![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#6621 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eens een aerosol ziektevirus in omloop is, is het enkel nog te bestrijden door volledige isolatie van elke besmette persoon en het gebruik van volledige beschermingskledij met gefilterde ademlucht toevoer voor de zorgverleners.
In onze maatschappij en samenleven een onbegonnen opdracht. Zeker voor makkelijk opneembare aerosolvirii zoals corona en influenza virii. Men had de eerste piek kunnen vermijden door een reisverbod in februari en men had de huidige piek kunnen vermijden met een reisverbod voor de heel zomer. Als men de besmettingsaantallen op het peil van mei/juni had willen houden, had men de basismaatregelen niet mogen loslaten. En de basisregels zijn, geen drankgelegenheden, geen samenscholingen, geen groepen mensen in gesloten of besloten omgevingen zonder de nodige beschermingsmiddelen, geen wachtende rijen mensen in omgevingen met luchtverplaatsingen zonder de nodige beschermingsmiddelen, geen groepen mensen in gesloten warme vochtige omgevingen zonder de nodige beschermingsmiddelen. Reining je gebruikte eetservice met water dat minstens 70°c warm is, gebruik een goed ontsmettingsmiddel voor het reinigen van deurklinken, tafels, stoelen, enz... Draag handschoenen en afgesloten gelaatsbescherming, zodat er geen besmette lucht in of uit je ademzone kan en je bij niezen geen aerosols in de luchtstroming blaast. Met andere woorden, deze pandemie was en is sinds maart, even vermijdbaar als een grieppandemie. Niet dus, of je moet iedereen in een steriele ruimte opsluiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6622 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoe super spreading events vermijden?
Een grafische samenvatting via deze twitterlink. https://twitter.com/KoenSwinkels/sta...57366957658112
![]() |
#6623 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6624 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Waarom niet infecties toelaten en zich op de kwetsbaren concentreren. Hier is niet alleen isolatie maar ook optimalisatie van de inwendige en uitwendige conditie. Hoe gaat het nu in Zweden?
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6625 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6626 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6627 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zou dus verwachten dat je met corona een 2-jaarlijkse cyclus hebt (dit is heel naief en rudimentair he). Als we volgend jaar in september dus een vaccin hebben, is het al bijna op het einde van zijn "bruikbaarheid voor mutatie". Ik geef toe dat het simplistisch is hoor, want bij griep hebben we verschillende families. Het is dus niet hetzelfde virus dat telkens elk jaar terugkomt in geevolueerde vorm, maar het kan "een neefje" zijn dat ondertussen al 2 jaar aan het evolueren is. Voorlopig hebben alle sars-ii varianten een gemeenschappelijke stamboom die niet heel erg breed is en teruggaat tot 1 enkel Wuhan virus. Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2020 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6628 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() naar het schijnt kunnen virussen muteren
![]() |
#6629 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De maatregelen komen allemaal veel te laat, die hadden in december 2019 moeten genomen worden. En de eerste maatregel had het stilleggen van het luchtverkeer moeten zijn en iedereen houden waar hij zich op dat ogenblik bevond. Zodat er geen ongecontroleerde versprijding kon plaats hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6630 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6631 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6632 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6633 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Sinds ik werk heb ik netjes een groot deel van mijn inkomsten afgestaan aan de maatschappij. Met deze inkomsten worden de behoeftigen geholpen en worden ook de welverdiende pensioenen van de oudere generaties betaald. De redenering is dat als ik behoeftig zou zijn er ook voor mij een vangnet zou zijn en als ik gepensioneerd ben ik ook zou ondersteund worden door de jongere generaties. Nu ben ik ouder en is er een event waarvan de impact op ouderen veel groter is dan op de jongere generatie en opeens zouden afspraken gaan veranderen. Om de jongere generaties hun plezier te gunnen zou ik moeten kiezen tussen volledige isolatie of het risico lopen om heel erg ziek te zijn waarbij ik mss wel het leven zou kunnen bij laten. Lijkt me niet echt een win-win situatie. Dit is echter niet alles, de vraag is indien we de epidemie gewoon zijn gang laten gaan wat er ons te wachten staat. Hoeveel mensen zullen uitvallen door ziekte? Welke diensten gaan effectief onderbroken worden omdat er geen bekwaam personeel meer is? Dit is geen vakantieregeling waarbij men een plan kan maken die een minimale beschikbaarheid voorziet. De maastchappij dreigt dus voor een bepaalde periode volledig vierkant te draaien, wat veel erger zou kunnen zijn dan een lockdown. Ik ben het idee van de epidemie een ongecontroleerd verloop te laten kennen niet genegen, neen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6634 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6635 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van spotgoedkope huizen, baanzekerheid, superieure pensioenvoorwaarden vaak, goedkope aandelen, erfenissen, enzv Het is juist heel goed dat de jongeren dit eens naar deze afspraken. Citaat:
Mijn grootouders houden gewoon wat afstand, wonen nog in een eigen huis en vermijden groepen. Maar zien nog wel diverse familieleden en vrienden. Lijkt me allemaal heel verstandig. Autrijden (doen ze ook ) is een stuk gevaarlijker Citaat:
Alleen blijven die mensen en hun bestuurders daar rationeel en niet hysterisch zoals hier. We moeten hier dealen met een minister van gezondheid die jankend een hospitaal uitloopt. En zo'n emotioneel typ moet beleid maken? Die weet niets beters te bedenken om de hele samenleving op te sluiten. Maar niemand doet dat dus. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 30 oktober 2020 om 18:22. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6636 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De VS vergelijken met de EU en je ziet de verschillen tussen een lockdown en geen lockdown. De VS 9 020 000 besmettingen De EU 45 200 000 besmettingen VS; 229 000 coronadoden op 328 200 000 inwoners = 0.069% coronadoden op de totale bevolking EU; 1 180 000 coronadoden op 446 000 000 inwoners = 0.264% coronadoden op de totale bevolking En dan moet je er rekening meehouden dat de gezondheidszorg in de VS veel minder toegankelijk is dan in de EU, dat er in de VS een pak meer mensen op straat leven in de steden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6637 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of jij nu door kanker of door griep bedreigd bent, of jij nu door een zeldzame ziekte of door iets anders medisch bedreigd bent, statistisch gezien wordt aan uw probleem waar je medisch hulp roept aan de maatschappij, tot 40 000 Euro per gewonnen levensjaar besteed aan het soort behandeling. Dat is nu eenmaal de grens van de redelijkheid van medische solidariteit, zoals ik al een paar keer gezegd heb. Maar er is nog iets anders: in onze maatschappij maken wij collectieve keuzes van indekken tegen risico's. De grootte van onze gezondheidszorg is zo een keuze, tussen risico en risico indekking. Wij hebben gekozen voor een zekere opvangcapaciteit, en niet meer, om economische en andere overwegingen. Dat wil dus zeggen dat het risico bestaat dat die capaciteit te klein is. Dat is een ingerekend risico. Als de capaciteit te klein is, dan is dat een gemaakte keuze, en dan aanvaarden wij dus dat dat risico doorgegeven wordt aan zij die dan van die beperkte capaciteit gebruik wilden maken. Als er 3 brandweerwagens zijn, dan kunnen 3 brandende huizen tegelijkertijd geblusd worden. Dat wil zeggen dat als er 7 huizen branden, we aanvaarden dat er 4 niet geblust kunnen worden. De maatschappij zal dan kiezen welke 3 huizen geblusd zullen worden, en welke 4 we laten afbranden. Dat is een moeilijke keuze, maar die hoort bij het genomen risico van maar 3 brandweerwagens te hebben en dus een beperkte kost van brandweerwagens te hebben, waardoor we ook meer andere dingen kunnen doen. Met andere woorden, door een berekend risico (eindige ziekenhuis capaciteit) aanvaarden we dat in sommige situaties mensen niet van die beperkte gezondheidszorg gebruik kunnen maken. Nu zijn daarop een paar reacties mogelijk. De jouwe is: wel, de maatschappij moet maar alle denkbare kosten maken om mij dat TOCH te garanderen. Ze heeft gegokt en verloren, dus moet ze zich maar dood bloeden om MIJN recht op verzorgen tegen alles in te garanderen. De mijne is eerder: wel, het genomen risico betekent gewoon dat de maatschappij sommige van haar leden zal opofferen, namelijk die die op een zeker verkeerd ogenblik een bescherming nodig waar maar een beperkte capaciteit van was, welke een maatschappelijke gok was. Ttz, de maatschappelijke gok was dat wij geen GARANTIES BODEN aan iedereen, maar enkel maar een risico verlaging. Zoals die 4 huizen die dan maar moesten afbranden. Maar geen een van die uitersten is eigenlijk redelijk. De oplossing die ik voorstel is eigenlijk de billijkste: we gaan de optimale kosten-baten analyse maken en de maatschappij in zijn geheel met de kleinste kost hierdoor helpen. Er ZIJN immers mogelijkheden om inderdaad die zorg niet te overbelasten. De eerste oplossing (ons pad) bestaat erin om geregeld te lockdownen, en dan weer wat los te laten, terug te lockdownen en zo voort gedurende een jaar of 2. Het resultaat zal groepsimmuniteit zijn of niet ver daar vandaan, met slachtoffers verdeeld over alle leeftijdsgroepen, maar er is tenminste geen groep die "voordelen" gehad heeft. Zij die er het minst gehavend uitkomen op vlak van gezondheid (de jongeren) hebben het meeste welvaart verloren, en de ouderen hebben "evenredig" gedeeld in de contaminatie en dus veel meer in ziekte en dood. Maar ze hebben op identieke wijze tijdens de periodes van "normaal leven" normaal kunnen leven tijdens die oscillaties. DAT is het gekozen pad. Het andere pad dat ik voorstel is van de ouderen opzij te zetten, een enkele keer, en de anderen normaal laten te leven. Hierbij verliezen enkel de ouderen 1 keer wat ze in de andere oplossing meerdere keren moesten meemaken, en de jongeren geen enkele keer. Nadien komen de ouderen terecht in een wat meer geimmuniseerde maatschappij en zullen dus minder ziek en dood gaan. En dan is de keuze tussen IEDEREEN VOOR LANGE TIJD HERHAALDELIJK opsluiten zonder zelfs maar een oplossing te hebben (behalve dat de laatste keer dus tot groepsimmuniteit leidt), of ENKEL DE MENSEN OPSLUITEN DIE JUIST ZORGEN VOOR DE OVERLAST zoals men anders iedereen zou opsluiten en een definitieve oplossing hebben, dan is dat laatste toch te verkiezen ? Tussen de twee keuzes heeft iedereen een voordeel. De jongeren hun maatschappij en hun plezier wordt NIET vernietigd bij de tweede oplossing, terwijl dat wel het geval is voor de eerste. En in de tweede oplossing worden de 60+ minder lang opgesloten dan in de eerste, EN bovendien zullen ze globaal minder zieken en doden kennen. Ik begrijp niet waarom men absoluut naar de totale vernietiging van onze welvaart en ons welzijn wil voor iedereen, terwijl men minder zou kunnen vernietigen en bovendien nog levens redden ook, behalve dat de prijs is dat niet iedereen opgesloten zou worden, maar slechts een deel van de maatschappij. Met bovendien de optie om daar zelfs niet aan mee te doen, maar dan plaatst men zich buiten het systeem van solidariteit als dat systeem het niet meer aankan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6638 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp niet waarom jij verkiest om herhaaldelijk opgesloten te worden (zolang men dat maar met anderen ook doet) en om herhaaldelijk de kans te lopen om besmet te worden en daarmee in het ziekenhuis terecht te komen of erger, in plaats van 1 keer opgesloten te worden en nadien veiliger te zijn ten aanzien van deze ziekte. Gewoon uit afgunst omdat anderen dan niet opgesloten worden. Raar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6639 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om het nog plezanter te maken is in Hong Kong een schimmel opgedoken die procentueel veel dodelijker is dan corona.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6640 |
Minister-President
|
![]() Ja mond en klauwzeer heb ik gehoord. Aan de mond van die vieze mondmaskers en aan de handen van het veelvuldig wassen met slechte alcohol gel
|
![]() |
![]() |