![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hadden we niet eeuwenlang moeten afrekenen met een Frans en een Spaans monster dan was Gent nu een miljoenenstad... Hetzelfde geldt trouwens voor Antwerpen. Die westelijke kant van het Vlaamse Gewest had het potentieel om uit te groeien tot een soort Hong-Kong aan de Noordzee met pakweg 15 a 20 miljoen inwoners...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 februari 2021 om 01:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 februari 2021 om 07:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op enkele woorden na, is er gewoon totaal geen verschil. Bij minstens 95% van de posts op dit forum kan ik niet afleiden of de schrijver een Nederlander of een Belg is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En Antwerpen is inderdaad een arrogante stad, een Brabantse mentaliteit die ook terug te vinden is in Brussel. De provincie Antwerpen werd pas van de provincie Brabant gescheiden onder Napoleon en kreeg toen de naam departement Twee Neten, Willem van Orange-Nassau gaf dat departement de naam provincie Antwerpen. Het departement Twee Neten en de Nederlandse provincie Antwerpen bestond uit de huidige Belgische provincie Antwerpen en de Nederlandse provincie Noord-Brabant. Maar die arrogantie vind je bij alle stedelingen, want hoewel zij voor hun voeding, economie en energie afhankelijk zijn van de plattelandsbewoners, kijken zij allemaal neer op de plattelandsbewoners. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Hollanders voerde echter de Schelde blokkade in, waardoor Gent zijn positie als zeehaven tot niets werd herleid. Het waren dus niet de Spanjaarden en Fransen die Gent herleide tot een provincie stad, maar de Hollanders die de Schelde blokkade pas ophieven toen Napoleon daartoe het bevel gaat aan zijn vazaalstaat onder bestuur van Willem van Orange-Nassau het koninkrijk Holland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens de VS heeft geen officiele landstaal en er zijn dus weldegelijk USA-staatsburgers die geen woord Engels spreken, maar een Latijnse taal gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 februari 2021 om 11:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met mijn verwijzing naar de VS had ik het over Amerikaans-Engels. Als men de Amerikaanse versie van Engels spreekt, spreekt men gewoon een variant van het Engels. Als Joe Biden praat, spreekt hij Engels, geen Amerikaans. Amerikaans is geen aparte taal, net zoals Oostenrijks geen aparte taal is. Idem voor wat betreft Nederlands. Vlaams is helemaal geen afzonderlijke taal. Het Oosten doet alsof een Vlaming die zegt dat hij Nederlands spreekt, zichzelf verloochent. Dat is even grote onzin als zeggen dat een Amerikaan die van zichzelf beweert dat hij Engels spreekt, zichzelf verloochent (of een Oostenrijker die van zichzelf beweert dat hij Duits spreekt). Nederlands is niet enkel de taal van Nederland. Het is evengoed onze taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand die spreekt met een Hollands accent, praat ook anders dan iemand uit Nederlands Limburg, uw punt? Nederlands Nederlands verschilt van Belgisch Nederlands zoals Oostenrijks van Duits verschilt. Het zijn lokale varianten (die helemaal niet overeenkomen met staatsgrenzen) van dezelfde taal. Vlaams verhoudt zich tot Nederlands zoals Amerikaans-Engels zich verhoudt tot Brits-Engels. Het zijn varianten van dezelfde taal met af en toe wat andere woorden of uitdrukkingen. In welke taal is dit bericht trouwens geschreven? Vlaams of Nederlands? Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 10 februari 2021 om 12:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Daarom kijken stedelingen dus neer op dorpelingen. Bejaarde starheid op een levend fenomeen als taal.
Laatst gewijzigd door Weyland : 10 februari 2021 om 12:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het huidige Nederlands is een door Willem van Orange-Nassau in 1920 opgedrongen taal voor de zuidelijke lage landen. De originele talen in België waren en zijn, Brabants, Limburg en Vlaams. Het Vlaams werd gesproken in oost en west Vlaanderen, Frans Vlaanderen, zeeuws-Vlaanderen en deel van Henegouwen. Het Limburgs in heel Limburg en een deel van Luik. Het Brabants in Waals Brabant, Vlaamse Brabant, Antwerpen, Noord-Brabant en in een deel van de provincie Namen. In Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen sprak men Oostmiddelnederlands. Het Middelnederlands werd vroeger trouwens Diets genoemd, een benaming die is verdwenen door de fascisten in Nederland en België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor de rest vind ik mijn taalgebruik helemaal niet zo Hollands. Het kan er invloeden van hebben (blootstelling en openheid doet invloeden overnemen en/of verwerpen), maar dat is maar ook dat. Er is zeker geen taalbedreiging. Dat is een gevecht tegen windmolens. De drijf naar het standaardiseren van onze taal is dan ook veel ouder dan de Republiek en het echte Hollands verschilt van het AN. Verder werd onze taal doorheen de geschiedenis op verschillende manieren benoemd. In de 16de eeuw werd zelfs de term 'Nederlands' gebruikt door een Gentse taalkundige die een poging onderging om onze taal te standaardiseren, met een Vlaamse grondslag, maar weliswaar opgepoets waardoor het toch niet veel verschilde van enig welk Algemeen Nederlands. Soms kan men wel koortsachtig regionalismen weren die verder perfect aanvaardbaar net taalgebruik uitmaken. Daarin en enkel daarin volg ik Het Oosten en u, maar dat is dan ook op mij niet van toepassing. Deze website is een goed naslagwerk (los van enige agenda): http://www.vlaamswoordenboek.be/. Via google kom ik er soms op terecht en menige Nederlander ook, denk ik. Bijvoorbeeld als een Nederlander het woord 'kaloot' ziet en het googlet. Laatst gewijzigd door Weyland : 10 februari 2021 om 14:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door cato : 10 februari 2021 om 14:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
|
![]() Citaat:
In België daarentegen was het Frans de taal van het land en van de elite . De Vlaamse dialecten werden als een boeren taaltje beschouwd, zonder een serieuze standaard taal. De laatste 50 jaar pas dringt het Nederlands in Vlaanderen door op de universiteiten en in de besturen. Dat betekent het AN nog steeds anders wordt beken dan in Nederland. Voor veel mensen is het nog "eigen streektaal eerst" Jantje ,Het Oosten enz ,zijn hier de grote promotors van. Laatst gewijzigd door cato : 10 februari 2021 om 14:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En tot nadere orders is Dordrecht nog steeds een stad in Holland. Na het uitbrengen van de staatsbijbel werd dit de verplichte spreektaal en schrijftaal opgelegd door de Staten-Generaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door cato : 10 februari 2021 om 14:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Holland was eeuwen geleden ook veel Zuid-Nederlandser dan het nu is, wat men zich moeilijk kan voorstellen. Ik weet wel wat voor zever ik ga lezen straks wellicht, maar goed. Zelf typen we hier allen in een taal die ons niet vreemd is. Laatst gewijzigd door Weyland : 10 februari 2021 om 14:42. |
|
![]() |
![]() |