Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2021, 06:15   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nogal een geluk dat niet iedereen egoïst en idioot is.

Het is enkel een kwestie van schaal.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 februari 2021 om 06:21.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2021, 06:21   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Vorig jaar maart, april is de eerste lockdown geboekstaafd geweest als "verdedigbaar".
Het enige wat verdedigbaar-maar-achteraf-gebleken-een-stommiteit was, waren de eerste paar weken lockdown. Het is verdedigbaar vanwege begrijpelijke ignorantie en stommiteit.

Al de rest was gewoon idioot en pure bandieterij.

Maar zelfs die eerste weken lockdown waren verkeerd, ook al kan men ergens begrijpen dat idioten dat niet direct snappen.

Bekijk de volgende analogie: je denkt dat de school in brand staat, en je duwt de eerste kinderen van je klas in de traphal om te ontsnappen. Dat is een begrijpelijke reactie. Blijkt echter dat de trap verdwenen is en die eerste kinderen dus te pletter storten.

Als dusdanig was "die eerste kinderen in de traphal duwen" begrijpelijk. Maar het was toch achteraf bekeken een stommiteit, ze zijn dood gevallen. Alleen, met het weinige dat je weet en uw normale stommiteit is het perfect begrijpelijk dat je zo handelde.

Wel, de eerste weken lockdown zijn voor mij zoiets. Het was begrijpelijk dat men die stommiteit beging. Om direct in te zien dat dat een stommiteit is en te beseffen dat men daar niet moet aan beginnen, heeft men een intelligentie van mijn caliber nodig, en dat heeft natuurlijk verre van elke politicus of viroloog. Die Zweedse virologen waren van de weinigen met voldoende niveau.

Nadien, als je ziet dat de kinderen te pletter storten, toch maar blijven ze in de traphal duwen, dat is dan gewoon zoals de rest van die eerste lockdown, en zoals al de rest van het gemaatregel. Geen excuus meer voor de stommiteiten.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 februari 2021 om 06:24.
Oud 18 februari 2021, 06:22   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat wil je dan. Een uitvoerende en rechterlijke macht die danst naar de pijpen van een dictator ?
Denk eerst eens goed na.
Dat is de huidige situatie toch ?
Oud 18 februari 2021, 07:41   #64
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
[...]
Wel, de eerste weken lockdown zijn voor mij zoiets. Het was begrijpelijk dat men die stommiteit beging. Om direct in te zien dat dat een stommiteit is en te beseffen dat men daar niet moet aan beginnen, heeft men een intelligentie van mijn caliber nodig, en dat heeft natuurlijk verre van elke politicus of viroloog. Die Zweedse virologen waren van de weinigen met voldoende niveau.
[...]
Wel, u schrijft daar nu zoiets, dat zou nog 'ns interessant zijn: een studie, waarom niet van politicologen en/of sociologen, sociale wetenschappers dus, over het waarom dat Zweden een andere coronapolitiek gevolgd heeft dan de meeste andere (Westerse) landen.
Oud 18 februari 2021, 07:50   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Wel, u schrijft daar nu zoiets, dat zou nog 'ns interessant zijn: een studie, waarom niet van politicologen en/of sociologen, sociale wetenschappers dus, over het waarom dat Zweden een andere coronapolitiek gevolgd heeft dan de meeste andere (Westerse) landen.
Het meer bevreemdende is eerder waarom zoveel landen DEZELFDE (desastreus gebleken) politiek hebben gevolgd.

Want het was evident dat het niet kon werken, en ik heb dat hier toen ook uitgelegd - dat is ondertussen dus heel hard aangetoond door de feiten maar ik kan er niet bij dat er op "voldoende hoog niveau" zodanig weinig mensen zijn die iets kennen van epidemische dynamiek dat ze ooit dachten dat het wel kon werken. Dat waren berekeningen die niet eens een halve bladzijde vroegen.

Het was gewoon het dom na-apen van de Chinezen en in hun propaganda trappen, en het "erkennen" van de grote erudiciteit van professor Ferguson die blijkbaar iedereen liet twijfelen over zijn eigen logica. Met andere woorden, bijna niemand dacht zelf na, iedereen was een na-apende apparatchik behalve die twee Zweden.

De enormiteit van de voorspelling van 96000 doden tegen midden mei in Zweden illustreerde dat toch he.

Let wel, "hammer and dance" HAD KUNNEN WERKEN in principe. Het idee was: een lockdown met een R ~ 0.1 of 0.2, en dan *heel lichte* maatregelen die R ~ 1 hielden (zoals maskers dragen en uw handen wassen of zo). Dat eventueel enkele jaren volhouden, veronderstellen dat het virus niet ging evolueren, en iedereen vaccineren.

Maar als dat waar is, dan kon men dat DIRECT toepassen. Men WIST dat "hammer and dance" niet werkte, na de eerste weken, toen een harde lockdown nog niet eens R onder de 0.6 kreeg. Dan wist je dat het mislukt was.

Maar dan zat je politiek en psychologisch vast. Dat kost toch zelfs geen twee uur denkwerk voor iemand wiens vak het is he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 februari 2021 om 07:52.
Oud 18 februari 2021, 08:38   #66
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als deze crisis positief evolueert zal het voorbije jaar worden geboekstaafd als verdedigbaar.
Zo niet, dan zijn we nog niet aan ons nief patatten.
Ik heb geen glazen bol, jij ook niet.
Juist omgekeerd. Als het voorbije jaar als verdedigbaar wordt geboekstaafd, DAN zijn we nog niet aan ons nief patatten. Want dan zal in de toekomst elke nijdige verkoudheid gezien worden als een reden om hetzelfde recept opnieuw toe te passen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2021, 08:40   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Juist omgekeerd. Als het voorbije jaar als verdedigbaar wordt geboekstaafd, DAN zijn we nog niet aan ons nief patatten.
Voila. Het is raar dat dat niet doordringt.

Wat wij meegemaakt hebben is een maatschappelijke ramp zonder weerga. En ja, er was ook een epidemietje.

Als men ergens kan stellen dat er een omstandigheid kon zijn waarbij die totale ramp als "verdedigbaar" kan geboekstaafd worden, dan is onze maatschappij totaal en voorgoed omzeep. En ik vrees daar eerlijk gezegd voor.

Het is een beetje alsof Hitler WO II had gewonnen, hij nadien de democratie herstelt zoals ze was, omdat zijn endloesung gewerkt heeft, en we nadien zouden zeggen "dat vergassen van die Joden was eigenlijk verdedigbaar, alles bij elkaar". Het is EXACT DIE situatie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 februari 2021 om 08:43.
Oud 18 februari 2021, 09:23   #68
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
... Wel, de eerste weken lockdown zijn voor mij zoiets. Het was begrijpelijk dat men die stommiteit beging. Om direct in te zien dat dat een stommiteit is en te beseffen dat men daar niet moet aan beginnen, heeft men een intelligentie van mijn caliber nodig, en dat heeft natuurlijk verre van elke politicus of viroloog. Die Zweedse virologen waren van de weinigen met voldoende niveau. ...
Ik heb de intelligentie niet van uw caliber maar toch genoeg inzicht om te beseffen dat er een stommiteit van formaat gebeurde. Dat werd me duidelijk toen bleek dat men niets wenste te leren uit de analyse van de feiten.

Om houvast te hebben heb ik ook direct de statistische gegevens, die gepubliceerd werden, gevolgd en geanalyseerd. Dat gebeurde zowel lokaal als internationaal. Ik heb nu talrijke werkbladen waarin cijfermatig de evolutie te zien is.

Het is toch verschrikkelijk dat een jaar later nog niets veranderd is inzake de sanitaire aanpak. Dat men gewoon blijft voortborduren op de maart 2020 aanpak en alle verworven nieuwe inzichten verwerpt. Sceptici worden monddood gemaakt en soms vervolgd. En van mensenrechten is geen sprake meer. Schandalig is dat.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be