Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2021, 16:05   #421
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Euh:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210115_97790169

Getipt van huiszoeking, dan belt hij dat door zeggende ‘dat is geheim’.
Ik weet dat Schoof het nu druk heeft met veeel belangrijker zaken, zoals de ondervoorzitter verkiezing, maar de debatfiches moeten nu toch echt wel dringend worden aangepast...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 16:08   #422
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Qui?
Kelt, en die meent dat, en schoorvoetend Stuyckp.
Oud 16 januari 2021, 16:19   #423
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh:

Wat wilt ge hier juist mee zeggen ? Wat is het belang hiervan in heel het verhaal, behalve dat heel het Belgische gerecht vol gaten zit. Buiten dat de huiszoeking bij Kucam gelekt was, maar heb niet den indruk dat dit invloed heeft gehad op de huiszoeking, is ook zowat het hele dossier gelekt naar de pers.
Uiteindelijk is niet Francken, niet iemand van zijn kabinet, gerechtelijk in beschuldiging gesteld.
Wel Kucam, en een deel van zijn entourage, oa de dame die de vrt heeft verwittigd en die het kabinet afdreigde omdat ze geen familieleden meer mocht overbrengen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 16:23   #424
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik weet dat Schoof het nu druk heeft met veeel belangrijker zaken, zoals de ondervoorzitter verkiezing, maar de debatfiches moeten nu toch echt wel dringend worden aangepast...
Voor zover er moeten aangepast worden. Maar er moet in alle eerlijkheid wel toegegeven worden dat zowel Lachaert als DeVriendt dit zeer snel gedaan hebben, toen bleek dat er niemand van het kabinet betrokken was.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 16:25   #425
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het gaat dan ook over het kabinet van Francken, die Francken zelf samengesteld heeft, waarvoor Francken verantwoording draagt. Tegen zijn ondergeschikten zeggen doe maar wat ge wilt, ik controleer u niet. Dat is gemakkelijk om achteraf alle verantwoordelijkheid af te schuiven op anderen. Maar els men je waarschuwt dat er ontoelaatbare praktijken gebeuren in je eigen cabinet, en dan nog de ogen sluiten, dan ben je 100% medeverantwoordelijk.
Volgens dat artikel kwamen de betrouwbare meldingen wel nadat de laatste regularisaties al gebeurd waren.
Dus ik vraag mij af wat men dan wel precies verwachtte van Francken, er was klacht ingediend tegen Kuçam, en die klacht werd behandeld door de politie.
Had hij niet zomaar mogen voortgaan op het oordeel van die tussenpersonen?
Duidelijk niet.
Anderzijds kan ik mij ook indenken dat het niet zo eenvoudig is, als men het in de pers doet uitschijnen.
Wie kent die gemeenschap van Asyrische christenen?
Spreken die allemaal mooi Engels, of moet er ook in het Arabisch gecommuniceerd worden?

Het idee van de borgsommen om ervoor te zorgen dat wie hier aankomt, ook effectief asiel aanvraagt vind ik ook niet zo onlogisch.
Als echter blijkt dat die bedragen ter persoonlijke verrijking dienen van die Kuçam, wordt het weer een andere zaak natuurlijk.

Men kan veel vragen stellen over heel die affaire, maar mij lijken de oospronkelijke bedoelingen van Theo Francken wel goed te zijn.

Het verhaal van zijn opvolgers van "we werken alleen met erkende organisaties" is ook nonsens.
Unicef kwam indertijd in het nieuws omdat een van haar medewerkers aan kindermisbruik deed.
En Oxfam omwille van een seksschandaal.
Nochtans zijn dat ook erkende organisaties.
Werken met een erkende organisatie levert dus geen enkele garantie op.
De kans is groot als er dan iets misloopt dat de minister zal zeggen dat hij dat onmogelijk kon weten, "want het ging om een erkende organisatie".
De enige garantie is dus een brede paraplu waarachter een minister zich kan verschuilen...
Oud 16 januari 2021, 16:26   #426
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou ik daartoe een sortie-vergunning krijgen uit jouw "sint-fransiscus-bejaardenhuis"? In deze corona tijden?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 16:28   #427
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh:

Die flik is daarvoor wel ontslagen. Staat ook vandaag in de krant.
Logisch hé: dat was een nva-adept. Trump deed dat ook veel: andersdenkenden ontslaan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 16 januari 2021 om 16:28.
Oud 16 januari 2021, 16:31   #428
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En intussen nog steeds geen reactie van de fanclub!
Heb jij buiten het forum dan geen gewoon leven misschien? Wandelen in de sneeuw, of nog erger: constant werkjes toebedeeld krijgen door mijn heksie perfeksie ...

Oud 16 januari 2021, 16:34   #429
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Uit Knack :

Citaat:
Kroniek van de week: de verloren eer van de Vlaamse regering en de N-VA

Het ging deze week onder andere over de makke Vlaamse regering, de veroordeling van Melikan Kucam, die bijzonder pijnlijk is voor Theo Francken én de N-VA.

Vleugellam

Het geschorste N-VA-gemeenteraadslid Melikan Kucam werd tot 8 jaar cel veroordeeld voor mensensmokkel en gesjoemel met humanitaire visa en kreeg een geldboete van 696.000 euro, zoals ook Knack.be meldde. Kucam was door het kabinet van voormalig staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) aangesteld om lijsten op te stellen waardoor 246 Assyrische christenen uit het oorlogsgebied in Syrië en Irak in aanmerking kwamen voor een humanitair visum. Die vluchtelingen moesten volgens de rechter tussen 2150 en 7500 euro betalen om in de lijst te worden opgenomen, terwijl de procedure eigenlijk gratis was.

Na het uitspreken van het vonnis reageerde Francken: 'Ik heb altijd verklaard dat als Melikam Kucam schuldig bevonden zou worden door de rechtbank, hij ook streng gestraft moet worden. Mensensmokkelaars moeten hard aangepakt worden, dit valt op geen enkele manier goed te praten.' Maar hij liet ook weten dat hij 'achter zijn beleid blijft staan'.

Dit is bijzonder pijnlijk voor Francken, die altijd een 'streng maar rechtvaardig' asielbeleid voorstond , en nu volgens de rechtbank een beroep deed op een mensensmokkelaar. En zoals politicoloog Carl Devos al in Het Laatste Nieuws zei: 'Als baas van het team draagt hij (Francken) politieke verantwoordelijkheid. Kucam kon dit alléén doen omdat hij in Franckens naam handelde.' Die politieke verantwoordelijkheid ging Francken de dag na de uitspraak uit de weg.

Nadat hem daarop in de media werd gewezen, stuurde hij alsnog een tweet: 'Ik lees hier en daar dat ik mijn politieke verantwoordelijkheid van me afschuif. Waar haalt men dat? Uiteraard ben ik politiek verantwoordelijk.' Zijn tweet was niet alleen erg laat, maar ook een al te gemakkelijke manier om er zich van af te maken.

In elk geval kan Francken vanaf nu de huidige staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Sammy Mahdi (CD&V), niet meer het vuur aan de schenen leggen, zoals hij zich had voorgenomen. Mahdi moet maar met één vijfletterwoord repliceren: 'Kucam'. Francken zal voor lange tijd vleugellam zijn over dit onderwerp. Dat is zeer vervelend als je in de oppositie zit.
Niet alleen voor Francken, maar ook voor de N-VA is de veroordeling van Kucam, die voor de N-VA ook nog gemeenteraadslid was in Mechelen, uiterst vervelend, want deze partij profileert zich graag als zuiver en niet te verleiden tot gesjacher en gesjoemel. Ook de N-VA is haar eer hier kwijtgespeeld, en zoals het spreekwoord zegt: eenmaal verloren eer keert moeilijk weer.

Met de veroordeling van Kucam blijft de partij van Bart De Wever in de hoek zitten waar de klappen vallen. Als beleidspartij weet ze zich niet te profileren, daarvoor is de Vlaamse regering onder leiding van Jan Jambon veel te mak. En als oppositiepartij tegen de federale regering-De Croo komt ze ook niet uit de verf.
Kucam heeft beslist om tegen zijn veroordeling in beroep te gaan. Dat betekent dat de zaak nog lang niet van de baan is. Francken, die als alles normaal verloopt vandaag met Valerie Van Peel naar voren zal worden geschoven als ondervoorzitter van de N-VA, zal dus ook nog in de toekomst geconfronteerd worden met dit onverkwikkelijke dossier. En dus nog meer schade oplopen, net als zijn partij.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/k...l-1688777.html
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 16:37   #430
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sommige mensen gaven 'tips' aan Theo dat er wat mis kon zijn.
Theo heeft telkens hetzelfde antwoord gegeven, en ik citeer uit DS:

Citaat:
Francken startte geen intern onderzoek. Hij verwees De Wit door naar de politie.
….
Francken raadde Windey aan naar de politie te stappen, maar dat had hij al gedaan.
Ik vind dat veelzeggend.
Theo zei niet "oh, dat ga ik eens onderzoeken ...(onderverstaan: met mogelijkheid om het toe te dekken)", maar direct en duidelijk: ga het zeggen aan de politie.

Oud 16 januari 2021, 16:39   #431
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De reactie van Theo op twitter (voor diegenen die het tenminste willen lezen ...)

reactie Theo Francken
‘Dit zijn loze verdenkingen’

Citaat:
‘Er is een duidelijk vonnis geveld’, reageert Theo Francken. ‘Noch enig lid van mijn kabinet, noch ikzelf zijn ooit in verdenking gesteld in dit dossier. Ik betreur dan ook dat sommigen mijn voormalige kabinetsmedewerkster en mezelf onterecht verdacht blijven maken. Des te meer omdat ik mijn politieke eindverantwoordelijkheid over dit hele gebeuren nooit heb ontkend. Dat men tracht loze verdenkingen de wereld in te sturen door selectief stukken uit een geheim strafdossier openbaar te maken, is volstrekt onaanvaardbaar. Dit is verboden en schaadt het vertrouwen in onze rechtsstaat.’

Ik had ontslag genomen maar wel met opgeheven hoofd. Ik ben bedot en bedrogen door een oplichter en dat is een fout waarvoor ik politieke verantwoordelijkheid draag, maar we hebben vele Christenen en Jezidi gered uit de klauwen van de monsters van de Islamitische Staat. Als ik niets zou gedaan hebben waren er tientallen van hen gedood, gefolterd en verkracht, maar dan zou ik geen politieke schade opgelopen hebben. Nu is de politieke schade er wel. En ja, daar lig ik van wakker.

Oud 16 januari 2021, 16:42   #432
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn neus bloedt...

Samira Atillah
@MmiraSam 3 u
'Uit het dossier blijkt dat Francken het niet als zijn taak beschouwde om de nochtans concrete tips te checken die hem bereikten over de fraude door Kucam. Ook blijkt dat ?*Francken tijdens zijn hoorzitting in de ?*Kamer onwaarheden vertelde.'
https://twitter.com/MmiraSam/status/...911898112?s=20
Oud 16 januari 2021, 16:42   #433
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De reactie van Theo op twitter (voor diegenen die het tenminste willen lezen ...)

reactie Theo Francken
Ik heb in elk geval nog altijd 1.000 keer meer sympathie voor Theo, dan voor "je m'en fous Maggie" of minimaliserende Mahdi.
Oud 16 januari 2021, 16:45   #434
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Zijn neus bloedt...

Samira Atillah
@MmiraSam 3 u
[i]'Uit het dossier blijkt dat Francken het niet als zijn taak beschouwde om de nochtans concrete tips te checken die hem bereikten over de fraude door Kucam.
Is dat dan niet eerder aan de politie en het gerecht om dat te onderzoeken?
Oud 16 januari 2021, 17:11   #435
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:

reactie Theo Francken

De reactie van Francken werd niet weerhouden in het artikel van De Standaard.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 17:31   #436
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Drie minuten na mijn laatste reactie, niet direct na het bericht van Ke Nan. En nu ben ik overtuigd dat hij niet schuldig is, zie.
Ga deze draad maar na.
Vanaf het begin heb ik gezegd dat als Francken iets ten laste gelegd kan worden dan ze dat vooral moeten doen. En hem vervolgen ook als de feiten gewichtig genoeg zijn.
Hij heeft Kucam op zijn minst niet goed gecontroleerd en dat is al een vorm van schuldig verzuim. Hij is 2 keer geinformeerd dat er iets aan de hand was.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 17:35   #437
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Kelt, en die meent dat, en schoorvoetend Stuyckp.
Niks schoorvoetend. Ik zeg hetzelfde al vanaf het begin.
Oud 16 januari 2021, 17:37   #438
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Voor het leeuwendeel houd ik mij aan de feiten. Heel af en toe waag ik mij aan gefundeerde veronderstellingen. En bij uitzondering wil ik wel eens een fantasieke uiten, meestal voor de leut.
In deze draad citeer ik voor 99% de pers. Beat that, Marie. En Marie, er mag wat verkneukelplezier zijn want ik heb tot nog toe slechts twee N-VA-sympathisanten een veroordeling horen uiten over Francken. En dat op een forum waar de meerderheid zich rechts bevindt. De rest zwijgt of zit te kronkelen.
Dat kan natuurlijk niemand op dit forum. Dat is voor het gerecht om dat te doen. Panda is daarin opgeleid en kan meer duiding geven hoe dat in zijn werk moet gaan voor een politicus.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 16 januari 2021 om 17:38.
Oud 16 januari 2021, 18:06   #439
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

reactie Theo Francken
Calimero Francken.

Vintage NVA.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 19:31   #440
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Allez, de linkse meute rukt uit om reeds op voorhand te veroordelen. De NVA werkt als een rode lap op een stier voor hen...

FYI Theo zit niet tussen de 10 aangeklaagden. Als zelfs de aanklager hem er niet bij betrekt, waarom jullie dan wel? Ik herhaal rode lap, stier. Meer is deze draad dan ook niet.
Ach! Bekijk het positief ! Al ze op deze zaak zo hardnekkig moeten blijven sabbelen betekent dit dat er niets anders en wel ernstig aan de hand is.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be