Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 februari 2005, 11:12   #41
Necrofilius Rectum
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Berichten: 94
Standaard

Leraars zijn ook mensen en geen robotjes.

Geen enkele jonge leerkracht stapt in het onderwijs met de bedoeling zijn broek er aan te vagen.
Ik vrees dat er meer en meer scholen zijn waar lesgeven een zeer ondankbare taak is.
Niemand kan zijn motivatie volhouden als je machteloos tergingen moet ondergaan en ziet dat je inspanningen niet veel uithalen.

Het probleem zit niet bij de leerkrachten.
Het is onze 'moderne' alles mag-maatschappij.
Volgens mij gaan de moeilijkheden nog toenemen, en als je de vaste benoemingen gaat afschaffen zal je nog meer ongemotiveerde leraars krijgen.
Want zij houden dan hun oog altijd open voor een eventuele job in de privaatwereld.
Necrofilius Rectum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 12:23   #42
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand
Michroscoop, ik ben het volkomen met je eens, weliswaar voor andere redenen. Ik meen dat een leerplicht tot 16 volstaat (normaal in Frankrijk). Zij , die stoppen op hun 16, kan je grofweg verdelen in 3 groepen. A:heeft verdere studies niet nodig, gaat v.b. in de zaak van vader of redt het zonder probleem op eigen krachten, kan goed lezen , schriven en rekenen. B: ziet het nut niet in van studeren, heeft géén zin, het leven wenkt, is schoolmoe C:kan je niets mee aanvangen, heeft maar één constante, ik zit hier voor alles behalve om iets te studeren. Mijn idee is, laat groep B het leven instappen. Zij merken of niet dat een diploma wel écht belangrijk is. Laat ze maar bij Mc Donalds werken, laat ze maar DJ spelen. Het daagt misschien dat je toch een diploma moet halen om vooruit te kunnen. Op dat ogenblik staan wij klaar om deze op te vangen en in een goed draaiend tweedekansonderwijs verder te helpen. Wij krijgen gemotiveerde studenten. Het grote probleem is dat groep B en groep C de boel dikwijls zo verzieken in een klasgebeuren dat wij leerlingen verliezen, die op het randje lopen. Leerlingen, die met de nodige aandacht en begeleiding in een rustige klassfeer hun diploma halen. Zij redden het niet omdat groep B en C het normale klasgebeuren ondermijnen. Misschien geraken er alzo minder leerlingen aan een diploma dan mocht B en C het reguliere onderwijs op 16-jarige leeftijd verlaten.
Nog even voor groentje, had jij er al eens bij stilgestaan dat wij bij het begin van onze carriére ook de rotklussen hebben gedaan ? Is het niet normaal dat jij in de fleur van je leven wat meer geeft. Heb je er al eens bij stilgestaan dat je bij elke les een beetje uitdooft ? Heb jij al eens van een burn-out gehoord ?Heb jij al eens een jaar les gegeven dat je leerlingen je géén enkele interessante vraag hebben gesteld ? En niet omdat je lessen niet goed zijn , hé. Heb jij je les maandag al eens begonnen dat een leerling tegen je zegt: " laat mij gerust , ik heb tot 3 uur DJ gespeeld !" qoute. Heb jij al eens aan 20 marokkanen (metaal) les gegeven (zie hierboven). Je illustreert perfect hoe moeilijk wij het hebben met de houding van onze jongere collega's: ikke,ikke,ikke. Ik heb een zij-instromer van 45 jaar dit jaar gevraagd hoe het haar beviel in onderwijs. een ding viel me op zei ze:" als ik een oudere collega iets vraag dan word ik onmiddellijk met raad en daad bijgestaan , als ik een jongere collega eens vraag om me te helpen dan word ik beleefd met wat gelul van het kastje naar de muur gestuurd, dat kunt ge ergens vinden op internet, ik heb nu géén tijd maar morgen..... Heb jij er al eens bij stilgestaan dat wij totaal het PC-gebeuren op onszelf hebben moeten eigen maken ? Heb jij er al eens bij stil gestaan dat wijzelf op een kompleet andere wijze zelf les hebben gehad en je je knop niet zomaar kan omdraaien. Tot slot wat doet men om opgebrande leerkrachten op te vangen ? Bij de rijkswacht en leger mag je achter een bureau gaan zitten. Ik wens je véél succes in je loopbaan maar ge gaat nog hard verschieten

Voilla, dat is mijns inziens ook de oplossing van een groot deel van het probleem al dat schoolmoe krapuul, op 16 jaar hop buiten...

Dan zijn ze ook nog op ne leeftijd dat ne metser of ne loodgieter hen misschien nog kan leren hoe ze een aantal dingen moeten doen , dan komt er misschien nog iets van.

Verder moet ik zeggen, ik heb les gehad van beide generaties, de nieuw amper een paar jaar ouder als ikzelf en de oude garde die het nog allemaal eerst goed uitlegde en die verdienen in mijn ogen nog altijd het meeste respect en van die gasten als ze gedreven waren tenminste heb ik ook het meeste geleerd.

Hoe kan je aan een computeropleiding beginnen als je niet eerst logisch kan nadenken,... ?

Als je niet een aantal processen zo on the fly kunt uitleggen of ontcijferen moet je ook niks gaan zoeken in ne computercursus.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 15:57   #43
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Daarom dat er ook aan die vaste benoemingen een einde mag komen. Pas op ik pleit hier niet voor het feit dat ze u elke zomer naar een andere school kunnen sturen.

Nee, Je wordt aangenomen met een contract van onbepaalde duur voor die school. En dan zouden er elk jaar of om de x aantal jaar evaluaties moeten zijn, niet alleen door de eigen directeur, maar door een inspecteur die de leeraar controleert, de school , infrastructuur, directie, administratie...

Afgeleverde kwaliteit (leerlingen met bagage) is immers belangrijk.

Als ik de school zie waar een paar kennisen hun kinderen zitten, ... jezus jongens toch nen halven bouwval, en leeraarswissels zelfs directiewissels om de paar maand, ... gezonde omgeving voor kinderen moet ik zeggen.
ten eerste, de staat van het gebouw is geen maat voor het geleverde onderwijs. Er is een chronisch tekort aan geld om gebouwen op te knappen of bij te bouwen.

Ten tweede, ook vastbenoemden zijn onderworpen aan inspecties, en 2 slechte beoordelingen leidt ook tot ontslag.

Ten derde, de staat van de klas, de administratie en de directie zijn dingen die een leerkracht niet zelf in de hand heeft. En u wil daar dan zijn beoordeling van laten afhangen?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 16:10   #44
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik geef je gelijk, Pieke, maar geef toe, wie vastbenoemd is, wordt vaak milder beoordeeld dan een 'groentje', met een tijdelijk contract. De facto is er wel een verschil in behandeling...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 16:27   #45
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Ik geef je gelijk, Pieke, maar geef toe, wie vastbenoemd is, wordt vaak milder beoordeeld dan een 'groentje', met een tijdelijk contract. De facto is er wel een verschil in behandeling...
DAar kan ik niet over oordelen, daar ik zelf geen leerkracht ben. Mijn vader wel, en aan hem te horen krijgt hij toch ieder jaar controle. Hij geeft al bijna 30 jaar les, en de inspecteur die hem beoordeelt is dezelfde persoon sedert x aantal jaar. Ze kennen elkaar dan ook redelijk goed, maar zo iets zou de objectiviteit van de inspecteur niet mogen beïnvloeden.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 16:42   #46
Bitweiser
Provinciaal Statenlid
 
Bitweiser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 603
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone
2 maand vakantie voor leerkrachten is een lachertje. In die periode moeten ze ook een hoop werk verzetten hoor.

Ik heb trouwens geen enkele leerkracht gehad die minder goed lesgaf omdat ie bijna op pensioen kon gaan. Dus zo vaak komen die niet voor denk ik. Velen hebben trouwens ook nog een eergevoel, en willen niet als een slechte leerkracht stoppen. Met dertig jaar ervaring zullen ze trouwens goed weten hoe ze een klas snotapen kunnen aanpakken. De vaste benoeming afschaffen vind ik niet zo'n goed idee, en het zal waarschijnlijk een heel pak zekerheid afnemen. De economie heeft er trouwens erg veel baat bij dat mensen zeker zijn van hun job. Gaan ze meer van uitgeven.


2 maand vakantie: Even een optelling maken:
1 week krokusvakantie
2 weken paasvakantie
2 maanden groot verlof
1 week allerheiligen
2 weken kerstvakantie
---------------------
3,5 maanden vakantie (+ wellicht nog enkele snipper alias brugdagen)

Hard werken? Hoeveel leerkrachten geven effectief 38 uur per week les?
Juist geen enkele. Alle lesvoorbereidingen die ze moeten doen, verbeteren
van toetsen, voorbereidingen van examens kunnen ze dus rustig tussen de lesuren doen. Maar ja, dan moeten ze koffie drinken... Trouwens de meeste leerkrachten gebruiken jaar na jaar dezelfde examens (of bijvoorbeeld om het ander jaar). Ook toetsen worden regelmatig gerecycleerd.

Het onderwijs is ook één van de enige sectoren (zoniet het enige) dat een geindexeerde pensioenregeling heeft. Met andere woorden, als de lonen stijgen, stijgen de pensioenen automatisch mee. Nog een voordeel dat in de privé niet voorkomt is de cumulatie van ziektedagen om af te trekken van de pensioenleeftijd, die nog altijd (dacht ik) op 55 jaar staat.

Dat leerkrachten te maken hebben met een moeilijk beroep onken ik niet. Daarom gun ik ze ook al het verlof en mag wat mij betreft alles bij het oude blijven. Maar dat ze aub stoppen met zeiken - vergeef me het taalgebruik -
want er zijn veel ergere en zwaardere beroepen.

Mvg.
__________________
Schild en vriend

Laatst gewijzigd door Bitweiser : 21 februari 2005 om 16:44.
Bitweiser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 17:16   #47
Necrofilius Rectum
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Berichten: 94
Standaard

Beoordeel nooit een job als je ze zelf nog niet gedaan hebt.
Er zijn inderdaad leraars die denken dat ze een hele Piet zijn met het moeilijkste beroep ter wereld.
Gewoonlijk diegenen die nooit een ander beroep uitgeoefend hebben.
Anderen hebben kennis van beide werelden...onderwijs en privaat.
Necrofilius Rectum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 09:18   #48
pca
Vreemdeling
 
pca's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2002
Berichten: 91
Stuur een bericht via ICQ naar pca
Standaard Het werk van een leerkracht, niet voor watjes !!!!!

Onderschat het niet ! Het is niet zo dat je gewoon je boekje neemt of de cursus en begint te vertellen zoals het over 20 jaar was.

Er wordt verwacht je je : 1. een lesvoorbereiding maakt of toch bezint over wat je gaat geven, doen en vooral niet doen voor een bepaald lesuur, 2. je moet constant up-to-date blijven met wat er gebeurd rondom de leerlingen (ze noemen dat eigen leefwereld en realiteitsprincipe). BvB. voor technische school, moet je actueel blijven met alle nieuwe technische snufjes en tijd maken voor deze onderwerpen in de les. 3. Je moet constant je cursus aanpassen, verbeteren, actualiseren enz... 4. moderne media gebruikt (PC enz. 4. de nodige bijscholing doet na de uren in ICT en voor eigen vakken

Als leraar heb je een fulltime-job tussen de 21-29 lesuren. Reken daarbij de plageuren (niet betaald) dat een leerkracht ter beschikking is voor de school, wordt dat 23-31 uur. Daarbij komen nog de vakvergaderingen (ook niet betaald) soms tot 1-maal per maand, de personeelsvergaderingen, 4-5 per schooljaar (ook niet betaald) enz... infodagen, expodagen, enz....

Daarbij, als je pech hebt, wordt er verwacht nieuwe vakken te geven, soms om het jaar. D.w.z. dat je van nul mag beginnen voor een bepaald vak : lesvoorbereiding, cursus enz.... Een goede cursus maken van 100 bladzijden doe je niet in 1 week ! Dikwijls wordt die cursus gemaakt in de grote verloven, pasen, zomervakantie enz...

Je moet daarbij de richtlijnen volgen van de leerplannen die dikwijls ook nog veranderen om de 2-3 jaar....

Iedereen die je de GPB (Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid,vroeger D-diploma) hebt of deze moet volgen om vast-benoemd te kunnen worden (samen met de 700+ uren echt lesgeven in een bepaalde richting...,) weet dat je die job van leerkracht niet moet onderschatten. De mensen die ik ken die dat nu volgen, hebben er nachtmeries van, van dat onderwijs !!!

Ik heb in de prive en openbare instellingen gewerkt de laatste 20-jaren en heb mijn vrouw nog nooit zoveel horen klagen dat ik werk heb achter mijn uren, 's avonds en in het weekend dus. Vroeger in het weekend zat ik in mijn luie stoel of speelde ik met de kinderen, nu zit ik achter de computer en heb bijna geen tijd meer voor mijn familie. Ik ben nog nooit zo moe geweest als nu....

Ik kan niet zeggen zoals vroeger, ik heb een dag verlof of onbetaalde nodig. Bij het onderwijs gaat dat niet want er zijn 100+leerlingen die van je afhangen. Indien je dit toch doet, zit je in de kortste, keren bij de baas voor een ernstig gesprek rond motivatie voor de job als leraar.

enz. enz.enz...

Laatst gewijzigd door pca : 22 februari 2005 om 09:24.
pca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 19:18   #49
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emitzer
Weet ge wat: we schaffen gewoon alle vaste benoemingen af. Wie doet er mee?
Schaf meteen het hele onderwijs af. Nog interessante voorstellen van jou of anderen die er blijkbaar niet het minste benul van hebben van wat er bij een onderwijsjob zoal komt kijken...
Wie van jullie doet er mee om dan zelf voor bepaalde klassen te gaan staan???
Dat zal een pak lol geven...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 19:30   #50
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Ik geef je gelijk, Pieke, maar geef toe, wie vastbenoemd is, wordt vaak milder beoordeeld dan een 'groentje', met een tijdelijk contract. De facto is er wel een verschil in behandeling...
Lesgeven is "ploegwerk". Wie als vastbenoemde slecht werk levert zal het ondervinden via het krijgen van een slecht uurrooster, lastige vakken en lastige leerlingen- groepen, waar goed of slecht lesgeven toch maar parels voor de varkens zijn. De andere collega's zullen de "rotte appel" ook gedeeltelijk of helemaal links laten liggen. Toch gemakkelijk om vanalles te beweren als je er weinig of niets van af weet, of met je diploma in de hand er nog moet aan beginnen...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 22:09   #51
doornroosje
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Berichten: 2.578
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev
Lesgeven is "ploegwerk". Wie als vastbenoemde slecht werk levert zal het ondervinden via het krijgen van een slecht uurrooster, lastige vakken en lastige leerlingen- groepen, waar goed of slecht lesgeven toch maar parels voor de varkens zijn. De andere collega's zullen de "rotte appel" ook gedeeltelijk of helemaal links laten liggen. Toch gemakkelijk om vanalles te beweren als je er weinig of niets van af weet, of met je diploma in de hand er nog moet aan beginnen...
Normaal moet men zelfs een 3 maandelijkse tussenevaluatie maken en de betrokken leerkrachten informeren over de min en plus punten,zodat zij aan hun mindere punten kunnen werken.
Bij de jaarlijkse evaluatie mag men zelfs gebruik maken van hoofdagevaardigden van vakbewegingen om bepaalde punten aan te vechten.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 22:46   #52
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bitweiser


2 maand vakantie: Even een optelling maken:
1 week krokusvakantie
2 weken paasvakantie
2 maanden groot verlof
1 week allerheiligen
2 weken kerstvakantie
---------------------
3,5 maanden vakantie (+ wellicht nog enkele snipper alias brugdagen)

Hard werken? Hoeveel leerkrachten geven effectief 38 uur per week les?
Juist geen enkele. Alle lesvoorbereidingen die ze moeten doen, verbeteren
van toetsen, voorbereidingen van examens kunnen ze dus rustig tussen de lesuren doen. Maar ja, dan moeten ze koffie drinken... Trouwens de meeste leerkrachten gebruiken jaar na jaar dezelfde examens (of bijvoorbeeld om het ander jaar). Ook toetsen worden regelmatig gerecycleerd.

Het onderwijs is ook één van de enige sectoren (zoniet het enige) dat een geindexeerde pensioenregeling heeft. Met andere woorden, als de lonen stijgen, stijgen de pensioenen automatisch mee. Nog een voordeel dat in de privé niet voorkomt is de cumulatie van ziektedagen om af te trekken van de pensioenleeftijd, die nog altijd (dacht ik) op 55 jaar staat.

Dat leerkrachten te maken hebben met een moeilijk beroep onken ik niet. Daarom gun ik ze ook al het verlof en mag wat mij betreft alles bij het oude blijven. Maar dat ze aub stoppen met zeiken - vergeef me het taalgebruik -
want er zijn veel ergere en zwaardere beroepen.

Mvg.
in het middelbaar missch. rond de twintig uur les per week.
Het verbeteren is ook te omzeilen, namelijk testen op computer. Moeilijk beroep pff hangt ervanaf. Ik heb zelden een leraar horen zeggen dat hij een moeilijk beroep had. Ik heb er zelfs al geweten die uiteraard in stilte vonden dat ze zeker meer als correct betaald werden. Ik denk persoonlijk dat er heel veel moeilijkere beroepen zijn dan de gemiddelde leraren baan (hangt natuurlijk af van op welk niveau ze lesgeven en waar,omgeving)
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 23:06   #53
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Normaal moet men zelfs een 3 maandelijkse tussenevaluatie maken en de betrokken leerkrachten informeren over de min en plus punten,zodat zij aan hun mindere punten kunnen werken.
Bij de jaarlijkse evaluatie mag men zelfs gebruik maken van hoofdagevaardigden van vakbewegingen om bepaalde punten aan te vechten.
Tja, als men de vakbonden er gaat bijhalen, dan is het hek helemaal van de dam...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2005, 08:19   #54
pca
Vreemdeling
 
pca's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2002
Berichten: 91
Stuur een bericht via ICQ naar pca
Standaard

blijkbaar zit heel het parlement, gewestregeringen, provinciebesturen en gemeenteraden hier.

Wie is er eigenlijk werkelijk leraar hier ?
pca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2005, 14:58   #55
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik niet, ik ben nu wel bezig met mijn stage. Ben ik dicht genoeg bij het onderwijs betrokken? Ik ken bovendien een aantal leraren van heel dichtbij
Zeker een beginnend leerkracht, die geen stapels voorbereidingen heeft liggen van enkele jaren, heeft genoeg werk. En of een oudere leerkracht zijn uren klopt, of 's avonds nog bezig is voor de volgende dag, hangt af van leerkracht. Natuurlijk kan je je werk minimaliseren. Maar in de privé is dat ook mogelijk, hoor, als je zorgt voor een goed klasseringssysteem, als je in staat bent om een bepaalde systematiek in je werk te brengen, ben je al heel snel in staat heel wat meer te presteren binnen je uren. Als je dan werkt van thuis uit, ben je echt wel sneller klaar.
Je hebt echter zeker ook leerkrachten, die veel werk steken in de lessen, door dingen nog bij op te zoeken, lessen te herwerken, kortom, die proberen hun lessen aangenamer te maken, en dan ben je zelden klaar als je om 16 u de schoolpoort uitloopt. Als je pakweg geschiedenis aan 4 klassen geeft (8 lestijden), 3 klassen Nederlands (12 of 15 lestijden), reken dan maar op gemiddeld elke week een toets of vier, een huistaak of drie, en een aantal uren materiaal bijeen zoeken om te gebruiken in je les, als je het een beetje goed wil doen. En dan heb je nog lang niet overdreven, hoor. En elke toets moet je snel verbeteren, natuurlijk, want de leerlingen willen snel hun punten. Je geeft slechts tussen de 16u 40 en 19u 10 les, maar je bent wel heel wat langer bezig. En daar komen nog andere zaken bij, natuurlijk, zoals vakgroepvergaderingen, examenroosters die moeten worden opgesteld, een hoop andere zaken, waar je als leerkracht wordt gevraagd je voor te engageren (schoolfeest, barbecues..., en dit is nog erger in basisscholen), en ik ben zeker nog dingen vergeten.
Hiermee wil ik helemaal niet beweren dat er geen andere zware beroepen zijn, ik vrees echter dat een job in het onderwijs wordt onderschat door mensen die er niet mee te maken krijgen.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2005, 15:02   #56
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
ten eerste, de staat van het gebouw is geen maat voor het geleverde onderwijs. Er is een chronisch tekort aan geld om gebouwen op te knappen of bij te bouwen.

Ten tweede, ook vastbenoemden zijn onderworpen aan inspecties, en 2 slechte beoordelingen leidt ook tot ontslag.

Ten derde, de staat van de klas, de administratie en de directie zijn dingen die een leerkracht niet zelf in de hand heeft. En u wil daar dan zijn beoordeling van laten afhangen?
Niet van de leeraar, wel van de school of de directie.

de staat van een gebouw is wel degelijk van belang voor de geleverde kwaliteit. Een oud aftands gebouw dat elk moment van de dag op uw kop kan vallen, is iets heel anders dan een veilig en gezond gebouw. Een leerling die in een moderne school met modern materiaal leskrijgt is zeker bevoordeel tegenover een sukkelaar die in een halve bouwval zit zonder materiaal.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2005, 15:09   #57
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Een school kan een schitterend dossier indienen, dat op de stapel belandt, en met sint-juttemis komt er dan eens een bedrag vrij waarmee men aan de fundamenten kan beginnen . Of moet een school elk weekend een wafelbak organiseren om zelf te bouwen? Begin maar...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2005, 15:25   #58
Hagal
Burger
 
Geregistreerd: 9 september 2004
Berichten: 195
Standaard

Dit is de typische discussie waar partijen naast elkaar praten, vooral omdat de enen de moeite niet willen doen om buiten hun clichés van veel vakantie en maar 20 uur lesgeven te denken. En de andere kant die zich regelmatig misbegrepen voelt, en bij ieder nieuw maatschappelijk probleem denkt: vanavond verklaren ze in het nieuws dat het onderwijs het weer eens moet oplossen.
Vreemd toch. Als er over de witte woede gesproken wordt, is iedereen vol begrip. Als het over de opvoeding van kinderen gaat is dat ver te zoeken. Hebben de mensen van de witte woede allemaal gelijk en werken ze allemaal zo veel? Ook daar zul je allerlei soorten mensen hebben, zoals je dat in het onderwijs hebt, en zoals je dat in de privé hebt.
Ik kan alleen voor mezelf spreken, en indirect voor een groot aantal collega's met wie ik samenwerk. En ik durf eerlijk zeggen: ik heb mijn vakantie nodig om even tot rust te komen, en dat is zeker geen drie en een halve maand.
Ik geef 19 uur les, ben daarnaast 4 uur coördinator (dus uur niet betaald). 12 klassen, bijvak. Samen een goede 250 leerlingen. Iedere week twee, meestal drie vergaderingen, een van vier uur (coördinatie), dan uur graadsvergadering, en dan afwisselend klassenraad en directieraad. Van alle klassen regelmatig overhoring, en taken , want bijvakken geven nu ook huistaken en de werkboeken moeten gecontroleerd. Na¨iedere coördinatievergadering begint het werk: uitschrijven van dit plan, uitwerken van dit project, organiseren opendeurdag, opstellen cursuspakket leerlingenbegeleiding, aanspreken collega's en zo voort. Jaarlijks twee onthaalavonden ouders organiseren, en vier gewone oudercontacten. Alle gesprekken opvolgen. Ondertussen bijscholingen, deze trimester vijf namiddagen, in de vrije uren wel te verstaan, anders gaan er lessen verloren. Tussendoor nog collega's met problemen te woord staan en als je het niet vergeet: lessen voorbereiden, en vernieuwingen invoegen. Dit jaar nieuw handboek in 1 jaar en een nieuw vak. Valt dus mee. Volop aan het zoeken naar toepassingen ict, werken aan eigen website voor het vak.
Vakliteratuur blijven volgen moet ook natuurlijk, en volgende trimester al volgend schooljaar voorbereiden: prognoses en klasindelingen, nodige uren berekenen.
Opvolgen keuzes leerlingen en ouders helpen bij de juiste keuze. Hehe, 1 juli: eerste week geen vakantie: want opdrachten volgend schooljaar en uren moeten nog verdeeld worden. Prognose bijstellen en twee dagen vergaderen. Standby blijven tot 10 juli.
Start nieuw schooljaar? 13 augustus, dan weekendje thuis, en dan lesroosters maken. 1 september kan er gestart worden.
De tussenvakanties zijn gewoon momenten om even alles weer op orde te krijgen zodat de opgelopen achterstand ingehaald wordt.
En dit gezegd zijnde ga ik nu een nieuwe overhoring opstellen.
Hagal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2005, 17:13   #59
InfernoX
Vreemdeling
 
InfernoX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2004
Locatie: Diest
Berichten: 33
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FredD
Voor mijn part mag de vaste benoeming in het onderwijs blijven bestaan ...
Dat ze liever eens wat onderwijs-psychologen benoemen want als ge het mij vraagt lopen er wat depressieve leerkrachten rond.
InfernoX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2005, 00:06   #60
doornroosje
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Berichten: 2.578
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Tja, als men de vakbonden er gaat bijhalen, dan is het hek helemaal van de dam...
Kijk even naar de film hoe de overheid het aanpakt

http://ontwikkelcirkels.p-o.be/
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be