![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Voorts ben ik tegenwoordig zelf een grensbewoner (ik woon 400 m van de grens). Werkelijk niemand haat hier Nederland, inclusief Hollanders van over de Maas (is ook niet ver van hier, Rotterdam en Dordrecht zijn vlakbij). Integendeel. In Essen maakt een Hollanderhater gewoon geen vrienden. Twintig procent is hier Nederlander, trouwens. Oh ja, mijn kapster die hier al heel haar leven woont is zelfs een openlijke Groot-Mederlander, maar dat onderwerp wordt zelden aangekaard omdat nationalisme niet echt leeft. Mijn vorige vriendin heeft meer vrede met België, maar haar beste vriendin is een Nederlandse en zij is meter van die haar kind. Haat is gewoon bekrompenheid. Laatst gewijzigd door Weyland : 14 februari 2021 om 13:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar niet te rechtvaardige houden tegenover de burgers uit NB en Nederlands Limburg. Veel van de mensen zijn gewend om zich medisch te laten behandelen in België en door de weigering kwamen veel van hen te recht in een ziekenhuis dat niet over hun medisch dossier kon beschikken. De meeste Belgen stonden dan ook niet achter deze weigering, aangepraat door de West-Vlaamse provincie-gouvereur, die ook het verbod op het gebruik maken van het tweedeverblijf invoerde en liet controleren. De strubbelingen rond de Hedwige polder en de Ijzeren Rijn, moesten enkel dienen om de Antwerpse haven een slechtere positie te geven tegenover de haven van Rotterdam. Die haven heeft immers problemen met de Tweede Maasvlakte en verlies klanten aan Antwerpen, daar die verder landinwaarts ligt en door de uitdieping van de Schelde en het hergebruik van de Ijzeren Rijn grote schepen kan ontvangen en snel kan af en aanvoeren tegen een lagere kostprijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is generaties lang met de paplepel ingegoten en het is zo een soort ziekte van Calimero geworden. In Nederland kennen we geen "Belgenhaat" en veel Nederlanders komen graag bij de buren. Laatst gewijzigd door cato : 14 februari 2021 om 14:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#465 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En inderdaad nationalisme leeft bijna niet in België. Zelfs vandaag, Citaat:
laten de Essenaren weten dat Den Haag voor niets deugd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lever dan de bewijzen dat de Schelde blokkade er niet is geweest. Lever het bewijs dat men de Schelde uitdieping niet heeft willen tegenhouden vanuit Den Haag. Lever dan het bewijs dat men niet heeft geprobeerd de IJzeren Rijn tegen te houden. Lever dan het bewijs dat Willem van Orange-Nassau de bezettingsmacht Koninklijke Marechaussee opgericht heeft om de Zuidelijke Lage Landen te bezetten en onder de duim te houden. Lever dan het bewijs dat Willem van Orange niet Frans gezind was. Lever dan het bewijs dat Willem nooit een vazal van Napoleons was. Lever dan het bewijs dat Willem van Orange niet de 80 jarige oorlogs startte omdat hij niet de voogd van de Spaanse Nederlanden mocht zijn van Filip II. Ik ben trouwens Diets en protestants opgevoed. Ken het Wilhelmus al vanaf mijn 5 jaar, ken de Brabançonne als goede Belg nog steeds niet. Kan al sinds mijn 6 de 17 provincies aframmelen, maar ken nog steeds de Belgische provincies niet. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 februari 2021 om 16:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Toen was corona nieuw. Andere sfeer. Toen mocht men in Nederland nog met 100 samenkomen he? En ik blijf erbij. Essenaren hebben niks tegen Nederlanders. Ik kom wellicht andere mensen tegen he? Laatst gewijzigd door Weyland : 14 februari 2021 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien ergens een op de klippen gelopen “grensoverschrijdende” relatie uit het verleden ?
![]()
![]() |
#474 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik verwijs naar het Wikistuk over de Belgische Revolutie en in het bijzonder over de gevolgen van de scheuring met het noorden: Economische gevolgen Het separatisme dat leidde tot de Belgische secessie was voor de belangrijkste industriestad Gent een catastrofe. In 1832 verwerkte de Gentse textielnijverheid nog slechts 2 miljoen kg katoen, tegenover 7,5 miljoen kg in 1829. De meeste arbeiders waren als direct gevolg van de Belgische afscheuring werkloos geworden en de anderen verdienden nog amper 30% van hun loon uit 1829. In de havenstad Antwerpen was de ramp nog groter. In 1829 bedroeg het scheepvaartverkeer in de haven 1028 schepen en 129.000 ton. Antwerpen verstouwde dat jaar zelfs dubbel zoveel goederen als Rotterdam en Amsterdam samen. In 1831 was het aantal schepen teruggevallen tot 398, en de handel met de koloniën herleid tot nul. Culturele gevolgen Onder het bewind van Willem I verdubbelde het aantal lagereschoolkinderen van 150.000 tot 300.000 dankzij de oprichting van 1500 nieuwe scholen. Omdat evenwel iedereen les kreeg in de volkstaal betekende dit dat in heel Vlaanderen (Brussel inbegrepen) alle scholieren 'onderworpen' werden aan Nederlandstalig onderwijs. Een van de eerste daden van het Voorlopig Bewind was dan ook de afschaffing van alle openbare scholen in België, met uitzondering van de Franstalige universiteiten van Gent en Luik die dienden om de nieuwe elites op te leiden. (Die universiteiten werden door Willem opgericht.) De Belgische staat voerde een politiek van verfransing die tot de dag van vandaag voelbaar is. Zo werd Brussel grotendeels verfranst en was de volledige ambtenarij (ook in Nederlandstalig Vlaanderen en Brussel) tot een eind in de twintigste eeuw volledig Frans. Het Nederlands werd als een samenraapsel van dialecten behandeld en niet als een taal die respect verdiende. Dit cultuurimperialisme leidde tot het ontstaan van de Vlaamse Beweging. Repressie Reeds snel na de Belgische Revolutie bleek een grote groep mensen twijfels te hebben bij hun nieuwe vaderland. Proteststemmen kwamen vooral van Vlaamse kant, bijvoorbeeld in de regio rond Gent, waar de textielindustrie zwaar te lijden had onder de nieuwe politieke situatie. Dit werd bekend onder de naam orangisme. Ook industriële steden, zoals Luik, hadden ook een grote orangistische partij. In de jaren 1831–1834 werden deze orangisten door knokploegen geplunderd en verjaagd. Tegen de plundering in april 1834 werd vrijwel niet opgetreden, maar zij gaf in het buitenland een slechte indruk omdat ze wel in de pers vermeld werd. In 1834 verbood minister van Justitie Joseph Lebeau zelfs het publiekelijk uitdrukken van orangisme. De jonge staat leek wel een oord van anarchie, en ook binnenlands werd het gebrek aan ordehandhaving voor het indijken van deze protestmarsen aangeklaagd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 februari 2021 om 00:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Op vraag van een voldoende aantal ouders moet de gemeente dat doen maar die weigerden dat zoals in Komen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Komen_...aams_Schooltje Er blijft dan nog de mogelijkheid van een privé-initiatief, maar dat moet er dan wel zijn, natuurlijk. Citaat:
Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 februari 2021 om 00:34. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het is niet aan mij om dat aan te brengen. Toch zeker niet in een draad waarin men zit te pleiten voor een herenniging van Vlaanderen met Holland. Citaat:
De economische terugval was een direct gevolg van de scheiding, omdat de afzetmarkt Nederland en de Nederlandse kolonies wegviel. België en Nederland bleven immers tot 1839 in staat van oorlog. En er hadden in die periode regelmatig grensschermutselingen. Citaat:
Maar de oorzaak lag bij de verplichtte vernederlandsing van Willem van Orange-Nassau. Citaat:
En opnieuw, België was in oorlog met het Nederland van Willem van Orange-Nassau. Hierdoor werden de Orangisten als verraders en collaborateurs gezien. En België gedroeg zich als een kolonie die net haar vrijheid had herwonnen. België werd pas in september 1839 als een onafhankelijke staat erkend door Den Haag en dan nog . Koopman-koning Willem I van Orange-Nassau bracht trouwens niet enkel België in de problemen, hij veroorzaakte ook een bijna bankroet van Nederland. Van dat bankroet maakte hij na zijn afzetting in 1840, trouwens nog eens misbruik en leende enkele miljoenen gulden aan de staat tegen een rente van 3%. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#479 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onze staatschuld is wellicht groter dan deze van de Hollanders, maar zo is het altijd geweest. Er wat meer 'animositeit' tussen de gemeenschappen dan deze tussen de Friezen en de Hollanders maar ook dat zijn we gewoon hier en het brengt wat leven in de brouwerij. Neen, het is hier goed te leven in België. Voor geen geld zou ik in Nederland willen wonen. Let wel, de Nederlanders hebben ook een welvaartstaat uitgebouwd na de oorlog. Wij ook, maar dan zonder de jaarlijkse miljarden baten van aardgas. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 februari 2021 om 10:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |