Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2021, 23:50   #241
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Gent is een leuke stad
Ah, nog niet zo lang geleden was Gent een zeer aangename bruisende stad maar de laatste jaren wordt het politiek kapot gemaakt. We zitten met een groen monster.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 00:04   #242
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Daar zal wel een kern van waarheid in zitten. Overigens zijn wij Zuid-Hollanders wel echt toppers, die uit Noord-Holland zijn maar vervelend
Niets gaat er boven 020 en zeker niet 010.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 01:28   #243
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Toch wel bitter als men daar aan denkt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Ah, nog niet zo lang geleden was Gent een zeer aangename bruisende stad maar de laatste jaren wordt het politiek kapot gemaakt. We zitten met een groen monster.
Gent was in de veertiende eeuw na Parijs de grootste stad boven de Alpen.
Hadden we niet eeuwenlang moeten afrekenen met een Frans en een Spaans monster dan was Gent nu een miljoenenstad...
Hetzelfde geldt trouwens voor Antwerpen.
Die westelijke kant van het Vlaamse Gewest had het potentieel om uit te groeien tot een soort Hong-Kong aan de Noordzee met pakweg 15 a 20 miljoen inwoners...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 februari 2021 om 01:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 07:14   #244
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Hadden we niet eeuwenlang moeten afrekenen met een Frans en een Spaans monster dan was Gent nu een miljoenenstad...
Die westelijke kant van het Vlaamse Gewest had het potentieel om uit te groeien tot een soort Hong-Kong aan de Noordzee met pakweg 15 a 20 miljoen inwoners...
Gent was een zeer welvarende, zelfbewuste, maar moeilijke, arrogante, en ruziezoekende stad in die tijd. Men schat de bevolking toen op zo'n 65.000 zielen (Parijs 200.000). Het is pas Keizer Karel die de Gentenaren (letterlijk) de strop om de hals legde en hen een toontje lager deed zingen. Maar Gent had uitstekende milities waarmee elke vorst rekening diende te houden. Gent (lees: bepaalde machtige en rijke patriciërs vooral uit weverskringen) was op Engeland gericht omdat (Engelse) wol de of een grote bron was van de rijkdom voor de stad. Jacob van Artevelde (de echte dan) koos gewoon voor zijn centen. Met zogenaamde 'Vlaamsgezindheid' had het allemaal maar weinig te maken. Dat heeft men er later van gemaakt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 februari 2021 om 07:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 09:06   #245
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg maar wat is. Waarom moeten Vlamingen de taal van de Hollanders steeds weer overnemen? Wees eens fier op uw eigen Vlaamse taal.

Niet te verwonderen dat Vlamingen altijd het kneusje zijn geweest in de loop der geschiedenis . Ze verpatsen steeds weer hun eigen taal. Nu nog altijd.
Een Vlaming die ontkent dat hij Nederlands spreekt, is zoals een Amerikaan die ontkent dat hij Engels spreekt of een Oostenrijker die ontkent dat hij Duits spreekt.

Op enkele woorden na, is er gewoon totaal geen verschil. Bij minstens 95% van de posts op dit forum kan ik niet afleiden of de schrijver een Nederlander of een Belg is.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 09:34   #246
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is Antwerpen dan toch een Ollandse stad?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Jantje zou dat niet graag lezen. Antwerpen is vooral een wereldse havenstad die vaak arrogant wordt genoemd.
Antwerpen is zeker geen Hollandse stad, hoewel het wel een tijdje onder Hollands bezetting is geweest.
En Antwerpen is inderdaad een arrogante stad, een Brabantse mentaliteit die ook terug te vinden is in Brussel.
De provincie Antwerpen werd pas van de provincie Brabant gescheiden onder Napoleon en kreeg toen de naam departement Twee Neten, Willem van Orange-Nassau gaf dat departement de naam provincie Antwerpen.
Het departement Twee Neten en de Nederlandse provincie Antwerpen bestond uit de huidige Belgische provincie Antwerpen en de Nederlandse provincie Noord-Brabant.
Maar die arrogantie vind je bij alle stedelingen, want hoewel zij voor hun voeding, economie en energie afhankelijk zijn van de plattelandsbewoners, kijken zij allemaal neer op de plattelandsbewoners.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 09:50   #247
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De Spanjaarden legde het Sassekanaal aan om Gent als zeehaven te kunnen behouden na het dichtslippen van het Zwin.
De Hollanders voerde echter de Schelde blokkade in, waardoor Gent zijn positie als zeehaven tot niets werd herleid.
Het waren dus niet de Spanjaarden en Fransen die Gent herleide tot een provincie stad, maar de Hollanders die de Schelde blokkade pas ophieven toen Napoleon daartoe het bevel gaat aan zijn vazaalstaat onder bestuur van Willem van Orange-Nassau het koninkrijk Holland.
Oud 10 februari 2021, 09:56   #248
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Een Vlaming die ontkent dat hij Nederlands spreekt, is zoals een Amerikaan die ontkent dat hij Engels spreekt of een Oostenrijker die ontkent dat hij Duits spreekt.

Op enkele woorden na, is er gewoon totaal geen verschil. Bij minstens 95% van de posts op dit forum kan ik niet afleiden of de schrijver een Nederlander of een Belg is.
't Ja, en wat doe je met de Franstalige Vlamingen?
Trouwens de VS heeft geen officiele landstaal en er zijn dus weldegelijk USA-staatsburgers die geen woord Engels spreken, maar een Latijnse taal gebruiken.
Oud 10 februari 2021, 11:42   #249
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Antwerpen is zeker geen Hollandse stad, hoewel het wel een tijdje onder Hollands bezetting is geweest.
En Antwerpen is inderdaad een arrogante stad, een Brabantse mentaliteit die ook terug te vinden is in Brussel.
De provincie Antwerpen werd pas van de provincie Brabant gescheiden onder Napoleon en kreeg toen de naam departement Twee Neten, Willem van Orange-Nassau gaf dat departement de naam provincie Antwerpen.
Het departement Twee Neten en de Nederlandse provincie Antwerpen bestond uit de huidige Belgische provincie Antwerpen en de Nederlandse provincie Noord-Brabant.
Maar die arrogantie vind je bij alle stedelingen, want hoewel zij voor hun voeding, economie en energie afhankelijk zijn van de plattelandsbewoners, kijken zij allemaal neer op de plattelandsbewoners.
Elke grote stad heeft zijn arrogantie (noem het misschien ook 'stadschauvinisme' en dan geldt dit tevens voor kleinere steden). Zeker tegenover het platteland en zijn bewoners dachten de 'stedelingen' ver verheven te zijn. In onze tijd is dit laatste wat getemperd omdat het verschil tussen stad en 'de buiten' niet meer zo torenhoog is als vroeger.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 februari 2021 om 11:45.
Oud 10 februari 2021, 12:23   #250
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Ja, en wat doe je met de Franstalige Vlamingen?
Trouwens de VS heeft geen officiele landstaal en er zijn dus weldegelijk USA-staatsburgers die geen woord Engels spreken, maar een Latijnse taal gebruiken.
Daar had ik het helemaal niet over. Ik bedoelde dat Vlaams gewoon Nederlands is. Dat Vlaams geen afzonderlijke taal is.

Met mijn verwijzing naar de VS had ik het over Amerikaans-Engels. Als men de Amerikaanse versie van Engels spreekt, spreekt men gewoon een variant van het Engels. Als Joe Biden praat, spreekt hij Engels, geen Amerikaans. Amerikaans is geen aparte taal, net zoals Oostenrijks geen aparte taal is.

Idem voor wat betreft Nederlands. Vlaams is helemaal geen afzonderlijke taal.

Het Oosten doet alsof een Vlaming die zegt dat hij Nederlands spreekt, zichzelf verloochent. Dat is even grote onzin als zeggen dat een Amerikaan die van zichzelf beweert dat hij Engels spreekt, zichzelf verloochent (of een Oostenrijker die van zichzelf beweert dat hij Duits spreekt).

Nederlands is niet enkel de taal van Nederland. Het is evengoed onze taal.
Oud 10 februari 2021, 12:29   #251
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar had ik het helemaal niet over. Ik bedoelde dat Vlaams gewoon Nederlands is. Dat Vlaams geen afzonderlijke taal is.

Met mijn verwijzing naar de VS had ik het over Amerikaans-Engels. Als men de Amerikaanse versie van Engels spreekt, spreekt men gewoon een variant van het Engels. Als Joe Biden praat, spreekt hij Engels, geen Amerikaans. Amerikaans is geen aparte taal, net zoals Oostenrijks geen aparte taal is.

Het Oosten doet alsof een Vlaming die zegt dat hij Nederlands spreekt, zichzelf verloochent. Dat is even grote onzin als zeggen dat een Amerikaan die van zichzelf beweert dat hij Engels spreekt, zichzelf verloochent (of een Oostenrijker die van zichzelf beweert dat hij Duits spreekt).

Iemand die Hollands praat en zijn Vlaams laat vallen voor het Hollands, is niet goed bezig volgens mij. En dat het Nederlands Nederlands verschilt van het Belgisch Nederlands is een feit. Want anders moest men de Vlaamse films niet te ondertitelen voor de Nederlandse kijker. Dit om nu maar een voorbeeld te geven.
Oud 10 februari 2021, 12:31   #252
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Iemand die Hollands praat en zijn Vlaams laat vallen voor het Hollands, is niet goed bezig volgens mij. En dat het Nederlands Nederlands verschilt van het Belgisch Nederlands is een feit. Want anders moest men de Vlaamse films niet te ondertitelen voor de Nederlandse kijker. Dit om nu maar een voorbeeld te geven.
West-Vlaamse series moeten evengoed ondertiteld worden. Uw punt?

Iemand die spreekt met een Hollands accent, praat ook anders dan iemand uit Nederlands Limburg, uw punt?

Nederlands Nederlands verschilt van Belgisch Nederlands zoals Oostenrijks van Duits verschilt. Het zijn lokale varianten (die helemaal niet overeenkomen met staatsgrenzen) van dezelfde taal.

Vlaams verhoudt zich tot Nederlands zoals Amerikaans-Engels zich verhoudt tot Brits-Engels. Het zijn varianten van dezelfde taal met af en toe wat andere woorden of uitdrukkingen.

In welke taal is dit bericht trouwens geschreven? Vlaams of Nederlands?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 10 februari 2021 om 12:32.
Oud 10 februari 2021, 12:35   #253
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Daarom kijken stedelingen dus neer op dorpelingen. Bejaarde starheid op een levend fenomeen als taal.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 februari 2021 om 12:36.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 13:56   #254
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En het Oosten heeft gelijk.
Het huidige Nederlands is een door Willem van Orange-Nassau in 1920 opgedrongen taal voor de zuidelijke lage landen.
De originele talen in België waren en zijn, Brabants, Limburg en Vlaams.
Het Vlaams werd gesproken in oost en west Vlaanderen, Frans Vlaanderen, zeeuws-Vlaanderen en deel van Henegouwen.
Het Limburgs in heel Limburg en een deel van Luik.
Het Brabants in Waals Brabant, Vlaamse Brabant, Antwerpen, Noord-Brabant en in een deel van de provincie Namen.
In Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen sprak men Oostmiddelnederlands.
Het Middelnederlands werd vroeger trouwens Diets genoemd, een benaming die is verdwenen door de fascisten in Nederland en België.
Oud 10 februari 2021, 14:00   #255
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het huidige Nederlands is een door Willem van Orange-Nassau in 1920 opgedrongen taal voor de zuidelijke lage landen.
Het Vlaams werd gesproken in oost en west Vlaanderen, Frans Vlaanderen, zeeuws-Vlaanderen en deel van Henegouwen.
Het Brabants in Waals Brabant, Vlaamse Brabant, Antwerpen, Noord-Brabant en in een deel van de provincie Namen.
Het Middelnederlands werd vroeger trouwens Diets genoemd, een benaming die is verdwenen door de fascisten in Nederland en België.
Door associatie met fascisten in korte broek, inderdaad, maar Jacob Van Artevelde hier wordt hier niet van verdacht omdat hij die vibe niet uitstraalt.

Voor de rest vind ik mijn taalgebruik helemaal niet zo Hollands. Het kan er invloeden van hebben (blootstelling en openheid doet invloeden overnemen en/of verwerpen), maar dat is maar ook dat. Er is zeker geen taalbedreiging. Dat is een gevecht tegen windmolens.

De drijf naar het standaardiseren van onze taal is dan ook veel ouder dan de Republiek en het echte Hollands verschilt van het AN. Verder werd onze taal doorheen de geschiedenis op verschillende manieren benoemd. In de 16de eeuw werd zelfs de term 'Nederlands' gebruikt door een Gentse taalkundige die een poging onderging om onze taal te standaardiseren, met een Vlaamse grondslag, maar weliswaar opgepoets waardoor het toch niet veel verschilde van enig welk Algemeen Nederlands.

Soms kan men wel koortsachtig regionalismen weren die verder perfect aanvaardbaar net taalgebruik uitmaken. Daarin en enkel daarin volg ik Het Oosten en u, maar dat is dan ook op mij niet van toepassing.

Deze website is een goed naslagwerk (los van enige agenda): http://www.vlaamswoordenboek.be/. Via google kom ik er soms op terecht en menige Nederlander ook, denk ik. Bijvoorbeeld als een Nederlander het woord 'kaloot' ziet en het googlet.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 februari 2021 om 14:20.
Oud 10 februari 2021, 14:18   #256
cato

Standaard

Citaat:
Je weet weinig van de streektalen en het Nederlands ,ga eerst maar eens wat bij leren.

Laatst gewijzigd door cato : 10 februari 2021 om 14:20.
Oud 10 februari 2021, 14:31   #257
cato

Standaard

Citaat:
Door associatie met fascisten in korte broek, inderdaad, maar Jacob Van Artevelde hier wordt hier niet van verdacht omdat hij die vibe niet uitstraalt.

Voor de rest vind ik mijn taalgebruik helemaal niet zo Hollands. Het kan er invloeden van hebben (blootstelling en openheid doet invloeden overnemen en/of verwerpen), maar dat is maar ook dat. Er is zeker geen taalbedreiging. Dat is een gevecht tegen windmolens.

De drijf naar het standaardiseren van onze taal is dan ook veel ouder dan de Republiek en het echte Hollands verschilt van het AN. Verder werd onze taal doorheen de geschiedenis op verschillende manieren benoemd. In de 16de eeuw werd zelfs de term 'Nederlands' gebruikt door een Gentse taalkundige die een poging onderging om onze taal te standaardiseren, met een Vlaamse grondslag, maar weliswaar opgepoets waardoor het toch niet veel verschilde van enig welk Algemeen Nederlands.

Soms kan men wel koortsachtig regionalismen weren die verder perfect aanvaardbaar net taalgebruik uitmaken. Daarin en enkel daarin volg ik Het Oosten en u, maar dat is dan ook op mij niet van toepassing.

Deze website is een goed naslagwerk (los van enige agenda): http://www.vlaamswoordenboek.be/. Via google kom ik er soms op terecht en menige Nederlander ook, denk ik. Bijvoorbeeld als een Nederlander het woord 'kaloot' ziet en het googlet.
Het AN is in Nederland al eeuwen een taal van het land en de taal van de elite ,dit met een grote variatie aan dialecten.
In België daarentegen was het Frans de taal van het land en van de elite .
De Vlaamse dialecten werden als een boeren taaltje beschouwd, zonder een serieuze standaard taal.

De laatste 50 jaar pas dringt het Nederlands in Vlaanderen door op de universiteiten en in de besturen.
Dat betekent het AN nog steeds anders wordt beken dan in Nederland.
Voor veel mensen is het nog "eigen streektaal eerst"
Jantje ,Het Oosten enz ,zijn hier de grote promotors van.

Laatst gewijzigd door cato : 10 februari 2021 om 14:32.
Oud 10 februari 2021, 14:32   #258
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De drijf naar het standaardiseren van onze taal is dan ook veel ouder dan de Republiek en het echte Hollands verschilt van het AN. Verder werd onze taal doorheen de geschiedenis op verschillende manieren benaamd. In de 16de eeuw werd zelfs de term 'Nederlands' gebruikt door een Gentse taalkundige die een poging onderging om onze taal te standaardiseren, met een Vlaamse grondslag, maar weliswaar opgepoets waardoor het toch niet veel verschilde van enig welk Algemeen Nederlands.

Deze website is een schat aan cultuur: http://www.vlaamswoordenboek.be/ voor ons. Via google kom ik er soms op terecht en menige Nederlander ook, denk ik. Bijvoorbeeld als een Nederlander het woord 'kaloot' ziet en het googlet.
Het AN is er gekomen door de Bijbelvertaling van de Synode van Dordrecht.
En tot nadere orders is Dordrecht nog steeds een stad in Holland.
Na het uitbrengen van de staatsbijbel werd dit de verplichte spreektaal en schrijftaal opgelegd door de Staten-Generaal.
Oud 10 februari 2021, 14:34   #259
cato

Standaard

Citaat:
Na het uitbrengen van de staatsbijbel werd dit de verplichte spreektaal en schrijftaal opgelegd door de Staten-Generaal.
Wat dacht je van die Vlaamse theologen, de Gomaristen, die de boventoon voerden op de Synode van Dordrecht?

Laatst gewijzigd door cato : 10 februari 2021 om 14:41.
Oud 10 februari 2021, 14:35   #260
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En daarvoor werden veel pogingen ondergaan ter standardisatie inderdaad. De Statenvertaling was een succesvolle poging de Bijbel direct uit de brontalen het Hebreeuws, het Aramees en het Koinè-Grieks te vertalen. Het taalgebruik zelf verschilt zeer weinig vvan die voorgaande pogingen ter standardisatie, alsof men op de schouders van reuzen stond.

Holland was eeuwen geleden ook veel Zuid-Nederlandser dan het nu is, wat men zich moeilijk kan voorstellen.

Ik weet wel wat voor zever ik ga lezen straks wellicht, maar goed. Zelf typen we hier allen in een taal die ons niet vreemd is.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 februari 2021 om 14:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be