![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij begreep het Zuiden niet goed en trof overhaaste en foute beslissingen. Zoals bijvoorbeeld door te proberen de Zuiderse pers te muilkorven. Maar hier was het het Zuiden en niet het calvinistische Noorden. En een een calvinist vat niet altijd de mentaliteit van het Zuiden. Zijn zoon had hem gewaarschuwd dat hij verkeerd bezig was. Deze kon het weten want zijn zoon leefde in Brussel. Maar Willem I reageerde zoals we hem kennen, letterlijk in de zin van: 'ik alleen ben de koning, en ik alleen beslis'. Tja, en dat is één van de redenen waarom het VKN ter ziele is gegaan. Het bekende volksliedje hier bij ons van de 12 W's is eigenlijk heel duidelijk. Het spreekt boekdelen. Ik zal het (nog eens) herhalen: wij willen willem weg wilde willem wijzer worden wij wilde willem weer. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 februari 2021 om 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beetje zoals argumenteren dat men vanaf 1945 dan maar Duitsers moest vergassen om het universum terug in evenwicht te brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zeg maar wat is. En het volksliedje liegt er niet om. Het komt niet van mij maar wel uit die tijd.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 februari 2021 om 16:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#324 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In België is er toen nooit een door de overheid opgelegde taaldwang geweest zoals onder Willem I. Dat kon ook niet want het gebruik der talen was vrij volgens de nieuwe Belgische grondwet.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 februari 2021 om 17:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het secundair en hoger onderwijs, het parlement, het leger en de kerkleiding waren allemaal eentalig Frans. Dat het gebruik der talen vrij was volgens de Grondwet, klonk mooi in theorie maar in de praktijk was het anders. En die Grondwet... in welke taal was die destijds geschreven? Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 11 februari 2021 om 17:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 februari 2021 om 18:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
We spreken de gemeenschappelijke taal die zowel wij als Nederland delen: het Nederlands. Staan Walen ook niet op hun strepen omdat ze Frans spreken, de taal van de zuiderburen? Staan de Amerikanen ook niet op hun strepen omdat ze Engels spreken, de taal van Engeland? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 februari 2021 om 18:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je vergeet dat de Hollanders stukken van Vlaanderen en van Limburg geanexeerd hebben. Je vergeet dat de Hollanders na 1830 nog tot 1839 aanvallen uitvoerde op België. Je vergeet dat de Hollanders meer dan 20 jaar de uitdieping van de Schelde hebben tegengehouden. in de 20ste en 21ste eeuw. Je vergeet dat de Hollanders het gebruik van de IJzeren Rijn meer dan 25 jaar hebben tegengehouden in de 20ste en 21ste eeuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=466 Taaldwang was er zeker in het jonge België. Het volstaat te wijzen naar het geval Jozef Schoep en er is nog een ander illuster voorbeeld waarvan de naam me ontsnapt: Een bekend voorbeeld dat grote beroering veroorzaakte en een bijkomende aanzet gaf voor de Vlaamse taaleisen, was dat de Vlaamse arbeider Jozef Schoep op het gemeentehuis van het Brusselse Sint-Jans-Molenbeek weigerde een in het Frans opgestelde geboorteakte te aanvaarden. Hij werd hiervoor tijdens een proces in het voorjaar van 1873, waarop zijn advocaten meermaals het recht werd ontzegd in het Nederlands te pleiten, veroordeeld tot een boete van 50 frank. Niet veel later werd de wet-Coremans goedgekeurd, die aan Nederlandstaligen het recht gaf in het Nederlands terecht te staan.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2021 om 21:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
de taaldwang van Willem waar u over spreekt was eerder een dwang richting de ambtenarij om de taal van het volk te hanteren, en hen niet met een vreemde taal te benaderen.
![]() |
![]() |
#332 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mijn theorie. Anti-intellectuelen trokken van leer tegen 'bekakte' Hollanders, om daarna hun ambtenarij naar het Frans vervangen te zien. Hollanders zijn vanaf dan het stereotype van de 'domme Belg' beginnen te hanteren. Vandaag is dat heel wat minder.
Beetje zoals die 'reading is for fags'-ruzies in de film Idiocracy. Laatst gewijzigd door Weyland : 11 februari 2021 om 21:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Willem I van zijn kant miskende op taalvlak tevens een groot deel van zijn onderdanen: de Walen. Wanneer Willem een koninklijk besluit uitvaardigde was dat d’office in het Nederduits, de officiële landtaal. De plaatselijk Waalse overheden wisten niet waarover die besluiten handelden vermits slechts weinigen het Nederlands, laat staan het Nederduits machtig waren. Gevolg: de besluiten werden niet of slecht toegepast in Wallonië. Willem werd later door deze feiten verplicht elk besluit in (naar) Wallonië te laten vergezellen van een beknopte Franstalige inhoud van zijn besluit. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 februari 2021 om 21:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En de zaak Schoupe is maar het topje van de ijsberg. Citaat:
Dat weet ge, maar ge wilt het niet weten. Verlooy had het immers ook over het Nederduits als zijnde zijn moedertaal. Citaat:
Leg dat allemaal maar eens aan een buitenlander uit... Ge hanteert die begrippen gewoon om de door u gekoesterde tweespalt tussen noord en zuid te kultiveren. Maar goed, ik doe een poging: Nederduits = Nederlands Indien ge met Vlaams de dialekten bedoelt dan hebben we hier zelf het Vlaams door het Nederduits vervangen vanaf de jaren 80 ![]() Tegenwoordig worden geen kinderen meer opgevoed in het dialekt. Ze pikken hoogstens nog een paar woordjes mee van de grootouders.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2021 om 00:29. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het punt is natuurlijk dat die plannen al bestonden en dat die sowieso eens gingen uitgevoerd worden. En was het niet door Hitler, dan door de volgende... Neen, Napoleon blijft diegene die mijn achter-achter-achter-bedovergrootvader naar het Franse oostfront stuurde om er te gaan kreperen... Daarvoor moesten die registers dienen, om te weten waar het kanonnenvlees zat, als het wat onwillig zou zijn.... En kwam zijn rijk niet ten val dan waren mijn roots mij ontvallen...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2021 om 00:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vind het ook vreemd hoe een Vlaming voor Napoleon kan juichen en tegelijk schoppen tegen Hollanders. Voor mij is dit een tunnelvisie juist door onze hogere vertrouwdheid met die Hollanders. Zelfs de Fransen zien vaak in dat Napoleon een dictator was en erkennen dit. Dankzij Napoleon? Zonder Napoleon ging dat ook hoor. En ik bekijk hem louter in een neutraal licht, maar het steekt hoeveel mensen er gesneuveld waren in Rusland voor lullige redenen. Dat kan ik niet echt toejuichen. Te meer dat in zijn rijk mijn taal het Frans zou geweest zijn en Antwerpen bestuurd in een centralistisch Frankrijk vanuit Parijs.
Laatst gewijzigd door Weyland : 12 februari 2021 om 01:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#337 |
Europees Commissaris
|
![]() Om dan nog maar te zwijgen van de niet-beëdigde pastoors die in de kampen konden kreperen.
En die Verlichtingsideeën die waren ook hier al aan het rijpen ten tijde van het Vonckisme. En in Nederland had men de Patriottenbeweging. Allemaal voordat de Bastille werd bestormd, het begin van de Franse Revolutie. Neen, men kan dergelijke omwentelingen niet met geweld opleggen zonder te vervallen in een diktatuur. En van de weeromstuit volgde nadien de Restauratie. Uiteindelijk hebben we moeten wachten tot na de oorlog eer het algemeen enkelvoudig stemrecht er kwam.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2021 om 01:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2021 om 08:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand juicht hier voor Napoléon. Maar het is onmiskenbaar dat deze burgerlijke keizer ook grote verdiensten heeft gehad. Hij voerde fundamentele vernieuwingen ten goede door op allerlei vlakken waar de vermolmde adellijke vorstenhuizen nog niet in de verste verte konden aan tippen. Wat niet wegneemt dat hij een oorlogsstoker en imperialist was. Net als de Engelsen in die tijd. Er wordt niet per se tegen de Hollanders geschopt. Maar als de Hollanders iets niet goed doen, dan zeggen we het ook. Hollanders hebben altijd de pretentie dat ze alles beter doen (dachten ze recent ook inzake covid 19...), dat ze een gidsland zijn. Maar dat is maar schijn. Bovendien, Willem van Oranje en Willem I worden hier altijd op een verhoog geplaatst door bepaalde posters. Welnu, Willem van Oranje was een kazakdraaier, belust op persoonlijke macht, die onnoemelijk leed heeft gebracht over onze streken en uiteindelijk is mislukt. Willem I, de koning-koopman wilde te snel gaan, luisterde niet naar de klachten van het Zuiden, bouwde een geweldig fortuin op terwijl het Noorden van zijn rijk straatarm bleef, verloor de helft van zijn koninkrijk, en liet het overblijvende deel van zijn rijk bankroet achter. Dat zijn nu eenmaal de feiten. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2021 om 08:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat een grove ontkenning van de realiteit. Ja, grondwettelijk was er taalvrijheid. Maar in het dagelijkse realiteit was er in Vlaanderen wel degelijk een sociaal-economische druk die op de minder begoede bevolkingslagen werd uitgeoefend met de bedoeling de vefransingsmachine draaiend te houden.