![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Vreemdeling
|
![]() Leraars zijn ook mensen en geen robotjes.
Geen enkele jonge leerkracht stapt in het onderwijs met de bedoeling zijn broek er aan te vagen. Ik vrees dat er meer en meer scholen zijn waar lesgeven een zeer ondankbare taak is. Niemand kan zijn motivatie volhouden als je machteloos tergingen moet ondergaan en ziet dat je inspanningen niet veel uithalen. Het probleem zit niet bij de leerkrachten. Het is onze 'moderne' alles mag-maatschappij. Volgens mij gaan de moeilijkheden nog toenemen, en als je de vaste benoemingen gaat afschaffen zal je nog meer ongemotiveerde leraars krijgen. Want zij houden dan hun oog altijd open voor een eventuele job in de privaatwereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voilla, dat is mijns inziens ook de oplossing van een groot deel van het probleem al dat schoolmoe krapuul, op 16 jaar hop buiten... Dan zijn ze ook nog op ne leeftijd dat ne metser of ne loodgieter hen misschien nog kan leren hoe ze een aantal dingen moeten doen , dan komt er misschien nog iets van. Verder moet ik zeggen, ik heb les gehad van beide generaties, de nieuw amper een paar jaar ouder als ikzelf en de oude garde die het nog allemaal eerst goed uitlegde en die verdienen in mijn ogen nog altijd het meeste respect en van die gasten als ze gedreven waren tenminste heb ik ook het meeste geleerd. Hoe kan je aan een computeropleiding beginnen als je niet eerst logisch kan nadenken,... ? Als je niet een aantal processen zo on the fly kunt uitleggen of ontcijferen moet je ook niks gaan zoeken in ne computercursus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ten tweede, ook vastbenoemden zijn onderworpen aan inspecties, en 2 slechte beoordelingen leidt ook tot ontslag. Ten derde, de staat van de klas, de administratie en de directie zijn dingen die een leerkracht niet zelf in de hand heeft. En u wil daar dan zijn beoordeling van laten afhangen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Ik geef je gelijk, Pieke, maar geef toe, wie vastbenoemd is, wordt vaak milder beoordeeld dan een 'groentje', met een tijdelijk contract. De facto is er wel een verschil in behandeling...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() 2 maand vakantie: Even een optelling maken: 1 week krokusvakantie 2 weken paasvakantie 2 maanden groot verlof 1 week allerheiligen 2 weken kerstvakantie --------------------- 3,5 maanden vakantie (+ wellicht nog enkele snipper alias brugdagen) Hard werken? Hoeveel leerkrachten geven effectief 38 uur per week les? Juist geen enkele. Alle lesvoorbereidingen die ze moeten doen, verbeteren van toetsen, voorbereidingen van examens kunnen ze dus rustig tussen de lesuren doen. Maar ja, dan moeten ze koffie drinken... Trouwens de meeste leerkrachten gebruiken jaar na jaar dezelfde examens (of bijvoorbeeld om het ander jaar). Ook toetsen worden regelmatig gerecycleerd. Het onderwijs is ook één van de enige sectoren (zoniet het enige) dat een geindexeerde pensioenregeling heeft. Met andere woorden, als de lonen stijgen, stijgen de pensioenen automatisch mee. Nog een voordeel dat in de privé niet voorkomt is de cumulatie van ziektedagen om af te trekken van de pensioenleeftijd, die nog altijd (dacht ik) op 55 jaar staat. Dat leerkrachten te maken hebben met een moeilijk beroep onken ik niet. Daarom gun ik ze ook al het verlof en mag wat mij betreft alles bij het oude blijven. Maar dat ze aub stoppen met zeiken - vergeef me het taalgebruik - want er zijn veel ergere en zwaardere beroepen. Mvg.
Schild en vriend Laatst gewijzigd door Bitweiser : 21 februari 2005 om 16:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Vreemdeling
|
![]() Beoordeel nooit een job als je ze zelf nog niet gedaan hebt.
Er zijn inderdaad leraars die denken dat ze een hele Piet zijn met het moeilijkste beroep ter wereld. Gewoonlijk diegenen die nooit een ander beroep uitgeoefend hebben. Anderen hebben kennis van beide werelden...onderwijs en privaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Vreemdeling
|
![]() Onderschat het niet ! Het is niet zo dat je gewoon je boekje neemt of de cursus en begint te vertellen zoals het over 20 jaar was.
Er wordt verwacht je je : 1. een lesvoorbereiding maakt of toch bezint over wat je gaat geven, doen en vooral niet doen voor een bepaald lesuur, 2. je moet constant up-to-date blijven met wat er gebeurd rondom de leerlingen (ze noemen dat eigen leefwereld en realiteitsprincipe). BvB. voor technische school, moet je actueel blijven met alle nieuwe technische snufjes en tijd maken voor deze onderwerpen in de les. 3. Je moet constant je cursus aanpassen, verbeteren, actualiseren enz... 4. moderne media gebruikt (PC enz. 4. de nodige bijscholing doet na de uren in ICT en voor eigen vakken Als leraar heb je een fulltime-job tussen de 21-29 lesuren. Reken daarbij de plageuren (niet betaald) dat een leerkracht ter beschikking is voor de school, wordt dat 23-31 uur. Daarbij komen nog de vakvergaderingen (ook niet betaald) soms tot 1-maal per maand, de personeelsvergaderingen, 4-5 per schooljaar (ook niet betaald) enz... infodagen, expodagen, enz.... Daarbij, als je pech hebt, wordt er verwacht nieuwe vakken te geven, soms om het jaar. D.w.z. dat je van nul mag beginnen voor een bepaald vak : lesvoorbereiding, cursus enz.... Een goede cursus maken van 100 bladzijden doe je niet in 1 week ! Dikwijls wordt die cursus gemaakt in de grote verloven, pasen, zomervakantie enz... Je moet daarbij de richtlijnen volgen van de leerplannen die dikwijls ook nog veranderen om de 2-3 jaar.... Iedereen die je de GPB (Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid,vroeger D-diploma) hebt of deze moet volgen om vast-benoemd te kunnen worden (samen met de 700+ uren echt lesgeven in een bepaalde richting...,) weet dat je die job van leerkracht niet moet onderschatten. De mensen die ik ken die dat nu volgen, hebben er nachtmeries van, van dat onderwijs !!! Ik heb in de prive en openbare instellingen gewerkt de laatste 20-jaren en heb mijn vrouw nog nooit zoveel horen klagen dat ik werk heb achter mijn uren, 's avonds en in het weekend dus. Vroeger in het weekend zat ik in mijn luie stoel of speelde ik met de kinderen, nu zit ik achter de computer en heb bijna geen tijd meer voor mijn familie. Ik ben nog nooit zo moe geweest als nu.... Ik kan niet zeggen zoals vroeger, ik heb een dag verlof of onbetaalde nodig. Bij het onderwijs gaat dat niet want er zijn 100+leerlingen die van je afhangen. Indien je dit toch doet, zit je in de kortste, keren bij de baas voor een ernstig gesprek rond motivatie voor de job als leraar. enz. enz.enz... Laatst gewijzigd door pca : 22 februari 2005 om 09:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie van jullie doet er mee om dan zelf voor bepaalde klassen te gaan staan??? Dat zal een pak lol geven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Bij de jaarlijkse evaluatie mag men zelfs gebruik maken van hoofdagevaardigden van vakbewegingen om bepaalde punten aan te vechten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het verbeteren is ook te omzeilen, namelijk testen op computer. Moeilijk beroep pff hangt ervanaf. Ik heb zelden een leraar horen zeggen dat hij een moeilijk beroep had. Ik heb er zelfs al geweten die uiteraard in stilte vonden dat ze zeker meer als correct betaald werden. Ik denk persoonlijk dat er heel veel moeilijkere beroepen zijn dan de gemiddelde leraren baan (hangt natuurlijk af van op welk niveau ze lesgeven en waar,omgeving) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Vreemdeling
|
![]() blijkbaar zit heel het parlement, gewestregeringen, provinciebesturen en gemeenteraden hier.
Wie is er eigenlijk werkelijk leraar hier ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]() Ik niet, ik ben nu wel bezig met mijn stage. Ben ik dicht genoeg bij het onderwijs betrokken? Ik ken bovendien een aantal leraren van heel dichtbij
![]() Zeker een beginnend leerkracht, die geen stapels voorbereidingen heeft liggen van enkele jaren, heeft genoeg werk. En of een oudere leerkracht zijn uren klopt, of 's avonds nog bezig is voor de volgende dag, hangt af van leerkracht. Natuurlijk kan je je werk minimaliseren. Maar in de privé is dat ook mogelijk, hoor, als je zorgt voor een goed klasseringssysteem, als je in staat bent om een bepaalde systematiek in je werk te brengen, ben je al heel snel in staat heel wat meer te presteren binnen je uren. Als je dan werkt van thuis uit, ben je echt wel sneller klaar. Je hebt echter zeker ook leerkrachten, die veel werk steken in de lessen, door dingen nog bij op te zoeken, lessen te herwerken, kortom, die proberen hun lessen aangenamer te maken, en dan ben je zelden klaar als je om 16 u de schoolpoort uitloopt. Als je pakweg geschiedenis aan 4 klassen geeft (8 lestijden), 3 klassen Nederlands (12 of 15 lestijden), reken dan maar op gemiddeld elke week een toets of vier, een huistaak of drie, en een aantal uren materiaal bijeen zoeken om te gebruiken in je les, als je het een beetje goed wil doen. En dan heb je nog lang niet overdreven, hoor. En elke toets moet je snel verbeteren, natuurlijk, want de leerlingen willen snel hun punten. Je geeft slechts tussen de 16u 40 en 19u 10 les, maar je bent wel heel wat langer bezig. En daar komen nog andere zaken bij, natuurlijk, zoals vakgroepvergaderingen, examenroosters die moeten worden opgesteld, een hoop andere zaken, waar je als leerkracht wordt gevraagd je voor te engageren (schoolfeest, barbecues..., en dit is nog erger in basisscholen), en ik ben zeker nog dingen vergeten. Hiermee wil ik helemaal niet beweren dat er geen andere zware beroepen zijn, ik vrees echter dat een job in het onderwijs wordt onderschat door mensen die er niet mee te maken krijgen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de staat van een gebouw is wel degelijk van belang voor de geleverde kwaliteit. Een oud aftands gebouw dat elk moment van de dag op uw kop kan vallen, is iets heel anders dan een veilig en gezond gebouw. Een leerling die in een moderne school met modern materiaal leskrijgt is zeker bevoordeel tegenover een sukkelaar die in een halve bouwval zit zonder materiaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister-President
|
![]() Een school kan een schitterend dossier indienen, dat op de stapel belandt, en met sint-juttemis komt er dan eens een bedrag vrij waarmee men aan de fundamenten kan beginnen
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Burger
|
![]() Dit is de typische discussie waar partijen naast elkaar praten, vooral omdat de enen de moeite niet willen doen om buiten hun clichés van veel vakantie en maar 20 uur lesgeven te denken. En de andere kant die zich regelmatig misbegrepen voelt, en bij ieder nieuw maatschappelijk probleem denkt: vanavond verklaren ze in het nieuws dat het onderwijs het weer eens moet oplossen.
Vreemd toch. Als er over de witte woede gesproken wordt, is iedereen vol begrip. Als het over de opvoeding van kinderen gaat is dat ver te zoeken. Hebben de mensen van de witte woede allemaal gelijk en werken ze allemaal zo veel? Ook daar zul je allerlei soorten mensen hebben, zoals je dat in het onderwijs hebt, en zoals je dat in de privé hebt. Ik kan alleen voor mezelf spreken, en indirect voor een groot aantal collega's met wie ik samenwerk. En ik durf eerlijk zeggen: ik heb mijn vakantie nodig om even tot rust te komen, en dat is zeker geen drie en een halve maand. Ik geef 19 uur les, ben daarnaast 4 uur coördinator (dus uur niet betaald). 12 klassen, bijvak. Samen een goede 250 leerlingen. Iedere week twee, meestal drie vergaderingen, een van vier uur (coördinatie), dan uur graadsvergadering, en dan afwisselend klassenraad en directieraad. Van alle klassen regelmatig overhoring, en taken , want bijvakken geven nu ook huistaken en de werkboeken moeten gecontroleerd. Na¨iedere coördinatievergadering begint het werk: uitschrijven van dit plan, uitwerken van dit project, organiseren opendeurdag, opstellen cursuspakket leerlingenbegeleiding, aanspreken collega's en zo voort. Jaarlijks twee onthaalavonden ouders organiseren, en vier gewone oudercontacten. Alle gesprekken opvolgen. Ondertussen bijscholingen, deze trimester vijf namiddagen, in de vrije uren wel te verstaan, anders gaan er lessen verloren. Tussendoor nog collega's met problemen te woord staan en als je het niet vergeet: lessen voorbereiden, en vernieuwingen invoegen. Dit jaar nieuw handboek in 1 jaar en een nieuw vak. Valt dus mee. Volop aan het zoeken naar toepassingen ict, werken aan eigen website voor het vak. Vakliteratuur blijven volgen moet ook natuurlijk, en volgende trimester al volgend schooljaar voorbereiden: prognoses en klasindelingen, nodige uren berekenen. Opvolgen keuzes leerlingen en ouders helpen bij de juiste keuze. Hehe, 1 juli: eerste week geen vakantie: want opdrachten volgend schooljaar en uren moeten nog verdeeld worden. Prognose bijstellen en twee dagen vergaderen. Standby blijven tot 10 juli. Start nieuw schooljaar? 13 augustus, dan weekendje thuis, en dan lesroosters maken. 1 september kan er gestart worden. De tussenvakanties zijn gewoon momenten om even alles weer op orde te krijgen zodat de opgelopen achterstand ingehaald wordt. En dit gezegd zijnde ga ik nu een nieuwe overhoring opstellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |