enkel geklopt door klassieker model 3: 1.116 en VW ID.3 waarop ze te lang op gewacht hebben: 1.974

In Nederland klopte de Polestar 2 reeds de Hyundai Kona.
Daar was de top 5 in september:

Citaat:
1 Tesla Model 3: 978
2 Kia Niro: 740
3 Volkswagen ID3: 610
4 Polestar 2 : 401
5 Hyundai Kona: 394

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2020 om 22:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 22:47   #64
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.265
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Gewoon goed zot.
Maar we zullen eerder terug regeringsvrij zijn dan emissievrij.
Wel dat kan ik alleen maar beamen wat u schreef want ik denk dat ook wel dat wij snel terug regeringsvrij zullen zijn.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 22:57   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
België heeft na al die jaren slechts 12.000 "electrisch aangedreven" bedijfswagens? Ik hoop dat daar de plug in hybrides niet meegeteld worden.
Blijkbaar wel:
Citaat:
https://www.hln.be/auto/amper-0-6-pr...isch~a8842f8f/

Amper 0,6 procent van Belgische bedrijfswagens is elektrisch
IB 09 januari 2020
660.000 *0,6% = 3.960, triestig.

In 1 maand september 2020 werden in Noorwegen reeds 4.018 EV ingeschreven zelfs als we enkel de top 3 nemen: VW ID.3, Tesla model 3 en Polestar 2 tesamen.
https://elbilstatistikk.no/

Noorwegen kan men niet vergelijken met België, tussen de grootste 2 steden in Noorwegen die relatief kort bij mekaar liggen van oost naar west (Oslo-Bergen) is met een Noorse EV 464 km.
Antwerpen-Brussel is dan weer 46 km. Duidelijk teveel voor een Belgische EV, en dan nog bij die koudere temperaturen

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2020 om 23:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 07:53   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De meerderheid die nu een bedrijfswagen heeft werkt nu toch van thuis uit ? Waarom moeten die mensen nog een bedrijfswagen hebben staan voor de deur ? Om naar zee mee te rijden in het weekend ?
Waarom kiezen die niet voor centen ipv een auto die ze toch niet nodig hebben ?
Ik ken mensen met een bedrijfswagen en die rijden nooit voor het bedrijf...ze zitten al 7 maanden thuis.
We moeten zowat het enige land zijn met dat gedoe van bedrijfswagens.

En neen ze rijden niet met die BMWI3 ....natuurlijk niet ze zouden ook niet willen rijden met een echte bedrijfswagen in mijn ogen zijnde een camionette.
Jouw formulering doet me vermoeden dat je niet eens weet welke oorzaak net de b. tsunami aan salariswagens veroorzaakt.

(en daar bovenop: een arts die patiënten aan huis bezoekt, rijdt niet met een salariswagen, maar wel met een bedrijfswagen.)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 13:19   #67
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jouw formulering doet me vermoeden dat je niet eens weet welke oorzaak net de b. tsunami aan salariswagens veroorzaakt.

(en daar bovenop: een arts die patiënten aan huis bezoekt, rijdt niet met een salariswagen, maar wel met een bedrijfswagen.)
Toch wel...maar in België is men het normaal gaan vinden (de norm geworden) dat men naast een lekker salaris ook nog eens om de vier jaar een nieuwe vette bak onder de kont wordt geschoven om ieder weekend mee naar het buitenverblijf te rijden. In zowat alle andere Europese landen liggen de netto lonen niet hoger (of houdt men uiteindelijk niet meer over) maar daar krijgt een receptioniste er geen auto bovenop.
Trouwens is een kilometer vergoeding een veel betere optie. Wat trouwens jaren het geval was.
Hier is men het normaal gaan vinden dat de helft van de werkende belastingbetalers de auto's en bijkomende kosten moet betalen van al diegenen die een auto krijgen DIE ZE IN FEITE NIET NODIG HEBBEN gezien ze nooit moeten rijden voor het bedrijf ( ik denk 90%)

En als ik jouw formulering nalees waarom krijgen verpleegsters .....ambtenaren....bus chauffeurs.....politie agenten....brandweermannen....vuilnisophalers en nog zovele anderen dan geen auto bovenop hun salaris ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 oktober 2020 om 13:24.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 13:20   #68
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
Standaard

Deze regeling maakt in feite niet zoveel uit voor de CO2. Er zijn Europese normen voor CO2-uitstoot en het (verkoops)marktaandeel van zero-emissies voertuigen.

Voor 2025 is dat 15%, voor 2030 is het 35%.

Die normen gelden op niveau van de OEM's voor de ganse EU. Wat betekent dat? In 2025 moeten 15% van alle verkochte wagens per OEM de facto een EV zijn (of waterstof, maar negeer dat maar...).

Als er dan één land een bijkomende target oplegt, zoals bvb. BE voor z'n bedrijfswagens, dan zorgt dit gewoon voor een rimpeleffect waardoor OEM's in een andere landen binnen de EU minder EV's zullen verkopen.

't zal goed staan in de emissie-rapporteringen van Belgie (al mag je het effect nu ook niet overschatten...), maar netto voor de CO2-uitstoot zal het niet veel uitmaken.

Ik vind het wel clever gedaan eigenlijk
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 13:52   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik kan het nog altijd niet geloven dat het realistisch voorstel vanaf 2023 -nieuwe inschrijvingen salariswagens enkel EV- naar 2026 opgeschoven werd.

Niet naar 2024 en ook niet naar 2025 maar 2026!

Want 2023 dat was het afgewogen voorstel van de socialisten of beter PS:



Dan heb je nog Ecolo en-of de Groenen en de Vlaamse Socialisten die zullen 2023 toch ook wel OKé vinden.

Daar tegenover de Liberalen en de Tjeven.
En De Croo is premier.

Rood-Groen heeft zeker redelijk veel ministerpostjes gekregen?

*btw enkel in Noorwegen (1,2 miljoen minder inwoners dan Vlaanderen) hebben ze enkel in afgelopen september 10.528 pure EVs ingeschreven inclusief bestelwagens en lichte vrachtwagens.

België heeft na al die jaren slechts 12.000 "electrisch aangedreven" bedijfswagens? Ik hoop dat daar de plug in hybrides niet meegeteld worden.
Allemaal goed.


Maar hoe gaat de federale overheid het inkomstenverlies dekken?

75% van de diesel en benzine prijs zijn taksen en belastingen.


Hoe gaat de federale overheid de jobsverliezen opvangen?
Meer ambtenaars aanstellen soms.

Hoe gaat de federale overheid zorgen dat er geen stroom te korten zijn?
Want die kan zo veel staan roepen als ze wil, maar is niet bevoegd om nieuwe centrales te bouwen.
Waar zou ze trouwens het geld voor nieuwe centrales vandaan halen.




2026 is dan ook een strategische keuze, want dat bestaat de huidige regering niet meer.
Zij beslissen en een ander mag hun rommel en de door hen veroorzaakte problemen opkuisen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 14:11   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Deze regeling maakt in feite niet zoveel uit voor de CO2. Er zijn Europese normen voor CO2-uitstoot en het (verkoops)marktaandeel van zero-emissies voertuigen.

Voor 2025 is dat 15%, voor 2030 is het 35%.
Heb je daar een bron van?
Ik denk niet dat ze in 2030 met 35% EV-inschrijvingen de nieuwe 50% CO2-vermindering gaan halen (was 37,5%:https://forum.politics.be/showthread.php?t=255150 )

Laatst gewijzigd door Micele : 2 oktober 2020 om 14:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 14:16   #71
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik denk niet dat ze in 2030 met 35% EV-inschrijvingen de 50% CO2-vermindering gaan halen.
Indeed. Dat bleek al uit de impact assessment destijds. Er is daar toch nog wat cognitieve dissonantie...

Ik zie ze de normen nog wel verstrengen hoor, uiteindelijk is 15% in 2025 en 35% in 2030 niet zo ambitieus. Uit de impact assessment bleek dat de kosten voor EV's dermate zullen dalen dat het gewoon maatschappelijk voordeliger is om sneller naar EV's te switchen.

Komende jaren zullen bepalend zijn; dan moet aangetoond worden de EV's qua prijs on par kunnen komen met ICE's. Ik monitor de prijstrends van batterijen al sinds 2012 ongeveer en ze zitten nog altijd op schema. Zou ik nooit geloofd hebben in 2012...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 16:32   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Toch wel...maar in België is men het normaal gaan vinden (de norm geworden) dat men naast een lekker salaris ook nog eens om de vier jaar een nieuwe vette bak onder de kont wordt geschoven
...
Een lekker salaris?
Niets lekker salaris!!
Okee, het bruto salaris is doorgaans ok. Maar netto helemaal niet !!

De vakboungden willen niet weten van een verlaging van de sociale lasten.
Maar wonder boven wonder verzetten ze zich niet tegen een verzachting van die diefstal, via vooral de salariswagens.

Noot: ik heb twee nakomelingen en twee schoon-nakomelingen die in Vlaanderen wonen. Twee van hen zijn ambtenaar. De twee anderen hebben een bedrijfswagen waarmee ze ook vrij mogen rondrijden in hun privé.
Dat is dus eigenlijk nog een tussenvorm tussen een bedrijfswagen en een salariswagen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 16:45   #73
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een lekker salaris?
Niets lekker salaris!!
Okee, het bruto salaris is doorgaans ok. Maar netto helemaal niet !!
Moest hier juist lezen wat een chauffeur leverancier en een arbeider hier netto verdienen.....allemaal 2500 euro netto ( premies inbegrepen) en nog meer .....Ik vind dat toch geen slechte lonen voor mensen zonder bijzondere opleiding.

citaat:

Mijn buurman, een werknemer in de amusement sector zit al vanaf 14 maart thuis.
zag zijn inkomsten van 3 200€ naar 1 700€ zakken.

Een man hier uit de omgeving, werkzaam als chauffeur bij een biersteker, zit al vanaf 14 maart thuis,
Zag zijn inkomen van 2 500€ naar 1 700€ zakken

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 oktober 2020 om 16:50.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 16:52   #74
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een lekker salaris?
Niets lekker salaris!!
Okee, het bruto salaris is doorgaans ok. Maar netto helemaal niet !!

De vakboungden willen niet weten van een verlaging van de sociale lasten.
Maar wonder boven wonder verzetten ze zich niet tegen een verzachting van die diefstal, via vooral de salariswagens.

Noot: ik heb twee nakomelingen en twee schoon-nakomelingen die in Vlaanderen wonen. Twee van hen zijn ambtenaar. De twee anderen hebben een bedrijfswagen waarmee ze ook vrij mogen rondrijden in hun privé.
Dat is dus eigenlijk nog een tussenvorm tussen een bedrijfswagen en een salariswagen.
Ik vraag me altijd af wie ooit heeft bedacht dat een bedrijfswagen mag dienen om in uw privé mee rond te toeren ?
Het is ze gegund hoor en ik zou er ook geen neen tegen zeggen maar wat kost dat allemaal en aan wie uiteindelijk ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 oktober 2020 om 16:53.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2020, 05:56   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Moest hier juist lezen wat een chauffeur leverancier en een arbeider hier netto verdienen.....allemaal 2500 euro netto ( premies inbegrepen) en nog meer .....Ik vind dat toch geen slechte lonen voor mensen zonder bijzondere opleiding.

citaat:

Mijn buurman, een werknemer in de amusement sector zit al vanaf 14 maart thuis.
zag zijn inkomsten van 3 200€ naar 1 700€ zakken.

Een man hier uit de omgeving, werkzaam als chauffeur bij een biersteker, zit al vanaf 14 maart thuis,
Zag zijn inkomen van 2 500€ naar 1 700€ zakken
Dat zijn zeer leuke inkomsten.
Maar die lees ik toch niet zoveel in die uitgaven van Vacature e.d.m. waar mensen open en bloot uitleggen hoeveel ze bruto en netto verdienen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2020, 06:01   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik vraag me altijd af wie ooit heeft bedacht dat een bedrijfswagen mag dienen om in uw privé mee rond te toeren ?
Het is ze gegund hoor en ik zou er ook geen neen tegen zeggen maar wat kost dat allemaal en aan wie uiteindelijk ?
Toen Schoofken nog jong was, bestonden er nog beenhouwersgasten.
Sukkelaars van 14 jaar die niet meer verder studeerden, maar voor de beenhouwer boodschappen brachten naar de meer begoede mensen.
Voor een uiterst laag loon, en voor wat drinkgeld.
En hopelijk tussendoor " de stiel te leren ".

Wel, als een beenhouwer zo'n gastje had die beter was dan de anderen (en ook voorzichtiger met dat brommerke enz.), dan mocht dat gastje ook rondrijden in het weekend met dat brommerke.
Zo bond hij dat gastje aan zijn zaak. Een win-win-situatie.

Wat dat is toch zo stom hé: een voertuig achter laten op de bedrijfsparking, om dan met je eigen voertuig naar huis te rijden. Twee verzekeringen, twee taksen, twee versleten auto's na x jaar ..., twee parkeerplaatsen ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2020, 08:20   #77
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.725
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Blijkbaar wel:

660.000 *0,6% = 3.960, triestig.

In 1 maand september 2020 werden in Noorwegen reeds 4.018 EV ingeschreven zelfs als we enkel de top 3 nemen: VW ID.3, Tesla model 3 en Polestar 2 tesamen.
https://elbilstatistikk.no/
Noorwegen kan men niet vergelijken met België,
Er is dan ook een wezenlijk verschil tussen Belgische werknemers en Noorse werknemers. Pak'mbeet 30% netto loonsverschil.
Citaat:
tussen de grootste 2 steden in Noorwegen die relatief kort bij mekaar liggen van oost naar west (Oslo-Bergen) is met een Noorse EV 464 km. Antwerpen-Brussel is dan weer 46 km. Duidelijk teveel voor een Belgische EV, en dan nog bij die koudere temperaturen
Niet te vergeten dat het Blegische verkeer veelal stapvoets gaat, da's al helemaal tegen de capaciteiten van een EV in.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2020, 09:10   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Er is dan ook een wezenlijk verschil tussen Belgische werknemers en Noorse werknemers. Pak'mbeet 30% netto loonsverschil.

Niet te vergeten dat het Blegische verkeer veelal stapvoets gaat, da's al helemaal tegen de capaciteiten van een EV in.
Yup, nog meer sarcasme.

Of we nemen buurland Nederland waar ondertussen 137.000 pure EVs rijden, en daarvan zouden 77% zakelijk gereden worden, rest 23% particulier. Dat particulier deel is stijgend komt van 15%.

Dus NL heeft momenteel eigenlijk meer dan 100k bedrijfs/salaris-wagens of 25 maal meer dan België. Alles kaat goed, want met de straffe (rood-groen) regering kunnen de plofbedrijfswagens nog verder tot 2030. Het hangt natuurlijk van de bedrijven zelf af of ze wel kunnen rekenen...

Ben toch benieuwd hoeveel NL in 2030 gaat hebben.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2020 om 09:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2020, 09:16   #79
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik kan het nog altijd niet geloven dat het realistisch voorstel vanaf 2023 -nieuwe inschrijvingen salariswagens enkel EV- naar 2026 opgeschoven werd.
...
Het gebeurt nog dat mensen die zich blind staren op iets, de rest niet meer kunnen zien.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2020, 09:18   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het gebeurt nog dat mensen die zich blind staren op iets, de rest niet meer kunnen zien.
De liberalen (OVLD en MR) hebben zich dan doorgezet tegen 5 partijen?
En dan krijgen ze ook nog de premier? Straffe toebak in de broek dan van die pocos.

Want ook de CD&V was vóór "vanaf 2023 enkel electrische inschrijvingen":
Citaat:
https://www.autowereld.be/autonieuws...anaf-2023.html

CD&V: 'Enkel nog elektrische bedrijfswagens vanaf 2023'


Een groep van 5 CD&V-afgevaardigden heeft, in het kader van het mobiliteitsbudget, een wetsvoorstel ingediend die het gebruik van bedrijfswagens zonder uitstoot (elektrisch of waterstof) moet aanmoedigen vanaf 2023. Het idee is om de aftrekbaarheid van auto’s die CO2 uitstoten te schrappen. Dat zou geleidelijk aan gebeuren: 50% in 2021, 25% in 2022 en 0% in 2023. De ‘zero emission’-auto’s blijven genieten van 100% aftrekbaarheid. Tegelijkertijd willen de politici ook tankkaarten zwaar belasten door de VAA stelselmatig op te schroeven. Een idee dat de verschillende betrokken federaties zorgen baart (FEBIAC, Traxio, Renta).
5 partijen laten hun broek zakken. En dat wslk voor dat minimum pensioen van 1500 € netto wat al helemaal niet te berekenen valt wat dat juist kan kosten tegen die tijd, wegens talrijke onzekere parameters.

De schattingen lopen van 1,25 miljard tot 3,2 miljard... zijn er überhaupt mogelijke terugverdieneffecten?

Men rekende het reeds uit in januari:
Citaat:
https://www.partena-professional.be/...st-125-miljard

Volgens berekeningen van het Planbureau kan de maatregel tot 3,2 miljard euro kosten. ‘Dat is niet betaalbaar’, zegt Caroline Deiteren, pensioenexpert van de zelfstandigenorganisatie Unizo. Volgens Magnettes berekeningen kan de kostprijs beperkt blijven tot 1,25 miljard euro tegen het einde van de legislatuur. Om het minimumpensioen voor werknemers op te trekken, moeten de uitgaven met 693 miljoen euro worden verhoogd tegen 2024. Voor zelfstandigen hangt er een prijskaartje van 561 miljoen euro in 2024 aan vast.

In het voorstel van Magnette zal alleen wie 45 jaar gewerkt heeft kunnen rekenen op een minimumpensioen van 1.500 euro. Magnette wil pas vanaf volgend jaar werk maken van de verhoging van het minimumpensioen tot 1.500 euro netto, waarvoor gerekend moet worden op zo’n 1.750 euro bruto. Hij rekent ook op terugverdieneffecten.

Magnette houdt er rekening mee dat de minimumpensioenen sowieso zullen worden geïndexeerd en aangepast aan de welvaartsstijging. Dat halveert de kostprijs volgens berekeningen van de zelfstandigenorganisatie Unizo van 3,2 miljard naar 1,6 miljard euro. ‘Dat blijft nog steeds zeer duur in de huidige budgettaire omstandigheden’, merkt Unizo-expert Caroline Deiteren op.

Om de verhoging van het minimumpensioen te financieren stellen de socialisten een solidariteitsmechanisme in het pensioenstelsel voor. De hoogste pensioenen - van meer dan 3.500 euro per maand - zouden een hogere solidariteitsbijdrage op hun wettelijk én aanvullend pensioen moeten betalen. Dat moet tegen 2024 700 miljoen euro opleveren. Voorts wordt het fiscaal aftrekbare bedrag bij individueel pensioensparen in de derde pijler beperkt, wat nog eens 200 miljoen moet opbrengen.

De N-VA, de liberalen en CD&V willen het anders aanpakken. Open VLD stelt voor dat elke werknemer tegen 2025 een aanvullend pensioen opbouwt op basis van een verplichte bijdrage van minstens 3 procent van het loon. Dat moet een minimumpensioen van 1.500 euro garanderen voor wie lang genoeg gewerkt heeft.

Ook CD&V zet in op een veralgemeend aanvullend pensioen via de werkgever, om te verzekeren dat elke Vlaming na een volledige loopbaan recht heeft op een totaalpensioen van 1.500 euro. Dat is de ‘pensioengarantie’ waarmee de partij in de verkiezingscampagne uitpakte. Ze streeft ook naar een verbetering van de pensioenen van zelfstandigen.

De N-VA zet eveneens in op een verhoging van de bescheiden pensioenen. De zogenaamde Inkomensgarantie voor Ouderen zou worden verhoogd tot de armoedegrens voor wie minstens tien jaar in België verblijft. Daarnaast mikt de partij op een verhoging van de minimumpensioenen. In de plannen van de N-VA krijgen 800.000 gepensioneerden samen 900 miljoen extra pensioen, of per gepensioneerde gemiddeld 1.125 euro.

De zelfstandigenorganisatie Unizo blijft niettemin de vraag stellen wie dan de hogere uitgaven voor het optrekken van het minimumpensioen moet betalen. ‘Zelfs als meer mensen aan de slag gaan, bestaat het risico dat dat niet volstaat om deze gigantische uitgavenstijging te betalen. En dan liggen hogere belastingen en bijdragen onvermijdelijk op tafel’, zegt Deiteren.

Een ander ongewenst neveneffect van het optrekken van het minimumpensioen is volgens Unizo dat straks dan iedereen eenzelfde pensioen zou krijgen. Een werknemer moet heel zijn loopbaan al gemiddeld 2.600 euro per maand verdienen, wil hij aan een pensioen van 1.500 euro komen. Het dreigt dus niet meer te lonen om te werken.

Lees hier het opiniestuk van pensioenexpert Frank Vandenbroucke:

Citaat:
https://www.tijd.be/opinie/algemeen/...oenen/10195369

Frank Vandenbroucke: 'Uitgelezen kans voor vereenvoudiging pensioenen'
Men kan natuurlijk het bestaand ICE-wagenpark nog wat meer CO2-taxeren, dus hoe meer zware ICEs blijven tegen 2030 hoe meer inkomsten...

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2020 om 09:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be