Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2021, 15:41   #421
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat geld ook voor de Nederlanders over de zuidelijke geschiedenis.
Moesten de Nederlanders hun eigen geschiedenis deftig kennen, zouden ze niet zo hoog oplopen met Orange.
Een prins uit de provence die stadhouder en koning komt spelen in de noordelijke lage landen.
Willen VI had zelfs deze lijfspreuk
"Je maintiendrai la vertu et noblesse.
Je maintiendrai de mon nom la haultesse.
Je maintiendrai l'honneur, la foy, la loy
de Dieu, du Roy, de mes amys et moy."
Staatsmythen zijn zeer sterk in Nederland. In de meeste landen wel. Je moet sommige Nederlanders echt met tact aanpakken want je trapt snel op nationalistische tenen. Dat hangt per persoon af.

Maar soms zijn staatsmythen niet zo slecht en men moet ook geen overdrevven conclusies trekken met een agenda. Daar is België dan slecht in.

In Antwerpen werd de eerste moordaanslag op Willem van Oranje gepleegd, zoals u weet, en zijn vrouw overleed kort daarop. Zij is begraven in de OLV-kathedraal van Antwerpen. In 2017 werd haar graf ook van tekst voorzien in het bijzijn van de bischop, een vertegenwoordiger van de Protestantse kerk en de burgemeester.

Ook bij ons eert men historische figuren.

EDIT: Ow, u heeft het over die andere Willem. Sorry, verkeerd begrepen. Ik dacht al. Nederlanders lopen vooral hoog op met Willem de Zwijger, niet zozeer met Koning Willem I.

Laatst gewijzigd door Weyland : 13 februari 2021 om 15:47.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 15:41   #422
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat geld ook voor de Nederlanders over de zuidelijke geschiedenis.
Moesten de Nederlanders hun eigen geschiedenis deftig kennen, zouden ze niet zo hoog oplopen met Orange.
Een prins uit de provence die stadhouder en koning komt spelen in de noordelijke lage landen.
Willen VI had zelfs deze lijfspreuk
"Je maintiendrai la vertu et noblesse.
Je maintiendrai de mon nom la haultesse.
Je maintiendrai l'honneur, la foy, la loy
de Dieu, du Roy, de mes amys et moy.
"

Met andere woorden: een verkapte terugkeer naar het Ancien Régime.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 februari 2021 om 15:43.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 16:20   #423
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Staatsmythen zijn zeer sterk in Nederland. In de meeste landen wel. Je moet sommige Nederlanders echt met tact aanpakken want je trapt snel op nationalistische tenen. Dat hangt per persoon af.

Maar soms zijn staatsmythen niet zo slecht en men moet ook geen overdrevven conclusies trekken met een agenda. Daar is België dan slecht in.

In Antwerpen werd de eerste moordaanslag op Willem van Oranje gepleegd, zoals u weet, en zijn vrouw overleed kort daarop. Zij is begraven in de OLV-kathedraal van Antwerpen. In 2017 werd haar graf ook van tekst voorzien in het bijzijn van de bischop, een vertegenwoordiger van de Protestantse kerk en de burgemeester.

Ook bij ons eert men historische figuren.

EDIT: Ow, u heeft het over die andere Willem. Sorry, verkeerd begrepen. Ik dacht al. Nederlanders lopen vooral hoog op met Willem de Zwijger, niet zozeer met Koning Willem I.
Ik had het inderdaad over die andere Willem.
Daarom dat ik "Willem VI" schreef.
Maar ook Willem de Zwijger was een prins uit de Provence, bracht zijn tienerjaren door aan het Brussels hof en was een opportunist.
Zwoer zelfs het Calvinisme af om zijn erfenis te kunnen opeisen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 16:21   #424
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Met andere woorden: een verkapte terugkeer naar het Ancien Régime.
Zo iets.
Oud 13 februari 2021, 16:23   #425
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar ook Willem de Zwijger was een prins uit de Provence, bracht zijn tienerjaren door aan het Brussels hof en was een opportunist.
Het is die Provence die me op dwaalspoor leidde. Ik heb die VI niet gezien. Nu weet ik dat het ook op zijn nakomelingen van toepassing is, maar goed. Het is dat Europa vrij verdeeld werd sinds die Opstand en Oorlog he?

Laatst gewijzigd door Weyland : 13 februari 2021 om 16:30.
Oud 13 februari 2021, 17:04   #426
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is die Provence die me op dwaalspoor leidde. Ik heb die VI niet gezien. Nu weet ik dat het ook op zijn nakomelingen van toepassing is, maar goed. Het is dat Europa vrij verdeeld werd sinds die Opstand en Oorlog he?
Nee, eigenlijk niet.
Zuidwest-Europa was toen bijna geheel onder 1 bestuur.
De meeste bestuurders, waaronder Willem van Orange waren schatplicht aan de Spaanse Habsburgers.
Willem I van Orange was zelfs raadsheer van Karel V, keizer van het rooms-Duitse keizerrijk en koning van Spanje.
Daarna was hij nog raadsman van Filips II, maar die stelde tot ongenoege van Willem van Orange, Margaretha van Parma als landvoogd aan.
Oud 13 februari 2021, 17:11   #427
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Willem de Zwijger was gewoon de zoon van een graaf uit Dillenburg. Was helemaal niet uit de Provence. Hij kwam overigens daar zelden en liet zijn geërfd goed in Orange beheren door iemand anders. In die tijd was hij nog katholiek en schreef hij aan de paus een brief waarin hij 'zijne heiligheid' verweet dat die niet streng genoeg optrad tegen de calvinisten. Zijn goed grensde immers aan de Pauselijke Staten. De calvinisten hadden Orange vaak als toevluchtsoord gekozen en dat zinde Willem van Oranje niet. De paus was te laks in de vervolging van de calvinisten in zijn gebied, zo vond hij.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 februari 2021 om 17:17.
Oud 13 februari 2021, 18:12   #428
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo iets.
Goed dan, laat ons zeggen: een gemaskeerde en veredelde restauratie.
Oud 13 februari 2021, 20:42   #429
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een bundeling van voorvallen, zo kan je er vandaag ook maken over Moslims die worden opgejaagd door Christenen in Europa.
Of eerder omgekeerd...
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 22:32   #430
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geuzen kan je ook niet op hetzelfde hoopje gooien als waren ze enkel, altijd en overal racaille he? Maar er werd wel eens geplunderd door staatsen en vaak gevoed door papenhaat erin. Oorlog is een wreed fenomeen.

Dit is bijvoorbeeld papenhaat in actie door misgidste Staatsen in Wommelgem. Moord en plundering op Zuidelijke Nederlanders in katholiek gebied en dus zelf ook bewoond door katholieken, en daarom aanzien als vogelvrij wanneer hun zoveelste soldij achterbleef.

Het is echter oneerlijk te stellen dat dit de goedkeuring heeft/had van heel Protestants Nederland he? Of dat Geuzen enkel uit krapuul bestond. Dat is politieke propaganda.
Gans het Oosten zijn actie is politieke propaganda met een belgicistische doelstelling. Dat is reeds jaaaren het geval. Hij poogt zijn berichtjes een schijn van objectiviteit te geven door zorgvuldig en éénzijdig geselecteerde citaten aan te halen. Maar zijn uiteindeijke doelstelling is en blijft dezelfde: Nederland bekladden en elke suggestie van toenadering tussen Nederland en Vlaanderen hardnekkig de grond in praten. Hij is daarin zo ver gegaan dat hij zich feitelijk geen rekenschap geeft dat iedereen hem reeds lang door heeft. Doet denken aan de Völkischer Beobachter.
Oud 13 februari 2021, 22:38   #431
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Gans het Oosten zijn actie is politieke propaganda met een belgicistische doelstelling. Dat is reeds jaaaren het geval. Hij poogt zijn berichtjes een schijn van objectiviteit te geven door zorgvuldig en éénzijdig geselecteerde citaten aan te halen. Maar zijn uiteindeijke doelstelling is en blijft dezelfde: Nederland bekladden en elke suggestie van toenadering tussen Nederland en Vlaanderen hardnekkig de grond in praten. Hij is daarin zo ver gegaan dat hij zich feitelijk geen rekenschap geeft dat iedereen hem reeds lang door heeft. Doet denken aan de Völkischer Beobachter.
Dat heb ik zeker ook door. Het ligt er zelfs nageldik op dat enkel mensen die dezelfde agenda hebben erin trappen. In zeker opzicht denk ik dat het de toenadering juist eerder bevordert.
Oud 14 februari 2021, 08:13   #432
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Willem de Zwijger was gewoon de zoon van een graaf uit Dillenburg. Was helemaal niet uit de Provence. Hij kwam overigens daar zelden en liet zijn geërfd goed in Orange beheren door iemand anders. In die tijd was hij nog katholiek en schreef hij aan de paus een brief waarin hij 'zijne heiligheid' verweet dat die niet streng genoeg optrad tegen de calvinisten. Zijn goed grensde immers aan de Pauselijke Staten. De calvinisten hadden Orange vaak als toevluchtsoord gekozen en dat zinde Willem van Oranje niet. De paus was te laks in de vervolging van de calvinisten in zijn gebied, zo vond hij.
Willem de Zwijger is inderdaad in het slot Dillenburg geboren en als kind Luthers opgevoed.
De toenmalige Willem van Nassau erfde het prinsdom Orange, samen met belangrijke gebieden en bezittingen en rechten in de lage landen.
Willem de Zwijger is echter nooit Graaf van Nassau geworden.
Die titel ging naar Jan van Nassau de oudste broer van Willem de Zwijger.
Jan van Nassau kreeg als stadhouder van Gelre en Zutphen zelfs ruzie met Willem van Orange, omdat Willem volgens Jan te Fransgezin was.
Waarna deze de Nederlanden voorgoed verlaten heeft.
Jan van Nassau is de echte stamvader en grondlegger van de Unie van Utrecht.
Oud 14 februari 2021, 08:32   #433
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe komt u nu daarbij. U reageert bevooroordeeld omdat het plaatje dat ik schets over de calvinistische Republiek niet overeenkomt met datgene wat u, als would be 'grootnederlander', had verwacht en men u in salonfähige orangistische boekjes heeft verzwegen.

Want wat is hier het geval? Ik reageer in casu gewoon op een poster (ook 'grootnederlander.'..) die obstinaat bleef ontkennen dat priesters vervolgd werden in de Republiek. En dus haal ik een citaat aan uit een boek van een Nederlands auteur en historica die een grondige studie maakte over de maatschappelijke situatie van de katholieken in de eertijdse Republiek. Uit deze studie blijkt dat de katholieke priesters wél vervolgd werden in Republiek . Dit in tegenstelling tot wat de poster hardnekkig bleef ontkennen. De auteur van het boek citeert feiten en getuigenissen uit die tijd met betrekking tot de vervolging van katholieke priesters in de Republiek.

Het wordt wellicht eens tijd dat u grondig bepaalde dingen gaat bijstellen voor wat betreft uw kennis over de vroegere door u zo geliefde en zo bejubelde calvinistische Republiek.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2021 om 08:53.
Oud 14 februari 2021, 09:52   #434
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe komt u nu daarbij. U reageert bevooroordeeld omdat het plaatje dat ik schets over de calvinistische Republiek niet overeenkomt met datgene wat u, als would be 'grootnederlander', had verwacht en men u in salonfähige orangistische boekjes heeft verzwegen.

Want wat is hier het geval? Ik reageer in casu gewoon op een poster (ook 'grootnederlander.'..) die obstinaat bleef ontkennen dat priesters vervolgd werden in de Republiek. En dus haal ik een citaat aan uit een boek van een Nederlands auteur en historica die een grondige studie maakte over de maatschappelijke situatie van de katholieken in de eertijdse Republiek. Uit deze studie blijkt dat de katholieke priesters wél vervolgd werden in Republiek . Dit in tegenstelling tot wat de poster hardnekkig bleef ontkennen. De auteur van het boek citeert feiten en getuigenissen uit die tijd met betrekking tot de vervolging van katholieke priesters in de Republiek.

Het wordt wellicht eens tijd dat u grondig bepaalde dingen gaat bijstellen voor wat betreft uw kennis over de vroegere door u zo geliefde en zo bejubelde calvinistische Republiek.
Uw anti-Nederland commentaar is helemaal niet vrijblijvend. Daarvoor is het véél te eenzijdig negatief. Het is doelgericht op het neerhalen van het imago van Nederland en het ondergraven van elk streven naar een nauwe samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland. De hedendaagse realiteit is evenwel helemaal anders, tussen beiden is er een economische Noord-Zuid as aan het groeien en die wordt steeds sterker. Dat zal ook een politieke impact hebben in Vlaanderen. The flag follows the trade.
Oud 14 februari 2021, 09:54   #435
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Willem de Zwijger is inderdaad in het slot Dillenburg geboren en als kind Luthers opgevoed.
De toenmalige Willem van Nassau erfde het prinsdom Orange, samen met belangrijke gebieden en bezittingen en rechten in de lage landen.
Willem de Zwijger is echter nooit Graaf van Nassau geworden.
Die titel ging naar Jan van Nassau de oudste broer van Willem de Zwijger.
Jan van Nassau kreeg als stadhouder van Gelre en Zutphen zelfs ruzie met Willem van Orange, omdat Willem volgens Jan te Fransgezin was.
Waarna deze de Nederlanden voorgoed verlaten heeft.
Jan van Nassau is de echte stamvader en grondlegger van de Unie van Utrecht.
Willem van Oranje was wat de 'chouchou' van Keizer Karel. Karel was erg op hem gesteld. Willem maakte ook campagnes mee van Karel V. Maar hij was toen nog jong en men hield hem liefst weg uit heetst van de gevechten. Hij kreeg bewakingsopdrachten. Dat vond Willem als jonge man erg want, zo schrijft hij in een brief aan zijn familie : "ze ( de troepen van Karel V) hebben vele dorpen platgebrand en helaas ik kon er niet bij zijn. Ik had er zo graag bij willen zijn..."

Maar om even terug te komen op Düsseldorphius. U schreef:
Citaat:
Niet doen.
Düsseldorphius was een fantast
Hoe komt u nu daarbij? Op welke informatie steunt u zich?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2021 om 10:13.
Oud 14 februari 2021, 10:11   #436
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw anti-Nederland commentaar is helemaal niet vrijblijvend. Daarvoor is het véél te eenzijdig negatief. Het is doelgericht op het neerhalen van het imago van Nederland en het ondergraven van elk streven naar een nauwe samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland. De hedendaagse realiteit is evenwel helemaal anders, tussen beiden is er een economische Noord-Zuid as aan het groeien en die wordt steeds sterker. Dat zal ook een politieke impact hebben in Vlaanderen. The flag follows the trade.
Ik antwoord gewoon op de naar mijn inzichten historische onwaarheden die Nederlanders en/of zogenoemde 'grootnederlanders' constant debiteren over de Republiek, Willem van Oranje, Willem I, en over zichzelf als denkbeeldig gidsland. Hollanderhaat (of welke haat dan ook) is niet aan mij besteed.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2021 om 10:19.
Oud 14 februari 2021, 10:33   #437
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Willem van Oranje was wat de 'chouchou' van Keizer Karel. Karel was erg op hem gesteld. Willem maakte ook campagnes mee van Karel V. Maar hij was toen nog jong en men hield hem liefst weg uit heetst van de gevechten. Hij kreeg bewakingsopdrachten. Dat vond Willem als jonge man erg want, zo schrijft hij in een brief aan zijn familie : "ze ( de troepen van Karel V) hebben vele dorpen platgebrand en helaas ik kon er niet bij zijn. Ik had er zo graag bij willen zijn..."

Mag allemaal niet gezegd worden.
Net zomin als je mag zeggen dat Willem van Orange de 80 jarige oorlog startte omdat hij geen landvoogd meer mocht zijn over de Spaanse Nederlanden.
Of dat je mag zeggen dat de Geuze geen vrijheidsstrijders, maar rovers waren.

Citaat:

Maar om even terug te komen op Düsseldorphius. U schreef:

Hoe komt u nu daarbij? Op welke informatie steunt u zich?
Enkel zijn trouwfeest is daar al een bewijs van.
Hij werd trouwens opgesloten vanwege zijn driftbuien als hij zijn zin niet kreeg.
Oud 14 februari 2021, 10:36   #438
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik antwoord gewoon op de naar mijn inzichten historische onwaarheden die Nederlanders en/of zogenoemde 'grootnederlanders' constant debiteren over de Republiek, Willem van Oranje, Willem I, en over zichzelf als denkbeeldig gidsland. Hollanderhaat (of welke haat dan ook) is niet aan mij besteed.
Het Oostelijk citaat van het jaar 2021!
Oud 14 februari 2021, 10:37   #439
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enige stelling die hier constant wordt gedebiteerd is dat de Republiek, naar maatstaven van die tijd, relatief tolerant was (in vergelijking met een groot deel van de rest van de wereld)

verder zijn er weinig stellingen over Willem van Oranje en is het woord 'gidsland' niet genoemd.

maar u kunt mensen natuurlijk altijd proberen woorden in de mond te leggen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 10:38   #440
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag allemaal niet gezegd worden.
Net zomin als je mag zeggen dat Willem van Orange de 80 jarige oorlog startte omdat hij geen landvoogd meer mocht zijn over de Spaanse Nederlanden.
Of dat je mag zeggen dat de Geuze geen vrijheidsstrijders, maar rovers waren.
Waarom mag dat niet gezegd worden? Van wie mag dat niet?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be