Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2021, 10:58   #1
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard Collectief naar Grondwettelijk Hof

https://www.hln.be/binnenland/collec...reet~adaac0a0/

Deze mensen stappen naar het Hof. Het is inderdaad wel griezelig dat er in dit decreet niks staat over corona/covid. Dat wil dus zeggen dat de overheid je kan dwingen in quarantaine te gaan ongeacht of je ziek bent, ongeacht of er een pandemie is of niet...

Hoe griezelig is dat?
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2021, 11:17   #2
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
https://www.hln.be/binnenland/collec...reet~adaac0a0/

Deze mensen stappen naar het Hof. Het is inderdaad wel griezelig dat er in dit decreet niks staat over corona/covid. Dat wil dus zeggen dat de overheid je kan dwingen in quarantaine te gaan ongeacht of je ziek bent, ongeacht of er een pandemie is of niet...

Hoe griezelig is dat?
Zo gaat de weg naar een dictatuur nu eenmaal.

Je kan er de opkomst van hitler haast naast leggen, de gelijkenissen zijn meer dan gewoon toeval.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2021, 11:28   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht

Je kan er de opkomst van hitler haast naast leggen, de gelijkenissen zijn meer dan gewoon toeval.
Inderdaad.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2021, 14:49   #4
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

In Willebroek wilde men even een avondklok invoeren omdat er te veel lawaaioverlast was. De raad van state heeft deze beslissing echter teruggefloten.

Het is wel zo dat die maatregel werkte, er wás minder overlast. Maar het is angstaanjagend hoe men van iets "ongezien sinds 1945, maar door corona nu echt wel nodig" zo snel iets normaal maakt dat los van enig verband met corona probleemloos kan toegepast worden.

Ik denk dat die avondklok nooit meer definitief weg zal gaan... bvb als er binnen 5 jaar ineens een felle griepepidemie is HOP een avondnklok. Iets "ongezien sinds WO 2" is dan plots "normaal".

Terwijl we in 2018 tijdens een enorme griepuitbraak gewoon lekker op café gingen, gaan de café nu moeten sluiten en wordt er een avondklok ingevoerd.

Het wordt het nieuwe normaal.

Ook dragen van mondmaskers ga je binnen 10 jaar nog altijd zien. Dit gaat nooit meer weg. Toen ik in 2016 in Japan was droegen mensen daar ook hier en daar mondmaskers, vooral op openbaar vervoer. Dit omdat er een SARS epidemie was in 2003. 13 jaar daarna zat die gewoonte er nog altijd in.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2021, 15:01   #5
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Je weet niks van de opkomst van hitler. Zoveel is duidelijk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2021, 15:47   #6
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
In Willebroek wilde men even een avondklok invoeren omdat er te veel lawaaioverlast was. De raad van state heeft deze beslissing echter teruggefloten.

Het is wel zo dat die maatregel werkte, er wás minder overlast. Maar het is angstaanjagend hoe men van iets "ongezien sinds 1945, maar door corona nu echt wel nodig" zo snel iets normaal maakt dat los van enig verband met corona probleemloos kan toegepast worden.

Ik denk dat die avondklok nooit meer definitief weg zal gaan... bvb als er binnen 5 jaar ineens een felle griepepidemie is HOP een avondnklok. Iets "ongezien sinds WO 2" is dan plots "normaal".

Terwijl we in 2018 tijdens een enorme griepuitbraak gewoon lekker op café gingen, gaan de café nu moeten sluiten en wordt er een avondklok ingevoerd.

Het wordt het nieuwe normaal.

Ook dragen van mondmaskers ga je binnen 10 jaar nog altijd zien. Dit gaat nooit meer weg. Toen ik in 2016 in Japan was droegen mensen daar ook hier en daar mondmaskers, vooral op openbaar vervoer. Dit omdat er een SARS epidemie was in 2003. 13 jaar daarna zat die gewoonte er nog altijd in.
jep. eenmaal het precedent er is en de bevolking komt er niet tegen in opstand zullen zulke maatregelen blijven bestaan.

ik vrees dat we onze burgerrechten enkel met geweld zullen terugkrijgen, en zelfs dan nog.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
ik ben blij dat jij hier steeds zulke nuttige goed onderbouwde posts komt maken, dat is echt een grote bijdrage aan het forum.
Oud 18 januari 2021, 16:07   #7
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ben blij dat jij hier steeds zulke nuttige goed onderbouwde posts komt maken, dat is echt een grote bijdrage aan het forum.
Hij doet tenminste nog de moeite om op die nazi onzin te reageren.

Maar laten we overeenkomen dat we nadat deze crisis is verdwenen ( die dag zal ooit komen) we U terug confronteren met uw vergelijkingen tussen Hitler en corona.
Maar ik denk niet dat we die kans gaan krijgen. Er zijn er hier al wel veel die plots verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 januari 2021 om 16:10.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2021, 16:49   #8
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Hij doet tenminste nog de moeite om op die nazi onzin te reageren.

Maar laten we overeenkomen dat we nadat deze crisis is verdwenen ( die dag zal ooit komen) we U terug confronteren met uw vergelijkingen tussen Hitler en corona.
Maar ik denk niet dat we die kans gaan krijgen. Er zijn er hier al wel veel die plots verdwijnen als sneeuw voor de zon.
De vergelijking met de nazi's gaat tot nu toe perfect op.
We hebben onze reichstagsbrand gehad, we hebben onze reichstagsbrandverordnung gehad, we hebben de ermächtigungsgesetz gehad. En nu proberen onze overheden stapje bij beetje verder te gaan.

Ondertussen heeft de Vlaamse overheid de onbeperkte macht om iemand in verzekerde bewaring, excuseer, in quarantaine" op te sluiten. Je hoeft niet niet ziek te zijn, het hoeft niets met corona te maken te hebben. Er is geen beroep mogelijk, er is geen termijn vastgelegd er is geen procedure bepaald.

Laat ons hopen dat we ooit onze burgerrechten terugkrijgen he. Misschien ben ik te cynisch, maar ik heb weinig vertrouwen in overheden. De geschiedenis toont dat vrijheden zelden zonder geweld terug gegeven worden.
Oud 18 januari 2021, 16:50   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Schermen met Hitler is als argument zwak en gemakzuchtig, en getuigt van weinig kennis.

Welke gelijkenissen ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2021, 16:51   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat denk ik ook.
Oud 18 januari 2021, 16:54   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Welke gelijkenissen ?
Hij heeft ze net opgesomd.
Oud 18 januari 2021, 17:06   #12
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Schermen met Hitler is als argument zwak en gemakzuchtig, en getuigt van weinig kennis.

Welke gelijkenissen ?
Het gebruiken van een noodsituatie om burgerrechten op te schorten. Het daarna buiten spel zetten van de democratie via speciale verordeningen. Daarna het uitbreiden van die speciale verordening tot algemene verordeningen die niets meer met de originele noodsituatie te maken hebben.
En tot slot het eindeloos verlengen van die speciale verordeningen.

Wie zijn geschiedenis niet kent is gedoemd ze te herhalen.
Oud 18 januari 2021, 17:08   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vergelijking met de nazi's gaat tot nu toe perfect op.
We hebben onze reichstagsbrand gehad, we hebben onze reichstagsbrandverordnung gehad, we hebben de ermächtigungsgesetz gehad. En nu proberen onze overheden stapje bij beetje verder te gaan.

Ondertussen heeft de Vlaamse overheid de onbeperkte macht om iemand in verzekerde bewaring, excuseer, in quarantaine" op te sluiten. Je hoeft niet niet ziek te zijn, het hoeft niets met corona te maken te hebben. Er is geen beroep mogelijk, er is geen termijn vastgelegd er is geen procedure bepaald.

Laat ons hopen dat we ooit onze burgerrechten terugkrijgen he. Misschien ben ik te cynisch, maar ik heb weinig vertrouwen in overheden. De geschiedenis toont dat vrijheden zelden zonder geweld terug gegeven worden.
Ik zal u binnen X tijd confronteren met deze post. Ik hou het bij ineen mapje. Hopelijk ben je tegen dan er nog en nog niet gaan lopen.
Oud 18 januari 2021, 17:10   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gebruiken van een noodsituatie om burgerrechten op te schorten. Het daarna buiten spel zetten van de democratie via speciale verordeningen. Daarna het uitbreiden van die speciale verordening tot algemene verordeningen die niets meer met de originele noodsituatie te maken hebben.
En tot slot het eindeloos verlengen van die speciale verordeningen.

Wie zijn geschiedenis niet kent is gedoemd ze te herhalen.
De maatregelen die we nu kennen hebben wel degelijk met de noodsituatie te maken.
Laat Hitler hier maar buiten. Dit vergelijk houdt geen steek.
Oud 18 januari 2021, 17:10   #15
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hij heeft ze net opgesomd.
Die kloppen van geen kanten want het is nu vele keren erger dan tijdens Hitler.
Oud 18 januari 2021, 17:11   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De maatregelen die we nu kennen hebben wel degelijk met de noodsituatie te maken.
Laat Hitler hier maar buiten. Dit vergelijk houdt geen steek.
Die mens komt honderd jaar later nog met enige regelmaat van pas tijdens allerlei discussies
Oud 18 januari 2021, 17:16   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen noodsituatie en die is er nooit geweest. In maart vorig jaar hebben we even getwijfeld of er een noodsituatie kon komen. Achteraf is gebleken dat er geen was.

Op geen enkel moment is de normale werking van de maatschappij *door een ziektekiem* bedreigd geworden. Op geen enkel moment was zo een groot deel van de actieve bevolking bedreigd met dood of zwaar kreupel te zijn, dat onze maatschappij niet aan haar basis noden had kunnen voorzien. Het was zelfs zo dat op geen enkel moment, de ziekte zelf (en niet de paniek en hysterie errond) zelfs maar een half procentpuntje van het BNP had kunnen bedreigen.

Wij zien dat nu ook. Er zijn nog geen 1200 actieve burgers dood. Indien dat zonder maatregelen 10 keer meer ware geweest, dan was dat nog altijd niks dat voor een noodsituatie zorgde. De maatschappij had perfect voortgekund met 12000 actieve burgers minder.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 januari 2021 om 17:17.
Oud 18 januari 2021, 17:16   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat maar juridisch geneuzel.

Akkoord: het is een grote flater dat er geen pandemie-wet is; dat er geen beschrijving staat in de grondwet dat grote uitbraken van besmettelijke ziekten bestreden moeten worden en dat daarvoor soms en tijdelijk bepaalde vrijheden opgeschort moeten worden.

Maar face it: buiten een paar kiekens is iedereen het eens dat de verspreiding van het virus beperkt moet worden, zodat het gezondheidssysteem overeind kan blijven.
Dus dat moet nu maar even.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2021, 17:16   #19
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik zal u binnen X tijd confronteren met deze post. Ik hou het bij ineen mapje. Hopelijk ben je tegen dan er nog en nog niet gaan lopen.
Griezelig en volkomen geobsedeerd.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2021, 17:17   #20
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind dat maar juridisch geneuzel.

Akkoord: het is een grote flater dat er geen pandemie-wet is; dat er geen beschrijving staat in de grondwet dat grote uitbraken van besmettelijke ziekten bestreden moeten worden en dat daarvoor soms en tijdelijk bepaalde vrijheden opgeschort moeten worden.

Maar face it: buiten een paar kiekens is iedereen het eens dat de verspreiding van het virus beperkt moet worden, zodat het gezondheidssysteem overeind kan blijven.
Dus dat moet nu maar even.
Een paar kiekens?

Dat zou wel eens tegen kunnen vallen hoor.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be